השנה הגרועה של צוקרברג: ההתרסקות של פייסבוק ב-4 גרפים

ענקית הטכנולוגיה צפויה לפטר, לפי דיווחים, אלפי עובדים ברחבי העולם - וזו רק אבן-דרך אחת בנפילה מתמשכת של יותר משנה • המשקיעים מפקפקים בחזון המטא-וורס; מדיניות פרטיות של אפל פוגעת בהכנסות מפרסום; והמשבר התדמיתי שיצרה פרשת תיקי פייסבוק • ארבעה גרפים מספרים את הסיפור כולו

מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא / צילום: Reuters, Douliery Olivier
מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא / צילום: Reuters, Douliery Olivier

הפיטורים הצפויים של אלפי עובדים מטא (לשעבר פייסבוק) הם עוד מכה המוסיפה לנפילה המתמשכת של ענקית הטכנולוגיה כבר למעלה משנה. בינתיים, המשקיעים מפקפקים בחזון המטא-וורס השאפתני של מארק צוקרברג, ומדיניות הפרטיות של אפל פוגעת בהכנסות החברה מפרסום. כל אלה מקשים על הניסיון של החברה להשתקם מהמשבר התדמיתי שנוצר מחשיפת מסמכים פנימיים על-ידי עובדת לשעבר בחברה. 

גל הפיטורים הענק של פייסבוק צפוי להגיע גם לישראל. איך הוא ייראה?
פייסבוק בוחנת מחדש את הסכמי השכירות שלה: מה יקרה לעסקת הענק בתל אביב?
דוחות פייסבוק אכזבו, שיחת המשקיעים אחריהם רק החמירה את המצב

מטא יודעת להפוך 3 מיליארד משתמשים לרווח? 

 

באפריל בשנה שעברה עדכון מדיניות באפל זעזע את המודל העסקי של מטא. כל משתמשי אפל קיבלו הודעה לגבי אפליקציות שמעוניינות לעקוב אחרי הפעילות שלהם. אז דווח כי רוב המשתמשים הגבילו את האפשרויות האלה, מה שפגע אנושות ביכולת של פייסבוק לטרגט פרסומות במדויק - ופרסום זה החלק הארי של הכנסות מטא.

המהלך של אפל גרם לכך שלכל דולר שמושקע בפרסום יש פחות השפעה. אם המפרסמים היו מאמינים בפייסבוק, היינו רואים גידול משמעותי בהכנסות. אבל העובדה שהמספרים נשארים בטווח המוכר מלמדת בעצם על סוג של ירידה, בטח מול מספר המשתמשים הפעילים שעלה ל-3 מיליארד בחודש. במילים אחרות: האם פייסבוק יודעת להשתמש במאגר לקוחות של 3 מיליארד בני אדם?

החברה עם הביצועים הכי גרועים ב-S&P500 

 
  

זו הייתה השנה הקשה ביותר של מטא , פייסבוק לשעבר, מאז הנפקתה. אחרי שהגיעה לשיא באוגוסט 2021, מניית מטא לא הפסיקה לצנוח. למעשה, כיום מטא היא החברה בעלת הביצועים הגרועים ביותר במדד S&P 500.

הסיבות לכך רבות: שינוי במדיניות הפרטיות של אפל שאיים על המודל העסקי מוטה הפרסום שלה; סדרת תחקירים בוול סטריט ג'ורנל חשפה איך פייסבוק התעלמה מהנזקים הכרוכים בשימוש באפליקציות שלה וגררה משבר תדמיתי; תקלת ענק בשירותי החברה ערערה את מוניטין החברה והמשקיעים סירבו להשתכנע משינוי השם למטא; וחזון המטא-וורס של צוקרברג.

למרות המשבר, מטא לא הפסיקה לגדול 

 

שורת פרשיות רדפו את מטא בשנה האחרונה והובילו לצניחה של מעל 70% במניית החברה מתחילת השנה. ולמרות זאת, הרשת החברתית הגדולה בעולם לא הפסיקה להגדיל את מצבת העובדים שלה. תוך שלוש שנים מספר העובדים בחברה הוכפל. אולי זו הסיבה שהמשקיעים נראים מרוצים מהדיווחים על גל פיטורים ענק במטא. בצל הפרסומים על פיטורי אלפי עובדים בחברה, מניית מטא עלתה בכ-5% בתחילת המסחר.

צוקרברג שם את כל הביצים בסל המטא-וורס

 

צוקרברג שם את כל הביצים בסל המטא-וורס. למרות הסתייגות המשקיעים מהעולמות הווירטואליים המתפתחים, בשנתיים האחרונות החברה הגבירה את ההשקעה במטא-וורס. זאת במקביל לירידה ברווח הנקי שלה. וניתן לראות זאת בבירור בגידול בהוצאות Capex, הוצאות הון שבמטא חלק ניכר מהן הוא המטא-וורס.

שנה אחרי ההכרזה החגיגית על שינוי השם מפייסבוק למטא-וורס, נראה כי המשקיעים עוד מסרבים להצטרף לחזון השאפתני, מה שגורם למומחים רבים לתהות: האם ההתאהבות של צוקרברג בחזון המטא-וורס יוביל את החברה להתרסקות - או שנגד כל הסיכויים, ילד הפלא של עולם ההייטק ישנה את הצורה בה אנחנו משתמשים באינטרנט?

המשבר בפייסבוק: עד 10% מעובדי מטא ישראל יפוטרו | אסף גלעד ויובל נסני

גל הפיטורים במטא יגיע לישראל בקרוב, ובחברה כבר דנים בקריטריונים לפיטורים ונערכים לניסוח הרשימות. עם זאת, ולמרות הדיווחים על תחילת הפיטורים כבר השבוע, הגל לא יחל, לפחות לא במלואו, לפני ינואר הקרוב.

נראה כי הפיטורים יתמקדו בעובדים הזוטרים והחדשים יחסית במרכז הפיתוח העוסק במוצרים החדשים, והיא תכלול גם אנשי שיווק ממחלקת המכירות של החברה בישראל, בהתאם למגמת הירידה בנכונות של חברות וארגונים להשקיע תקציבי פרסום ברשתות חברתיות. לפי הערכה, בשלב הראשון, הגל צפוי לפגוע במעל ל-50 איש בישראל בלבד, מתוך כ-900 עובדים, כלומר בין 5% ל- 10% מהעובדים.

לפי רשת לינקדאין, החברה הצטמקה ב-2.5% במצבת כוח-האדם שלה מאז יולי האחרון, לאחר גל עזיבות והקפאת הגיוסים. מטא לא מגיבה לפרסומים מה"וול סטריט ג'ורנל" השבוע על הפיטורים הצפויים, אך הם עולים בקנה אחד עם ההצהרה של המנכ"ל והמייסד, מארק צוקרברג, שאמר בקולו כי "בסך-הכול עד סוף 2023 מטא תישאר בגודל דומה למה שהיא כיום, או מעט יותר קטנה מכך".

מה עם הנדל"ן בארץ?

מטא מעסיקה בישראל בשני אתרים מרכזיים: בניין רוטשילד 22 של קבוצת אביב ומגדל שרונה של עזריאלי. היא לא מסתפקת רק במשרדים אלה. מטא חתמה על הסכם לשכירת 51 אלף מ"ר משרדים ב-20 קומות בפרויקט הנמצא בבעלות משותפת על-ידי מליסרון שבשליטת ליאורה עופר ואפי נכסים שבשליטת ביג.

ככל שנודע, אין השפעות מיידיות לגל הפיטורים על תוכניות הנדל"ן של מטא, אך זו כבר הכריזה בשיחת המשקיעים האחרונה כי תשקיע 3 מיליארד דולר בצמצום שטחי המשרדים שלה בשנה הקרובה.

האם מטא תעשה בבניין לנדמרק מה שעשתה באוסטין בשבוע שעבר? מטא חזרה בה מהסכם השכירות הגדול אי-פעם באוסטין, והודיעה כי לא תיכנס לשטח משרדי בהיקף של 54 אלף מ"ר במגדל הנמצא בשלבי בנייה. במקום לבטל את חוזה השכירות - מה שעשוי להעמיד אותה במקום בעייתי, הודיעה מטא כי תשכיר את השטח בשכירות משנה.

ממליסרון ואפי נכסים נמסר בתגובה: "לא ידוע לנו על כל שינוי בהסכם".