חברת הקורקינטים בירד: "ייתכן שנפשוט את הרגל"

חברת הקורקינטים החשמליים בירד נמצאת על סף חדלות פירעון, לאחר שדיווחה כי אופן חישוב ההכנסות שלה מאז הרבעון הראשון של 2020 ועד הרבעון השני של 2022 היה מוטעה מהיסוד • החברה נופלת כעת במסחר בוול סטריט ביותר מ-10%

קורקינטים שיתופיים / צילום: BIRD
קורקינטים שיתופיים / צילום: BIRD

חברת הקורקינטים החשמליים בירד נמצאת על סף חדלות פירעון, כך על פי דיווחיה לרשות ניירות הערך האמריקאית בימים האחרונים, לאחר שהתברר כי ניפחה את הדיווח על הכנסותיה החל משנת 2020 ועד תחילת השנה. "עלינו להפחית את ההוצאות או לסגור כמה מהפעילויות שלנו, או את כולן", הודיעה החברה אתמול (שני). "אפשרות אחרת היא לחתור להגנה מפני נושים במהלך של פשיטת רגל".

הקפיצה המטאורית וההתרסקות: מנכ"ל פאגאיה מספר על מאחורי הקלעים של החברה שהטריפה את וול סטריט | ראיון
למה אמזון מפטרת באמצעו של הרבעון החזק של השנה? | פרשנות

ביום שישי האחרון דיווחה החברה על כך שאופן חישוב ההכנסות שלה מאז הרבעון הראשון של 2020 ועד הרבעון השני של 2022 היה מוטעה מהיסוד, וכי "לא ניתן לסמוך על דיווחי העבר". ככל הנראה, ניפוח ההכנסות נעשה באופן שהכיר בכסף שנטען לארנקים הדיגיטליים כהכנסה - ולא ככסף שנמצא ברשותם של המשתמשים ושטרם מומש.

בירד היתה חברת הקורקינטים החשמליים הראשונה בישראל ונתח השוק שלה בישראל עומד על בין 15% ל-20%. ליים מחזיקה בכ-35%-40%, ווינד הנמצאת כיום בבעלות יאנדקס הרוסית מחזיקה גם היא בכ-15%-20% מנתח השוק והשאר מתחלק בין מספר שחקניות קטנות יותר כמו ליאו, טיר ואסקוט. על פי פרסומי החברות בירד צברה מאז הגעתה לישראל ועד סוף 2021 כ-8 מיליון נסיעות, ווינד כ-5 מיליון וליים 12 מיליון.

דוחה את פרסום דוח הרבעון השלישי, ונסוגה מכלל התחזיות שלה להכנסות לשנת 2022 

חברת הקורקינטים האמריקאית הודיעה כי היא דוחה את פרסום תוצאותיה לרבעון השלישי למועד לא ידוע. גם כאן הסבירה זאת באופן חישוב לא נכון של חשבונות לקוחות בעלי מאזן שלילי - כלומר חשבונות שאין בהן מספיק כסף על מנת לערוך ולו נסיעה אחת. בדיקה פנימית העלתה כי "מנגנוני הדיווח והבקרה אינם מספקים ואינם מניחים את הדעת".

כתוצאה מדיווחי השווא ומהצורך לחשב מחדש את ההכנסות, החברה נסוגה מהתחזיות שלה להכנסות בכל שנת 2022 - שעמדו במקור על בין 275 ל-325 מיליון דולר. בטרם משכה את תוצאותיה לרבעון השלישי, החברה דיווחה על הפסד נקי של כ-9.8 מיליון דולר, קיטון בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אז הפסידה 42.1 מיליון דולר. גם ההוצאות התפעוליות ירדו בכ- 10 מיליון דולר ל- 29.4 מיליון. מניית החברה נופלת כעת במסחר בוול סטריט ב-10%.

בירד נכנסה לבורסה בשנה שעברה באמצעות מיזוג SPAC שגילם לה שווי של 2.3 מיליארד דולר. החברה רשמה הפסד של 310.4 מיליון דולר ברבעון השני על הכנסות של 76.7 מיליון, אך ציינה כי סך מספר הנסיעות שלה הוכפל במהלך השנה האחרונה, לצד ירידה במחיר הממוצע לנסיעה וירידה במספר נסיעות לכל קורקינט.

החברה עברה תקופה סוערת בשני הרבעונים האחרונים. בישראל, עזב בחודש אוגוסט את תפקיד המנכ"ל יניב ריבלין, ששימש בתפקיד ב- 4 השנים האחרונות, ובמקומו מונה רן ברודר, לאחר עזיבתו של המנכ"ל העולמי טראוויס ואנדר-זנדן ופיטורי 140 עובדים. באותו הקיץ הזהירה החברה כי היא עשויה לצאת משווקים לא רווחיים, וקיבלה אזהרה מבורסת ניו יורק כי המנייה עשויה להימחק מהמסחר לאחר שהמנייה התרסקה בקרוב ל- 90% מאז ההנפקה. כיום היא נסחרת במחיר של 2.93 דולר למנייה, מה שמגלם לה שווי של 421 מיליון דולר בלבד.

על פי הדיווח המקורי לרבעון השלישי, תזרים המזומנים של החברה עמד על 38.5 מיליון דולר בלבד - מה שיקשה מאוד על החברה להמשיך ולהתנהל בתצורה הנוכחיית בשנה הקרובה. "החברה תפקח מקרוב על אופן ההוצאות שלה, תקצץ בהוצאות התפעוליות ותחפש אחר מקורות מימון חדשים", נכתב בדיווח לבורסה.