פייסבוק | פרשנות

דוחות פייסבוק אכזבו, שיחת המשקיעים אחריהם רק החמירה את המצב

השנה הקשה של מטא ושל צוקרברג מחמירה • החברה פרסמה אתמול דוחות רבעוניים מאכזבים, והמניה צללה בחדות וירדה במסחר המאוחר ב-19% • בשנה החולפת החברה השקיעה את כל המשאבים הפנויים במטא-וורס, אך כרגע, עם הפסד של 9.4 מיליארד דולר השנה, ההשקעה לא משתלמת • ביחד עם התחרות הגוברת מול טיקטוק - המצב לא נראה מבטיח

מייסד פייסבוק ונשיא ומנכ''ל חברת מטא, מארק צוקרברג / צילום: Associated Press, Alex Brandon
מייסד פייסבוק ונשיא ומנכ''ל חברת מטא, מארק צוקרברג / צילום: Associated Press, Alex Brandon

השנה הקשה של מטא (פייסבוק לשעבר) ושל המנכ"ל, מארק צוקרברג, ממשיכה ומחמירה. ענקית הטכנולוגיה דיווחה אתמול (ד') על התוצאות הכלכליות של הרבעון השלישי לשנת 2022, מה ששלח את המניה לצניחה חדה. החברה דיווחה על הכנסות של 27.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בעוד שהאנליסטים חזו שהיא תדווח על 27.38 מיליארד דולר - קצת מעל לתחזיות. בשורת רווח למניה החברה דיווחה על 1.64 דולר למניה, כאן פספסה את תחזיות האנליסטים שהעריכו שתדווח על 1.89 דולר למניה.

מטא שוב מאכזבת ומדווחת על רווחיות נמוכה; המניה צונחת במסחר המאוחר
חברת השקעות למארק צוקרברג: תפטר עובדים ותקצץ עלויות

לאחר שיחת המשקיעים, שגם שם לא היו בשורות שהרגיעו את המשקיעים ואף קיבלו תחזית חלשה מהחברה, מניית מטא צללה בחדות, וירדה במסחר המאוחר ב-19%. לפי מטא, תחזיות ההכנסות ברבעון הרביעי יעמדו על 30-32.5 מיליארד דולר, והאנליסטים מעריכים שיעמוד על 32.2 מיליארד דולר.

החשש של המשקיעים: צוקרברג מהמר יותר מדי ולא מוכיח את עצמו

בשנה שעברה, מטא עשתה שינוי משמעותי במהות החברה - השינוי מפייסבוק למטא. החברה הכריזה על המטא-וורס, העולמות הווירטואליים המתגבשים, בתור היורש של האינטרנט והפנתה לכיוון זה את כל המשאבים הפנויים. אבל בדוחות האחרונים, הנתונים לא מראים שיפור.

ההכנסות ביחידת Reality Labs, האחראית על עסקי המטא-וורס העתידניים של מטא, ירדו בכמעט חצי לעומת אשתקד ל-285 מיליון דולר. ההפסד שלה גדל ל-3.67 מיליארד דולר לעומת 2.63 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. ובאופו כללי - החטיבה החדשנית הזו הפסידה 9.4 מיליארד דולר עד כה השנה, ולא ברור מתי זה ישתפר. נוסף על כך, למוצר הדגל של המטא-וורס, Horizon Worlds, יש פחות מ-200 אלף משתמשים פעילים חודשיים, הרבה פחות מהיעד המקורי של החברה שהיה 500 אלף משתמשים עד סוף השנה הנוכחית, כך פורסם בוול סטריט ג'ורנל מוקדם יותר החודש.

כך גם במטא רואים את ההמשך שעוד יבוא: "אנו צופים שההפסדים התפעוליים של Reality Labs בשנת 2023 יגדלו באופן משמעותי משנה לשנה. מעבר לשנת 2023, אנו מצפים להגביר את קצב ההשקעות של Reality Labs כך שנוכל להשיג את המטרה שלנו - להגדיל את הרווח התפעולי הכולל של החברה בטווח הארוך".

בשיחת המשקיעים, ברנט ת'ריל, אנליסט בג'פריס, עימת את צוקרברג בטענה שמפריעה לכולם, כי סיבר להניח שהמשקיעים מרגישים שיש יותר מדי הימורים ניסיוניים לעומת הימורים מוכחים על מוצרי הליבה של החברה. ת'ריל שאל מדוע מטא מאמינה שההימורים הללו בצורת המטא-וורס ישתלמו. צוקרברג ענה כי "יש הבדל בין משהו ניסיוני לבין לא לדעת כמה טוב הוא בסופו של דבר יהיה.

צוקרברג אף אמר בשיחה כי "אני מבין שהרבה אנשים לא מסכימים עם ההשקעה הזו", והוסיף כי הוא חושב שזו תהיה טעות לנטוש את המאמצים, כי הם הולכים להיות חשובים לעתיד העסק. הוא הגדיר את זה כעבודה היסטורית, ושאנשים יסתכלו עליהן לאחור במשך עשורים. "אלה שסבלנים וישקיעו איתנו בסופו של דבר יתוגמלו", כך לדברי צוקרברג.

מה כל כך חשוב לצוקרברג במטא-וורס?

מבחוץ זה יכול להיראות כבזבוז משאבים ואמונה עיוורת במה שעוד רחוק, אבל מבחינת צוקרברג מדובר בחבל הצלה של ממש. מטא תפסה כיוון מאוד ברור: המטא-וורס הוא היורש של האינטרנט וצריך לפתח את מה שעומד להיות הדבר הגדול הבא. מעבר להיבט הטכנולוגי שמרגש רבים, צוקרברג ומטא מעוניינים להבהיר שיש פה סיפור חברתי גדול יותר ולא רק משקפי מציאות מדומה.

אבל האמת היא, שהמשקפיים עצמם והתשתית הגדולה הרבה יותר חשובה למטא יותר מכל דבר אחר. בשנה האחרונה, מטא חטפה מהלומות קשות במיוחד מענקית טכנולוגיה אחרת, אפל. במהלך חד-צדדי וקריטי עבור מטא, אפל שינתה את מדיניות הפרטיות שלה ביחס למעקב אחר משתמשים מחוץ לאפליקציות. אפל חייבה את כל מפעילות האפליקציות לבקש אישור וליידע את המשתמשים שדבר כזה קורה - מה שהוביל לכך שרוב המשתמשים ביטלו את האפשרות.

השבוע אף פורסם כי אפל תדרוש שכל רכישה ותשלום לקידום פוסטים ברשת חברתית תעבור דרך מערכת התשלומים שלה. המשמעות: גביית עמלה בגובה 30% שתועבר ישירות לאפל מכל עסקה. אחרת, יוסרו האפליקציות מחנות האפליקציות.

משמע, אפל ממשיכה בכל הכוח לנסות להרוויח יותר כסף, ובדרך פוגעת בצורה נוספת במטא. צוקרברג הודה בשיחת המשקיעים כי חלק מהסיבה שהחברה שלו מפתחת את המטא-וורס, זה כדי להבטיח שהיא מחזיקה בפלטפורמה בעתיד שלא תושפע לרעה מהחלטות היריבות שלה. כך למעשה, צוקרברג יוכל לבנות את התשתית הנדרשת, גם את החומרה וגם את התוכנה. בצורה הזו אף אחד אחר לא יוכל להחליט אחרת ולפגוע לו בהכנסות הכה-חשובות.

זו הסיבה למה צוקרברג מבקש מהמשקיעים סבלנות, למרות שזה נראה כמו הימור לא מוכח. לפני פרסום הדוחות, מניית מטא הספיקה השנה לרדת בכמעט 60% והחברה הפסידה יותר מ-550 מיליארד דולר בשווי שוק. במילים אחרות - צוקרברג חייב להאמין בכל כוחו בפלטפורמה, אחרת הוא ימשיך להיפגע.

התחרות מול טיקטוק מחמירה, עסקי הפרסום ממשיכים להיפגע

בתקופה האחרונה, שוק הפרסום חווה טלטלה של ממש. שינוי מדיניות הפרטיות של אפל ששינה את אפשרויות הטרגוט המדויקות, לא היה מקור הבעיות. המצב הכלכלי המורכב העולמי והמלחמה באוקראינה גרמו לחששות רבות בהרבה חברות לצמצם את קמפייני הפרסום והשיווק שלהן. המשמעות היא שכל חברות הפרסום השונות, כמו פייסבוק, טיקטוק ועוד נאבקות על פחות תקציבים והתחרות גוברת במיוחד.

לפי הדוחות, החברה תאמה את ציפיות האנליסטים ודיווחה על 1.98 מיליארד משתמשים פעילים יומיים, ועל 2.96 מיליארד משתמשים פעילים חודשיים. עם זאת, ההכנה הממוצעת למשתמש, בחברה דיווחו על 9.41 דולרים, לעומת האנליסטים שציפו 9.83 דולרים. הסיבה לכך נעוצה לפי מטא בשינוי המדיניות של אפל שהשפיעה על פרסום מותאם אישי, ומחיר מודעה ממוצע ירד ב-18%.

כל זה מושפע במיוחד מהתחרות הקשה מול רשת חברתית אחרת, טיקטוק. בשנה האחרונה, צוקרברג הטמיע יותר גם בפייסבוק וגם באינסטגרם את חווית התוכן שמחקה את טיקטוק - משמע סרטונים קצרים וויראליים וגלילה מהירה. זה אלגוריתם מסוג אחר, כי המעקב הוא אחרי תחומי עניין ולא אחרי המשתמשים אחריהם עוקבים. למטא יש Reels, שלדברי החברה עוזר במיוחד לחברה. אינטסגרם עברה את 2 מיליארד המשתמשים הפעילים בחודש, ואמרה שזה קורה בגלל שמשתמשים מבלים יותר זמן בצפייה ברילס, שם מפרסמים מוצאים כתובת לפרסומות.

מוצרי הליבה של מטא הם האפליקציות השונות, פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ. מטא שמה את כל הביצים שלה לאורך כל השנים בעסקי הפרסום שלה, שנפגעו השנה אנושות וממשיכים להיפגע. כעת, צוקרברג מעוניין לשים את כל הביצים בדבר הגדול הבא, ומבקש מהמשקיעים סבלנות כדי להצליח את התקופה הקשה. הדוחות של החברה אכזבו את המשקיעים כי אין שום אור באופק, ובשיחת המשקיעים צוקרברג מנסים להחיות את הגופה, ועדיין - בקושי רב.