גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסתבכים עם הנתונים והטבלאות? הטיפים שיהפכו את השימוש באקסל לפשוט

מהגדרות תצוגה, דרך גרפים, עיצוב כללי ונוסחאות מהירות ומורכבות ● תוכנת האקסל עשויה להותיר רושם מאיים, אבל מי שמכיר היטב את השימוש בה זוכה לחיסכון בזמן והקלה בארגון הנתונים ● גלובס עושה סדר

תוכנת אקסל. כמה עקרונות בסיסיים שיקלו על השימוש / צילום: Shutterstock
תוכנת אקסל. כמה עקרונות בסיסיים שיקלו על השימוש / צילום: Shutterstock

רבים מאיתנו פוגשים את תוכנת האקסל לא מעט במהלך חיי היומיום שלנו. הטבלאות והנוסחאות שלה יכולות להקל את ההתמודדות עם נתונים מורכבים או רשימות ארוכות, אבל היא עלולה להיות גם מסובכת לשימוש למי שלא מכיר אותה היטב.
גלובס עושה סדר ומציג את הטיפים שישפרו את חווית המשתמש שלכם.

הקוד הסודי שישדרג את חוויית הצפייה: טיפים לשימוש נכון יותר בנטפליקס 
קיבלנו את מכשיר הפרימיום החדש של סמסונג ל-24 שעות. אלו המסקנות

הגדרות התצוגה: איך אפשר להגדיר את הטבלאות מימין לשמאל?

אם האקסל שלכם בעברית, הטבלאות יהיו מימין לשמאל, אך אם הוא באנגלית, הטבלאות יהיו משמאל לימין. במידה ואתם מעדיפים שהאקסל יישאר באנגלית אך תרצו את הטבלה בצורה שמתאימה לעברית, תוכלו לגשת ל"פריסת עמוד" ("Page layout") ולשנות את זה.

גרפים: איך אפשר לראות את הנתונים בצורה הרבה יותר נוחה?

נניח ואתם מקבלים מסמך עם נתונים רבים, ואתם רוצים להבין מגמות או לראות אותם בתצוגה של גרף או עוגת נתונים נוחה. אקסל מאפשרת לכם לייצר אינפוגרפיקה נוחה לצפייה ובקלות. כל שעליכם לעשות זה לסמן את הנתונים הרלוונטיים, תחת לשונית "הוספה", תוכלו לראות את אזור התרשימים. מעבר לכך שהאקסל יציע לכם תרשימים מומלצים, תוכלו גם לבחור את התרשים שתעדיפו: גרף, עמודות, עוגת נתונים ועוד.

אקסל גם מאפשרת להציג תצוגה לפי מפה, אפשרות שיכולה להיות נוחה מאוד כאשר עובדים על נתונים של מדינות. במקרה כזה, תוכלו לסמן את המדינות הרלוונטיות בטבלה שלכם ואת הנתונים שאתם רוצים להגיד (נגיד היקף האוכלוסייה), ואז לקבל מפה עם צבעים שתואמים את גובה הנתונים (למשל ירוק בוהק למדינה עם האוכלוסייה הגדולה ביותר וכדומה).

עיצוב כולל: הטבלה לא נעימה לעין וחבל

אם עובדים על אקסל הרבה, יש חשיבות לנראות של הטבלה. ראשית אפשר לצבוע את השורה העליונה ואת העמודה הימנית ביותר כדי שיובהר שאלו פרמטרים של הטבלה.

לצורך העמודות והשורות עצמן, יש אפשרות לקבוע שהן יהיו כולן באותו הגודל. בפינת הטבלה, ישנו חץ שפונה כלפי פנים (בין A ל-1). לחצו עליו, וזה יסמן את כל הטבלה כולה. מה שעליכם לעשות זה לשים את העכבר בין שתי עמודות או שתי השורות, עד שיתקבל סמן של מחיצה, וללחוץ פעמיים. זה יסדר לכם את כל הטבלה.

נניח ויש לכם ציונים של תלמידים או כל דבר שאתם רוצים לראות בטבלה בצבעים או סימונים שונים - אתם יכולים להכיל עליו עיצוב רלוונטי. תחת לשונית "בית" ואחרי שסימנתם את העמודה עם הנתונים המתבקשים, תוכלו ללחוץ על "עיצוב מותנה". שם ישנם כמה סרגלים שונים, כמו צבעים ואפשר לצבוע את הנתונים - ירוק לגבוה ואדום לנמוך. יש הרבה אפשרויות כדי לסדר את המידע שמול העיניים שלכם יותר טוב.

נוסחאות מהירות: לא צריך להסתבך עם מחשבון

אם בעמודות השונות שלכם ישנם נתונים מספריים רבים, ואתם רוצים לקבל את המידע המהיר ביותר עליהם - אקסל מאפשרת לכם להשתמש בנוסחאות מרובות כדי לקבל תוצאות טובות. המוכרות ביותר אלו הסכום, ממוצע, ספירת מספרים, מקסימום ומינימום - כל אלו נמצאים תחת סכום אוטומטי בלשונית נוסחאות, ומה שעליכם לעשות זה לסמן את הנתונים שאתם מעוניינים וללחוץ על האפשרות.

עם זאת, יש לציין, שעבור משתמשי אקסל מנוסים יותר, ישנן נוסחאות רבות יותר כמו נוסחת IF או Xlookup. כך לדוגמה, Xlookup, מאפשרת לכם להכניס לנוסחה את השם או הנתון לפיו אתם רוצים לחפש בעמודה מסוימת (למשל שם של אדם כלשהו), ולבקש איזה נתון אחר מעמודה אחרת בטבלה (למשל הרחוב שבו האדם הזה גר). הנוסחה הזו תאפשר לכם לקבל את התשובה בלי צורך לחפור על כל הנתונים שבטבלה.

כלי חדש יחסית שעלה לרשת לאחרונה הוא Excel Formulator. כותבים באתר תיאור באנגלית של הנוסחה שאתם רוצים (למשל סיכום של עמודה A רק אם בעמודה B כתוב "כן"), והאתר פשוט יוצר עבורכם את הנוסחה. הכלי מאפשר הפקת עד 7 נוסחאות כאלה בחודש ללא תשלום. המשתמשים הכבדים יותר יצטרכו להירשם למנוי חודשי או שנתי שיאפשר נוסחאות ללא הגבלה.

מעמודה לשורה והפוך: כך לא תצטרכו להעתיק נתון-נתון

אם תעתיקו עמודה של נתונים, ותרצו להדביק אותה כשורה - כל שעליכם לעשות זה לבחור את התא שממנו ההדבקה תתחיל, ללחוץ על קליק ימני ולבחור ב"הדבקה מיוחדת". בעברית זה "שחלף" ובאנגלית זה "Transpose".

לצמצם קובץ ענקי: מחיקת שורות ריקות

לצורך העניין, יש לכם קובץ מלא נתונים שונים, אך מחקתם מתוך הרשימה כמה שורות. אתם רוצים לצמצם את הרווחים הללו, אבל לא רוצים לעבור שוב אחד אחד בצורה ידנית. ישנה אפשרות מהירה לכך. תחת לשונית "בית" יש את אפשרות "חפש ובחר" בסוף התפריט. לחיצה עליו תפתח כמה אפשרויות, עליכם ללחוץ על "מעבר מיוחד". שם תבחרו "ריקים" ולחצו על אישור. זה אמור לסמן את כל השורות הריקות. מיד לאחר מכן השתמשו בקיצור Ctrl+ - במקרה של ווינדוס או Command+ - במקרה של מק, וזה יאפשר לכם למחוק מיד. בחרו שהתאים יעלו למעלה, וכך מחקתם את השורות הריקות.

בעזרת הגיבוי: כך תוכלו לשמור את הקובץ

אם קובץ האקסל שלכם נשמר על ה-One Drive של מיקרוסופט, אתם תוכלו לחזור אחורה להיסטוריית הגרסאות. אם אותו הקובץ משותף בכל החברה או בבית, ומישהו בטעות מחק משהו או שינה משהו לא נכון - במידה והקובץ מגובה, אפשר ללחוץ על לשונית "קובץ", בתפריט שנפתח, ללחוץ על "מידע" ושם ללחוץ על "היסטוריית גרסאות". כך אפשר לחזור להיסטוריית גרסאות קודמות.

