"טעיתי. ההיבריס כאן היה יוצא דופן ואני מתנצל": הגאונים הכלכליים הותירו שובל של הריסות

נפילת ענקית הקריפטו FTX והעומד בראשה שופכים אור על התנהלות האנשים ששולטים בפלטפורמות הדיגיטליות החזקות בעולם • החל מההימור על המטאוורס והקיצוץ של 13% בכוח האדם דרך ההתרסקות של FTX ועד הכאוס בטוויטר • מה עובר על גאוני הטכנולוגיה?

סם בנקמן-פריד, מארק צוקרברג ואילון מאסק / צילום: רויטרס, AP
סם בנקמן-פריד, מארק צוקרברג ואילון מאסק / צילום: רויטרס, AP

איך הגלגל מסתובב לו. רק בסוף אפריל אירח סם בנקמן-פריד על הבמה שועי עולם וסלבריטאים שעלו לרגל לכנס שאירגן באיי בהאמה. בנקמן-פריד, שנודע בצירוף האותיות SBF, הוא האיש שמאחורי FTX, עד לפני שבוע בורסת הקריפטו השנייה בעולם. באפריל, אז עדיין על תקן מיליארדר וגאון פיננסים, בנקמן-פריד ישב לשיחה על הבמה עם מנהיגי העולם החופשי לשעבר, ביל קלינטון וטוני בלייר, וגם עם דוגמנית העל ג'יזל בונדשן ובעלה כוכב הפוטבול טום בריידי - אז עדיין זוג נוצץ.

חצי שנה מאוחר יותר, בסוף השבוע החולף, הדברים נראו אחרת. FTX הגישה בקשה להגנה מפני נושים אחרי שבמאזן שלה התגלה בור של מיליארדים, ובנקמן-פריד, כך על פי הדיווחים, מצא את עצמו בחקירה של משטרת איי בהאמה והרגולטור המקומי. לידי הפייננשל טיימס הגיע קובץ אקסל שאותו כנראה פתח בנקמן-פריד בעצמו, ובו מפורטים המספרים, ולצידם גם מיני־וידוי בשורת טקסט, על כך שיש הרבה דברים שאותם היה רוצה לעשות אחרת.

מחול השדים סביב FTX הוא רק עוד פרק, דרמטי במיוחד, בשרשרת קריסות בשוק הקריפטו בחודשים האחרונים, אפקט דומינו הולך וגובר שהגיע ל־FTX, אבל כנראה לא יעצור שם. היה מי שהשווה את קריסת הבורסה לקריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, שנתנה את האות לפתיחת המשבר הפיננסי ב־2008.

בלתי אפשרי לפספס את השינויים בטוויטר

עם זאת, במקביל לקריסה של FTX התרחשה דרמה נוספת, הפעם בטוויטר, שם נרשמה התפטרות המונית של בכירים בחברה, כשבמקביל אילון מאסק, הבעלים החדש של הרשת החברתית, מודיע לעובדים כי לא ניתן לשלול אפשרות של פשיטת רגל. אי אפשר היה לפספס את השינויים שעוברים על טוויטר: שורה של חשבונות מאומתים לכאורה אך פיקטיביים במציאות, כולל חשבונות שהתחזו לחשבונות הרשמיים של תאגידי ענק (וגם של טוני בלייר, שהצטרף לחשבון פיקטיבי של ג'ורג' בוש הבן), צייצו פרובוקציות בלי חשבון - והוסיפו עוד דלק לבריחת המפרסמים מטוויטר.

וברקע אפשר לציין עוד התפתחות מהשבוע שעבר: ההודעה של מארק צוקרברג על קיצוץ 13% מכוח העבודה של פייסבוק (או מטא), כלומר 11 אלף עובדים. מתחילת השנה, מניית פייסבוק איבדה 66% משווייה. זו עדות לכך שחזון המטאוורס, שעליו צוקרברג החליט ללכת בכל הכוח, לא שיכנע את המשקיעים. ג'ים קריימר, "גורו" ההשקעות של CNBC, התנצל מעל המרקע לפני שבועיים: "טעיתי. סמכתי על צוות הניהול הזה. וזה היה משגה. ההיבריס כאן הוא יוצא דופן, ואני מתנצל".

קריימר הוא לא היחידי שמאבחן ריכוזיות וניתוק בצמרת פייסבוק. גם אילון מאסק, מכל האנשים, דיבר על כך באפריל, בנוגע למה שהיה אז החזון העתידי שלו לטוויטר. "יש לך את מארק צוקרברג, שמחזיק בבעלות על פייסבוק, ואינסטגרם וווטאסאפ, עם מבנה בעלות על מניות שיבטיח שגם מארק צוקרברג ה־14 עדיין ישלוט ביישויות האלה".

