גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רובוט במחסן ומדידות בתלת-ממד: החידושים שיעזרו לקמעונאים להפחית עלויות

עליית הריבית ומחירי הסחורות שולחים את הקמעונאים לחפש שיטות להתייעלות ● בין החידושים שנועדו לפתור את הבעיה: תוכנה לניהול מחסני סופרמרקטים באמצעות רובוטים, פלטפורמה שמסייעת להוריד את כמות ההחזרות ומערכת שמחברת בין מסעדנים לספקים

הדמיית מכנסיים בתלת-ממד של Hexa / צילום: הקסה
הדמיית מכנסיים בתלת-ממד של Hexa / צילום: הקסה

להיות יותר מהיר, זול ודיגיטלי זו שאיפה שמשותפת כיום לעסקים רבים. לא משנה אם מדובר בסופרמרקט, חנות בגדים או מסעדה - כולם רוצים להרוויח יותר ולבזבז פחות כסף וזמן.

בשנים האחרונות קמו יותר ויותר סטארט-אפים שמנסים לעשות בדיוק את זה: לשפר את ההצעה שהצרכנים מקבלים מהקמעונאים. אלה מצדם מוכנים לפעמים להשקיע לא מעט כדי למשוך את הלקוחות אליהם ולהשאיר אותם שם. הנה כמה מהטכנולוגיות הבולטות שמנסות להשיג דריסת רגל בענף ולייעל אותו. 

מנקודת התחלה דומה לשווי גבוה פי 14: כך עקפה פוקס את קסטרו בדרך לפסגה 
אחרי 3 חודשים, מוצרי יוניליוור חוזרים למדפי שופרסל. בכמה יעלו המחירים? | בלעדי

Hexa: מדידה בתלת-ממד

בסטארט-אפ הישראלי Hexa פיתחו פלטפורמת SAAS להדמיה תלת-ממדית. הפלוטפורמה מאפשרת ללקוחות, בין היתר, למדוד וירטואלית בגדים ואקססוריז ולראות כיצד הם נראים על הגוף. זאת לצד מגוון רחב יותר של שימושים בתעשיות שונות כגון ריהוט, אלקטרוניקה, סופרמרקטים, פיתוח, עולמות המשחקים ועוד, באמצעות הטמעת "תאום דיגיטלי" שנוצר בעולמות המטאוורס. זאת בשונה מהטכנולוגיה של חברת זיקית, שעובדת על מודל דו-ממדי שמאפשר מדידה וירטואלית על בסיס ראייה ממוחשבת ועיבוד תמונה.

החברה, שנוסדה על-ידי יחיאל אטיאס (שמכהן כמנכ"ל), רן בוכניק ויונתן קלארק, מספקת תשתית המסוגלת לתמוך בכמות הנתונים הנדרשת ליצירה, ניהול, הפצה ואנליזה של מודלים תלת-ממדיים באיכות גבוהה, חוויית 360 מעלות ו-AR (מציאות רבודה).

יחיאל אטיאס, מנכ''ל ומייסד שותף Hexa / צילום: יח''צ

בפשטות, הטכנולוגיה של הקסה מאפשרת למדוד שעון, משקפי שמש או נעליים באמצעות טיקטוק, סנאפצ'ט ודומיהם - מצלמים את הגוף או הפנים, והאביזר מתלבש בצורה מדויקת על התמונה. הטכנולוגיה גם יכולה להראות סרטונים של סווטשירט זז כאילו אדם לובש אותו, מעין אנימציה מורכבת.

לפי הקסה, כל זה מסייע לקמעונאים להוריד משמעותית - לעתים בעשרות אחוזים - את כמות ההחזרות, ובנוסף להקטין את עלויות התפעול ולהגדיל את המכירות. בין לקוחות החברה נמנים וולמארט, אמזון, לוגיטק ומייסי'ס. הקסה מייצרת מודלים תלת-ממדיים לסמסונג, לסוני וללוגיטק, ולאחרונה החלה בשיתוף-פעולה גם עם אפיק גיימס ומייקרוסופט.

"היום אנחנו החברה הגדולה בעולם לייצור תוכן תלת-ממדי", מסביר אטיאס. "אנחנו פעילים בחמש יבשות עם חברות שמובילות את התעשייה ברמה הטכנולוגית. הפלטפורמה שלנו עוזרת לארגונים לנהל פרויקטים מאוד מורכבים בתלת-ממד. זו דרך להתייעל, דבר שכולם מחפשים לעשות. התחלנו בעולם הריטייל, ובשלב הבא ניכנס לעולמות הגיימינג.

"אנחנו עוזרים ללקוחות שלנו לנהל תהליכים מאוד מורכבים, בסקיילים מאוד גדולים. למשל, אנחנו מייצרים ללוגיטק את התוכן, ואז גם מעלים אותו לאמזון.קום. אנחנו החברה היחידה בעולם שיודעת להעלות תוכן תלת-ממדי לעמודי המוצר של אמזון. זו גם העבודה שלנו עם מייסי'ס".

סופר דופר: הרובוט שמלקט מוצרים

סופרמרקט האונליין של סופר דופר החל את פעילותו לפני כחצי שנה בבנימינה. החברה פיתחה תוכנה לניהול מחסן באמצעות רובוטים, ולפני חצי שנה פתחה מתקן שמופעל על-ידי 35 רובוטים מסין דמויי איירובוט ענק, וכעשרה עובדי תפעול אנושיים. את החברה ייסדו אבי ליפשיץ, המנכ"ל; לני רידל, סמנכ"ל הטכנולוגיות; ואור סלמון, סמנכ"ל הפיתוח.

"אחוז החדירה של האיקומרס לאופנה הוא כ-50%, בתחום הרהיטים 30%, אבל בתחום המזון הוא עומד על אחוזים בודדים בלבד", אומר רן פלד, סמנכ"ל השיווק ושותף בסופר דופר. "אנשים יכולים לקנות מיטה באינטרנט, אבל יוגורט הם צריכים למשש בסופר?

"הבעיה היא לא שהצרכן לא רוצה קמעונאות מזון באונליין, אלא שהקמעונאי רוצה למכור באונליין בהיקף מוגבל מאוד. כשהצרכן נשאר בבית, הסופר שולח עובד לליקוט, מה שמוריד עוד יותר את הרווח של החנות על כל הזמנה.

סופר דופר / צילום: סופר דופר

"הזמנות מהסופר לא עובדות, לא אצל רמי לוי ולא אצל יאנגו (ביאנגו אומרים כי הדבר אינו נכון, וכי החברה רושמת רווחיות שני רבעונים ברצף). כולם מפסידים ארגזים של כסף. זה שוק של מאות מיליארדים שכולו מפסיד. לכאורה, אם היית שולח רובוט לעשות את העבודה, המצב היה יותר טוב, אבל בפועל יש מתקנים רובוטיים בשופרסל, בוולמארט, בטסקו וברמי לוי, וזה לא עוזר. למה? כי הטכנולוגיות הרובוטיות היום הן מיושנות, לא אמינות ומאוד יקרות. בסוף אתה נשאר באותו עולם הפסדי, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה".

במחסן הליקוט של סופר דופר, שמתפרס על פני 650 מ"ר בלבד, אין קונים, אלא רק עובדים ורובוטים שמתניידים במסלולים קבועים. בחברה מבטיחים סל קנייה זול בכ-50-100 שקל מהזמנות אונליין מרשתות אחרות, ביניהן שופרסל ורמי לוי, ומשלוח חינם.

"אנחנו לא מייצרים את הרובוטים אלא את המוח שלהם", מסביר פלד. "יצרנו תוכנה שלקחה את הרובוט הכי טיפש בתעשייה, וגרמנו לו להיות התלמיד המצטיין שיוכל לטפל בהזמנות של הסופר, ולעשות את זה בצורה רווחית.

"רובוט עולה שקל לשעה, כשעובד אנושי עולה בערך 40 שקל. גם קצב הליקוט מהיר יותר: 300 פריטים בשעה, לעומת 40-50 של אדם רגיל. הצלחנו להראות שאנחנו לוקחים את הרווח שהטכנולוגיה יוצרת, ומחזירים אותו לצרכן. לפי הנתונים שלנו, בבנימינה אנחנו כבר גדולים פי שלושה משופרסל אונליין במשלוחים. וזה לא שאנחנו גאוני שיווק, זו הטכנולוגיה".

לדברי פלד, עד 2027 הטכנולוגיה תוטמע ב-100 לוקיישנים בפרברים ובערים בישראל.

ZESTER: לזרוק פחות מזון

לא תמיד אנחנו מבינים למה על לחמנייה, קציצה, עגבנייה, קצת חסה, קטשופ ומיונז צריך לשלם יותר מ-50 שקל, ותוהים כמה רווח מסעדה עושה על מנה כזו. גם המסעדן לא תמיד יכול לדעת מראש את התשובה - וזו אחת המטרות של הסטארט-אפ ZESTER: לעזור לו לגעת כמה בדיוק זה עולה, וכמה צריך לגבות כדי להרוויח.

זסטר פיתחה מערכת המסייעת בניהול מסעדות ובתקשורת בינן לבין הספקים. המערכת יודעת אילו מנות הוזמנו באותו היום, ומאילו מוצרים כל מנה מורכבת, ובהתאם היא מציעה למסעדה את כמות המוצרים שיש לרכוש - מה שמוביל לחיסכון כספי. בנוסף, החברה עובדת עם ספקים, כך שעלויות המוצרים נגישות בפניה.

התוכנה של זסטר / צילום: זסטר

החברה החלה לפעול בבאר שבע לפני כשנתיים, והיא מעסיקה כ-50 עובדים. המערכת עובדת עם כ-2,000 מסעדות ורשתות בישראל וכ-100 בחו"ל, ביניהן לנדוור, קפה קפה, רולדין, ג'פניקה, רשת מאטו קפה (ניו יורק) ורשת מונטרו (ברלין).

"אנחנו יודעים לפרק בכל רכישה את המוצרים שנרכשו ולהוריד מהמלאי. אנחנו בודקים כמה מתוך החסה מגיעה למנה, וכמה נזרקת", מסביר קובי סלע, מנכ"ל ומייסד ZESTER. "מסעדה מגדירה מחיר מנה לפי נוסחה שבה עלות המוצרים מהווה עד 35%. בפועל, בעל עסק לא יכול לדעת באמת מה עלות המוצר שלו, כשמחיר הירקות משתנה ברמה יומית, ומחיר הבשר, הלחם והרטבים עולה גם.

"אם יש שינוי בפוד קוסט, אנחנו שולחים התרעה. ואם למשל מחיר העגבנייה עלה דרסטית, המסעדה יכולה להחליט אם להוציא מהתפריט מנה שמבוססת על הרבה עגבניות, להעלות את מחירה, להקטין אותה או לספוג את ההקטנה ברווח.

"אם אנחנו מצליחים לייצר לרכש חיסכון של 2%-6%, זה מאוד משמעותי למסעדה. היום אנחנו עובדים על תחזיות של הכנסות, בהתבסס על צדדים שלישיים, כמו חברות הקופות, וחוזים את ההכנסות הצפויות לפי עונות וחגים, וכך המסעדן יכול לנהל את מערכת הזמנת הסחורות שלו".

עוד כתבות

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם