סיבוב פרסה בענף הקורקינטים: ליים חושפת ביצועים כספיים. האם הפכה רווחית?

חברת הקורקינטים הגדולה בעולם חושפת היום כמה מהכנסותיה באופן מבוקר • עפ"י הנתונים, הכנסות ליים עלו ב-2022 ב-33% והגיעו ל-466 מיליון דולר ברוטו, אך לא חשפו את הרווח הנקי

קורקינטים חשמליים של ליים בתל אביב / צילום: איל יצהר
קורקינטים חשמליים של ליים בתל אביב / צילום: איל יצהר

לאחר שנה קשה של פיטורים, קיצוצים, מיזוגים ורכישות בשוק הקורקינטים, נראה שהחברות בתחום הצליחו לבצע סיבוב פרסה ולהתקדם לכיוון של רווחיות. ליים (Lime) חברת הקורקינטים הגדולה בעולם חושפת היום (ג') חלק מהכנסותיה באופן מבוקר, למרות שאינה חברה ציבורית המחוייבת בכך.

תושבי פריז הולכים להצביע: האם להעיף את הקורקינטים מהרחובות?
המשבר בשוק הקורקינטים החשמליים מעמיק, וזו יכולה להיות בשורה טובה לענף | ניתוח

ככל הנראה המהלך נועד כדי לשכנע רשויות מוניציפליות במערב אירופה ובישראל כי היא איננה בסכנה קיומית, לקראת החלטות גורליות. בפריז, למשל, נבחנת השאלה האם לאסור לאלתר שימוש בקורקינטים.

על פי הנתונים, הכנסות ליים ב-2022 הגיעו ל-466 מיליון דולר ברוטו, עלייה של 33% ביחס ל-2021. החברה מדווחת גם על רווח EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות מתואם) של 15 מיליון דולר. בליים החליטו שלא לחשוף את הרווח הנקי, לכן ההערכה היא שהחברה עדיין הפסדית.

איתי ראב''ד, מנכ''ל ליים ישראל / צילום: דרור סיתכהל
 איתי ראב''ד, מנכ''ל ליים ישראל / צילום: דרור סיתכהל

לטענתה, ישראל היתה בשנה שעברה שוק רווחי, עם קרוב ל-6 מיליון רכיבות, עלייה של כ-25% במספרן ביחס ל-2021. בנוסף, סך הכל בוצעו 17.5 מיליון רכיבות ליים בישראל מאז תחילת הפעילות. מחצית מהרוכבים בישראל הם משתמשים יומיומיים, ותל אביב נחשבת לאחד מהיעדים הפעילים ביותר של החברה. על פי נתוני עיריית תל אביב, ליים תופסת את נתח השוק הגדול ביותר עם 49% מכלל הנסיעות, אחריה בירד עם 24%, ווינד של יאנדקס עם 14%, דוט עם 8% וטיר עם 5%.

תקופה מאתגרת לשוק הקורקינטים השיתופיים

המתחרה בירד (Bird) מדווחת לבורסה בניו יורק את ביצועיה, ונכון לרבעון השלישי של 2022 טרם נרשמה רווחיות, אם כי היא צמצמה את הפסדיה ל-9.7 מיליון דולר בלבד, ביחס להפסד רבעוני של 320.3 מיליון דולר ברבעון השני, שהיה גבוה באופן חד פעמי בשל ההכרה מצד החברה בטעות חישוב ההכנסות, או 42.1 מיליון דולר ברבעון המקביל. ככל הנראה, מהלכי ההתייעלות, הכוללים בין היתר יציאה מערים לא רווחיות - בהן גם בגרמניה, בנורבגיה ומסן פרנסיסקו - צפויים להעביר את החברה למאזן של רווחיות. כמו גם הכניסה של בירד וליים לשוק איחוד האמירויות לקראת משחקי המונדיאל, וכן לאוסטרליה.

שאר החברות, בהן טיר, דוט ווינד לא מדווחות על תוצאותיהן, אך הן חוות תקופה מאתגרת. טיר (Tier) פיטרה קרוב ל- 20% מעובדיה בחודשים האחרונים לאחר רכישת ספין האמריקאית, ויצאה מכ- 10 ערים בארה"ב. ווינד סגרה את פעילותה העולמית ונותרה פעילה בישראל בלבד, כאשר גם מעמדה ביאנדקס העולמי עומד בסימן שאלה עם חלוקת המניות מחדש בחברה הרוסית. כל החברות, בהן גם ליים, סבלו בשנה שעברה ממכת גניבות של אלפי כלי רכב דו גלגליים לשטחי יהודה ושומרון. ווינד העבירה לישראל מחו"ל אלפי כלי רכב שנשמרו במחסן ולאחר מכן נמכרו למספר אנשי עסקים ברשות הפלסטינית. כיום מדווחות החברות על ירידה במספר אירועי הגניבות, הודות לשיפורים טכנולוגים שהתבצעו בכלי הרכב.