תרומות | פיצ'ר

348 דרכים להועיל עם 4 מיליארד דולר: הפוסט של מקנזי סקוט אחרי תרומת הענק

בפוסט שהעלתה מקנזי סקוט, גרושתו של ג'ף בזוס, היא מסבירה מדוע החליטה לתרום עוד 4.1 מיליארד דולר למאות ארגונים שונים בארבעה חודשים, אחרי שכבר תרמה ביולי 1.7 מיליארד דולר • גלובס מפרסם את המכתב המלא של סקוט

מקנזי סקוט / צילום: Associated Press, Evan Agostini
מקנזי סקוט / צילום: Associated Press, Evan Agostini

אמילי דיקנסון חיה חלק ניכר מחייה מבודדת בתוך חדר אחד ואני מצאתי את עצמי מתחברת לשירה שלה פעמים רבות השנה. למרות שהבידוד שלה היה רצוני, אני בספק אם הוא היה קל. החדר בו גרה השקיף על בית קברות, ורבים משיריה מדברים על המוות.

כאשר החורף של 2020 התקרב, יכולתי לצפות שאחד השירים האלה ירחף במחשבותיי, אבל במקום זה היו שם המלים שלה על תקווה: "לַתִּקוָה כַּנְפֵי נוֹצָה", מתחיל השיר. "הִיא נָחָה בַּנְשָׁמָה / וְשָׁרָה שִׁיר - לְלֹא מִלִּים / אַף פַּעַם לֹא נִגְמַר".

אולי זו הייתה השאלה שלא נשאלת בסוף השיר, שכתבה בחדרה המבודד: "בְּהַר שֶׁל כְּפוֹר, בְּיָם סוֹעֵר / עָזַר לִי שִׁיר מֻכָּר / והַתִּקְוָה עוֹד לֹֹא בִּקְשָׁה / מִמֶנִי שׁוּם דָּבָר" [תרגום לעברית: לאה נאור].

אז ממה ניזונה תקווה?

המגפה הזו נכנסה כמו כדור הריסה לתוך חייהם של אמריקאים שנאבקו עם החיים עוד לפני כן. ההפסדים הכלכליים והתוצאות הכלכליות היו גרועים יותר לנשים, אנשים לא־לבנים ואנשים שחיים בעוני. אבל בינתיים, היא גם הגדילה משמעותית את הונם של המיליארדרים.

זה יהיה הדבר הפשוט לאלה, אשר במשבר הזה שלפו פתק־מנצח בהגרלה הדמוגרפית, להישאר ספונים בבית ולחוש הכרת תודה ואשמה, ולחכות שכל זה ייגמר - אבל זה לא מה שקורה. הצמיחה של מקררים קהילתיים, קרנות סיוע לקורונה, מתנות מאדם לרעהו ב־Venmo (אפליקציה דומה לביט), קמפיינים להקלה על חובות של אנשים שחלו במחלה ויוזמות סיוע הדדיות - כל אלה קרו מהר וסייעו. במרץ, ילדה בת 19 משיקגו שלחה לחברותיה הודעת טקסט והציעה שיקנו מצרכים לאנשים בשכונה, שאיבדו את מקום עבודתם. היא העלתה שני טפסי גוגל - אחד לאנשים שהיו זקוקים לעזרה ואחד לאנשים שרצו לתרום - ותוך יומיים הצליחה לגייס 7,000 דולר. "אנחנו ממש מתרגשים", היא אמרה.

גם אני.

אחרי הפוסט שפרסמתי ביולי, ביקשתי מצוות יועצים לעזור לי להאיץ את התרומות שלי בשנת 2020 דרך מתן תמיכה מיידית לאנשים הסובלים מההשלכות הכלכליות של המשבר. הם נקטו בגישה מבוססת־מידע לזיהוי ארגונים, שהייתה להם הנהגה חזקה ועשייה מוכחת, עם תשומת לב מיוחדת לארגונים שפעלו בקהילות המתמודדות עם חוסר יציבות תזונתי גבוה וגישה מועטה להון פילנתרופי.

