פייסבוק חושפת את תוכנית הקיצוצים: יותר מ-11 אלף עובדים יפוטרו

ענקית הרשתות החברתיות תפטר 13% מכוח האדם שלה - באחד מגלי הפיטורים הגדולים ביותר בהייטק מעולם • מנכ"ל מטא מארק צוקרברג הודיע כי יישלח מייל שיבהיר את המשמעות של הפיטורים עבור כל עובד • הגיוסים בחברה יוקפאו עד לרבעון הראשון של השנה הבאה

מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מטא  (פייסבוק לשעבר) מפטרת 13% מכוח-האדם בחברה שלה, יותר מ-11 אלף עובדים, כך לפי מכתב של מארק צוקרברג שנשלח לעובדים. מדובר באחד מגלי הפיטורים הגדולים ביותר בהייטק מאז ומעולם. מניית פייסבוק ירדה מתחילת השנה ביותר מ-70% ושווי השוק שלה נחתך מטריליון דולר בשיא ל-255 מיליארד דולר. אך במהלך השבוע, לאחר פרסום הפיטורים, מניית פייסבוק עלתה במספר אחוזים. במסחר המוקדם כעת המניה עולה בכ-3%.

לקראת נתוני האינפלציה בארה״ב: פיטורי הענק בפייסבוק הם איתות חיובי לפד | ניתוח 
10 משקיעים במטא הפסידו 211 מיליארד דולר בגלל החזון של צוקרברג 
השנה הגרועה של צוקרברג: ההתרסקות של פייסבוק ב-4 גרפים

הפיטורים במטא דווחו לראשונה ב"וול סטריט ג'ורנל" ועשויים להיות בין הסבבים הגדולים ביותר של פיטורים בחברות טכנולוגיה בחודשים האחרונים. נכון לדוחות החברה בחודש ספטמבר, למטא יש מעל 87 אלף עובדים. מוקדם יותר דווח, כי בשיחה עם מנהלים, צוקרברג לקח אחריות על השגיאות של מטא וכי אופטימיות היתר שלו על צמיחת החברה הובילה להעסקת יתר.

לפי נתונים מרשת לינקדאין, כרגע רוב המפוטרים בעולם הם ממחלקות משאבי אנוש וגיוס עובדים, פיתוח למידה והכשרות פנימיות, ומנהלים במחלקות השותפויות עם אפליקציות ומפתחים חיצוניים.

ככל הידוע, ביחס לישראל הפיטורים יתמקדו בעובדים הזוטרים והחדשים יחסית במרכז הפיתוח של החברה, וכן הם יכללו גם אנשי שיווק ממחלקת המכירות בישראל, בהתאם למגמת הירידה בנכונות של חברות וארגונים להשקיע תקציבי פרסום ברשתות חברתיות. לפי שעה, גל הפיטורים צפוי לכלול מעל ל-50 עובדים, אך המספר עוד יכול להעמיק בשנה הבאה.

"השינויים הקשים בהיסטוריה של מטא"

צוקרברג כתב לעובדי החברה כי "היום אני משתף כמה מהשינויים הקשים ביותר שעשינו בהיסטוריה של מטא. החלטתי לצמצם את גודל הצוות שלנו בכ-13% ולתת ליותר מ-11 אלף מהעובדים המוכשרים שלנו ללכת. אנחנו גם נוקטים במספר צעדים נוספים כדי להפוך לחברה רזה ויעילה יותר על ידי קיצוץ בהוצאות לפי שיקול דעת והארכת הקפאת הגיוס שלנו עד לרבעון הראשון. אני רוצה לקחת אחריות על ההחלטות האלה ועל איך שהגענו לכאן. אני יודע שזה קשה לכולם, ואני מצטער במיוחד למי שנפגע".

