מטא שוב מאכזבת ומדווחת על רווחיות נמוכה; המניה צונחת במסחר המאוחר

חברת מטא (פייסבוק) דיווחה הערב על הכנסות של 27.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי ועל רווח של 1.64 דולר למניה • הרווח למניה היה נמוך ב-25 סנט מהצפי

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Nick Wass
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Nick Wass

חברת מטא (פייסבוק) דיווחה הערב (ד') על הכנסות של 27.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי ועל רווח של 1.64 דולר למניה. 

שיא עונת הדוחות בוול סטריט: מה צפוי בתוצאות של ענקיות הטכנולוגיה?  

האנליסטים המסקרים את החברה העריכו כי מטא תדווח על רווחים והכנסות נמוכים יותר מאשר ברבעון המקביל בשנה שעברה. בשורה העליונה הצפי היה לירידה של 5.5%, כך שההכנסות יסתכמו ב-27.4 מיליארד דולר ברבעון. בשורה התחתונה התחזיות פסימיות אף יותר: הרווח היה צפוי להיחתך ולעמוד על 1.89 דולר למניה. 

בתגובה, מניית מטא  צונחת בכ-8% במסחר המאוחר לאחר ירידה של 5.6% בסיום המסחר בנאסד"ק.

מדובר באחת השנים הקשות ביותר של צוקרברג ומטא מאז ההנפקה. החברה התמודדה בשנה שעברה עם סערות גדולות: הראשונה והמרכזית שמטא מעוניינת שהציבור ישכח - פרסום המסמכים הפנימיים על ידי עובדת לשעבר, פרנסיס האוגן, מתוכם נטען בין היתר כי החברה העדיפה למקסם רווחים על פני ביטחון המשתמשים. לצד הסערה הזו, החברה נאלצה להתמודד עם תקלה של 7 שעות בשנה שעברה לכל שירותי החברה, ולבסוף שינוי השם ושינוי הכיוון המוכר - מפייסבוק למטא.

החברה תפסה בשנה שעברה כיוון ברור, כי המטא-וורס, העולמות הווירטואליים המתגבשים, הם העתיד של האינטרנט. ולכן, באירוע ההשקה השנתי שלה שהיה לפני כשבועיים, צוקרברג הציג איך המטא-וורס פורח (כדוגמת הנתון הבא: מכירות של משחקים ויישומים ב-Meta Quest Store, הגיעו ליותר מ-1.5 מיליארד דולר). צוקרברג מבין כמה הוא צריך לגרום לציבור להתאהב בחזרה בחזון של החברה, ולכן הוא הביא באירוע סטמפה משמעותית: שיתוף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט שתתאים את שירותי האופיס שלה לפלטפורמות של מטא. ובמילים אחרות - לא החלום של צוקרברג, אלא חלום של תעשייה כולה.

עם כל זאת, המשקיעים מאוד ספקנים. מניית מטא נחתכה ביותר מ-60% בשנה האחרונה. מבחינת שווי השוק, בחודש ספטמבר בשנה שעברה פייסבוק הגיעה לשיא השווי שלה - 1.07 טריליון דולר, ואילו כיום שווי השוק הנוכחי של החברה עומד על כ-350 מיליארד דולר.

עוד כותרת משמעותית שתשפיע על הדוחות של החברה בהקדם: רשות התחרות והשווקים בבריטניה (Competition and Markets Authority) הודיעה באחרונה כי מטא תהיה חייבת למכור את Giphy, אותה רכשה במאי 2020 במחיר של 315 מיליון דולר. הטענה הייתה כי מדובר בפגיעה בתחרות, ואי-אפשר לאפשר זאת. מומחים תהו עד כמה מדובר בסימן לבאות עבור אינסטגרם ו-וואטסאפ שרכשה בעבר.

"המהלך הזה יכול ללמד אותנו רבות. זה בדיוק מה שהרגולטורים בארצות-הברית אומרים, הם מחפשים את הדרכים כדי לפרק את החברות הענקיות הללו", כך הסבירה לגלובס, פרופ' ענת אלון־בק, מומחית למשפט תאגידי אמריקאי מאוניברסיטת קייס ווסטרן. "זה תקדים בהחלט. חברת Giphy היא סוג של מונופול בפני עצמה, וסיפוחה לחברת מטא עשוי להגביר את הדומיננטיות של מטא בתחום הרשתות החברתיות והפרסום. לכן זה כה חשוב לרגולטורים לבלום את זה", תיארה.

עניין משמעותי נוסף שהשפיע רבות על הפעילות של מטא בשנה האחרונה הוא שינוי מדיניות הפרטיות של אפל - שמונע מאפליקציות לעקוב אחרי המשתמשים מחוץ לאפליקציה. השבוע אף פורסם כי אפל תדרוש שכל רכישה ותשלום לקידום פוסטים ברשת חברתית תעבור דרך מערכת התשלומים שלה. המשמעות: גביית עמלה בגובה 30% שתועבר ישירות לאפל מכל עסקה. אחרת, יוסרו האפליקציות מחנות האפליקציות.