גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תורידו מכוניות מהכביש": מנכ"ל ליים נאבק על תדמית שוק הקורקינט השיתופי

השימוש בקורקינטים שיתופיים הפך לחלק משגרת החיים של רבים מהישראלים, אבל מוביל גם לתאונות דרכים רבות ● וויין טינג, מנכ"ל ליים העולמית, מסביר איך ניתן להילחם בתופעה ומדבר על נתוני החברה לאחר שנה הפסדית בענף

ויין טינג, מנכ''ל ליים העולמית / צילום: Lime PR
ויין טינג, מנכ''ל ליים העולמית / צילום: Lime PR

כאשר וויין טינג, מנכ"ל ליים העולמית, מדבר על חוויותיו בביקוריו בישראל, הוא נזכר בטיול שערך לפני 20 שנה בארץ. כשדוחקים אותו לדבר על חווית הנהיגה בקורקינטים, הוא מספר בנימוס על ביקורו האחרון כאן כסמנכ"ל התפעול של החברה: "נדהמתי ממספר הרוכבים הגדול, למרות שתשתיות לא היו מפותחות. הרבה פעמים הרגשת שאתה לא נוסע לצד התנועה, אלא בתוכה".

סיבוב פרסה בענף הקורקינטים: ליים חושפת ביצועים כספיים. האם הפכה רווחית? 
תושבי פריז הולכים להצביע: האם להעיף את הקורקינטים מהרחובות?
המשבר בשוק הקורקינטים החשמליים מעמיק, וזו יכולה להיות בשורה טובה לענף | ניתוח

מאז ביקורו בארץ הרבה דברים השתנו, ודווקא שיתוף פעולה בין חברות הקורקינטים כמו ליים, בירד וטיר הוביל את עיריית תל אביב לסלול 185 ק"מ של מסלולי אופניים, ועוד כ־70 ק"מ בשנים הקרובות. אבל מחוץ לאזורי הביקוש בתל אביב, מחייבת הנסיעה בקורקינט לעלות על הכביש, מה שגם מוביל לתאונות דרכים רבות בהן מעורבים קורקינטים. בעולם נלחמים בתופעה, ובכמה ערים שוקלים לאסור נסיעה על קורקינטים. עבור טינג, המלחמה בקורקינטים היא בחירה לא נכונה: "מי שמתמקד בלהוריד את הקורקינטים - טועה. תורידו מכוניות מהכבישים".

פתרונות לתאונות: כידון מיוחד והנחות לרוכבים

"במעל 90% מהתאונות הקשות מעורבים כלי רכב - לא קורקינטים", הוא אומר. "אופניים וקורקינטים מפחיתים בטווח הארוך את עומס התנועה ואת פליטת הפחמן הדו חמצני. התרגלנו לבנות את מערכות התחבורה שלנו סביב מכוניות, אבל אין לנו מספיק שבילי אופניים. חייבים להבין שאחד בא על חשבון השני, והגיע הזמן לדבר על פינוי חניות מהרחובות לטובת סלילת מסלולי אופניים וקורקינטים. כך אתה מייצר תמריץ ליותר אנשים לבחור בתחבורה דו־גלגלית".

 

בעיני טינג, אפילו מכוניות חשמליות חוטאות למטרה: "אם כל מה שעשינו הוא לעבור ממכוניות מבוססות דלק למכוניות חשמליות, משבר האקלים רק ילך ויחריף".

כחברת הקורקינטים הגדולה בישראל, ליים עובדת עם עיריית תל אביב ועיריות נוספות בגוש דן, ובשבוע שעבר הגישה את המסמכים לקבלת היתר הפעלת שירות קורקינטים בעיר כאחת מחמש הערים שייבחרו במסגרת קול קורא. בחברה מוכנים ללכת לפי דרישות עיריית תל אביב, ולהעלות את שיעור כלי הרכב עם קסדות ל־75% מ־50% כיום; להוסיף מנגנון שיאט את מהירות הנסיעה ל־15 קמ"ש באזורים מסוימים; ולהביא להפסקת הנעת כלי הרכב באזורים אסורים לרכיבה, באמצעות זיהוי חכם שנעשה מתוך כלי הרכב עצמו.

