גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ח"כ ביטן לאוצר: "אם לא יהיה מענה ליוקר המחיה, לא נצביע בעד התקציב"

בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה בנושא הגברת התחרות בין רשתות השיווק, יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן דרש מנציגי האוצר מענה בחוק ההסדרים ליוקר המחיה ● פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת ת"א אמר בדיון כי המחירים עומדים להמשיך לעלות, והוסיף כי העיסוק התקשורתי ברפורמה המשפטית דחק את תשומת-הלב מסוגיית העלאות המחירים

ח''כ דוד ביטן בדיון בוועדת הכלכלה על יוקר המחיה, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ דוד ביטן בדיון בוועדת הכלכלה על יוקר המחיה, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בדיון שנערך היום (ב') בוועדת הכלכלה בנושא "יוקר המחיה בישראל - הגברת התחרות בין רשתות השיווק", דרש יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן מנציגי האוצר לתת מענה בחוק ההסדרים ליוקר המחיה. 

דיון סוער בכנסת: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים אושר לקריאה ראשונה
במשרדי הממשלה בוחנים מחדש את נוסחת המס על מכוניות. התוצאה המסתמנת: המחירים לא יירדו

במהלך הדיון ביקש ביטן התייחסות לאפשרות להפחית מע"מ על מוצרי מזון בסיסיים, לטיפול בסימון המחירים ומתן אפשרות לקמעונאים לנהל משא-ומתן מול הספקים הגדולים. עוד הוא ביקש מנציגי האוצר, רשות התחרות, הרשות להגנת הצרכן ועוד לחשוב על צעדים נוספים, בהם צעדים שיסייעו לספקים הקטנים מבלי לפגוע בהנחות לצרכן. 

המע"מ והמותג הפרטי

המנכ"ל והבעלים של רשת יוחננוף, איתן יוחננוף, אמר כי התחרות עושה את העבודה, וכי צריך להאיץ אותה. לדבריו, אם המדינה תוריד מחר 5% במע"מ, התחרות תעשה את שלה, והצרכן ירגיש זאת. 

איתן יוחננוף, מנכ''ל ובעלי רשת יוחננוף, בדיון בוועדת הכלכלה על יוקר המחיה, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי של שופרסל, עו"ד ערן מאירי, אמר כי אם הממשלה תקבל החלטה לבטל את המע"מ על המוצרים המפוקחים, הדבר ישפיע על הצרכנים הכי חלשים.

בין היתר עלה נושא המותג הפרטי, כשביטן שאל כיצד מותגי הבית של הרשתות משפיעים על המחירים. ראש תחום מזון וקמעונאות ברשות התחרות, צחי ברקוביץ', התייחס לרגולציה שמונעת מהספקים הגדולים לתת הנחה על קבוצת מוצרים או הנחה בגלל פתיחת סניף חדש ומגבילה את ההנחה רק ליחידת מוצר, ואמר כי בצורה זו ההנחות מתגלגלות לצרכן. מאירי ויוחננוף טענו מנגד כי הדבר מונע מהם להשיג הנחות גדולות יותר מהספקים הגדולים ולהוריד מחירים.   

עו"ד מאירי, היועץ המשפטי של שופרסל, הוסיף כי "שופרסל לקחה על עצמה לא פעם ולא פעמיים להיות חלוצה בנושא המותג הפרטי. נכשלנו במספר מקרים כמו במותג הפרטי לקולה, תמ"ל לתינוקות, מוצרי חלב ובשר. בכל תחום שאליו נכנסנו, ראינו הורדת מחיר אצל המתחרים, שלא הייתה להם ברירה אלא להוריד מחירים.

"לצערנו, עם ישראל אוהב מאוד מותגים, ובזמן שמכרנו את מותג הקולה בהנחות רציניות, עם ישראל לא הרים אותה. הרמנו ידיים ויצאנו מזה. גם במזון לתינוקות עשינו עבודה מטורפת בהשקעה של מיליונים רבים והבאנו תמ"ל מתחרה. החזקנו מעמד 3-4 שנים, אבל בסוף עם ישראל אמר שיש את שני המותגים שהוא רוצה וזהו". 

"נבחרנו כדי לטפל ביוקר המחיה" 

ח"כ ביטן התייחס להוראת השעה בחוק המזון שפקעה, לפיה היה צריך להקצות שטח מדף לספקים הקטנים. נציג רשות התחרות ברקוביץ' אמר כי הוראת השעה נאכפה, ולאחר שהרשות ראתה שכל הקמעונאים עומדים בה, היא פגה ולא חודשה. היו"ר ביטן ציין כי הוועדה תדון בכך בהרחבה בשבוע הבא.

נציג אגף התקציבים באוצר, גל ברנס, אמר כי הכוונה למנוע הנחות רוחביות לא תעלה את המחיר, ותאפשר למנוע מספק גדול לקשור הנחות בצורה שתרום לרשתות השיווק להעדיף אותו על פני ספק קטן יותר.

ח"כ ביטן התייחס לעלייה הצפויה במחיר העוף וקרא לאוצר לטפל בכך בחוק ההסדרים. ח"כ שלום דנינו הוסיף כי האוצר צריך למצוא את הפתרונות לכך.

