גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך ביקורות שליליות יכולות להגביר מכירות אפילו יותר מביקורות חיוביות

מחקרים מראים כי כאשר אנשים מזדהים עם מותג, הם מגנים עליו מפני התקפה ● צרכנים שנתקלים בביקורות שליליות על מותגים שנתפסים כרלוונטיים לזהות שלהם, מביעים נכונות גבוהה יותר לרכישה כצעד של הבעת תמיכה

הרווארד בגלובס. על ביקורת שלילית והגברת מכירות / צילום: Unsplash, Miguel Urieta
הרווארד בגלובס. על ביקורת שלילית והגברת מכירות / צילום: Unsplash, Miguel Urieta

 

 

נאיליה אורדאבאיווה ממכללת דארטמות' ושני עמיתיה - ליסה קבאנו ודארן דאל מאוניברסיטת בריטיש קולומביה - הראו ל-300 אוהדי פוטבול תיאור של קפוצ'ון ממותג של ה-NFL, וביקורת שהעניק לו אוהד קבוצת קליבלד בראונס: כוכב אחד או חמישה כוכבים. המשתתפים ענו על שאלות בדבר מידת הדמיון ביניהם לבין הכותב ובנוגע לעניין שלהם בקניית הבגד. כשאנשים סברו שהם והמבקר דומים, כוונת הרכישה שלהם ירדה אם הם ראו שהעניק לבגד רק כוכב אחד. אבל כאשר הם חשו שאינם כמוהו, הביקורות בעלות כוכב אחד הניבו כוונת רכישה גבוהה באופן ניכר ביחס לביקורת של חמישה כוכבים. המסקנה: ביקורות שליליות יכולות להגביר את המכירות אפילו יותר מאשר חיוביות.

 

פרופ' אורדאבאיווה, הגני על המחקר שלך.
"כשאנשים מזדהים מאוד עם מותג, כפי שאוהדי פוטבול חשים בליגת ה-NFL, ביקורת שלילית עשויה להיראות כאיום על זהותם. זה קורה לעיתים קרובות כאשר הביקורת מגיעה ממקור 'מרוחק חברתית': מישהו ששונה מהם מבחינת מיקום גיאוגרפי, גיל, מין, השתייכות לקבוצת ספורט וכן הלאה. במקרה זה אנשים נוטים להטיל ספק בזכותו של המבקר לבקר את המותג. כתוצאה מכך הם עשויים לחוש דחף 'להגן' עליו על ידי הגברה של האהדה אליו ושל כוונתם לקנות אותו. זו תגובה פנימית למה שמרגיש כמו התקפה אישית".

האם האגו שלנו באמת עד כדי כך שביר?
"ככלל, לא. רק סוגים מסוימים של מותגים מעוררים את התגובה הזו - כאלה שבהם אתה רואה פן כלשהו של עצמך. אולי אפשר באמת לאהוב סבון כלים או מרכך כביסה מסוים, אבל לא לראות בו חלק חשוב מהזהות שלנו. הרי כולם צריכים לנקות את המטבח ולעשות כביסה; הדברים האלה הם חלק בלתי נמנע מחיי היומיום. הם לא מגדירים את העצמי בצורה שבה נאמנות לקבוצת ספורט יכולה לעשות.

"יכול להיות לך מותג רלוונטי לזהות כמעט בכל קטגוריות מוצר, אבל בחלקן התופעה נפוצה יותר - למשל, מסעדות מקומיות. גם מותגי טכנולוגיה מסוימים יכולים להיות קשורים לזהות שלך; אנשים רבים רואים בבעלות על מכשיר אפל אות של יצירתיות וחדשנות. גם הארלי-דיווידסון ודאנקן דונאטס מתאימים לתבנית הזו".

למה קרבה חברתית או גיאוגרפית כה חשובה?
"אנשים מבדילים בין מקורות האיומים על זהותם. חשבי על יחסי משפחה. אם קרובי משפחה שלך לא אוהבים את בני משפחתך, את כנראה מקבלת שיש להם את הזכות לבקר אותם. אבל זה יהיה סיפור אחר אם מישהו מחוץ למשפחה יהיה ביקורתי. סביר להניח שתבטלי את דעתו של האדם הזה, כפי שעשו אוהדי הפוטבול שהרגישו מרוחקים חברתית מהמבקר".

