גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוא התפתח בצילו של הקברנה והפך לזן מבוקש: יינות הסירה שכדאי להכיר ולטעום

הסירה מגיע מאזור הרון, דרומית לבורגון ומזרחית לבורדו ● בעבר הרחוק יינני בורדו השתמשו בו בהסתר כדי לתקן שנות בציר גרועות ● באמצע המאה ה-19 הוא הגיע לאוסטרליה ונקלט כשיראז ● החל משנות השבעים הוא עשה את דרכו לשאר חלקי העולם והפך לאחד הזנים האיכותיים והמבוקשים ביותר

מימין: גריינג' של יקב פנפולד'ס; סירה של כרם שבו; סירה של יקב סוסון ים; קרוז הרמיטאז' אלאן גראיו / צילום: יח''צ
מימין: גריינג' של יקב פנפולד'ס; סירה של כרם שבו; סירה של יקב סוסון ים; קרוז הרמיטאז' אלאן גראיו / צילום: יח''צ

ענת אגמון היא בעלת תואר שני בכורמות וייננות מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. מעורבת במיזם היין "צ'ירז" ומבעלות השליטה בגלובס 

הזנים קברנה סוביניון (בורדו) ופינו נואר (בורגון) התחרו לאורך היסטוריית היין הצרפתית כטוענים לכתר. הם האפילו על הזן סירה (אזור הרון, דרומית לבורגון ומזרחית לבורדו), למרות שבעבר הרחוק יינני בורדו השתמשו בו בהסתר כדי לתקן שנות בציר גרועות.

כל כך הוא היה בצל, שעד לפני עשרים שנה ניתן היה לקנות יינות סירה מחלקות העילית של קוט רוטי, אזור היין הקטן והנחשב של צפון עמק הרון, בסכומים פעוטים ממש. הכרה באיכות המיוחדת שיש לאזור להציע דחפה את הביקוש והעלתה את המחירים, אך ביחס לאיכות התמורה עדיין טובה מאד.

יינות הבוטיק של יינני היקבים הגדולים בישראל שאתם חייבים להכיר
יינות טבעיים, אורגניים וביו־דינמיים: המדריך השלם 
בקבוק יין ב-16 אלף שקלים: מה עומד מאחורי תג המחיר הזה?

סירה מושפע מאד מהטרואר שלו, ממועד הבציר ומהעשייה הייננית. לאורך נהר הרון תמצאו בכפרים קרובים יחסית סירה בסגנונות שונים מאד זה מזה. בחלוקה גסה מאד, אזור היין הרמיטאז' ידוע ביננות טאניים, כהים, סגורים בצעירותם ומאריכי ימים. קוט רוטי - ביינות מבושמים, פרחוניים, אלגנטיים עם פרי ניכר. קרוז הרמיטאז' מציע יינות מענגים, מוכנים לשתיה ומפולפלים. בקורנאס ניכר בדרך כלל מעבר לגוף כבד יותר עם פרופיל ארומטי כהה, וסן ז'וזף נמצא בתווך בין קוט רוטי ובין קרוז הרמיטאז'.

מעמק הרון יצא הסירה והתפזר ברחבי העולם. ב־1831 הגיע לאוסטרליה, נקלט כשיראז והתפתח בה בסגנון מובחן שנושא שם זה. בין 1970 ל־1990 הגיע הסירה לדרום אפריקה, לארצות הברית ולארגנטינה, שם הוא נעשה בדרך כלל בסגנון עולם חדש, נגיש ופירותי.

המולקולה שנותנת לזן סירה תיבול מפתיע

בדיקות DNA הראו שסירה הוא תוצאה של הכלאה טבעית של הזן הלבן האלפיני מונדוז בלאנש עם זן עתיק הנקרא דורצה. אולי לכן יינות הסירה האלגנטיים והמורכבים ביותר נעשים באזורי גרניט גבוהים וקרים, בהם היבול מצומצם והגפן פיתחה מנגנון הגנה ייחודי ויוצא דופן. בהשפעת מצוקה אקלימית או ביולוגית היא אוגרת בחלקים השונים של הפרי והעלים מולקולה בשם רוטונדון, שנותנת ליין תיבול מפתיע ותחושת פלפל שחור.

המבקר בכור מחצבתו של הסירה, בטרסות הגרניט התלולות של הרון הצפוני, חייב לשאול את עצמו שאלות על הקשר בין יינות נפלאים, מסורת חקלאית וחריצותם של הדורות הקודמים, אלה שבנו את קירות התמך. הגפנים שנטועות בטרסות הצרות נקשרות למשולש מוטות, בשיטה מסורתית הנקראת "אשאלה".

הקשירה מחזקת ומייצבת את הגפן בתמיכה תלת כיוונית. היא שומרת שהגפן לא תיסחף בשיטפונות הגשמים, ומונעת מהמיסטראל, הרוח העזה של עמק הרון, לעקור אותה משורשיה. סמיכות משולשי האשאלה זה לזה יוצרת מבנה מרחבי חזק, שמבטיח שהגפנים יצמחו בפרופורציה נכונה לניצול מלא של הקרקע הנדירה והבשלה מיטבית בחשיפה נכונה לקרני השמש. הפעולות שנעשות בכרם עם אשאלה חייבות לקחת בחשבון את שיפוע ההר, את גובה הטרסות ואופן הגישה אליהן, ואת המוטות שמקיפות כל גפן. מדובר במורכבות שדורשת עבודה ידנית אינטנסיבית, שרק מחויבות מלאה לטרואר ולשאיפה לבטא אותו במלואו יכולה להצדיק.

סירה "קרה" שכדאי לטעום

דוגמא מפתיעה לקוט רוטי הוא מזון רוז' של הייננית הנהדרת קריסטין וורניי. אם חשקתם בשמות גדולים ומרשימים והפרוטה מצויה בכיסכם, לכו על אחת משלושת חלקות הלה־לה־לה המיתולוגיות של גיגאל (לה מולין, לה טורק, לה לאנדון) בקוט רוטי.

בריז קאיו של מאתייה בארה יציג לכם את הצד הכהה והמרובד של קורנאס, והיין של אלאן גראיו את הצד האלגנטי, המורכב והעשיר, אך ללא עודף משקל, של קרוז הרמיטאז'.

ובישראל? זאב דוניה מ"סוסון ים" נטע בשנת 2000 סירה ביישוב בר גיורא בסיועו של הכורם האגדי, רוני ג'יימס, מייסדו של "יקב צרעה".

'וויילד' סירה מגיע מהחלקה ההיסטורית הזו, שהיא הוותיקה ביותר בישראל, כרם אורגני צפוף ופראי שמחייב עיבוד ידני. זהו יין שופע דובדבנים חמצמצים ופירות אדומים, עם מינרליות טובה וחמיצות נהדרת. צבעו בהיר יחסית והוא נוטה פחות לצבע הסגול באופי הפרי שלו.

בשנים שגבי סדן מ"כרם שבו" שבגליל העליון מרגיש שהסירה שלו טוב במיוחד הוא מבקבק חלק ממנו בנפרד. זה של 2018 מתאפיין בחמיצות טובה ואיזון פנימי חד ומיוחד, בגוונים סגולים ושחורים ובפלפל השחור הנחשק. הפרי, מכרם בר קיימא בלב חורש אלונים מצפון להר מירון, תסס ספונטנית על שמרי הבר והבגיר בחביות ישנות.

גארז' דה פאפא אדום של עידו לוינסון נעשה במיוחד כדי לתת אופי קר לפרי מאזור חם. הוא נבצר יחסית מוקדם, ובמטרה לשמור על רעננות, אשכולות הפרי תססו בשלמותם עם שזרותיהם. כך התקבל יין סירה מפולפל, שמציע שילוב יוצא דופן של מורכבות ארומטית ועדינות פרי אדום.

שיראז אוסטרלי

אוהבים סיפורים עסיסיים ומהנים עם גוף נדיב, שלעולם לא יאכזבו אתכם, או יין שעונה בדיוק על התיאור הזה? היקב פנפולד'ס נוסד ב־1844 בדרום אוסטרליה, כאשר דוקטור כריסטופר רוסון פנפולד הגיע מאנגליה עם אשתו מארי ומשפחתם. הם שילמו 1200 פאונד (של אותם ימים כמובן) עבור כ־2000 דונם בהם הקימו את ביתם.