מאסק התכוון לעשות דברים אחרת, אולם באופן לא לגמרי מפתיע - גם הוא עצמו לא חומק מהבדידות בצמרת. זו הייתה האבחנה אותה שיתף (בטוויטר, איך לא), המשקיע כריס סאקה, אחד המשקיעים הראשונים בטוויטר, ולפי עדותו מכר של מאסק. "לאחרונה ראיתי את אלו שמקיפים את מאסק נעשים יותר ויותר חנפנים ואופרטוניסטים. קל יותר להסכים איתו, ויש לכך יותר 'אפסייד' פיננסי וחברתי".

בניהול רשת חברתית יש הרבה תחומים אפורים

להבדיל מהאמיתות ההנדסיות שמושלות בחברת רכב כמו טסלה, או חברת טילים כמו SpaceX, מסביר סאקה, בניהול רשת חברתית יש הרבה תחומים אפורים, שדורשים דיון. אבל אין אף אחד שמבהיר את זה למאסק, ומוכן להתווכח איתו. הוא לבד.

צוקרברג, מאסק ובנקמן-פריד הם שלושה גאונים בצמרת, שזכו כל אחד בתורו לשבחים, יחס מעריץ, כיסוי אוהד - ועכשיו נקלעו לצרות. חשוב להדגיש שלפחות בשניים מהמקרים, לא ברור עדיין איך הסיפור ייגמר. המסע של מאסק בטוויטר רק בתחילתו (אם כי זה לא נראה טוב), וגם צוקרברג עדיין יכול לשנות כיוון בפייסבוק. במקרה של FTX ובנקמן-פריד, זה כנראה כבר לא ייגמר טוב, ומדובר בסיפור קצת אחר. כאן יש כבר לא רק שיקול דעת ניהולי בעייתי, אלא הרבה מעבר לכך, וייתכן שבדרך מחכה עוד הסתבכות עם רשויות החוק. כל מקרה לגופו. אבל כל שלושת המקרים הם עוד תזכורת תקופתית, שמגיעה במחזוריות של כמה שנים, לא להתפתות יותר על המידה למיתוס של היזם פורץ הדרך.

אבל במקביל צריך להגיד גם שאולי קל מדי להתמקד בדמויות הגדולות מהחיים של מאסק, בנקמן-פריד וצוקרברג. כמה שנים אחרי המשבר הפיננסי, פרופ' ענת אדמתי, המומחית הנודעת למימון מאוניברסיטת סטנפורד, כתבה מאמר ובו הציעה את אחד הלקחים שלה מהמשבר: דרוש כפר שלם כדי לשמר מערכת פיננסית מסוכנת. אלה לא רק הבנקאים אלא גם מי שהקיף אותם: הרגולטורים, הממשלות, האקדמאים, התקשורת, ועוד.

באותה מידה, גם מאסק היה צריך מימון מהבנקים, שעכשיו מנסים להיפטר בהנחה מההלוואות שנתנו לו לרכישת טוויטר, וגם מחבריו בעמק הסיליקון. חוץ מסיקור אוהד, בנקמן-פריד גם קיבל השקעות משורה של קרנות הון סיכון מובילות (ובחלקן כנראה גם השקיע בחזרה. הוא אפילו הציע למאסק להשקיע בטוויטר 5 מיליארד דולר). צוקרברג הצליח להנדס בפייסבוק, אי אז, מבנה תאגידי שמעניק לו אישית שליטה כמעט מוחלטת בחברה שהיא חברה ציבורית - וכמו טוויטר מהווה משאב ציבורי.

לפני המשבר הפיננסי חזה מנכ"ל סיטיגרופ, צ'אק פרינס, שכאשר הנזילות בשווקים תתייבש, העניינים יסתבכו. "אבל כל עוד המוסיקה מנגנת, אתה חייב לקום ולרקוד". אותו היגיון, מסתבר, מושל במידה מסוימת גם בעמק הסיליקון, לכאורה האלטרנטיבה החדשנית לוול סטריט, שאליה היגרו המוחות המבריקים ביותר. יש יזמים, השקעות, תחומים לוהטים, שפשוט חייבים להיכנס אליהם כל עוד המוסיקה מנגנת. אבל לפעמים היא מפסיקה.