התוצאה על פני ארבעת החודשים האחרונים הייתה 4,158,500,000 דולר, שניתנו ל־384 ארגונים על פני 50 מדינות, פורטו ריקו ו־וושינגטון הבירה. חלק מהארגונים ממלאים צרכים בסיסיים: מחסני מזון, קרנות סיוע חירום, ושירותי סיוע לאנשים הפגיעים ביותר. אחרים מטפלים בחוסר שוויון שיטתי מתמשך שהמגפה החמירה: סיוע בפריעת חובות, הכשרה לתעסוקה, חינוך לאוכלוסיות שבאופן היסטורי נדחקו לשוליים, קבוצות העובדות למען זכויות אזרחיות, וקרן סיוע משפטי, המטפלת באפליה ממסדית.

על מנת לבחור את 384 הארגונים האלה, הצוות ביקש הצעות וחוות דעת ממאות מומחי שטח, מממנים, מנהיגי עמותות ומתנדבים, שיש להם כמה עשורים של ניסיון בתחום. את הידע הקולקטיבי הזה מינפנו בשיתוף פעולה, שכלל מאות הודעות דוא"ל, ראיונות בטלפון, ואלפי עמודים של ניתוח נתונים על צרכי קהילות, תוצאות אפשריות של תוכניות, והיכולת של כל עמותה או ארגון לקבל את המימון ולעשות בו שימוש יעיל.

בדקנו 6,490 ארגונים וחקרנו לעומק 822. מתוך אלה, הכנסנו 438 למצב השהייה מפני שאין לנו מספיק מידע על ההשפעה שלהם, על צוותי ההנהלה, או שאנו מחכים למידע נוסף בנושאים ספציפיים כמו יחס לחברי הקהילה או לעובדים. אנחנו לא תמיד מגלים חששות לכשלים בתוך ארגונים, אך כאשר זה קורה, אנחנו לוקחים עוד זמן במיוחד כדי להעריך אותם. לעולם לא נעלים את כל הסיכונים האפשריים על ידי ניתוח הנתונים, אבל כן נעלים רבים מהם. כך, אנחנו יכולים לבחור את הארגונים שאנחנו יכולים לעזור להם - ואז להסתלק מדרכם ולתת להם לעבוד.

אנו עושים את המחקר הזה ואת בדיקות הנאותות המעמיקות לא רק על מנת לזהות ארגונים עם פוטנציאל גדול להשפעה, אלא גם כדי לסלול את הדרך להעברת מענקים לא צפויים כמתנות, הניתנות באמון מלא ומבלי לבקש התחייבות כלשהי בתמורה. מפני שהמחקר שלנו מונע על ידי מידע והוא מעמיק, תהליך הנתינה שלנו יכול להיות אנושי ורך.

לא רק שעמותות תמיד סובלות מהיעדר מימון, הן גם תמיד מוסטות ממוקד עבודתן בגלל הצורך לגייס כספים ובגלל העול הכרוך בהפקת דוחות, שתורמים מבקשים מהם להפיק. האנשים בצוותים של 384 הארגונים שבחרנו, הקדישו את חייהם לסיוע לזולת, לעבודה ולהתנדבות בשירות אנשים אמיתיים פנים אל פנים לצד מיטות החולי שלהם או מול השולחן, בבתי סוהר, בתי כלא וכיתות, ברחוב ובמחלקות בתי החולים, בקו חם בטלפון או בחזית מכל סוג וצורה - יום אחרי יום אחרי יום.

