דיווח: אמזון תפטר כעשרת אלפים עובדים כבר בסוף השבוע הקרוב

עפ"י דיווחים בארה"ב, אמזון מצטרפת למטא וטוויטר ומתכננת לפטר כעשרת אלפים עובדים - החל בסוף השבוע הקרוב • החברה מתכננת לקצץ עובדים בתחומים טכנולוגיה, כמו גם עובדי מטה של תאגיד הענק • עדיין לא ברור מה תהיה ההשפעה על עובדי החברה בישראל • אמזון מאבדת 2.7% במסחר בוול סטריט

מרכז לוגיסטי של אמזון בצרפת / צילום: Shutterstock
מרכז לוגיסטי של אמזון בצרפת / צילום: Shutterstock

אמזון תפטר יותר מ-10,000 עובדים בתפקידים ארגוניים וטכנולוגיים החל מהשבוע, כך על פי דיווח מהניו יורק טיימס. לפי הדיווח מדובר באחד הקיצוצים הגדולים ביותר בתולדות החברה. 

אמזון  מאבדת 2.7% במסחר בשעה זו ושווי השוק שלה יורד ל-999 מיליארד דולר. בשנה האחרונה צנחה מנייתה של תאגיד הענק בקרוב ל-45%, לאחר שבשיאה הגיעה לשווי שוק של 1.88 טריליון דולר. 

למה אמזון מפטרת באמצע הרבעון החזק של השנה? | פרשנות
בדרך לפיטורים? אמזון בוחנת מחדש את אלקסה ומוצרים לא רווחיים אחרים
● מייסד אמזון ג'ף בזוס הבטיח: אתרום את רוב הוני לצדקה
● אמזון סיפקה תחזית מאכזבת לרבעון הבא ומתרסקת בקרוב ל-20% במסחר המאוחר
● ענקיות הטכנולוגיה מאבדות את תנופת הצמיחה | ניתוח

המספר הכולל של המפוטרים עדיין לא ודאי, אך לפי הדיווח - 10,000 העובדים שככל הנראה יפוטרו הם כ-3% מהעובדים הארגוניים של אמזון ופחות מ-1% מכוח העבודה העולמי שלה (מספר שמגיע ל-1.5 מיליון עובדים בשכר שעתי). הדיווחים על הפיטורים מגיעים ברקע עונת החגים, וחודש נובמבר שנחשב חודש הקניות - תקופה בה החברה לרוב מגדילה את מספר העובדים כדי לעמוד בביקוש, ולא להיפך.

אם הדיווחים לפיהם עיקר הפיטורים ייערכו בחטיבת הקמעונאות, בהנהלה ובפיתוח מוצר האלכסה - המסייע האישי - יש להניח כי פעילות החברה בישראל תיפגע בצורה מינימלית, אם בכלל. אמזון מעסיקה בישראל יותר מ-2,000 איש במרכזי פיתוח בהרצליה ובחיפה, כמעט באופן בלעדי בחטיבת הענן של החברה - AWS. מרכזים אלה עוסקים בפיתוח שבבים לשרתי הענן של החברה (פעילות ״אנפורנה״ - א״ג), בפיתוח מערכות תוכנה ובינה מלאכותית לפלטפורמת הענן, ובמכירות ושירות של שירותי ענן לחברות המקומיות. אמזון היא אחת משתי הזוכות במכרז הענן הממשלתי ״נימבוס״ במסגרתו היא צפויה לשדרג את תשתית הענן הממשלתית ולייצר מכך הכנסות של מיליארדי דולרים. את אזור השירות המקומי שלה היא תשיק בשנה הבאה, עם חניכתם של שלוש חוות שרתים גדולות הנבנות כעת בתנובות, שוהם ובהר-טוב.

הצמיחה בקורונה - וההתרסקות

הקורונה יצרה תקופה מאוד רווחית לאמזון, צרכנים רבים היו בבתים ובחרו לקנות יותר באינטרנט בכללי, ודרך אמזון בפרט. בתוך שנתיים, אמזון הכפילה את כוח העבודה שלה, והשקיעה משאבים רבים בפיתוח ומחקר. בשנת 2019, אמזון דיווחה על 798 אלף עובדים ברחבי העולם. עד שנת 2021 המספר טפח ליותר מ-1.6 מיליון עובדים ברחבי העולם, רובם עובדים בשכר-שעתי. 

עם זאת, מוקדם יותר השנה, הצמיחה של אמזון הואטה לקצב הנמוך ביותר מזה שני עשורים, כשהעולם מתחיל להתאושש מהמגיפה. ברבעון האחרון, אמזון חוותה התאוששות קלה, אבל הזהירה את המשקיעים שהצמיחה עלולה להיחלש שוב.

לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי שלה, מניית החברה התרסקה בחדות, בעיקר בשל התחזית שלה לרבעון הרביעי שהייתה נמוכה בהרבה מהצפי בשוק - על אף שמדובר ברבעון החגים שנחשב לטוב ביותר בעולם הקמעונאות. ברבעון החולף רשמה החברה הכנסות של 127.1 מיליארד דולר (מתחת לתחזיות) אך בשורת הרווח הפתיעה לטובה (28 סנט למניה כשהצפי היה 22 סנט). 

בחודש שעבר הקפיאה אמזון משרות בחטיבת הקמעונאות שלה, אך דילגה מעל חטיבת הענן AWS שנחשבת רווחית יותר ובעלת שיעור צמיחה גבוה יותר. זאת למרות אכזבה שנרשמה בחטיבה, שם ההכנסות הסתכמו ב-20.5 מיליארד דולר, כשהתחזיות היו 21.1 מיליארד דולר. לפני מספר שבועות נודע כי הקפאת המשרות הגיעה גם לרובד ההנהלה בחברה, אך איש לא שיער כי החברה תבחר לפטר דווקא עובדי פיתוח או טכנולוגיה, כפי שהדבר תואר הערב בניו יורק טיימס.

אמזון לא היחידה שמפטרת בתקופה האחרונה: אילון מאסק הפחית את מספר העובדים בטוויטר כמחצית, ובשבוע שעבר מטא, פייסבוק לשעבר, הודיעה שהיא מפטרת 11 אלף עובדים, כ-13% מכוח העבודה שלה.