ליים מייצרת בעצמה את כל הרכב שהיא פורסת ברחבי העיר ובעקבות הביקורת על ריבוי תאונות הדרכים שהוטחה בה, היא ביצעה מספר שיפורים. ביניהם: כידון מעוקל המאפשר לשמור על יציבות רבה יותר בזמן סיבוב, חיישנים שמזהים רכיבה בזוגות ומונעים אותן, ומערכת שמזהה חבישת קסדה ומספקת נסיעה בהנחה תמורתה. ליים גם מוכנה להרחיק לכת ולהפעיל צי של סדרנים באזורי הביקוש כדי לרכז את כלי הרכב החונים בתאי החנייה המסודרים.

"אין תמריץ לבנות כלים שיחזיקו מעמד"

ליים נהנית מנתח שוק עולמי גדול יחסית - 35% מכלל נסיעות הקורקינטים בעולם - על פי הערכה. היא פעילה ב־250 ערים בעולם, גייסה את ההון הגדול ביותר - 1.47 מיליארד דולר, ובסיבוב האחרון הונפק לה שווי של 2.4 מיליארד - בפער השווי הגדול ביותר שניתן לחברה בתחום. לעומת זאת, בירד למשל, על אף שנכנסה לבורסה באמצעות מיזוג ספאק שהעניק לה שווי של 2.3 מיליארד דולר, נסחרת היום ב־67 מיליון דולר בלבד.

אולם, במקביל ליים סבלה מתדמית של חברה הפועלת בשוק הפסדי, רווי מתחרים, כזה שמייצר מטרד תחבורתי ומאפשר רכיבה לא אחראית. השבוע החליט טינג לחשוף כמה מהנתונים על מנת להיפטר, ולו חלקית, מהתדמית השלילית של החברה.

הוא חושף הכנסות של 466 מיליון דולר ברוטו ב־2022, עלייה של 33% ביחס ל־2021, ורווח תפעולי לפני פחת והפחתות מתואם של 15 מיליון דולר. בחברה החליטו שלא לחשוף את הרווח הנקי, וההערכה היא שליים היא עדיין הפסדית.

לפי החברה, ישראל הייתה בשנה שעברה שוק רווחי, עם קרוב ל־6 מיליון רכיבות, עלייה של כ־25% ביחס ל־2021. "אנחנו החברה היחידה בשוק שהציגה אי פעם רווחיות", אומר טינג. "המבקרים טענו מאז ומעולם שחברות הקורקינטים מפסידות כסף ואנשים תמיד שאלו את עצמם: 'האם התעשייה הזו הולכת להישאר איתנו לטווח הארוך?'. אני חושב שאפשר להרוויח מעסקי המיקרו תחבורה".

בעבור שאר החברות, התקופה הייתה יותר מאתגרת. המתחרה בירד למשל, מדווחת לבורסה בניו יורק על ביצועיה, ונכון לרבעון השלישי של 2022 טרם רשמה רווחיות, אם כי היא צמצמה את הפסדיה ל־9.7 מיליון דולר בלבד ביחס להפסד של 320.3 מיליון דולר ברבעון השני, או 42.1 מיליון דולר ברבעון המקביל.

טיר פיטרה קרוב ל־20% מעובדיה בחודשים האחרונים ויצאה מכ־10 ערים בארה"ב. ווינד סגרה את פעילותה העולמית ונותרה פעילה בישראל בלבד, כאשר גם מעמדה ביאנדקס העולמי עומד בסימן שאלה עם חלוקת המניות מחדש בחברה הרוסית. אם לא די בכך, כל החברות, בהן גם ליים, סבלו בשנה שעברה ממכת גניבות של אלפי כלי רכב דו־גלגליים לשטחי יהודה ושומרון.

אולם, כמו כל חברה טכנולוגית, גם ליים נמצאת מאז השנה שעברה במגמה מואצת לעבור לרווחיות. לפי טינג, מה שסייע להעביר את החברה לרווחיות, הוא העובדה שהחברה בונה כיום את כלי הרכב שלה בעצמה. "המתחרים שלנו קונים אותם מספקים סיניים", הוא אומר. "לחברות שמייצרות כלי רכב עבור אחרים אין מספיק תמריצים לבנות אותם כך שיחזיקו מעמד כמה שיותר זמן, שיהיה מספיק קל לתקן אותן או שחלקי החילוף יהיו זמינים וזולים. זה הפוך כאשר החברה המייצרת היא אותה אחת שמספקת את השירות".

השוק שלכם רק הצטמצם. גם אתם נסוגתם משווקים לא רווחיים.
"אני חושב שלפני ארבע או חמש שנים התעשייה הייתה בהחלט במקום הלא נכון. דיברנו אז רק על צמיחה, אבל צמיחה היא לא תמיד בת קיימא אם אני מפסיד על כל נסיעה. מצד שני, אם אוכל להרוויח מכל נסיעה, ככך שאני גדל מהר יותר, כך אני הופך לרווחי יותר. אז יצאנו משווקים לא רווחיים, פיתחנו חומרה חדשה, שיפרנו את התוכנה, והתחלנו להרוויח. 2022 הייתה שנה קשה, אבל בזמן שכל השאר פיטרו, אנחנו גייסנו 150 עובדים".

האם ליים תיכנס לוואקום בשוק?

כמו כל תעשייה שסבלה מהפסדים וכעת נדרשת לעבור במהירות לרווחיות, כמה חברות נסגרו ואחרות התמזגו. טינג, אף על פי שאיננו אומר זאת בקולו, היה שמח להיות זה שישתלט על הוואקום שייווצר.

"אנחנו צמחנו בזכות הרווחיות, לא בזכות מיזוגים ורכישות, אם כי אם יופיעו הזדמנויות כמובן שנבדוק אותן", אומר טינג. "האסטרטגיה הזו יכולה להמשיך ולהוכיח שאפשר להרוויח מאמצעי תחבורה ניידים. ובסופו של דבר, יש עוד הרבה מקום לגדול: קורקינטים ואופניים חשמליים מהווים בקושי 0.2% מהנסיעות בעולם, ואנחנו צריכים לשכנע כמה שיותר אנשים לוותר על המכונית ולהשתמש יותר בתחבורה ציבורית".

עוד כתבות

חנות של רשת סבון / צילום: יח''צ-דן לב

קבוצת גולף נמצאת במגעים מתקדמים לרכישת מרבית הפעילות של רשת סבון

גולף דיווחה כי היא מעוניינת לרכוש את פעילות ההפצה, הפעלת החנויות ואתר האינטרנט של סבון ● במקביל, סבון עדכנה כי היא נמצאת בשלב מתקדם של מו"מ למכירת מפעל הייצור שלה הממוקם בקריית גת ● אם המפעל לא יימכר, הוא מתוכנן להיסגר בעוד שנה

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר ושרת האוצר רייצ'ל ריבס / צילום: ap, POOL

הטבת מס בת 200 שנה בוטלה והמיליונרים נוטשים את בריטניה

כ־16 אלף מיליונרים זרים עזבו את בריטניה מאז תחילת השנה, בעקבות ביטול הטבת המס בת 200 שנה שפטרה אותם מתשלום על הכנסות מחוץ למדינה ● כעת שרת האוצר רייצ'ל ריבס שוקלת לצמצם את הרפורמה - שהייתה הבטחת בחירות מרכזית של מפלגת הלייבור

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בבורסת תל אביב; חברה לישראל ותמר פטרוליום עולות בכ-3%

חצי שנה פנומנלית בבורסה בת"א: 28 שיאי כל הזמנים, 9 הנפקות ראשוניות, ושני מדדים שכיכבו מעל כולם ● השקל יציב הבוקר, הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים ● S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות ● גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

אסדת קידוח לוויתן / צילום: אלבטרוס

תחזית הכנסות קרן העושר עודכנו כלפי מעלה: 57-74 מיליארד דולר

בעקבות עדכון כלפי מעלה של כמויות הגז במאגר "לוויתן" והכניסה של המאגר הקטן "קטלן" שנמצא לאחרונה ע"י אנרג'יאן, רשות המסים הודיעה על עדכון כלפי מעלה של צפי ההכנסות מתמלוגים על רווחי גז ונפט

מטוסי קרב איראניים באספהאן / צילום: Reuters, WANA NEWS AGENCY

רגע אחרי הפסקת האש, איראן יוצאת לעסקת ענק. על הפרק: מטוסי קרב חדשים

מיד לאחר כינון הפסקת האש, שר ההגנה האיראני המריא לסין עם מטרה אחת: לרכוש מטוסי קרב מדגם J-10C ● מדובר בחלופה זולה יותר למטוסי סוחוי 35 שלא סופקו לאיראן למרות הבטחות מצד רוסיה, ובקפיצת מדרגה טכנולוגית עבור הצי המיושן של הרפובליקה האסלאמית

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב (מימין) עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן / צילום: ap

המל"ט שחשף ידידה ותיקה של ישראל להאשמות איראניות

על רקע קשריה ההדוקים עם ישראל, מוצאת את עצמה אזרבייג'ן מטרה לחשדות של טהרן בשיתופי-פעולה ביטחוניים עם ישראל בזמן המלחמה, לרבות תנועות של מל"טים על גבול איראן ● באקו מכחישה, אבל המשטר האיראני דורש הסברים - והמתיחות האזורית מתגברת

מערכת ההגנה האווירית SPYDER בתצורת All in One / צילום: רפאל

ניצחה את הגרמנים והצרפתים: רפאל זכתה בעסקת ענק

לפי דיווחים שפורסמו, המערכת שרפאל צפויה לספק לרומניה בעסקת הענק היא ספיידר, המספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, אל מול מגוון איומים ● ככל שתיחתם, תהיה זו העסקה השנייה בגודלה אי פעם של מדינת ישראל, לאחר מכירת מערכת חץ 3 לגרמניה, תמורת כ-3.5 מיליארד דולר

ישראל שיתקה את המימון השיעי / צילום: AP

הצד הפחות מוכר של המלחמה: ישראל נתנה מכה אנושה גם לתשתית הפיננסית של איראן

אחרי ששיתקה כלכלית את הציר השיעי, ישראל חנקה גם את מנגנון הכספים של איראן עם חיסול אנשי מפתח בהעברת כספים לציר השיעי ● אבל המערכה טרם הסתיימה: חברות קש סיניות מבריחות נפט וסחורות תחת מסווה, ונעזרות בבנקים אירופיים

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

רגב הורתה להחרים את הדיונים על הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל

שרת התחבורה הורתה שלא לקדם את הקמתו של השדה הצפוני עד להצגת חלופות לשדה הדרומי לראש הממשלה ● בכך מצטרפת רגב לקריאתו של ח"כ אלמוג כהן שלא לקדם בינתיים את השדה

ועדת חוץ וביטחון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דרמה פוליטית: גדי איזנקוט פורש מהמחנה הממלכתי ויתפטר מהכנסת

איזנקוט אמר בשיחות סגורות כי "הפריימריז כפי שהתגבשו במחנה הממלכתי לא מאפשרים התמודדות אמיתית, ואינם מבטאים עקרונות דמוקרטיזציה שנדרשים בראייתי למפלגת שלטון" • בתחילת החודש, סיעת המחנה הממלכתי קיימה ישיבה שבסופה הוחלט כי ייערכו בחירות לראשות המפלגה

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית בוקר טוב דרום, רדיו דרום, 25.6.25 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם בשנה שעברה נוספו למשטרה 3,500 שוטרים?

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התגאה בהגדלת הכוח המשטרתי, אבל הוא לא הפריד בין הברוטו לנטו ● המשרוקית של גלובס

נשיא ומנכ''ל חברת טבע, ריצ'רד פרנסיס / צילום: אלעד מלכה

השקעה של עשרות מיליוני דולרים: תוכנית החדשנות שמשיקה טבע

ענקית התרופות טבע משיקה תוכנית חדשנות לסטארט-אפים, במסגרתה יושקו אתגרים פעמיים בשנה, שיעסקו בשילוב חדשנות בתחומי הפעילות של החברה ● דוגמה לאתגר: טכנולוגיות משלימות או חלופיות לניסויים בבעלי חיים

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

באופן חריג, חברות התעופה הזרות והישראליות מתאגדות. מה הן דורשות?

