10 משקיעים במטא הפסידו 211 מיליארד דולר בעקבות החזון השאפתני של מארק צוקרברג

תוכניותיו של מארק צוקרברג להקים את חזון המטא-וורס עלולות להשתבש, בעקבות הפסד עצום שספגו עשרת בעלי העניין הדומיננטיים בחברה בשנה האחרונה • המשקיעות המובילות, ביניהן בלקרוק ו-ואנגארד, הפסידו יחד כ-200 מיליארד דולר, על רקע צניחתה של המניה בכ-70%

החזון של צוקרברג עלה למשקיעים / צילום: צילום מסך
החזון של צוקרברג עלה למשקיעים / צילום: צילום מסך

מארק צוקרברג עשה צעד נועז כשהכריז על החלטתו להפוך את המטא-וורס למוקד העיקרי של החברה שבבעלותו, מטא. כעבור שנה, נדמה כי הצעד רק הערים קשיים על החברה המתקשה ממילא: עד כה, עשרת המשקיעים המובילים בחברה כבר הפסידו מעל 211 מיליארד דולר על רקע החלטה זו, הפסד שעלול לשבש את תוכניותיו השאפתניות של מארק צוקרברג לבצע את המעבר מרשת חברתית לפלטפורמת מציאות מדומה. 

● דיווח: הפיטורים במטא יתחילו היום; צוקרברג לקח אחריות על שגיאות החברה 
השנה הגרועה של צוקרברג: ההתרסקות של פייסבוק ב-4 גרפים 
גל הפיטורים הענק של פייסבוק צפוי להגיע גם לישראל. איך הוא ייראה?
דיווח: פייסבוק תודיע השבוע על פיטורי אלפי עובדים ברחבי העולם 
דוחות פייסבוק אכזבו, שיחת המשקיעים אחריהם רק החמירה את המצב

ענקיות השקעות כמו ואנגארד ובלקרוק הן בין המחזיקות העיקריות בחלק הגדול ביותר של החברה, כך לפי ניתוח נתונים של Investor's Business Daily על פי מחקר של S&P Global Market Intelligence ו-MarketSmith. כקבוצה, הן מחזיקות בשליש מהחברה, ועוקפות אפילו את צוקרברג ב-13%. אותם עשרה משקיעים ראו במהלך השנה החולפת מאות מיליארדים בשווי שוק בעמדות הנוכחיות שלהם נעלמים, והפסידו אף יותר מצוקרברג, שספג הפסד של 85 מיליארד דולר "בלבד".

הפסד זה של המשקיעים מצטרף לשורה של מהלומות שסופגת מטא למעלה משנה. החברה, שמנסה להשתקם מהמשבר התדמיתי אליו נקלעה בעקבות חשיפת מסמכים פנימיים על ידי עובדת לשעבר, מציגה ירידה בהכנסות בעקבות שינוי מדיניות הפרטיות של אפל. באפריל שנה שעברה עדכון המדיניות באפל זעזע את המודל העסקי של מטא והשפיע על הכנסות החברה מפרסום. "מטא, שכבר נאבקה להסתגל לשינויים במדיניות מעקב הפרסומות לנייד של אפל, ראתה את הכנסות הפרסום שלה יורדות בכ-4% משנה לשנה ברבעון ספטמבר", נכתב בדו"ח מ-S&P Global Market Intelligence.

ירידה של 71.4% בשווי המנייה בשנה האחרונה

משקיעי מטא משלמים מחיר גדול על היקלעותה של החברה לקשיים. רק השנה, מניית מטא  ירדה בשיעור של 71.4% למחיר של כ-85 דולר. ירידות אלו גילחו יותר מ-650 מיליארד דולר משווי השוק של החברה, הפסד השווה יותר מערכן של 99% מהחברות ב- S&P 500 בנפרד. זה גם הופך את מטא למניה עם הביצועים הגרועים ביותר במדד S&P 500 השנה.

מטא היא מעט יוצאת דופן בקרב חברות S&P 500 בכך שהמייסד, צוקרברג, הוא עדיין בעל המניות המוביל עם 347.8 מיליון מניות. ואנגארד היא המחזיקה מספר 2 של החברה, עם 180.4 מיליון מניות, יותר מ-6.8% מהחברה - מה שגרר אותה להפסד של יותר מ-44 מיליארד דולר במניה השנה. ענקית ההשקעות בלקרוק היא המחזיקה מספר 3 במניית מטא, עם 152 מיליון מניות בשווי של 5.7% מהחברה. בלקרוק הפסידה השנה יותר מ-37 מיליארד דולר.

במהלך השנה האחרונה סדרת תחקירים בוול סטריט ג'ורנל חשפה איך פייסבוק התעלמה מהנזקים הכרוכים בשימוש באפליקציות שלה וגררה משבר תדמיתי, בנוסף לתקלת ענק בשירותי החברה שערערה את מוניטין שלה. המשקיעים הספקנים סירבו להשתכנע משינוי השם למטא, וחזון המטא-וורס של צוקרברג, כאמור, לא הצליח להניע אותם מספקנותם. למרות זאת, הרשת החברתית הגדולה בעולם לא הפסיקה להגדיל את מצבת העובדים שלה - תוך שלוש שנים מספר העובדים בחברה הוכפל. כעת, על רקע ההתדרדרות הממושכת, הודיעה מטא על גל פיטורים נרחב, לראשונה בתולדותיה.