בקבוק יין ב-16 אלף שקלים: מה עומד מאחורי תג המחיר הזה?

האריזה, ציוני המבקרים, ייחודיות הזן, טכניקות הייננות, הנדירות - יש סיבות רבות שהופכות יינות ליוקרתיים, ומכאן גם ליקרים • מחיריהם מתחילים ממאות שקלים ויכולים להגיע עד לעשרות אלפי שקלים • כשעשירי העולם מתחרים על אלפי בקבוקים בודדים, נוצר שוק משני ער, כולל במכירות פומביות • לאחרונה רכש תאגיד LVMH את מותג השמפנייה שייצר הראפר ג'יי-זי בכחצי מיליארד אירו

Domaine Dujac Clos  De La Roche Grand Cru, Krug Grande Cuvée  166ème Édition, ירדן קצרין, 2018, Château Pétrus / צילום: יח''צ
Domaine Dujac Clos De La Roche Grand Cru, Krug Grande Cuvée 166ème Édition, ירדן קצרין, 2018, Château Pétrus / צילום: יח''צ

ענת אגמון היא בעלת תואר שני בכורמות וייננות מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. מעורבת במיזם היין "צ'ירז" ומבעלות השליטה בגלובס 

אין זמן יותר מתאים לדבר על הקונספט המורכב של יוקרה ויין מערב ראש השנה האזרחית, מועד בו רבים מציינים את הישגי השנה החולפת, מחליטים החלטות לשנה החדשה, או סתם חוגגים עם בקבוק מיוחד.

ערך האקסלוסיביות

הילה של יוקרה נקשרת לרוב ליינות נדירים המיוצרים בכמות קטנה ולפיכך קשה להשיגם. ההיצע המצומצם של יינות אלה, שאיכותם יוצאת דופן, נובע מגודל אזור היין או החלקה הספציפית (הטרואר), מייחודיות הזן או מטכניקות יינניות מורכבות.

אקסקלוסיביות מסוג זה הולכת יד ביד עם מחיר גבוה במיוחד. זה קורה כשכוחות השוק פוגשים מהלכי מיתוג חזקים ומערך שיווק מקצועי, אבל גם כשעשירי העולם מתחרים על אלפי בקבוקים בודדים עם שמות נחשקים, כמו רומנה קונטי מבורגון, או שאטו פטרוס, יין המרלו האגדי, מפומרול שבבורדו. במקרים כאלה נוצר שוק משני ער, כולל במכירות פומביות. בשוק משני זה יש נוכחות ליינות ישראלים בודדים, ביניהם היין האייקוני "קצרין" של יקב רמת הגולן, יין שבמקור הופק רק בשנים טובות במיוחד ובמהדורה מצומצמת.

יין תכירו את זן הענבים הלבן "סמיון" ומגוון היינות שמייצרים ממנו ברחבי העולם
היכרות עם היינות של דירק ניפורט, האיש ששינה את תעשיית היין בפורטוגל
היינות האדומים הכהים מפנים את דרכם ליינות האדומים הבהירים והקלים יותר

האריזה והפרזנטציה

אריזה ופרזנטציה משחקות תפקיד חשוב בעולם היוקרה. תווית יין מעוצבת למשעי, שניתן לזהות משולחנות סמוכים או בקבוק כבד משקל שמגיע בקופסא מפוארת - הם אלמנטים בוני תדמית ומעוררי ציפייה. בפתיחה, במזיגה, בשתייה או באספנות של יינות כאלה יש הון סימבולי, שמעורר התרגשות. הצליל של פקק שמפניה הנורה מהבקבוק, למשל, נקשר אסוציאטיבית לחגיגה. מדובר ביין שלתהליך הכנתו המורכב והארוך היה ללא ספק חלק במעמד היוקרתי המוקדם שלו, אלא שבעשרים השנים האחרונות העניינים יצאו משליטה.

