בתום דיון סוער בכנסת: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים אושר לקריאה ראשונה

ועדת החוקה הצביעה ואישרה את השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שתישלט ע"י הקואליציה; גם האיסור על בג"ץ לפסול חוקי יסוד עבר את ההצבעה • חברי האופוזיציה צעקו במחאה והפריעו לדיון • ברקע הדיון, שהסתיים בשעות הצהריים, נערכת השבתת מחאה ע"י אזרחים, ומתקיימות הפגנות במוקדים רבים בארץ

חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו מוצא בכוח מוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו מוצא בכוח מוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברי הכנסת בוועדת החוקה הצביעו היום (ב') על התיקונים שמציעה הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה. חברי הוועדה הצביעו בין השאר על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ועל חסימת בית המשפט העליון לפסול חוקי יסוד.

ברחובות, בצמתים ומול הכנסת: שביתת מחאה והפגנות נגד הרפורמה המשפטית
מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג: דילוג מעל מוקשים וכמה סיבות לתקווה | פרשנות 
אפשר להגיע לפשרה? ארבעה מומחי משפט מכל הצדדים מדברים על הרפורמה
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט 

בזמן שחברי האופוזיציה צעקו והקימו מהומה, יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן קיים הצבעה על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שתישלט על-ידי הקואליציה. תיקון החוק עבר ברוב של 9 חברי קואליציה מול 7 חברי אופוזיציה בוועדה. ח"כ גלעד קריב (העבודה) קרא לרוטמן: "לא ניתן לך לדבר. אני מצביע נגדך. נגד הרס הדמוקרטיה. נגד ביזוי כבוד הנשיא".

מיד לאחר ההצבעה המשיך ח"כ רוטמן וקיים דיון בוועדת החוקה על פסקת ההתגברות והגבלת בג"ץ מלפסול חוקים. ח"כ קריב מהעבודה תקף את רוטמן שממשיך לקדם את המהפכה המשפטית, ואמר כי לא נותר לו אלא לקרוא להמשך המחאה. "הדבר היחיד הוא הרחבה דרמטית של המחאה. אני קורא להעצים את המחאה הציבורית מול המחאה הציבורית. חזקו ואמצו כל המפגינים היום", אמר קריב. 

בהמשך, גם האיסור על בג"ץ לפסול חוקי יסוד עבר את ההצבעה ברוב של 9 מול 7. 

בסביבות השעה 13:00 בצהריים הסתיים הדיון בוועדת החוקה. הוועדה תתכנס מחר (ג') להמשך הדיון בתיקונים לגבי הגבלת כוחו של בג"ץ לפסול חוקים, ופסקת ההתגברות. 

הקואליציה תשלוט במינוי השופטים

לפי שני תיקוני החקיקה שאושרו במסגרת המהפכה המשפטית, הוועדה לבחירת שופטים תישלט בידי הקואליציה. היא תמנה 9 חברים: נשיא בית המשפט העליון; שני שופטים בדימוס שימנה שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון; שר המשפטים ושני שרים מהקואליציה; ושלושה חברי הכנסת, שהם יו"ר ועדת החוקה (מהקואליציה) ושני חברי הכנסת אחרים, אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה.

עוד נקבע כי לפחות אחד מנציגי השופטים, אחד מנציגי הממשלה ואחד מנציגי בכנסת בוועדה יהיו נשים. הרוב הדרוש למינוי שופטים לעליון יעמוד על חמישה חברי ועדה (במקום שבעה עד היום).

לראשונה קובעת הצעת החוק כי ייערך שימוע בפני וועדת החוקה למועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון. תיקון נוסף הוא שאושר לקריאה ראשונה הוא האיסור לדון בתוקפם של חוקי יסוד.  

מהומה בפתח הדיון

מוקדם יותר, חברי האופוזיציה לא אפשרו לרוטמן לקיים את הדיון. בפתחו שרו חברי הכנסת מהאופוזיציה: "אין לי ארץ אחרת" ודפקו על השולחנות. ח"כ רוטמן אמר בתגובה: "אני מבין שאתם במצב-רוח טוב, זה יום חג". בהמשך הפריעו חברי האופוזיציה ולא אפשרו לרוטמן לדבר. "בושה" ו"ביזיון" צעקו חברי האופוזיציה.

רוטמן החל להוציא את חברי הכנסת שהפריעו לו. יוראי להב-הרצנו, ולדימיר בליאק, שלי טל-מירון ונאור שירי הוצאו על-ידי המאבטחים בכוח לאחר שסירבו לצאת. חבר הכנסת סימון דווידסון קרע את דפי הצעת החוק והוצא מהוועדה על-ידי מאבטחים.

בזמן שהיועץ המשפטי לוועדת החוקה הקריא לפי הנהלים את הצעת החוק, מחוץ לוועדה מפגינים צעקו: "בושה".

ח"כ בני גנץ אמר אחרי ההצבעות בוועדת החוקה: "הקריאה של הנשיא יצחק הרצוג היא קריאה חשובה. אבל מה שקרה פה גם בשעה הקצרה שראיתי הבוקר, מראה שהתהליך שלו מתייתר בכל מקרה, כי ההליך פה ממשיך להתקדם ולנסוע קדימה. 

"נתניהו יודע את זה, ירי בתנועה הוא ירי לא מדויק. צריך לעצור את החקיקה, לזהות את המטרות ואת העקרונות ולהביא מוצר איכותי שישרת את מדינת ישראל לאורך זמן".

השבתת מחאה והפגנות 

אמש (א') קרא נשיא המדינה יצחק הרצוג לשר המשפטים יריב לוין, לח"כ שמחה רוטמן ולראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את הליך החקיקה של הרפורמה המשפטית ולהסכים להידברות. לוין ורוטמן הגיבו כי הם מסכימים להידברות, אבל לא יעצרו את הליך החקיקה.

ברקע הדיון בוועדת החוקה מתקיימת היום השבתת מחאה על-ידי אזרחים, והפגנות נערכות בשעה זו במוקדים רבים בארץ. ההפגנה המרכזית מתקיימת בירושלים מחוץ לכנסת. אלפים עשו את דרכם אלפי ברכבים וברכבות לבירה.

הבוקר חסמו מפגינים למשך חצי שעה את הכניסה לשדה התעופה בן גוריון. שיירות מחאה עושות את דרכן על כביש 1, ומאות תלמידים והורים חוסמים את רחוב רוקח בתל אביב בצעדת מחאה.

בין הנואמים היום בהפגנה המרכזית מול הכנסת: שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון; מורן זר-קצנשטיין, מובילת מחאת הנשים; ד"ר רני ברנע, 'מאבק הרופאים- החלוקים הלבנים"; האלוף במיל' עמי איילון: והאלוף במיל' עמוס גלעד.