עשרות אלפי אנשים בירושלים: שביתת מחאה והפגנות נגד הרפורמה המשפטית

הפגנת ענק של עשרות אלפי בני אדם נערכה היום מול הכנסת; אירועי מחאה נוספים התקיימו ברחבי הארץ • לפי הערכת אנשי הייטק ממחאת ההייטקיסטים, בהפגנה השתתפו לאורך כל השעות כ-300 אלף בני אדם • מקומות עבודה שונים, ביניהם בנק הפועלים ודיסקונט, איפשרו לעובדים לשבות על חשבון ימי חופש

הפגנה ברחבת הכנסת בירושלים נגד הרפורמה במערכת המשפט / צילום: תמונה פרטית
הפגנה ברחבת הכנסת בירושלים נגד הרפורמה במערכת המשפט / צילום: תמונה פרטית

הבוקר (ב') יצאה לדרך שביתת הענק במחאה על הרפורמה המשפטית, אליה הצטרפו באופן וולונטרי גופים שונים. על השביתה, המלווה בהפגנות ברחבי הארץ, הכריז בשבוע שעבר מטה המאבק נגד המחאה המשפטית.

שיאה של ההשבתה התקיים בירושלים - לפי הערכת אנשי הייטק ממחאת ההייטקיסטים, המבוססת על צילומי רחפן, גודל השטח וצפיפות האנשים, בהפגנה סמוך לכנסת השתתפו כ-300 אלף אנשים לאורך כל שעותיה. לקראת סיום ההפגנה יצאו כאלף מפגינים לצעדת מחאה במרכז ירושלים וחסמו את תנועת הרכבת הקלה.

דיון סוער בכנסת: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים אושר לקריאה ראשונה 
לאשר חופש לעובדים? מה שכדאי לדעת על השביתה היום | שאלות ותשובות
מתווה הפשרה של הנשיא הרצוג: דילוג מעל מוקשים וכמה סיבות לתקווה | פרשנות
אפשר להגיע לפשרה? ארבעה מומחי משפט מכל הצדדים מדברים על הרפורמה
סקר גלובס: אלה השינויים שהציבור רוצה לראות במערכת המשפט

לפיד: "מאבק בין טוב לרע" 

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בהפגנת הענק מחוץ למשכן הכנסת בירושלים: "מה שהם שומעים מכאן, מהמקום הזה, הוא לא קולו של הייאוש, אלא קולה של התקווה. זה מה שמפחיד אותם כל-כך, זה מה שהופך את הקול שלנו לצלול וחזק כל-כך.

"המאבק הזה לא ייגמר היום, הוא יהיה ארוך. עוד יהיו בו פסגות ותהומות, אבל יגיע יום, וכל אחד מהאנשים והנשים שנמצאים כאן בחוץ ברחוב, יוכל להגיד לילדיו: ביום שבו מדינת ישראל הייתה צריכה אותי יותר מכל, הייתי שם. הפסדתי קרבות, אבל לא את המלחמה. לא שתקתי, והם שמעו את קולי".  

בהמשך, ראש האופוזיציה לפיד מסר הצהרה מיוחדת של ראשי מפלגות האופוזיציה, בה נכתב: "מה שהממשלה רוצה להביא לכנסת זו לא קריאה ראשונה, אלא קריעה לגזרים של עם ישראל, של הדמוקרטיה הישראלית. זה מאבק בין טוב לרע, זה מאבק בין הציונות לבין פירוק השותפות הישראלית. למען הילדים שלנו, אסור לנו להפסיד במאבק הזה. 

"אבי דיכטר, יולי אדלשטיין, יואב גלנט, ניר ברקת, ישראל כץ, דני דנון, דוד ביטן - אל תתנו לזה לקרות. במקום שיעשו פוליטיקה הרסנית על הגב שלכם, אתם תעשו היסטוריה.