קהל חדש מגלה את שמפניות היוקרה

הראפר ג'יי-זי הכניס את השמפניה האהובה עליו, קריסטל מבית רודרייר, המוצעת בבקבוק שקוף בעל תווית זהב בולטת, לתרבות ההיפ הופ. החגיגה כללה מקלחות קצף שמפניה והוללות רהבתנית שלא היתה קשורה למורכבות היין, לשנות הבציר שלו או לעדינות הבועות אליהן הצליח להגיע היינן. פרדריק רוזו, הבעלים של רודרייר, אמר בתגובה להתנהגות הלקוחות החדשים האלה: "אנחנו לא יכולים לבחור את הקהל שלנו".

הראפרים לא נשארו חייבים, ובאבחת כרטיס אשראי עברו למותגים אחרים. ג'יי-זי בעצמו פנה לארמאן דה בריניאק, מותג שמפניה יוקרתי, שייצר עבורו את "אייס אוף ספיידז", שמפניה בבקבוק פלאשי מוזהב, שמחירו גבוה ממחירן של הרבה שמפניות מעולות מטרואר ייחודי, שנעשו על ידי המגדלים, מהסוג ששותים המבינים.

לפני כחצי שנה קונגלומרט מותגי היוקרה LVMH רכש מג'יי-זי את אייס אוף ספיידז, ושילם עבור המותג חצי מיליארד אירו. לא רע בשביל לחסל שארית עלבון אם היתה כזו, ובעיקר, דוגמא מובהקת ליוקרה מהסוג החברתי.

מבקרי היינות כסוכני ערך

אך ישנה גם יוקרה מסוג אחר, יוקרה אסתטית, אותה תוכלו למצוא בגראנד קווה (Cuvée) מהדורה 166 מבית השמפניה האיכותי "קרוג". זהו בלנד של 140 יינות מ-13 בצירים, 1998-2010, שהתיישן במשך 7 שנים במרתפי הבית לפני הפיקוק הסופי. התוצאה: מורכבות יוצאת דופן ועושר טעמים שלא ניתן לבטא עם יינות משנת בציר אחת, ויין חגיגי שלא תרצו לאבד ממנו אף לא טיפה.

לעיתים, יוקרה מבוססת על דירוגים או ציונים גבוהים שהעניקו מבקרים נחשבים. במקרה כזה הם משמשים סוכני ערך שמתרגמים או מעניקים תוקף למוצר. מבקרים יכולים להוות מקור סמכות עבור חלק מהקונים. עבור אחרים, נפקותם דומה לזו של כוכבי הוליווד שרכשו אחוזות רוזה בפרובאנס והעניקו להם מזוהרם, כפי שעשו - בהצלחה גדולה - אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט עם מיראבאל, ולאחרונה ג'ורג' קלוני עם דומיין דו קאנאדל.

ההון התרבותי מייצר טעם מעודן

ובנוגע למה שבתוך הקנקן? חוקר הסוציולוגיה בורדייה טען כי טעם הוא הבניה חברתית המשקפת את ההון התרבותי, חינוכו ומעמדו של האדם. בספרו "דיסטינקשן: ביקורת חברתית על שיפוט הטעם" הוא מסכם כי לאנשים עם רמות גבוהות של הון תרבותי יש סיכוי גבוה יותר לטעם מעודן, כזה שיחפש ויעריך חוויות עם ערך אסתטי גבוה, ביניהן כאלה של יין.

ואכן, למבינים יש זירת יוקרה משלהם. היא אסתטית, מבוססת על ידע, על תנועה לפני המחנה, ועל יכולת לזהות טרנדים, אזורים וכישרונות. הם מסוגלים להפתיע את עמיתיהם ביין שאיכותו לא מוטלת בספק ומחירו סביר ביחס למערבולות הביקוש, למשל "קלו דה לה רוש גראן קרו" של דוז'אק, מהכפר מוריי סן דני בבורגון. סגנונו הדק, האוורירי והמדויק, אותו ניתן לזהות בטעימה עיוורת, קנה לו אוהדים רבים בדור המבינים המשמעותי של שנות ה-80. קלו דה לה רוש היא חלקת הפינו נואר הסלעית הנפלאה, שנמצאת בפסגת היינות של היקב.