בעקבות זאת הבהיר היו"ר ביטן כי "אם לא יהיה מענה, לא נצביע בעד התקציב, גם אם יהיו בחירות, כי נבחרנו כדי לטפל ביוקר המחיה, והמצב לא יכול להימשך ככה. אני אומר את זה גם לשר האוצר ולראש הממשלה. אנחנו באנו על יוקר המחיה, וזה אחד הדברים המשמעותיים לאזרח הקטן. אני אארגן חברי כנסת שלא יהיה תקציב. אתם יודעים שבסוף אתם תתקפלו, כי אני יכול לארגן חברי קואליציה וגם אופוזיציה". הוא הוסיף כי ועדת הכלכלה תקים צוות שיבחן את הנושא ויגיש המלצות.

קשיים רגולטוריים

איתן יוחננוף, מנכ"ל רשת יוחננוף, ציין כי היבוא בישראל הוא קשה ומסובך. "המדינה הזו החליטה לסגור את עצמה לכמה מוצרים. כמות המוצרים האיכותיים על המדף פחותה, בעוד שבעולם יש מגוון ענק. יש צורך לפתוח את חסמי היבוא", אמר.

אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, התייחס גם הוא לקשיים הרגולטוריים, ואמר לח"כ ביטן כי על-מנת להוריד מחירים, יש לקבוע מע"מ דיפרנציאלי. "קח את המוצרים הבסיסיים ואת מוצרי הפרימיום, ושם תיקח מע"מ אגרסיבי. בשורה התחתונה ישראל לא תיפגע בהכנסות המע"מ, והצרכן שקורס תחת הנטל יקבל את מוצרי הבסיס בזול".

עוד הציע רביד לפתוח את המכסות כפי שנהוג באירופה ולסבסד את החקלאים. נקודה נוספת אליה התייחס נגעה לעובדה שבפריפריה אין מבחר גדול של רשתות שיווק, בעוד שבערים הגדולות קיים ריכוז גדול של סניפים לא רחוק זה מזה - נקודה אליה התייחס גם ביטן, שהורה לגבש הצעת חוק לגבי פרסום מכרזי נדל"ן מיועדים לסופרמרקטים. "בירוחם יש שטחים להשכרה, ואף אחד לא רוצה לבוא", ציין רביד. "תנו תמריצים, יבואו. כנ"ל לגבי מצפה רמון", הוסיף. 

נמרוד הגלילי, מנהל תחום ענפי באיגוד לשכות המסחר, אמר בדיון: "תחום הרשתות הוא המקטע התחרותי ביותר בשרשרת המזון של מוצרי הצריכה, בטח לעומת הספקים. בנוסף, ישנה רגולציה בלתי נגמרת שבה צריך לטפל. רגולציה צרכנית - שינוי שיטת סימון המוצרים; רגולציה סביבתית - ההכבדה של הרחבת חוק הפיקדון; הבירוקרטיה הנוראית על תהליכי רשות ופיקוח של מרכולים ואיטליזים מול משרד הבריאות - והרשימה עוד ארוכה". 

המחירים ימשיכו לעלות

פרופ' איתי אטר מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, שתחום מחקרו מתמקד ביוקר המחיה, לקח חלק בדיון ונתן תחזית קודרת, לפיה בשנת 2023 המחירים עומדים להמשיך לעלות. הוא הוסיף כי העיסוק התקשורתי ברפורמה המשפטית דחק את תשומת-הלב מסוגיית העלאות המחירים ויוקר המחיה, שהייתה במוקד הכותרות עד לאחרונה.

לדברי פרופ' אטר, "בחודש האחרון מחירי מוצרי אסם ברשתות השיווק עלו בכ-14%, מחירי מוצרי יוניליוור עלו בכ-7%, וזו רק ההתחלה. אם ב-2022 הייתה יכולת לעצור את הדברים, ב-2023 זה יהיה יותר גרוע. אחת הסיבות המרכזיות של פריצת הסכר היא העובדה שתשומת-הלב הציבורית הלכה למקום אחר. העובדה שלא מדברים על זה מאפשרת במידה רבה ליצרנים ולרשתות להעלות מחירים".

על כך הגיב ח"כ ביתן ואמר: "אני לא אשם שהתקשורת מצלמת רק את ועדת החוקה".

בסיום הדיון סיכם ביטן ואמר כי ועדת הכלכלה למדה את הסוגיות. הוא ביקש מחברי הכנסת אליהו ברוכי, שלום דנינו ואברהם בצלאל לדון ולהגיש המלצות לוועדה. בנוסף הוא ביקש להכין הצעת חוק שתגביל את המחיר של הספקים למכולות הקטנות. כמו כן, בכוונתו לקיים דיון יחד עם מנהל רשות מקרקעי ישראל ושר הבינוי והשיכון או מנכ"ל משרדו באשר לפתיחת סניפי רשתות שיווק בפריפריה, וביקש לבחון הורדת מע"מ על המוצרים המפוקחים. עוד ציין ביטן כי הוועדה תקיים דיון נפרד בנושא עליית מחירי העוף.

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"