"מיליוני ישראלים נושאים אלינו היום עיניים. עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת. ישראלים טובים ומודאגים שרואים איך ממשלה קיצונית ומושחתת מאיימת להרוס את המדינה במהירות שיא". 

ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, מסר: "אומרים שאין אופוזיציה מאוחדת, אבל אני מסכים עם קודמיי. אשתדל להיות פרגמטי. אלה חוקים שנועדו להציל באופן אישי את אריה דרעי ואת בנימין נתניה. החקיקה נועדה לחלץ אותם מהתסבוכת. זו פגיעה קשה בבית המשפט העליון. נתניהו רוצה להפוך את בית המשפט לבית דין של הליכוד". 

ההפגנה נגד הרפורמה המשפטית מול הכנסת, כעת / צילום: יאיר פלטי
 ההפגנה נגד הרפורמה המשפטית מול הכנסת, כעת / צילום: יאיר פלטי

חסימות ופקקים 

מפגינים רבים שהיו בדרכם ירושלים ברכבים קיבלו הודעה כי אין מקומות חניה, ואין שאטלים שיסיעו ממגרשי החניה. בהודעה נכתב: "מי שטרם הגיע לירושלים, שישקול לא להגיע. בעיית חניה ובעיקר מחסור בשאטלים להגיע להפגנה. שטח ההפגנה צפוף. לשיקולכם אם לנסות או לוותר".

הבוקר חסמו מפגינים למשך חצי שעה את הכניסה לשדה התעופה בן גוריון. בין הנואמים היום בהפגנה המרכזית מול הכנסת: שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון; מורן זר-קצנשטיין, מובילת מחאת הנשים; ד"ר רני ברנע, "מאבק הרופאים- החלוקים הלבנים"; האלוף במיל' עמי איילון; והאלוף במיל' עמוס גלעד.

"אנו קוראים לאזרחים והאזרחיות להודיע כבר היום למקומות העבודה שלא יעבדו ביום שני וייצאו לרחובות", מסר מטה המאבק בשבוע שעבר. "זהו המאבק החשוב מקום המדינה - המאבק על עצמאותה של ישראל כיהודית ודמוקרטית".

נוסעים בתחבורה הציבורית דיווחו על עומס ודוחק ברכבות ובאוטובוסים בדרך לירושלים. בשונה מאירועים גדולים בירושלים שאירעו בעבר, גורמים בענף אמרו לגלובס כי משרד התחבורה לא הנחה את החברות המפעילות לתגבר את האוטובוסים, אך חלקן עשו כך בהתאם לצורך. גם ברכבת ישראל הופעלו 6 רכבות נוספות בקו לבירה הבוקר, אך יכולתה של הרכבת לתגבר נסיעות מוגבלת בשל תשתית המסילות הצפופה בישראל.

הפגנות נגד הרפורמה המשפטית, רחוב יהודה מכבי, תל אביב / צילום: עדי ארקליס
 הפגנות נגד הרפורמה המשפטית, רחוב יהודה מכבי, תל אביב / צילום: עדי ארקליס

שביתה על חשבון יום חופש בגוגל, באפל ובבנק דיסקונט והפועלים

נראה כי היות שלא מדובר בשביתה פורמלית, מרבית מקומות העבודה בשוק הפרטי אפשרו הבוקר לשבות לעובדים המעוניינים בכך, אולם על חשבון ימי חופשה. כך למשל עיריית תל אביב, גוגל, אפל, מובילאיי, בנק דיסקונט ובנק הפועלים. בדיסקונט הדגישו כי יאפשרו לעובדים לשבות, בתנאי ששירות הלקוחות לא ייפגע.

גם באוניברסיטאות אפשרו לעובדים לשבות. באוניברסיטת רייכמן אפשרו לעובדים לשבות מבלי לקחת יום חופש, והפעילות בקמפוס התקיימה כסדרה. לדברי נשיא ורקטור ‎האוניברסיטה העברית, "האוניברסיטה העברית מעודדת את חברות וחברי קהילתה ליטול חלק בהפגנות נגד החקיקה המשפטית ביום שני הקרוב". 