מה שיעור העלייה בכוונת הרכישה שהפיקה ביקורת בכוכב אחד בקרב אותם אוהדים?
"מבין האוהדים שחשו מרחק רב מהמבקר, אלו שראו את הביקורת השלילית הביעו נכונות גבוהה ב-20% לקנות את הקפוצ'ון מאשר אלו שראו את הביקורת החיובית".

האם יש תכונות של מבקר מלבד קרבה חברתית או גיאוגרפיה שחשובות?
"היסטוריית הביקורות חשובה. אם צרכנים יודעים שמישהו מפרסם תגובות שליליות באופן עקבי, יש להם עוד יותר סיבות לדחות את הביקורת שלו ולהגדיל את הנחישות לתמוך במותג".

לפעמים מנהלים עושים מאמצים רבים כדי לדכא ביקורות שליליות. האם הם מבזבזים את זמנם?
"זה תלוי במערכת היחסים של הלקוחות עם המותג - משהו שניתן לקבוע בקלות על ידי התבוננות בפורומים של מעריצים, עוקבים וכן הלאה. אם אוכלוסיית היעד מזדהה מאוד עם המותג, אולי עדיף להניח לביקורות שליליות. במקרה כזה מנהלים צריכים לאסוף ולהציג מידע על כותבי הביקורות שצרכנים יכולים להסיק ממנו את מידת המרחק החברתי שלהם מהם.

"מנהלים יכולים גם למדוד מרחק חברתי על ידי חיפוש בפלטפורמות ובמאגרי המידע אחר התחומים שבהם מאפייני הלקוחות וכותבי הביקורות שונים. זה יחשוף סגמנטים של לקוחות שבהם ביקורות שליליות צפויות לייצר יתרונות.

איך משווקים יכולים להפוך את המותגים שלהם לרלוונטיים יותר לזהות אישית?
"לפעמים זה עניין של קמפיינים תקשורתיים. בפעמים אחרות מנהלים יכולים לשלב היבט מסוים של זהות במוצר עצמו. בקנדה, למשל, מותג ההלבשה והלייף סטייל Roots שם עלה מייפל על חלק ממוצריו. בארצות הברית, ג'יפ החלה להשתמש בדגל האמריקאי בסמלים על כלי הרכב שלה.

"מוצרים כאלה פונים לרוב לזהותם הקולקטיבית של הצרכנים, או לתחושת השייכות המשותפת לקבוצה, ויכולים לעורר תגובה מגוננת גם כאשר ביקורת שלילית מגיעה ממבקר קרוב - במיוחד כאשר היא מגיעה ממבקר קרוב. בניסויים שלנו, מצאנו שכאשר נעשתה פנייה לזהות קולקטיבית, הערות שליליות של מבקר מרוחק לא השפיעו - כאילו לא הייתה ביקורת. אבל כשהמשתתפים ראו ביקורת שלילית של מבקר קרוב - מישהו שהיה חלק מאותה קבוצה וצריך לחלוק את הזהות הקולקטיבית - הם ראו את האדם הזה כמתנגד, אפילו בוגד, שההערות שלו מייצגות איום קיומי יותר. אז הם התאמצו עוד יותר לפצות והביעו כוונת רכישה גבוהה ב-10% מזו של צרכנים שלא ראו ביקורת כלל. זה אומר לנו שאם מנהלים יכולים למצוא דרכים להדגיש את הזהות הקולקטיבית, הם יכולים לחסן את המותג שלהם נגד הערות שליליות מצד מבקרים מרוחקים ואפילו לראות פוטנציאל רווח מפתיע מהערות שליליות שנכתבו על ידי מבקרים קרובים.

© Harvard Business School Publishing Corp

עוד כתבות

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.3% ות"א 90 מטפס בשיעור דומה ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

תקרית חריגה בכרם שלום: שלושה נפגעים מפצמ"רים ששוגרו מרפיח

הממשלה הצביעה על סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל ● בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● נתניהו: "ישראל לא יכולה לקבל אפשרות של סיום המלחמה" • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● עדכונים בולטים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים