גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משינוי המיסוי ועד חיתוך עמלות: המהפכה הבאה בעולם הפינטק

המזומן הדיגיטלי של המדינה צפוי לשנות תצורות כלכליות, מוניטריות, פיננסיות ובוודאי עסקיות, לכל אורכה ורוחבה של הכלכלה ● דבר זה יחייב אינספור אדפטציות ושינויים אצל כל השחקנים על לוח המשחק ויאפשר כר חדש של הזדמנויות עסקיות

פינטק / אילוסטרציה: Shutterstock, Wright Studio
פינטק / אילוסטרציה: Shutterstock, Wright Studio

הכותב הוא מרצה לפינטק במוסדות אקדמאים

היסטוריון חרוץ שירצה לתאר את התפתחות עולם הפיננסים הדיגיטלי, יוכל להתחיל את מסעו באינטרנט הראשוני של טים ברנס לי. פרקים ראשונים יוקדשו לדפדפן, לאפליקציה הסלולרית ולחידושים הפיננסיים שעלו מהם. פרק מיוחד מאוד יוקדש לגיבורי הבלוקצ'יין; ביטקוין, אית'ריום ועוד. והנה, כאן עוצר אותו היסטוריון ומתלבט; מהי ההתפתחות המשמעותית הבאה בעולם הפינטק? מהי אותה טכנולוגיה שתשנה לאורך ולרוחב את אופן הפעולה של התחום? 

על אנרכיזם דיגיטלי ועתיד הבורסות

אחד המועמדים הבולטים לתפקיד עשוי להיות המזומן הדיגיטלי של המדינה, ה-CBDC. מאחר שמדובר בשינוי מהותי של הילך חוקי של המדינה, הוא צפוי לשנות תצורות כלכליות, מוניטריות, פיננסיות ובוודאי עסקיות, לכל אורכה ורוחבה של הכלכלה. דבר זה יחייב אינספור אדפטציות ושינויים אצל כל השחקנים על לוח המשחק ויאפשר כר חדש של הזדמנויות עסקיות.

ד"ר מילי פרי, יו"ר מרכז הבלוקצ'יין בלשכה לטכנולוגיות מידע בישראל, מגדירה את ה-CBDC כמטבע מדינתי מזומן המונפק באופן דיגיטלי, מוצפן ולא פיזי (בניגוד לשטר או מטבעות שבשימוש היום). המטבע מונפק, באופן ריכוזי, על ידי מדינה ולא תאגיד או חברה עסקית. כלומר, "מטבעות" דיגיטליים כאלה, מגלמים התחייבות של המדינה ולא של בנק מסחרי או גורם אנונימי. העברה של שקל דיגיטלי, תתבצע בין ארנקים דיגיטליים (המייצגים את בעל הארנק; המשתמש). הארנקים ינהלו תקשורת ישירות מול הבנק המרכזי, או דרך מתווכים כגון בנקים מסחריים או חברות פינטק, שינהלו מאזן מרכזי של כל התנועות והעברות הכספים במדינה.

ליאב גפן, מנכ"ל חברת הביטוח (הנמצאת בהקמה) ״שוקו״, ואחד המומחים בתחום טוען, כי המעבר למזומן דיגיטלי יחתוך את עלויות הפצת המזומן הפיזי ותפעול הכסף. שרשרת ההפצה של המזומן הפיזי דורשת מהבנקים כוח אדם עצום, שימוש בנדל"ן בפריסה ארצית, כספומטים, הובלה מאובטחת וכו' - במודל שבו מתייתרים כל אלה מצטמצמת הכדאיות של החזקת המערכת הפיזית כולה. במקרה כזה, העמלות המסורתיות של הבנקים בעבור תפעול הכסף צפויות להיחתך או לשנות מודל עסקי.

תחום חדש שיצבור תאוצה עצומה הוא תחום ה-TaxTech, או הפינטק של המיסוי. בתצורתו הראשונה של התחום, מכניסות החברות שפועלות בו דיגיטציה ותהליכי בינה מלאכותית אל היום יום של משלמי המסים. חלקן מקילות על התנהלותם של נישומים, או מסייעות לרואי החשבון, ואחרות מיתרות את עבודתם של האחרונים. הכנסת המזומן הדיגיטלי תשנה לחלוטין את אופן המיסוי.

כך למשל, בסיום נסיעה במונית, יועבר מזומן דיגיטלי מארנק הנוסע אל ארנקו של הנהג. הטרנזאקציה תקלט באפליקציות החשבוניות, הן של הנוסע והן של הנהג, ובאופן אוטומטי ואוטונומי יועברו לרשות המסים 17% מהסכום המשולם; תשלום ישיר של המע"מ. בדומה לכך יכולים תשלומי מקדמות וחישובי מדרגות מס להתעדכן ולהשתנות באופן אוטונומי ואוטומטי בזמן אמת, ודוחות שנתיים יכולים "להיכתב" בזמן אמת, לחסוך זמן וטרחה.

בדומה, ישפיע השינוי על מערך האשראי במשק וחברות האשראי. כך, למשל עסקאות BNPL (קנייה עכשיו, תשלום אחר כך) יוכלו להתבצע באופן אוטומטי על ידי הארנקים הדיגיטליים ישירות בניהם ללא צורך במתווכים. בעולם הביטוח אוכל לשלם למוסך (לאחר שאושרה תביעתי), והעברת המזומן תבוצע מארנק חברת הביטוח.

מאחר שמדובר בשינוי תשתיתי, צפוי עולם ההזדמנויות העסקיות להשתרע על פני כל הענפים המשקיים. החל מהקמת חברות תשתית תחומיות חדשות, דרך יצירת חברות אדפטציה שיסייעו למשק לעבור משלב המזומן הפיזי לדיגיטלי, ועד ליצירה של חידושים מוחלטים בעולם הפיננסי, מודלים חדשים לרווח ועוד.

ד"ר מילי פרי מדגישה לסיום גם את חשיבות קידום מערכות תשלומים חוצי גבולות וכסף מתוכנת. היא מציבה גם אתגרים אתיים, כגון אתגרי פרטיות וזכויות אדם. גם אלה, יחייבו מתן פתרונות טכנולוגיים ויהוו הזדמנות לחברות חדשות בתחום.

ממבטו בעתיד, ההיסטוריון, יידע, מן הסתם, לתאר טוב יותר את המהפכה, אבל על הגיבורים שייצרו אותה ויכינו את עולם ההזדמנויות העסקיות להתעורר כבר בימים אלה.

עוד כתבות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה, נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"