גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במשרדי הממשלה בוחנים מחדש את נוסחת המס על מכוניות. התוצאה המסתמנת: המחירים לא יירדו

במשרדי האוצר והגנת הסביבה בוחנים בימים אלה מתווה למיסוי סביבתי חדש על רכבים, שיפצה את קופת המדינה מאובדן ההכנסות על מס הבלו על הדלק ● בתוכנית המתגבשת: היטלים נוספים על רכבים מזהמים ואימוץ המודל האירופי למיסוי רכבים חשמליים

כביש איילון / צילום: איל יצהר
כביש איילון / צילום: איל יצהר

לאחרונה ערך אחד מיבואני הרכב מחקר צרכנים פנימי במטרה לגלות האם וכיצד השתנו שיקולי רכישת הרכב החדש של הלקוחות בישראל בשנה האחרונה. המחקר גילה שלמרות השינויים מרחיקי הלכת שעבר שוק הרכב הישראלי, שיקולי הרכישה המסורתיים כמעט לא השתנו.

15 אגורות לקילומטר: באוצר מחזירים את מס הנסועה על רכב חשמלי לשולחן. האם זה ייצא לפועל?
מבול מכוניות סיניות בדרך לישראל, ובינתיים המכירות בשיא | ניתוח
מוביל מותג רכב סיני לבורסה בניו יורק: ההשקעה החדשה של אמנון שעשוע

את השיקולים ממשיכים להוביל מחיר הרכב והערך שלו, כלומר כמה מרחב פנימי, אבזור תקני, ביצועים וכו' מקבלים תמורת המחיר. גם שיקול החיסכון בהוצאות השוטפות, בעיקר הדלק, תופס מקום מרכזי וכך גם המוניטין ו"סטטוס הכביש" של מותג הרכב, שממנו נגזרת גם שמירת הערך. הלקוחות מתייחסים כיום יותר גם למועד האספקה של הרכב, לאור המחסור המתמשך במלאים, ומגלים פחות רגישות לשיקול "ארץ הייצור" (אולי בגלל הצפת המותגים מסין). אבל פרט לכך, השיקולים כמעט זהים לאלה שלפני חמש ועשר שנים.

באופן מפתיע לא השתנתה גם האדישות של הצרכנים הפרטיים לסוגיית הזיהום. זאת, למרות שכמעט אחד מכל שלושה כלי רכב חדשים שנמכרו בישראל בשנה החולפת מוגדר בתור "רכב מופחת פליטה" (היברידי, פלאג־אין או חשמלי). המחקר גילה שהלקוח הישראלי מתייחס לאיכות הסביבה ככל היותר בתור "בונוס נלווה" של החיסכון בדלק, בניגוד לצרכנים בעולם המערבי, ובמיוחד האירופה, שמעניקים משקל רב לנושא.

הלקוחות אדישים בהיעדר שקיפות להטבה

האדישות של הלקוחות הישראליים כלפי סוגיית הזיהום של כלי הרכב נובעת בין השאר מחוסר שקיפות של שיטת "המיסוי הירוק", שמעצבת כבר יותר מעשור מאחורי הקלעים את דמותו של שוק הרכב הישראלי. נזכיר שהמיסוי הירוק מתבסס על שקלול המזהמים השונים שפולט הרכב לתוך נוסחה מורכבת שהתוצר הסופי שלה הוא "ציון ירוק" שניתן לכל רכב חדש שנמכר בישראל. בהתאם לאותו ציון, נקבעת הפחתה מדורגת בגובה של עד כ־15 אלף שקל ממס הקנייה שמשלמים היבואנים. בנוסף, קבע המיסוי הזה הפחתות מס קנייה לדגמים עם הנעה היברידית, חשמלית ופלאג־אין.

העדר השקיפות נובע מכך ששיטת החישוב של המיסוי הזה היא טכנית ומורכבת ומיועדת בעיקר לצורך "התחשבנות" של האוצר מול היבואנים. לפיכך, המיסוי נותר מתחת לרדאר של הצרכנים ורובם נחשפים אליו רק דרך פרסום קבוצת הזיהום של דגמי הרכב השונים, שמופיעה בתחתית של כל מודעת פרסום רכב.

 

אבל כיום מבינים משרדי הממשלה שהשיטה הזו מיצתה את עצמה. תעשיית הרכב העולמית מתמקדת כיום בפיתוח, ייצור ושיווק של דגמי רכב מופחתי פליטה, במיוחד דגמים "מחושמלים", והמגמה צפויה לצבור תאוצה משמעותית ולייתר בהדרגה את הצורך להעניק "בונוס ירוק" כאמצעי לעודד את היבואנים לייבא דגמים ירוקים.

איך ייראה המיסוי הירוק החדש?

לפיכך, עובדים כיום צוותים במספר משרדי ממשלה לגיבוש מתווה חדש של "מיסוי סביבתי", שיחליף את "המס הירוק" ויפצה את קופת המדינה על אובדן ההכנסות הצפוי ממס הבלו על דלק. נציין במאמר מוסגר, שאחד האלמנטים המרכזיים של אותו "מיסוי ירוק חדש" אמור להיות הטלת מס נסועה על רכב חשמלי. המהלך אומנם מופיע בטיוטת חוק ההסדרים החדשה, אולם יישומו נדחה ל־2026 והסיכוי שהוא יאושר בתקופה בה יוקר המחייה הוא נושא פוליטי רגיש - קלוש.