Château Pétrus 2011
יבואן: "תומר והדס". 13.5% אלכוהול. מחיר: כ־16,000 שקלים

היין החשוב הזה, שמגיע מאזור פומרול בצרפת, הוא 100% מרלו, מגפנים הגדלות על חרסית כחולה ייחודית. החרסית הכחולה מעניקה ל"שאטו פטרוס" טאנין רך ועושר ארומטי שמאופיין בפרי אדום וכן בפרי כהה, מתובל בקטיפתיות שוקולדית שאין למצוא כמוה ביינות של חלקות חצץ או חול.

בבציר הידני נבחרים גרגרים ספציפיים מתוך האשכולות. כדי למנוע דילול של הטעם, הוא נעשה אחה"צ, כשלחות הבוקר התאדתה ואין על הפרי שיירי גשם או טל. היין תוסס בבטון, ומבגיר במשך 18-20 חודשים בחביות עץ, שרק מחציתן חדשות. מבוקבק ללא סינון.

ירדן קצרין 2018
יקב: רמת הגולן. 15.5% אלכוהול. מחיר: 620 שקלים

בחירה קפדנית של יינות (מחלקות כרם שונות) שתססו והבגירו 18 חודשים, כל אחד בנפרד, הניבה בלנד בורדו הכולל 81% קברנה סוביניון, 9% מרלו, 5% מלבק ו-5% פטי וורדו. הבלנד הבגיר בחביות 6 חודשים נוספים לפני שבוקבק. זהו יין מלא, עם משקל גבוה, אינטנסיביות ועושר, המתאפיין בארומות פרי כהה - דובדבנים שחורים, שזיף בשל, קסיס, שוקולד וטבק, רק 57 חביות יוצרו מיין זה. בתנאים נאותים הוא יכול להתיישן 15-20 שנים.

Krug Grande Cuvée 166ème Édition
יבואן: "אספיריט". 12% אלכוהול. מחיר: 1,099 שקלים

בית השמפניה הצרפתי הנושא את שמו של ז'וזף קרוג שואף, על פי משנתו, להביא מדי שנה את היין הטוב ביותר. מתוך ארכיון היינות של המותג מייצרים את שמפניית הקווה (Cuvée) היוקרתית. הבסיס של מהדורה 166 הוא בלנד של 140 יינות, מ-13 בצירים מהשנים 1998-2010, 58% מהם משנת 2010. הוא מורכב מ-45% פינו נואר, 39% שרדונה ו-16% פינו מונייה.

הבלנד התיישן 7 שנים במרתפי הבית וקיבל נגיעת דוסאז' (המתקה) לפני הפיקוק הסופי. התוצאה: שמפניה מורכבת ומענגת, עם טעמי אגוזים ופירות בשלים, ארומות של בריוש הדרים, מרציפן וג'ינג'ר. זו שמפניה נפלאה שיכולה ללוות אירוע חשוב, לפתוח ארוחה חגיגית או לחתום אותה בתור קינוח.

Domaine Dujac Clos De La Roche Grand Cru 2019
יבואן: "בורגון קראון". 13% אלכוהול. מחיר: 3,500 שקלים

100% פינו נואר, מחלקת הגראן קרו "קלו דה לה רוש", אחת הנחשבות ביותר בקוט דה נואי שבבורגון, שאופן ייצורו כמעט לא השתנה במשך מחצית המאה. היין מבגיר כשנה בחביות אלון איכותיות. זהו יין מורכב מאד, עם טאנין רך, שיהיה במיטבו החל מעוד 10 שנים, ויתיישן נפלא גם 40 שנה.