בעקבות ציוץ בטוויטר: מייסד אמזון ג'ף בזוס יוצא נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן קרא "לוודא שהתאגידים העשירים ביותר ישלמו את חלקם ההוגן", על מנת להילחם באינפלציה • ג'ף בזוס צייץ בתגובה: "מועצת הדיסאינפורמציה החדשה צריכה לבחון את הציוץ הזה" • חילופי הדברים בטוויטר מגיעים לאחר שהאינפלציה בארצות הברית זינקה לרמות שלא נראו מזה עשרות שנים

ג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Jordan Strauss
ג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Jordan Strauss

מייסד אמזון, ג'ף בזוס, מאשים את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בהטעיה בטוויטר, לאחר שהאחרון צייץ כי התאגידים העשירים צריכים לשלם את "חלקם ההוגן" במסים על מנת לרסן את האינפלציה.

"אתם רוצים לצמצם את האינפלציה? בואו נוודא שהתאגידים העשירים ביותר ישלמו את חלקם ההוגן", כתב ביידן. לאחר מכן בזוס טען בתגובה שאין קשר בין מס חברות ובין האינפלציה, ואמר כי הציוץ של ביידן צריך להיבדק על ידי "מועצת הדיסאינפורמציה", יוזמה של המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית והברית הלבן שנועדה להיאבק בהפצת מידע שגוי, במיוחד ברשתות חברתיות.

בזוס, שהחברה שלו נהנית מהטבות מס, צייץ: "מועצת הדיסאינפורמציה החדשה צריכה לבחון את הציוץ הזה, או אולי הם צריכים להקים מועצת 'נון סקויטור' (כשל לוגי בו המסקנה בטיעון לא נובעת מההנחות - ח"א) חדשה. זה בסדר לדון בהעלאת מסי חברות. קריטי לדון בריסון האינפלציה. לערבב אותם ביחד זו רק הטעיה".

למרות שביידן לא דיבר ישירות על אמזון בציוץ שלו, הוא מתח בעבר ביקורת על היסטוריית תשלומי המס של החברה. ב-2017 וב-2018 אמזון לא שילמה מס הכנסה פדרלי. בריאיון ל-CNBC ב-2020 אמר ביידן כי אמזון צריכה "להתחיל לשלם את המסים שלה".

"אני לא חושב ששום חברה, לא אכפת לי עד כמה גדולה, צריכה להיות במצב בו היא לא משלמת מס ומרוויחה מיליארדים ומיליארדים ומיליארדים של דולרים", אמר ביידן, שהתמודד אז לנשיאות.

אמזון הודיעה שהיא שילמה 1.7 מיליארד דולר מס הכנסה פדרלי עבור 2020, ועוד 1.8 מיליארד דולר במסים פדרליים אחרים. היא גם אמרה ששילמה 2.6 מיליארד דולרים במסים מקומיים.

תרגילי המס של בזוס

עם שווי מוערך של 150 מיליארד דולר, ג'ף בזוס הוא האדם השני הכי עשיר בעולם - לפניו נמצא מייסד טסלה, אילון מאסק.

בזוס נבדק בעבר על תשלומי המס האישיים שלו. לפי תחקיר של ProPublica, הוא לא שילם סנט אחד במס הכנסה פדרלי בשנים 2007 וב-2011. נתון מדהים שעלה מהתחקיר מתייחס לכסף שבזוס קיבל עבור ילדיו מהמדינה. ב-2011, מנכ"ל אמזון דיווח שהפסיד כסף עקב כך שההשקעות שלו היו גדולות מההכנסות שלו. באותה שנה, הטבת מס לילדים בארה"ב, שנועדה להעניק למשפחות מהמעמד הבינוני תמיכה בטיפול בילדים - העניקה לכל ילד 1,000 דולר, כל עוד ההכנסה של בני הזוג, לאחר התאמות, לא עברה סכום של 110 אלף דולר.

ההכנסה המתואמת של בזוס ב-2011 הייתה כל כך נמוכה שהוא קיבל מהמדינה 4,000 דולר בהטבת מס על ארבעת ילדיו. הערך של הונו של בזוס באותה שנה הגיע ל-18 מיליארד דולר.

בין השנים 2006 ל-2018 בזוס שילם 1.4 מיליארד דולר במיסים פדרליים אישיים על סכום של 6.5 מיליארד דולר עליו דיווח בהכנסות. זאת בעוד שעושרו גדל ב-127 מיליארד דולר באותה תקופה. לפי חישוב של פרופבליקה, זה משקף שיעור "מס אמיתי" של 1.1% בלבד.

חילופי הדברים בטוויטר מגיעים לאחר שהאינפלציה בארצות הברית זינקה לרמות שלא נראו מזה עשרות שנים, ומשפיעה על עלותם של מוצרים חיוניים כמו דלק, מזון ודיור. פקידי הפדרל ריזרב כבר העלו את הריבית פעמיים עד כה השנה, והתחייבו לפעול עד שהאינפלציה תגיע ליעד של 2%.