בחברות התעופה הישראליות והזרות מאחדים כוחות ומבקשים הקלות בחוק שמחייב אותם לפצות נוסעים שבוטלה טיסתם ● החוק כבר תוקן לפני מספר חודשים כדי לתת מענה לחברות תעופה בזמן חירום, וכעת החברות מבקשות שהמדינה תספוג את הנזק במקומן ● "אנחנו נמצאים בזמן קריטי בו חברות התעופה בוחנות האם יחזרו לארץ"

פאנל על הבמה של פריון בפסטיבל הפרסום בקאן / צילום: Brand innovators

איך לדבר על שיווק בשפה שסמנכ"לי כספים מבינים, והקשר ל-AI

תעשיית הפרסום הדיגיטלי צמאה לא רק ליצירתיות, אלא גם לאופטימיזציה ומדידה עסקית, אומר טל יעקובסון מנכ"ל פריון, שרכשה את Greenbids המתמחה ברכש מדיה מבוסס בינה מלאכותית ● "עכשיו אנחנו בשוק של 750 מיליארד דולר, שמחבר קריאייטיב, מדיה וטכנולוגיה"

"כיפת סייבר": הפרויקט של ישראל עם בעלת הברית הקרובה באירופה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: קרן הפנסיה הנורבגית הודיעה כי לא תשקיע עוד בחברות טינסקרופ ואושקוש, פרטים חדשים על חיסול מדעני הגרעין האיראנים, וגרמניה מקימה עם ישראל "כיפת סייבר" ● כותרות העיתונים בעולם

ג'רמי בלנק, מבעלי יעז / צילום: תמר מצפי

ג'רמי בלנק פועל להביא את חברת ההתחדשות העירונית יעז להנפקה

יעז התחדשות עירונית, שבבעלות משפחת יקואל רייפמן וקרן קומיוניטי של בלנק, שואפת לגייס 65 מיליון שקל בהנפקה בתל אביב ● החברה, שבונה עשרות פרויקטים בת"א, סיימה את השנה החולפת עם מכירות של מעל 200 מיליון שקל ● השווי המתוכנן אינו מהווה הצפת ערך משמעותית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; רובינהוד קפצה ב-13%, פלנטיר בכ-4%

נאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● פעילות הייצור בסין התכווצה בחודש יוני זה החודש השלישי ברציפות ● קנדה מבטלת את המס על שירותים דיגיטליים "מתוך ציפייה" להסכם סחר כולל עם ארה"ב ● סין מזהירה את ארה"ב כי לא תסבול הסכמי סחר עם מדינות אחרות אשר מנוגדים לאינטרסים שלה ● בוול סטריט, שבוע המסחר יהיה מקוצר ויסתיים ביום חמישי ב-20:00 שעון ישראל

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

סיום המערכה האיראנית הקפיץ את המחזור בענף התיירות ב-270%

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי הישראלים חזרו להזמין חופשות, וענף האופנה רשם גידול של כ-140%

הון שחור / צילום: דוברות המשטרה

ועדת השרים אישרה את החוק נגד ארגוני פשיעה במכרזים ציבוריים

התוכנית החדשה תעניק לחשב הכללי במשרד האוצר סמכות לפסול ספקים ממכרזים ציבוריים על בסיס מידע משטרתי ● המנגנון החדש יחול על תחומים שבהם זוהתה מעורבות משמעותית של גורמי פשיעה, ותוקם ועדה מקצועית בראשות בכיר מאגף החשכ"ל שתגבש המלצות לפסילת ספקים ספציפיים

יצחק מירילשוילי, בעלי רוטשטיין וערוץ 14 / צילום: wikimedia ,RONENGOLDMAN.COM

קבלת פנים צוננת: המניה שנפלה ביומה הראשון במסחר

אנשי העיר, חברת הנדל"ן שבשליטת רוטשטיין, ירדה בחדות בבורסה בתל אביב, לאחר שהשלימה הנפקה ראשונית לפי שווי של רבע מיליארד שקל