גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התקציב מגיע לאישור הממשלה, והשרים מתקשים להגיע להסכמות

הממשלה צפויה להתכנס כדי לאשר את תקציב המדינה, אולם טרם הושגו ההסכמות על כל תוכנו ● בין המחלוקות: הדרישה של איתמר בן גביר לתוספת של כ־14 מיליארד שקל לתמרץ שוטרים, והתוכנית של מירי רגב לשנות את תעריפי התחבורה ולהקים רכבת מהירה לדרום ולצפון

מירי רגב, שרת התחבורה, בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי / צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ, עמית שאבי
מירי רגב, שרת התחבורה, בצלאל סמוטריץ', שר האוצר, איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי / צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ, עמית שאבי

הממשלה תתכנס בימים הקרובים לאשר את תקציב המדינה לשנים 2023־2024, וכרגע מסתמן שהמאבקים בין השרים השונים יתמשכו עד לשעות הקטנות של הלילה. יממה לפני תחילת הדיונים, הפיץ האוצר את הצעת התקציב וחוק ההסדרים.

בנק אוף אמריקה: בנק ישראל עשוי להתערב במסחר במט"ח 
האם לקנות דולרים? זו התשובה לשאלה שכולם שואלים 
האג"ח הממשלתיות עברו טלטלה: מה אומר מדד הדופק של גלובס על המצב במשק? 

אלא שהמשא ומתן בין האוצר למשרדים השונים רחוק עדיין מסיום. סעיפים בהצעה שתעלה לבסוף לאישור הממשלה צפויים עוד להשתנות, להיגנז או להתרחב, בהתאם למגעים שיתנהלו בין אנשי אגף תקציבים לבין הפוליטיקאים בחדרים הצדדיים של הכנסת.

סמוטריץ' נוטה לתמוך בתקציב מרוסן

לא רק התוכניות והרפורמות שמצורפות לתקציב עוד עשויות להשתנות. מסגרת התקציב עצמה, כפי שהופצה לשרים, הינה תיאורטית בהחלט. במסמך נכתב כי התקציב לשנת 2023 יעמוד על 465 מיליארד שקל ויעלה ל־487 מיליארד שקל בשנת 2024. מדובר בחישוב טכני של האוצר על פי נתוני הנומרטור, שמביא לסכומים נמוכים יחסית, שאינם מספיקים כדי לממן את תוכניות הממשלה השונות, אפילו בתרחיש של קיצוץ ההסכמים הקואליציוניים במחצית.

לפי הערכות ריאליות מתונות יחסית, גובה התקציב יגיע בפועל ל־484 מיליארד שקל השנה, ובשנה הבאה יעמוד על 513 מיליארד שקל. מדובר בעלייה משמעותית של מסגרת ההוצאה לעומת 452 מיליארד שקל בשנת 2022. גורמים המעורבים בתהליך מונים את תקציבי משרד הביטחון, משרד התחבורה והמשטרה בין המחלוקות הבולטות שנותרו פתוחות בשלב מאוחר זה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נדרש לבחור בהליך הכנת התקציב בין חבריו לקואליציה ודרישותיהן התקציביות הנרחבות, לבין בתי ההשקעות וסוכנויות דירוג האשראי שבוחנים כל צעד שלו בזכוכית מגדלת. נראה שסמוטריץ' נוטה יותר לכיוון השני. באופן פומבי, הוא מתבטא כל העת בעד העברת תקציב מרוסן, מבקש מהשרים להתפשר בדרישות ומגנה "אמירות פופוליסטיות" כלשונו, מצד פוליטיקאים שקוראים להתערב בעצמאות בנק ישראל.

מבחינת אגף תקציבים, המדיניות של סמוטריץ' היא רוח גבית בניסיון לשמור כסף בקופה לקראת תקופה כלכלית קשה. באוצר העריכו שהצמיחה תתמתן משמעותית בשנה הקרובה, אחרי זינוק של התוצר ב־6.5% בשנה שעברה. וזה עוד לפני שמכניסים לתמונה את היחלשות השקל בתקופה האחרונה, שעלולה להתפתח למגמה מסוכנת לנתוני המאקרו - קפיצה באינפלציה, העלאות ריבית נוספות והתנפחות החוב הלאומי.

הדרישות של בן גביר לא נלקחות ברצינות

הממשלה הוקמה על בסיס הסכמים קואליציוניים שמנים במיוחד, שהיו אמורים לעודד בעיקר את המפלגות החרדיות ואת יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר. רגע לאחר חתימת ההסכמים והשבעת הממשלה, כבר ידע סמוטריץ' שהמשימה הראשונה שלו תהיה לחתוך את עלות ההסכמים בעשרות אחוזים כדי להתכנס למסגרות אחראיות. סביר להניח שגם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המנוסה בהליכי הכנת תקציבי מדינה, הבין שלא יוכל לעמוד בכל הבטחותיו לשותפים הקואליציוניים, והעדיף להשאיר את תפקיד מחרב המסיבות לסמוטריץ'.