אז איך בכל זאת ייראה "המיסוי הירוק" החדש? כאמור הנושא עדיין בגיבוש, אבל רמזים לדמותו אפשר למצוא במכתב עמדות ששלחה בתחילת ינואר השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ'.

במכתב, שכותרתו "המלצות להסרת חסמים לצורך האצת כניסת כלי רכב חשמליים לשוק הישראלי", נכתב בין השאר כי בכוונת המשרד "לפעול לקביעת יעדי פליטה על יבואני רכב, באופן שיחייב אותם לייבא כלי רכב חשמליים מכלל הסוגים המיובאים בצי הרכב שלהם". כלומר, לקבוע ממוצע זיהום מקסימלי לכל דגמי הרכב, שמייבא כל אחד מהיבואנים (כולל דגמי בנזין). זאת, במטרה שהיבואנים יביאו לישראל דגמים נקיים יותר, שאם לא כן, יחרגו מהממוצע ויוטלו עליהם עיצומים כספיים. במילים אחרות, אם המיסוי הנוכחי מעודד יבוא כלי רכב נקיים באמצעות "גזר", השיטה החדשה מחליפה את הגזר במקל.

הרעיון עצמו מיושם באיחוד האירופי מול יצרני הרכב, אבל היישום שלו בשוק יבוא הרכב בישראל עשוי להיות בעייתי. הסיבה: השוק אינו הומוגני, יש יבואנים שהיצרנים שלהם מתמקדים בכלי רכב "מחושמלים" ולכן יוכלו לעמוד בממוצע בנקל, אך אחרים מתמקדים במותגי יוקרה או במסחריות והסיכוי שיעמדו בממוצע קלוש. השיטה עלולה ליצור בעיה גם ליבואני רכב עקיפים, שעיקר פעילותם ביבוא רכבי פאר מזהמים.

אבל הבעיה הגדולה ביותר היא שהמהלך עשוי דווקא לייקר את מחירי הרכב לצרכן. כדי לעמוד בממוצע הזיהום הנדרש, יבואנים עלולים להפסיק לייבא דגמי בנזין זולים וייבאו דגמים חשמליים ודגמי פלאג־אין, שלפחות בשנים הקרובות יהיו יקרים.

 

הצעה נוספת שכלולה במכתב העמדות היא הגברת השקיפות באשר למידת העברת הטבת המס הקיימת כיום מהיבואנים לצרכנים. "על רשות המסים לייצר שקיפות אשר תאפשר לעקוב אחר ניצול הטבת המס כך שיבואני הרכב יעבירו את ההטבה במלואה לצרכן", נכתב. "יש לדרוש מרשות המסים פרסום לציבור של נתוני העלויות והתמחור של הרכיבים לצרכן אשר ייצר לחץ על היבואנים להעביר את הנחת המס לצרכן". זו כמובן הצעה חשובה מבחינה צרכנית, שפותרת את בעיית חוסר השקיפות הנוכחית, אבל ספק אם היא ריאלית מבחינה משפטית. זאת, מכיוון שהיא אמורה לאלץ את רשות המסים לחשוף נתונים עסקיים שנמצאים ברשותה תחת חיסיון.

דרך הרבה יותר פשוטה להגברת השקיפות, היא לאמץ את שיטת הסבסוד הרווחת באירופה ובארה"ב, כלומר סובסידיה כספית בגובה ידוע (או שווה ערך), שניתנת לצרכן ישירות בעת הרכישה. אבל זה ידרוש מהאוצר היערכות לוגיסטית ומיחשובית לא קלה.

הרכבים החשמליים יספגו היטלים נוספים

השיטה השלישית שנבחנת, היא אימוץ מיסוי סביבתי חליפי. מדובר באימוץ מוקדם של מהלכים שמתגבשים כיום ברגולציה של האיחוד האירופי. אחת הדוגמאות היא שיקלול מזהמים חדשים בנוסחת המיסוי - כמו למשל פליטת החלקיקים הנשימים שנוצרת כתוצאה משחיקת הצמיגים במהלך נסיעה, כאשר ההנחה היא שכלי רכב חשמליים, שכבדים במאות קילוגרמים מדגמי בנזין מקבילים, אחראים להרבה יותר פליטה מזיקה כזו.

עוד אופציה שנבחנת היא אימוץ "חוק הסוללות", שהתקבל רק לאחרונה באיחוד. לפי חוק זה, "המחיר הסביבתי" של ייצור הסוללות, משלב הכרייה ועד שלב ההרכבה, כמו גם המחיר הסביבתי של מיחזור הסוללות, יועמס על יצרני או יבואני הרכב החשמלי. ואיך ימנע המיסוי הזה מהמשווקים לגלגל אותו למחיר לצרכנים? זו כבר סוגיה אחרת.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי