מייסד אמזון ג'ף בזוס הבטיח: אתרום את רוב הוני לצדקה

הונו של בזוס עומד כיום על 124 מיליארד דולר, ומייסד אמזון הודיע כי הוא מתכנן לתרום את רובו • בזוס אמר ל-CNN שהוא יקדיש את עיקר הונו למלחמה בשינויי האקלים ותמיכה באנשים שיכולים לאחד את האנושות מול פערים חברתיים ופוליטיים, עם זאת הוא לא חשף מה יהיה היקף התרומה

ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock
ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock

המיליארדר ג'ף בזוס, מייסד אמזון , הכריז בראיון לרשת "CNN" על כוונותיו לתרום לצדקה את רוב הונו, המוערך כיום ב-124 מיליארד דולר. בזוס לא הכביר בפרטים בהכרזתו ואף ספג כבר ביקורת על כך שלא חתם על הבטחת הנתינה שנוסדה על ידי ביל גייטס ו-וורן באפט ב-2010, עליה חתמו עד כה מאות מהאנשים העשירים בעולם שהתחייבו לתרום את רוב הונם למטרות צדקה.

בזוס אמר שהוא וזוגתו, לורן סאנצ'ז, הסכימו לקיים ראיון ביחד לראשונה מאז שהחלו לצאת ב-2019 כדי לעזור להעלות לכותרות את פרס Bezos Courage and Civility, שהוענק השנה למוזיקאית דולי פרטון. במסגרת הפרס פרטון קיבלה מענק של 100 מיליון דולר, אותם היא תצטרך לתרום לצדקה.

בדרך לפיטורים? אמזון בוחנת מחדש את אלקסה ומוצרים לא רווחיים אחרים
בעקבות ציוץ בטוויטר: מייסד אמזון ג'ף בזוס יוצא נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן  

האתגר הגדול ביותר של בני הזוג עשוי להיות כיצד לחלק את הונו העצום של בזוס. מייסד אמזון סירב לספק פרטים קונקרטיים לאן וכמה הוא צפוי לתרום. למרות היותו האדם הרביעי בעושרו בעולם, על פי מדד המיליארדרים של בלומברג, בזוס נמנע מלהציב סכום יעד אותו הוא מתכנן לתרום במהלך חייו.

"החלק הקשה הוא להבין איך לעשות את זה בצורה ממונפת", אומר בזוס בראיון, ברמז על כך כי למרות שהוא מתכוון לתרום חלק נכבד מההון שצבר, הוא עדיין מחפש למקסם את התשואה שלו. "זה לא קל. בניית אמזון לא הייתה קלה. זה דרש הרבה עבודה קשה, חבורה של חברי צוות חכמים מאוד, חברי צוות שעובדים קשה, ואני מגלה - ואני חושב שלורן מסכימה איתי בזה - שצדקה, פילנתרופיה, מאוד דומה לזה. יש הרבה דרכים שמובילות לדבריםלא יעילים. אז צריך לחשוב על זה בזהירות וחייבים להיות אנשים מבריקים בצוות".

המטרות של בזוס

בזוס הפקיד 10 מיליארד דולר במשך 10 שנים, כ-8% מהשווי הנקי הנוכחי שלו, לקרן Bezos Earth, שסאנצ'ז עומדת בראשה. בראש סדר העדיפויות של הקרן נמצאות מטרות כמו צמצום טביעת הרגל הפחמנית של מלט ופלדה בדרגת בנייה; דחיפה של הרגולטורים הפיננסיים לשקול סיכונים הקשורים לאקלים; קידום טכנולוגיות נתונים ומיפוי לניטור פליטת פחמן; ובניית כיורי פחמן טבעיים על בסיס צמחי בקנה מידה גדול.

הגישה של בזוס לתרומות עומדת בניגוד חריף לזו של גרושתו, הפילנתרופית מקנזי סקוט, שחילקה לאחרונה כמעט 4 מיליארד דולר ל-465 ארגונים בטווח של פחות משנה.

התרומה האחרונה של מקנזי סקוט מביאה את סך הנתינה שלה ליותר מ־12 מיליארד דולר 
עושה זאת שוב: מקנזי סקוט תורמת עוד 2.7 מיליארד דולר 

סקוט, שחתמה על אמנת הנתינה של גייטס ובאפט, תומכת בארגונים המקדמים צרכים של קבוצות הסובלות מתת ייצוג בתחומי החינוך, שינוי האקלים והמשפט הפלילי. מוקדם יותר השנה, תרמה 436 מיליון דולר ל- Habitat for Humanity, שישתמש בחלק מהתרומה להגדלת כמות הדיור בר ההשגה בקהילות של בני מיעוטים. במאי האחרון תרמה סקוט כ-122 מיליון דולר לארגון חונכות הנוער "אחים גדולים אחיות גדולות של אמריקה".