אורי וטרמן, מנכ"ל קבוצת שופרסל, מסר: "אני מבקש להבהיר - לכל עובד או עובדת שמורה הזכות להפגין ולבטא את עצמו, ואנו מכבדים זאת. כל עובד אשר יבחר שלא להגיע לעבודה ביום שני הקרוב, יתבקש לפנות למנהל/ת הישיר/ה לצורך אישור יום חופש".

סימנים נוספים למחאה היו הבוקר במערכת החינוך. בבתי ספר שונים בארץ הודיעו להורים ולתלמידים כי הם אומנם לא ישבתו באופן רשמי, אולם מערכת הלימודים תתנהל בגמישות ובהתאם לנסיבות. "אנו מאמינים ומאמינות שזכות המחאה החברתית, ובפרט על רקע ערכים של דאגה לשלום החברה בישראל, היא בעלת ערך חינוכי ממעלה ראשונה", כתבו מנהלות ומנהלי בתי הספר היסודיים בתל אביב. כבר בשעות הבוקר המוקדמות התאספו במוקדים שונים בעיר הורים וילדים ויצאו בשיירות מחאה בכבישים ומול מוסדות החינוך, במטרה להגן על החינוך לדמוקרטיה ולשוויון.

הפגנות נגד הרפורמה המשפטית בדרך נמיר, תל אביב / צילום: עדי ארקליס
 הפגנות נגד הרפורמה המשפטית בדרך נמיר, תל אביב / צילום: עדי ארקליס

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, מסר כי "רמת גן לא תבוא חשבון לא עם מוריה ולא עם תלמידיה, שייעדרו היום באופן מסודר ומאושר על-ידי ההורים והמנהלים לצורך השתתפות בהפגנה, ולא משנה עם איזה צד הם מפגינים. לא יירשמו חיסורים, ויאושרו ימי חופש לעובדים על-ידי המנהלים, כל עוד אין בהיעדרותם ליצור סכנה בטיחותית או סגירת מסגרות חיוניות, לדוגמה סייעות רפואיות צמודות, חינוך מיוחד או קציני בטחון ומאבטחים וכיו"ב".

יו"ר ההסתדרות: "לא אגרר למצב שבו אסכן את האחדות שהובלתי"

בהסתדרות העובדים הודיעו כי הם לא ייקחו חלק בשביתה. "לא אגרר למצב שבו אסכן את האחדות שהובלתי בבית של העובדות והעובדים בישראל. לא אכנס לוויכוח הפוליטי שחוצה את המדינה", הודיע ארנון בר-דוד, יו"ר ההסתדרות. "אני פועל בימים אלה ואפעל בכל כוחי וכוחה של ההסתדרות להידברות ולגישור אמיתי בין הצדדים". בר-דוד הודיע כי הוא עומד מאחורי דבריו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שקרא אמש להידברות.

צעדת הורים ותלמידים נגד הרפורמה המשפטית ברחוב יהודה מכבי, תל אביב / צילום: שירי דובר
 צעדת הורים ותלמידים נגד הרפורמה המשפטית ברחוב יהודה מכבי, תל אביב / צילום: שירי דובר

לצד זאת, עשרות חברות הייטק הודיעו כי יאפשרו לעובדים לשבות שלא על חשבון ימי החופשה. בין החברות שעשו זאת - נטורל אינטליג'נס, אפספלייר, טריגו, אירוויז דרונס, INX, אלגוסק, סורבט, חברת הסטארט-אפ CLEW Medical וחברת Hello Heart.

כך גם בחלק ממשרדי עורכי הדין הגדולים, בהם הרצוג ושבלת. בפירון ובארדינסט בן נתן טולידאנו מספקים אוטובוסים שיסיעו את העובדים המעוניינים בכך להפגנה. בחברת השיווק הדיגיטלי SKAI, אף הודיעו באופן רשמי כי משרדי החברה יהיו סגורים היום.