כך למשל, בן גביר מבקש להביא הישג עם העלאה דרמטית של שכר השוטרים. מדרישתו עולה שהסכום הנדרש למימון שכר שיתמרץ אנשים להתגייס לכוחות המשטרה עומד על תוספת של כ־14 מיליארד שקל בתקציב הדו־שנתי הקרוב. רגע לפני העלאת התקציב לאישור הממשלה, באוצר עדיין לא מוכנים להתייחס ברצינות לדרישות של בן גביר, ונהנים מגיבוי של סמוטריץ'.

התנגדות רגב לרפורמות בחוק ההסדרים

גם משרדי האוצר והתחבורה רחוקים מהסכמות ולמעשה אין עדיין חלוקה ברורה של תקציב המשרד ומחלוקת ניטשת על הרפורמות המוצעות בחוק ההסדרים. לסדר יומה של הממשלה צורף תקציב המדינה שיקדיש לפרויקטים בתחום התחבורה כ־34 מיליארד שקל בשנת 2023, והרשאה להתחייב בסך כמעט 63 מיליארד שקל. ב־2024 יכלול התקציב 36 מיליארד שקלים והרשאה להתחייב בסך 48 מיליארד שקל.

ייתכן שכך מנסה האוצר ללחוץ על משרד התחבורה להתכנס למסגרת תקציבית ולהציע ויתורים לצד הדרישות, לאחר שדרישותיה של שרת התחבורה מירי רגב כוללים רפורמה בתעריפים והגברת אבטחה באוטובוסים, למרות שהיא סירבה להציג מקור תקציבי וטענה שהוא צריך להגיע מהתועלת המשקית לצמצום הגודש.

בנוסף, רגב הצהירה גם כי תדרוש רכבות מהירות לקריית שמונה ולאילת בעלות של עשרות מיליארדי שקלים, אף שמשרדי הממשלה טענו בעבר כי אין הצדקה כלכלית לקווים אלו, וגם אם ישנן הצדקות אחרות - הן לא מביאות לתעדוף גבוה של פרויקטים אלו ביחס למשברים במטרופולינים.

מעבר לפערים בדרישות התקציביות, המשרדים סיכמו בעת התקציב הקודם על תכניות חומש לסלילת נת"צים, מסופים, תוספות שירות ושבילי אופניים בתמורה להחלת אגרות הגודש. באוצר מכוונים לעמידה בתוכנית החומש, ואילו רגב מצידה מעוניינת בביטול אגרת הגודש. תוכנית החומש הזו כוללת מיליארדי שקלים וגם לגביה מצטברים סימני שאלה. אגרות הגודש אמורות גם לממן חלק מפרויקט המטרו ואת תוספות השירות בתחבורה הציבורית, וכך נוצר "חור" תקציבי נוסף. בנוסף, קיימת מחלוקת על התוכנית האסטרטגית שהוכנה לכבישים ועל תעדוף ביצוע הכבישים מתוכה.

משרד התחבורה מביע גם התנגדות משמעותית למרבית הרפורמות שמוצעות בחוק ההסדרים, על אף שהוא אמור לעבור מחר את אישור הממשלה. בין השאר, המשרד הביע התנגדות להחלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים. מחקר של משרד האוצר ורשות המסים מראה כי חדירת כלי רכב חשמליים לישראל גבוה מההערכות והנסיעה בהם תהיה זולה משמעותית מרכב המונע באמצעות בנזין, וכן מנסיעות בתחבורה הציבורית. אלו צפויים לעודד שימוש בכלי רכב פרטיים, אבל במשרד מתנגדים כאמור למיסוי נסיעות אלו.

כמו כן, מתנגד המשרד להצעה להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה שיבזרו את כוחו של משרד התחבורה לרשויות המקומיות. ההתנגדות מגיעה חרף העובדה שבהצעת החוק נכתב מפורשות כי לא יהיה בכוחן של הרשויות להפעיל תחבורה ציבורית בניגוד לסטטוס קוו. פערים נוספים שנרשמו הם בנוגע לכוונת האוצר להגביל נסיעת מוניות על נת"צים עמוסים - כשמשרד התחבורה מתנגד להגבלה זו.

בשלב זה, ההערכות הן שגורמי המקצוע לא יצליחו להגיע להסכמות, שכן רבים מהם במשרד התחבורה מודרים מההליך ובכל מקרה הם משקפים את דרישות השרה רגב וכי תדרש התערבותם של השרים הממונים, שיחסיהם מתוחים ועכורים.

מלשכתה של רגב נמסר על "פיצוץ במשא ומתן". לדבריה, "פקידי האוצר לא מבינים את גודל המעמד. לא תהיה תוכנית חומש לישראל, פגיעה בצמיחה הכלכלית של המשק, המשך הפקקים ובפגיעה ביוקר המחיה". ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עולה ב-6%, אלוני חץ יורדת ב-4.5%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.1% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל