עסקת השנה: פייסבוק שוכרת 20 קומות בת"א תמורת 750 מיליון שקל

הרשת החברתית שוכרת 51 אלף מ"ר משרדים במגדל שנבנה כיום בפרויקט לנדמרק במתחם שרונה • החוזה הוא לתקופה של שבע שנים • בנוסף למשרדים במגדלים החדשים, החברה תישאר גם במיקומה בשדרות רוטשילד ובמגדל שרונה

פרויקט LANDMARK של מליסרון ואפי נכסים / הדמיה: סטודיו 84
פרויקט LANDMARK של מליסרון ואפי נכסים / הדמיה: סטודיו 84

פייסבוק שוכרת 51 אלף מ"ר משרדים במגדל הראשון מתוך שניים שנבנה כיום בפרויקט לנדמרק במתחם שרונה בתל אביב. הפרויקט המוקם בבעלות משותפת על ידי חברת הנדל"ן המניב מליסרון שבשליטת ליאורה עופר, ואפי נכסים שבשליטת ביג.

מטרת החברה היא להעביר את עובדי הפיתוח שלה בישראל למגדלים החדשים, אך במקביל להשאיר את 12 הקומות הקיימות שאותן שוכרת החברה כיום במגדל שרונה ובשדרות רוטשילד.

המשרדים יושכרו במגדל A בפרויקט, אשר הקמתו צפויה להסתיים עד לסוף השנה הבאה. פייסבוק תשכור 20 קומות מתוך 39 קומות במגדל. בנוסף היא שוכרת נדל"ן יוקרתי לא פחות בליבה הסואן של העיר - 660 מקומות חניה. החוזה הוא לתקופה של שבע שנים, כאשר לרשת החברתית יועמדו שתי אופציות להארכת התקופה, בנות שלוש שנים כל אחת. דמי השכירות השנתיים מוערכים ב-100 מיליון שקל, והיקף החוזה מוערך ב-750 מיליון שקל.

את פרויקט המשרדים לנדמארק מקימות מליסרון, חברת נדל"ן מניב שעיקר פעילותה בתחום הקניונים, וחברת אפי נכסים שהשליטה בה נרכשה על ידי חברת המרכזים המסחריים הפתוחים - ביג בינואר אשתקד. שתי החברות מחזיקות כל אחת ב-50% מהמיזם. את הקרקע במתחם רכשו מליסרון ואפי נכסים, אז עוד בשליטת לב לבייב, בספטמבר 2015. הגופים זכו אז במכרז של רשות מקרקעי ישראל ושילמו 578 מיליון שקל. בשוק ההון דיברו אז על מחירים מנופחים לשווי הקרקע, שהיום נחשבים למציאה של ממש. עד כה הושקעו בהקמת המגדלים 1.1 מיליארד שקלים, כשסך עלות הבנייה המשוערת מוערכת ב-2.83 מיליארד שקל. במיזם משולבות גם דירות שניתנות לרכישה.

במהלך תקופת הקורונה, החליטו שתי היזמיות להפשיל שרוולים ובזמני הסגרים, האיצו מאוד את הקמת הפרויקט. את המגדל השני בפרויקט מתכננות השתיים להשלים עד שנת 2025. כשדמי השכירות נטו שהן העריכו שיגבו מדי שנה בפרויקט הוערך ב-301 מיליון שקל (נכון לפרסום תוצאות 2021 בחודש שעבר). לא מן הנמנע שבדוחות הבאים גם נתון זה יעודכן שוב כלפי מעלה, לנוכח העסקה החדשה. שתי החברות מעריכות כי מכירתן תניב להן חצי מיליארד שקל בהכנסות.

פייסבוק מעסיקה כ-1,000 עובדי פיתוח בארץ כיום ורוצה לגייס עוד כ-400

חברת מטא מחזיקה במרכז הפיתוח השני בגודלו מחוץ לארה"ב בישראל. המרכז הכי גדול מחוץ לארה"ב הוא בלונדון, ואחריו בארץ. בארץ זינק מספר עובדי הפיתוח מ-20 עובדים לפני מספר שנים למעל ל-1,000 עובדים כיום, כאשר לחברה יש תוכניות התרחבויות משמעותיות לעתיד. פייסבוק רוצה לאייש עוד יותר מ-400 משרות פתוחות, וזה עוד לפני שתאכלס את המשרדים החדשים.

במרכז הפיתוח של החברה בארץ עובדים היום על פעילויות ליבה טכנולוגיות מגוונות של מטא. ממציאות מדומה (VR), דרך "מטה פינטק", שעוסקת לפי רמיזות בתחום הטכנולוגיה בעבר, גם בתחום ה-NFT. כמו כן, מפותחים במרכז הפיתוח של החברה יישומי שופינג, אפליקציות לשידורים חיים (לייב), ותחומים נוספים.

אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון: "ההסכם שנחתם היום הוא הסכם משמעותי וחשוב. לחברות הטכנולוגיה בישראל יש חלק משמעותי בצמיחת שוק המשרדים ואנו מאמינים שהשוק עוד יתפתח ויצמח. פרויקט LANDMARK הוא פרויקט ייחודי, העומד בסטנדרטים גבוהים ביותר של בנייה ושירות ומבטיח לכל העובדים בבניין סביבת עבודה אופטימלית, מלאה וחווייתית".

אבי ברזילי, מנכ"ל אפי נכסים: ״העסקה שנחתמה אתמול בפרויקט לנדמארק מעבר להיותה ציון דרך חשוב לפרויקט היא מעידה על עוצמתו של שוק הנדל״ן למשרדים בתל אביב. עיקרו של הבניין הראשון בשטח של כ-100 אלף מ״ר כבר שווק והמאמץ השיווקי שלנו ממוקד היום בעיקר בבניין השני בשטח של כ-50 אלף מ״ר (שהשלמתו צפויה בסוף שנת 2025)".

את אפי נכסים ומליסרון ייצגה בעסקה עו״ד רויטל ראובן ממשרד וקסלר ברגמן ושות'.