הם עוזרים באספקת שירותים חיוניים, וגם דרך העידוד העמוק המורגש כל פעם שאדם מרגיש שמישהו אחר רואה אותו, מעריך אותו, ומאמין בו. זה סוג של עידוד שיש לו כוח מיוחד כשהוא מגיע מאדם זר, והקסם שלו פועל על כולם. שיתפנו בפעם הראשונה את המחשבות שלנו על תרומות עם מובילי תוכניות שונות בשיחת טלפון, ועודדנו אותם להוציא את הכסף על מה שהם חושבים שישרת את צרכיהם הכי טוב. נאמר להם שכל מה שנתחייב לתת להם, יינתן מההתחלה ולא יהיה קשור בהגבלות כלשהן, כך שתהיה להם מקסימום גמישות.

התגובות מהאנשים שענו לשיחות כללו לעתים קרובות סיפורים אישיים ודמעות. אלה היו חבר'ה ותיקים של ארגוני סיוע מכל הרקעים ועם מגוון סיפורים, שדיברו איתנו ממכוניות, קראוונים או מבתים מלאים בחולי קורונה בכל רחבי המדינה - גנרל בדימוס בצבא; נשיאה של מכללה שבטית, שנזכרה במשרת ההוראה הראשונה שלה בשמורה; מייסדת קרן הלוואות, שישבה בחלל עבודה מאולתר בין מכונת הכביסה למייבש, שם הקימה את הקרן לפני שנים רבות.

הסיפורים שלהם והדמעות שלהם גרמו גם לי וגם לחברי הצוות שלי לבכות.

תגובת שרשרת כזו נוסחה בצורה מושלמת על ידי אדם שהוא פעיל למען בעלי מוגבלויות במשך שנים ארוכות: "אנו עובדים עם אנשים שנשארו בשוליים מסיבות רבות... כמה מרגעי ההצלחה הגדולים ביותר שלנו באים ממחווה קטנה כאשר התקווה של קליינט התחדשה... להרגיש שמעריכים אותך זה הרגשה מדהימה. אני רואה את עיני הקליינטים שלנו נדלקות כאשר המאמצים שלהם זוכים להערכה... טוב מוליד טוב. תמיד האמנתי בזה, אבל בשנים האחרונות נאלצתי לעמוד במבחנים קשים בהקשר הזה".

גם אני.

התקוות שלנו מוזנות על ידי אחרים.

למרות שאני עדיין לא קרובה למלא את ההבטחה שלי, שנת הנתינה הזו החלה בחשיפה למנהיגים מקבוצות שהיו בשוליים באופן היסטורי ונאבקים נגד חוסר שוויון, והסתיימה בחשיפה לאלפי ארגונים העובדים להקלת הסבל של אלה, שהוכו הכי קשה מהמגפה. לראות את ההתכוונות, היצירתיות והחמלה של אנשים במשבר היה מעורר השראה: כרטיסי מזומן לחקלאים בפורטו ריקו; הפקדות ישירות לעובדים שהוצאו לחל"ת בלי גישה להטבות המבוססות על המעסיק; עזרה בדמי שכירות למשפחות מהגרים, שאין להן גישה לסיוע ממשלתי; מתנדבים צעירים שנכנסו במקום מתנדבים מבוגרים ופגיעים על מנת לחלק מיליוני ארוחות לקשישים שנעשו מבודדים; מקלטים ומרכזי סיוע שיתפו פעולה על מנת להתמודד עם הקפיצה באלימות בתוך המשפחה; שני בכירים בחברות גביית חובות, שאפשרו לתורמים באופן אנונימי למחוק 1,000 דולר מחובות רפואיים שלא שולמו על ידי משפחות נאבקות עם כל תרומה של 10 דולר.

אם אתם מחפשים דרך להשתמש בקול שלכם, בזמן שלכם או בכסף שלכם על מנת לעזור לאחרים בסוף השנה הקשה הזו, אני ממליצה בחום לתרום לאחד מאלפי הארגונים שעושים עבודה יוצאת דופן בכל רחבי המדינה. כל אחד מהארגונים הללו יוכל להרוויח ממשאבים נוספים שהם יוכלו לחלוק עם הקהילות שהם משרתים. והתקווה שתזינו כאשר תתרמו כנראה בתורה תזין גם את התקווה שלכם.