השפעת אינסטגרם על ילדים נחקרת על ידי קואליציה של מדינות בארה"ב

הצעד מגביר את הלחץ על חברת האם מטא, לשעבר פייסבוק, עקב הנזק האפשרי של מוצריה למשתמשים

מארק צוקרברג, נשיא ומנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Nick Wass
מארק צוקרברג, נשיא ומנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Nick Wass

קואליציה דו-מפלגתית של תובעים כלליים של מדינות אמרה ביום חמישי שהיא חוקרת איך אינסטגרם מושכת ומשפיעה על צעירים, ומגבירים את הלחץ על חברת האם מטא לגבי נזק אפשרי שהרשת החברתית גורמת להם.

בהובלת שמונה מדינות, כולל מסצ'וסטס ונברסקה, הקואליציה ממוקדת ב"טכניקות המשמשות את מטא להגביר את התדירות והמשך של מעורבות משתמשים צעירים והנזק האפשרי שעשוי להיגרם להם משימוש ממושך כזה".

התובעים הכלליים אמרו שהם חוקרים אם החברה, שהייתה מוכרת בעבר כפייסבוק, הפרה את חוקי ההגנה על צרכנים ומסכנת את הציבור.

"כשפלטפורמות הרשתות החברתיות מתייחסות לילדים שלנו כאל סחורות שניתן לעשות בהן מניפולציה להארכת זמן הבהייה במסך והוצאת הנתונים, לנו כתובעים כלליים של מדינות יש מחויבות להפעיל את סמכותנו ולחקור במסגרת חוקי ההגנה על צרכנים", אמר התובע הכללי של נברסקה, דאג פיטרסון, רפובליקאי.

תובעים כלליים אחרים המעורבים בתיאום המאמץ כוללים את אלה של קליפורניה, פלורידה, קנטקי, ניו ג'רזי, טנסי ו-וורמונט. הרשימה המלאה של המדינות שהצטרפו לחקירה עדיין לא פורסמה, אבל דוברת של מסצ'וסטס אמרה שהיא רחבה וכוללת את כל המדינות בארה"ב.

במטא טוענים שהחקירה מבוססת על אי הבנה 

דובר של מטא אמר שהחקירה מבוססת על אי הבנה של הנושאים שמשפיעה גם על פלטפורמות רשתות חברתיות אחרות.

החקירה מגיעה בעקבות בחינה ממושכת של ההשפעות הפסיכולוגיות של הרשתות החברתיות, בייחוד אינסטגרם, על בני ובנות נוער. הוול סטריט ג'ורנל דיווח בספטמבר שמחקר פנימי שנעשה בחברת אינסטגרם קבע שהמוצר שלה עשוי לגרום ל"השוואה חברתית שלילית" אצל מגוון רחב של משתמשים ועלול להחריף בעיות של דימוי גוף אצל מי שנאבקות בכך, בייחוד נערות צעירות. הרעיון בבסיסה של אינסטגרם המבוסס רובו ככולו על צילומים כנראה הופך את הרשת החברתית הזו למזיקה במיוחד, כך קבע המחקר.

המחקר לעתים קרובות מסגר את הנושא בשפה חד משמעית. "אנו מחמירים בעיות של דימוי גוף אצל אחת מכל שלוש נערות", נכתב בשקופית אחת ממצגת מ-2019, בסיכום של מחקר על נערות שסבלו מבעיות של דימוי גוף.

בראיון מתקופת הכתבות של הג'ורנל, מנהל אינסטגרם אדם מוסרי הכיר בממצאים ואמר שהחברה מאוד מתקשה לתקן את הבעיה. עם זאת, הגן על מוצרי החברה ואמר שרשתות חברתיות הן מאפיין של החיים המודרניים שיתרונותיו עולים בהרבה על החסרונות.

החברה אחר כך התלוננה שהדיווח של הג'ורנל "עסק בזוטות" ואמרה שחוץ מהנזקים המחקר הראה גם שאינסטגרם עזר לנערות רבות להתמודד עם בעיות רציניות אחרות.

בסוף ספטמבר אינסטגרם הודיעה שתבטל תוכניות לגרסה של האפליקציה שלה שנועדה לילדים, אחרי שמחוקקים ואחרים הביעו התנגדות לכך. כמו פלטפורמות של רשתות חברתיות אחרות, אינסטגרם אוסרת על ילדים מתחת לגיל 13 להשתמש במוצר שלה אבל החברה אמרה שהיא יודעת שרבים מצטרפים אליה גם מתחת לגיל זה.

בהודעה שלה מיום חמישי, אמרה החברה שהיא כבר מתמודדת עם הרבה מהנושאים הקשורים לחקירה של קואליציית התובעים הכלליים.

"הובלנו את התעשייה במאבק בבריונות ובתמיכה באנשים המתמודדים עם מחשבות אובדניות, פגיעה עצמית והפרעות אכילה", נכתב בהודעה. "אנו ממשיכים לבנות מאפיינים חדשים לעזור לאנשים שעשויים להתמודד עם השוואות חברתיות שליליות או נושאים של דימוי הגוף, כולל המאפיין החדש שלנו 'לעשות הפסקה' ודרכים הדוחפות את המשתמשים לסוגים אחרים של תוכן אם הם תקועים על נושא אחד".