צוקרברג גם התייחס לאיך לדעתו החברה הגיעה למצב הנוכחי: "בתחילת דרכה של הקורונה, העולם עבר במהירות לאינטרנט, והגל של המסחר האלקטרוני הוביל לצמיחה מוגזמת בהכנסות. אנשים רבים חזו שזו תהיה האצה קבועה שתימשך גם לאחר סיום המגפה". צוקרברג טען שגם הוא חשב כך, ולכן החליט להגדיל משמעותית את ההשקעות, מה שלא הסתדר כפי שציפה. "בסביבה הכלכלית החדשה הזו, עלינו להיות יעילים יותר בהון. העברנו יותר מהמשאבים שלנו למספר קטן יותר של תחומי צמיחה בעלי עדיפות גבוהה - כמו הבינה המלאכותית, המודעות והפלטפורמות העסקיות שלנו, והחזון לטווח ארוך שלנו לגבי המטא-וורס".

צוקרברג כתב כי הם צמצמו עלויות בכל העסקים: "כולל צמצום התקציבים, הפחתת ההטבות וצמצום טביעת הרגל שלנו בנדל"ן. אנו בונים מחדש צוותים כדי להגביר את היעילות שלנו. אבל הצעדים האלה לבדם לא יביאו את ההוצאות שלנו בקנה אחד עם צמיחת ההכנסות שלנו, אז גם קיבלתי את ההחלטה הקשה לשחרר אנשים".

איך זה יעבוד לדברי צוקרברג? "אין דרך טובה לעשות פיטורים, אך אנו מקווים לקבל את כל המידע הרלוונטי בהקדם האפשרי ולאחר מכן נעשה כל שביכולתנו כדי לתמוך במפוטרים". לדבריו, כולם יקבלו מייל שיודיע על המשמעות של הפיטורים עבור כל עובד. לאחר מכן, לכל עובד תהיה הזדמנות לדבר עם מישהו כדי לקבל מענה על השאלות.

מטא מאריכה את הקפאת הגיוסים עד לרבעון הראשון של השנה הבאה

עבור העובדים בארצות-הברית - פייסבוק מתכננת לשלם 16 שבועות של שכר הבסיס, בתוספת שבועיים נוספים עבור כל שנת עבודה, ללא תקרה. בנוסף, בפייסבוק יכסו את עלויות הטיפול הרפואי לאנשים ובני משפחותיהם למשך שישה חודשים. עבור עובדים מחוץ לארצות-הברית, התמיכה תהיה דומה, אבל בהתאם לחוקי העבודה המקומיים.

צוקרברג עדכן כי החברה החליטה להסיר את הגישה לרוב מערכות המטה לאנשים המפוטרים, לאור כמות המידע הרגיש. "אבל אנחנו שומרים על כתובות אימייל פעילות לאורך כל היום כדי שכולם יוכלו להיפרד".

לפי מכתבו של צוקרברג, הם מאריכים את הקפאת הגיוסים שלהם עד לרבעון הראשון הפיסקלי של החברה עם מספר קטן של חריגים. "אנו מתכננים להעסיק פחות אנשים בשנה הבאה. אנחנו גם מארגנים מחדש את הצוותים העסקיים שלנו בצורה משמעותית יותר. זה לא שיקוף של העבודה הגדולה שעשו הקבוצות האלה, אלא מה שאנחנו צריכים קדימה. המנהלים של כל קבוצה יקבעו זמן כדי לדון במה זה אומר עבור הצוות שלהם במהלך היומיים הקרובים".

בנוסף, צוקרברג שולח הרגעה למשקיעים: "אני כרגע באמצע סקירה יסודית של הוצאות התשתית שלנו. בזמן שאנו בונים את תשתית הבינה המלאכותית שלנו, אנו מתמקדים בלהיות יעילים עוד יותר עם היכולות שלנו. התשתית שלנו תמשיך להוות יתרון חשוב עבור מטא, ואני מאמין שנוכל להשיג זאת תוך פחות הוצאות".