סביב הווילה, שכונתה גריינג', נטעו כרם. בענבים השתמשו להכנת משקה רפואי מיוחד, מעין יין מחוזק ומתוק, שהיה התרופה של ד״ר פנפולד ל(כמעט) כל מחלה. את תהליכי הפקת השיקוי הפופולרי ניהלה מארי, והרופא הטוב, ששמו יצא למרחוק, קיבל בקליניקה שלו בעיר אדלייד את פני חוליו המרובים. כשנפטר בגיל צעיר, המשיכה מארי לנהל את היקב, והיא שפיתחה את נוסחת הבית, בלנד של יינות משנים שונות שאיפשר תוצאה ייננית עקבית ואחידה. במותה, השאירה לביתה כשליש מחנויות היין של דרום אוסטרליה, ועסק משגשג ולו מוצר אחד בלבד, יין קינוח דמוי פורט.

בואו נטוס כמה עשרות שנים קדימה, אל מי שתיכף יהיה דמות מפתח בעלילה: מקס שוברט בן ה־16, אוסטרלי בן למהגרים מגרמניה, שנולד בבארוסה בדרום אוסטרליה והגיע לאדלייד ב־1931. מקס המוכשר והחרוץ החל לעבוד בפנפולד'ס כנער שליחויות, התקדם במהירות, עד שמצא את עצמו בעשיית היין ביקב עצמו. כשגויס במלחמת העולם השנייה לצבא האוסטרלי ב־1941 כבר היה עוזר מעבדה. לאחר המלחמה ב־1949, נשלח לסיור לימודי בנושא יינות מחוזקים בספרד ובפורטוגל. בדרכו חזרה עצר בבורדו, שם נפעם מיינותיה היבשים כמותם לא טעם, ומהקונספט של יין עם פוטנציאל התיישנות.

בשובו, ניסה להפיק יין יבש מהפרי שעמד לרשותו, שיראז בציר 1951. ליין שקיבל קרא "גריינג'" (על שם הוילה בה שכן היקב) הרמיטאז' (על שם הסירה המשובח של עמק הרון). רק אחרי כמה שנים העז להציע אותו לטעימה למנהליו בפנפולד'ס. הללו לא התרשמו כלל, והורו לו לחדול מניסוייו, ולהתמקד במוצר המוכר. ב־1960 במהלך ישיבת דירקטוריון רבת משתתפים נפתח שוב בקבוק, והפעם התקבל בתשואות: ״חבל שעצרנו אותך״, אמרו למקס, שענה: ״למזלכם, המריתי את פיכם, והמשכתי ליינן שיראז יבש בסתר. הנה הבצירים 57-59״.

ההצלחה הגדולה של היין השולחני של מקס התבטאה בהנפקה ב־1962, שלאחריה הוצגו יינות ה"בין" המפורסמים של היקב, ששומרים על סגנון יציב ללא השפעת בציר. גריינג' הוא עדיין היין האייקוני (והיקר ביותר) של אוסטרליה, ויקב פנפולד'ס נחשב לאחד המנועים שאחראים להצלחה העולמית של יינות אוסטרליה משנות ה־80 ואילך.

מאז, יינות סירה שופעי פרי ועתירי עץ וגוף, עם אלכוהול גבוה ותחושת מתיקות נדיבה נקראים שיראז, גם אם הם נעשים בארה״ב או בישראל. אצלנו, נסו את השיראז של "יקב פלטר" (גולן), "דרימיה" (דרום הר חברון), "טורא" (גב ההר) או "פינטו" (נגב).

חורף של סירה

הסומליירית המובילה מור ברנשטיין יזמה והפיקה במשך מספר שנים סדרת ארועי יין חורפיים ותפריטי יין ששמים את הסירה בפוקוס. צפונית, קרירה ומפולפלת או שיראז עשיר ושוקולדי, כיין זני או בבלנד ממסך עם גרנאש ומורבדר בסגנון הרון הדרומי, אין כמו סירה לצד תבשיל חורפי בערב גשום. נצלו את החורף כדי ליהנות ממבחר סירות העולם.

עוד כתבות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

שנגחאי עולה ב-1% ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ההפגנות בקמפוסים בארצות הברית העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פלסטינים עוזבים את מזרח רפיח לאחר קריאות צה''ל להתפנות מהאזור / צילום: Reuters, Hatem Khaled

בכיר בחמאס לרויטרס: פינוי רפיח מצד ישראל הוא "הסלמה מסוכנת"

גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"; לשכת רה"מ בתגובה: "שקר מוחלט" • דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה • אחרי תקיפה בעומק לבנון: אזעקות בגולן ובגליל העליון • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • עדכונים בולטים