אמזון | פרשנות

למה אמזון מפטרת באמצעו של הרבעון החזק של השנה?

הרבעון הרביעי הוא רבעון הקניות הפעיל ביותר והוא כולל בתוכו את כל מה שמשתרע בין ליל כל הקדושים בסוף אוקטובר לבין חגיגות השנה החדשה של סוף דצמבר • אלא שלראשונה מזה שנים, אמזון סיפקה באוקטובר האחרון תחזית מאכזבת לרבעון הרביעי • מה הוביל לכך?

מטה אמזון / צילום: Shutterstock, Tada Images
מטה אמזון / צילום: Shutterstock, Tada Images

חברות קמעונאות נושאות את עיניהן מדי שנה לרבעון האחרון, שנחשב לגדול ביותר באופן מסורתי משאר הרבעונים של השנה. כך גם החברות התלויות בקמעונאות - כמו חברות פרסום או מוצרי צריכה. הרבעון הרביעי הוא רבעון הקניות הפעיל ביותר והוא כולל בתוכו את כל מה שמשתרע בין ליל כל הקדושים בסוף אוקטובר לבין חגיגות השנה החדשה של סוף דצמבר- בכלל זה גם ימי הקניות של חג הרווקים הסיני, בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי הנערכים בחודש נובמבר. 

דיווח: אמזון תפטר כעשרת אלפים עובדים כבר בסוף השבוע הקרוב 
בדרך לפיטורים? אמזון בוחנת מחדש את אלקסה ומוצרים לא רווחיים אחרים 
● מייסד אמזון ג'ף בזוס הבטיח: אתרום את רוב הוני לצדקה
אמזון סיפקה תחזית מאכזבת לרבעון הבא ומתרסקת בקרוב ל-20% במסחר המאוחר 
ענקיות הטכנולוגיה מאבדות את תנופת הצמיחה | ניתוח

עד השנה שעברה, שברה אמזון  שיאים חדשים כל רבעון רביעי, מה שאפשר לה להמשיך ולרכוב על חלום הצמיחה כמעט מאז הקמתה - עד עתה למעשה. לראשונה מזה שנים, סיפקה אמזון בחודש אוקטובר האחרון תחזית מאכזבת לרבעון הרביעי: 140-148 מיליארד דולר, מה שמשקף לה צמיחה של עד 8% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. אם תממש התחזית הנמוכה יותר, הצמיחה השנתית תעמוד על 2% בלבד - כזו שאיננה מאפיינת חברות טכנולוגיה, ולמעשה מותירה את אמזון כקמעונאית בעלת שיעורי צמיחה סבירים שאינם שונים מכל בית כלבו מצוי. בוודאי לא שיעור צמיחה שמשקיעים במניות הטכנולוגיה מצפים לו, ואלה אכן הענישו את אמזון בדמות ירידה של 18% משוויה בתוך שלושה שבועות בלבד מאז פרסום התחזית.

הגאות שהביאה הקורונה נגמרה

מדוע, אם כן אמזון בחרה לצאת לגל פיטורים דווקא עכשיו? למרות נתוני אינפלציה ותעסוקה מעודדים בארה״ב, עליית המחירים, כמו גם התחזקות הדולר, מביאה אמריקאים רבים לקנות מעט פחות - בוודאי לא בשיעורים אליהם התרגלו בשנות הקורונה העליזות.

המחסנים של אמזון סובלים מבעיות לוגיסטיות בשל עודף היצע - החברה שכרה יותר מדי שטחים והתחייבה ליותר מדי מבנים. היא גם שכרה יותר מדי עובדים, כמו רוב הטכנולוגיה בשנות הקורונה, והפכה למעסיקה השנייה בגודלה בארה״ב, עם מיליון וחצי עובדים. ערב פרוץ מגפת הקורונה, ברבעון הרביעי של 2019 היא העסיקה לא יותר מ- 700 אלף איש. לא יזיק לחברה לפטר כמה אחוזים בודדים כדי ״לנקות את השולחן״ לקראת השנה החדשה ולהתחיל אותה ברגל ימין במונחי רווחיות.

סיבה שנייה לעיתוי הנוכחי עשויה להיות דווקא אופטית. בין גלי הפיטורים שמגיעים מכל עבר - מענקיות כמו מטא , טוויטר, ססנאפ , מיקרוסופט  וסיילספורס  - מי בכלל עשוי לזכור את המהלך באמזון?

מאיפה מקצצים

כמו כל חברה בימים אלה - גם אמזון בוחנת את עצמה פנימה. מנהליה מחפשים בנרות את המקומות הרווחיים, את כיסי הפעילות הלא-רווחיים, וכאלה יש למכביר. מלבד חוסר יעילות במערך הלוגיסטי, אחד הפרויקטים שזכו לביקורת פנימית הרבה ביותר בחברה הוא המסייעים האישיים אלקסה ואקו שלבשו דמות של רמקול חכם, בהם תלו בחברה ציפיות רבות. כבר ב-2017 היו שחשבו בחברה כי רמקולים חכמים יהפכו לגדג'ט הפופולרי וכממשק העיקרי בין אדם למכונה, יותר מאשר בין אדם למכשיר הטלפון שלו. באלקסה יש לא מעט מקומות לקצץ: בין 2017 ל-2018 צוות האלקסה הכפיל עצמו ל- 10,000 איש.

אבל אף שאמזון מכרה מאות מיליונים מהמכשיר, הרווחיות של הפעילות נותרה נמוכה. על פי הניו יורק טיימס, אמזון הפסידה 5 מיליארד דולר על פעילות הרמקולים החכמים ב- 2018.

אמזון קיוותה שאלקסה תהפוך למנוע צמיחה חדש, בדיוק כפי שעסקי הענן שלה - אמזון AWS - הפכו אותה בתוך שנים ספורות למובילת השוק בתחום מחשוב הענן, עם מוצר רווחי וצומח, אך הדבר לא קרה באותה המידה. אפילו עסקי הענן כבר לא מה שהיו, כמנוע צמיחה: שיעור הצמיחה השנתי ממכירת מחשוב ענן ירד משיא של 80% בשנת 2015 ל-30% עם פרוץ הקורונה.

שיעור הצמיחה עלה מיד אחר-כך ל-40% עם המעבר של יותר ויותר ארגונים לענן בעקבות המגיפה, אך זה נמצא שוב במגמת ירידה החל מהרבעון הראשון של 2022.

שירות הענן הוא עדיין מנוע צמיחה גדול של החברה - ואכן פעילות הענן לא צפויה להיפגע בגל הפיטורים הנוכחי, אם נכונות ההדלפות מהמהלך. אך בחברה שבה מנועי הצמיחה הולכים ואוזלים ושיעורי הצמיחה הפנטסטיים שאפיינו אותה פעם משתווים לאלה של חנויות נעליים, קשה שלא לחשוב על מהלכי קיצון כמו זה שאמזון מוציאה לפועל בימים אלה.