צוקרברג התייחס גם לביקורת שמופנית אליהם. "אני מאמין שמזלזלים בנו כחברה היום. מיליארדי אנשים משתמשים בשירותים שלנו כדי להתחבר, והקהילות שלנו ממשיכות לגדול. הליבה שלנו היא בין הרווחיות ביותר שנבנו אי פעם עם פוטנציאל עצום לפנינו. ואנחנו מובילים בפיתוח הטכנולוגיה שתגדיר את עתיד החיבור החברתי ואת פלטפורמת המחשוב הבאה. אנחנו עושים עבודה היסטורית חשובה. אני בטוח שאם נעבוד ביעילות, נצא מהמשבר הזה חזקים ועמידים יותר מאי פעם".

"פיטורים הם תופעה ותיקה, אבל הקצב שלהם הוא בלתי נתפס"

עובדים רבים שיתפו את חבריהם ברשתות החברתיות על כך שפוטרו באמצעות מייל שמודיע להם על כך. נראה שבין המפוטרים הרבים מנהלי גיוס עובדים, מפתחי למידה והכשרות פנימיות, מנהלי שותפויות מסחריות וטכנולוגיות עם מפתחים ואפליקציות חיצוניות. ניקול פרננדז-ואלה, מגייסת עובדים מפלורידה כתבה: "אני שבורה והמומה מהעוצמה שעורר גל הפיטורים ביומיים האחרונים. פיטורים הם תופעה ותיקה, אבל הקצב שלהם הוא בלתי נתפס". ריאן אנדרסון מצוות הגיוס של מטא כתב כי: "זה עתה התעוררתי לידיעה על קיצוץ 13% מעובדי החברה. זו לא הייתה הפתעה עבור אף אחד מאיתנו. זה מבאס - חד וחלק. מצד שני, אם אתם, מנהלים בחברות מחפשים מגייסים, יש לכם עכשיו בשפע". אנדרסון ציין כי צוותים רבים ממטא, ספוטיפיי וטוויטר פנויים להצעות עבודה חדשות.

אארון דוראן, מנהל מכירות במשרדי מטא בדבלין כתב: "ב-2008 אבא שלי פוטר. הייתי בן 17. היום שמעתי, רק לפני מספר רגעים, שאני וכל הצוות שלי מושפעים מהפיטורים במטא. הבת שלי בת 5. אני יודע שהיא לא היחידה שהוריה איבדו עבודה היום. ליבי יוצא לעובדי מטא, טוויטר וסטרייפ - ולעובדי החברות הבאות לפטר". ליאו גודין, מפתח תוכנה מאוסטין שבטקסס כתב כי "זה בהחלט לא היום להינעל מחוץ לחשבון היוניקס שלי, אולי זה צירוף מקרים משעשע?". 

נדמה כי הפיטורים גם הגיעו לאירלנד, מקום בו מעסיקה מטא 3,000 עובדים ישירות ועוד 6,000 עובדי קבלן. כמה דיווחים על פיטורים של אנשי מכירות וגיוס כבר התקבלו באי. לורה פראג'ר, מנהלת גיוס במטא באירופה ובמזרח התיכון, כתבה כי בשבוע אחד איבדו היא וארוסה, המועסק בסטרייפ, את עבודתם. "הלב שבור מלעזוב את החברה שאהבתי לעבוד בה, ומלהיפרד מכל העובדים המוכשרים שהושפעו מהמהלך היום". בשונה מפיטורים בארה"ב, מטא מחויבת לעדכן את הממשלה האירית במהלך בטרם ביצועו ולהתריע מראש על המהלך בפני העובדים לצורך "התייעצות".

ההודעה מצד מטא מגיעה לצד עוד קיצוצים בענקיות טכנולוגיה אחרות בעולם: יצרנית התוכנה Salesforce הודיעה השבוע כי היא מפטרת מאות עובדים מצוותי המכירות, טוויטר בשבוע האחרון בניהולו של מאסק פיטרה במחצית מהעובדים (כ-3,000 עובדים), גם סנאפ, חברת האם של אפליקציית סנאפצ'אט, הודיעה באוגוסט שהיא תפטר 20% מכוח העבודה שלה. חברות כמו אפל, אמזון וגוגל הודיעו על האטה או הפסקת גיוסים.