במקום להעתיק אחד-אחד: כך תעבירו טבלת נתונים מ-PDF ישר לאקסל

ישנה אפשרות להעתיק טבלה לאקסל מקובץ PDF בפשטות רבה. לוחצים על הלשונית "נתונים", והאפשרות הראשונה בתפריט שנפתח היא "ייבא נתונים". שם נפתחות המון אפשרויות שונות, אך תחת הלשונית "מקובץ", יש אפשרות לבחור קובץ PDF. ברגע שתבחרו את הקובץ הרלוונטי, תפתח לכם הודעה שתעביר אתכם על כל טבלה שנמצאת בקובץ שבחרתם.

אם תבחרו "טען" - זה פשוט יעביר לכם את הטבלה שבחרתם לקובץ (ויש מצב שיקח קצת זמן עד שהנתונים יעברו במלואם). אם תבחרו "המרת נתונים" תוכלו לשחק עם ההגדרות ולבחור איזו עמודה או על מה לוותר.

ניתן לייבא נתונים גם דרך אתרי אינטרנט, למשל טבלאות שונות באתרים, במקום להעתיק ולהדביק.

מילוי מהיר: לחסוך כתיבת נתונים שכבר במסמך

אחד הכלים שכדאי להכיר באקסל, הוא מילוי מהיר. אם לדוגמה יש לכם רשימת שמות בעמודה מסוימת - ואתם רוצים שבעמודה ליד יהיה לכם רק את השם הפרטי או שם המשפחה, זה מה שעליכם לעשות: לכתוב את השם הפרטי או המשפחה ליד השם הראשון בעמודה הצמודה, ואז תחת הלשונית "נתונים" ללחוץ מילוי מהיר. כך לכל מי שברשימה יופיע השם הפרטי או המשפחה לידו. זה יעבוד גם אם יש לכם שתי עמודות, אחת לשם פרטי והשנייה לשם משפחה, ואתם רוצים לאחד בין השניים - אז תעשו מהלך דומה: כתבו בשורה הראשונה את השם המלא לפי הנתונים בשתי העמודות הקודמות, ולחצו על מילוי מהיר.

שימו לב שזה יעבוד עם כל מידע רלוונטי מתוך נתונים קיימים. למשל אם ברשימת כתובות רוצים להוציא את המיקוד או את העיר - כל שעליכם לעשות הוא לכתוב את העיר בעמודה שליד, וללחוץ מילוי מהיר. ישנם כמה קיצורים שיסייעו בכל אחד מאלו, כמו ctrl+E או לגרור את הקובייה בפינה השמאלית של התא ולשנות את ההגדרות.

עוד מילוי מהיר שיכול מאוד לסייע, זה מילוי תאריכים, חודשים או סתם מספרים. כל שעליכם לעשות זה לכתוב את ההגדרה הראשונה שאתם רוצים, למשל: ינואר 2022 או 01/01/2022, ובתא הזה יש לכם את הקובייה הבולטת בפינת התא - אם תגררו אותה עד לנקודה המתבקשת ותלחצו על "מלא סידרה", תקבלו מילוי אוטומטי קדימה.

מלא סולמיות: למה הנתונים לא נראים בקובץ אחרי פעולה?

בחלק מקבצי האקסל, לאחר העתקת מידע לקובץ או פעולת נוסחה כזו או אחרת - הנתונים עשויים "להיעלם" ובמקומם מוצגים בתא #####. אם לצורך העניין ביצעתם פעולה חשבונית ואמור לצאת מספר, תחת לשונית "בית", תוכלו לראות אזור "מספר" ובתיבת הבחירה לבחור מספר. זה אמור להציג לכם את הנתונים החסרים. בתיבה יש בחירות נוספות בהתאם למה שאתם צריכים, כמו אחוזים, שברים ועוד.

עוד דוגמה לכך - אם בסעיף הקודם ניסיתם לעשות את התאריכים, וזה הציג לכם רק חודשים - תחת תיבת הבחירה הזו תוכלו לבחור תאריכים ולקבל את המספרים ולא רק את החודש.

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"