חשיפות מהמחקר הפנימי הובילו לשימועים בסנאט ולעדותה של פרנסס האוגן, עובדת פייסבוק לשעבר שאספה את המסמכים הפנימיים שנצפו לראשונה על ידי הג'ורנל. מאמרים אחרים בסדרה הראו באופן מפורט איך החוקרים של פייסבוק זיהו מספר דרכים בהן הפלטפורמה עשויה לגרום לנזק והחברה כשלה בתיקונן.

המחוקקים גם רוצים חוקים חדשים. "אני עובדת קשה על מדיניות לחיזוק הפרטיות והבטיחות של ילדים הגולשים ברשת, אמרה הסנאטורית מרשה בלקברן (רפובליקאית מטנסי). "הקולגות שלי ואני ממשיכים לערוך דיונים חשובים ועושים התקדמות דו מפלגתית משמעותית".

דוברת של הסנאטור ריצ'רד בלומנתל (דמוקרט מקונטיקט) אמר שבלומנתל תומך במאמצים רבים המתקיימים בימים אלה, כולל הצעת החוק המכונה KIDS (Kids Internet Design and Safety) שנועדה לתת להורים כלים נוספים רבים להגנה על ילדיהם.

התובע הכללי של מחוז קולומביה קארל ראסין גם הוא מנהל חקירה עצמאית לגבי הנזק האפשרי של אינסטגרם לילדים.

המסמכים חשפו גם דיונים פנימיים לגבי ההשפעה האפשרית על בריאות הנפש של משתמשים צעירים וגם את מאבק החברה נגד חברות רשתות חברתיות אחרות על ליבם של לקוחות חשובים אלה. אל מול תחרות עזה מצד סנפצ'ט וטיק טוק - אפליקציות שאינסטגרם הגיעה למסקנה שהן לעתים קרובות יותר מושכות למשתמשים הצעירים במיוחד - מטא ביקשה לבנות מוצרים שיכולים לתעל נערים ונערות צעירים לפלטפורמה המרכזית של אינסטגרם ובסופו של דבר לפייסבוק. במסמך אחד שנצפה על ידי הג'ורנל, חוקרי שיווק התלוננו על כך שאחים ואחיות בוגרים "מעודדים את אחיהם ואחיותיהם הקטנים לא לשתף צילומים" בפלטפורמה.

"פייסבוק, כיום מטא, נכשלה להגן על צעירים בפלטפורמות שלה"

החקירה אינה הסימן הראשון לעניין של מדינות בדרך בה פייסבוק ואינסטגרם עשויות להזיק למשתמשים צעירים. לאחר שתוכניותיה של אינסטגרם לבנות פלטפורמה לבני נוער התפרסמה מוקדם יותר השנה, התובעת הכללית של מדינת מסצ'וסטס מורה הילי ו-43 מדינות וטריטוריות אחרות של ארה"ב כתבו מכתב פומבי שקרא לסיום הרעיון הזה, וטענו שאינסטגרם נכשלה להתמודד לא רק עם חששות בריאות הנפש אלא גם עם מקרים של בריונות ושימוש בפלטפורמה על ידי גורמים העלולים לרצות להזיק לילדים.

מוסרי זלזל בתובעים הכלליים באופן פומבי בזמנו, ואמר שעדיף שהנושא הזה יטופל ברמה החקיקתית.

"אחריותם של התובעים הכלליים היא לאכוף את החוק, לא לכתוב אותו", אמר מוסרי בראיון ממאי עם פרסום הטכנולוגיה The Information. הוא אמר גם ש"ישנם דברים רבים שממשלות יכולות לעשות שיזערו הרבה יותר מלכתוב מכתב".

התבטאויותיו של מוסרי שכנעו את התובעים הכלליים שהחברה כנראה לא תטפל בבעיות אם לא תאותגר מבחוץ, כך אמר אדם המכיר את החקירה.

בהכרזה על החקירה, אמרו התובעים הכלליים שהתכוונו לבדוק לא רק את הנזק האפשרי למשתמשים צעירים אלא גם דרכים בהן אינסטגרם שווקה למשתמשים ומאפיינים של המוצר שנועדו לעשות בהם מניפולציה או להגדיל את כמות הזמן שהם מבלים ברשתות חברתיות.

"פייסבוק, כיום מטא, נכשלה להגן על אנשים צעירים בפלטפורמות שלה ובמקום זה בחרה להתעלם, או במקרים מסוימים אפילו להגביר מניפולציות שמהוות איום ממשי לבריאות הנפש ובריאות הגוף - ניצול ילדים לשם עשיית רווח", אמרה הילי, שהיא דמוקרטית. היא ציינה את סקר המשתמשים של אינסטגרם ועבודה של קבוצת מיקוד שמצאו קשר בין שימוש של צעירים ברשת שהוביל לבעיות של בריאות הנפש ואפילו למחשבות אובדניות.