פאגאיה | ראיון

הקפיצה המטאורית וההתרסקות: מנכ"ל פאגאיה מספר על מאחורי הקלעים של החברה שהטריפה את וול סטריט

חברת הפינטק ששווייה זינק הקיץ ל-20 מיליארד דולר העניקה לשלושת מייסדיה, ובהם המנכ"ל גל קרובינר, שווי של 10 מיליארד דולר "על הנייר" • מאז המניה נחתכה ב-96%, אבל קרובינר לא מתרגש: "זה מחדד את ההסתכלות של המשקיעים על הביזנס שלנו"

מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי
מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי

הקיץ האחרון היה חם במיוחד למניית פאגאיה טכנולוג'יס . בתוך שבועות בודדים, וללא כל הסבר שיניח את הדעת, נסקה המניה לשחקים, וגילמה לחברה הפינטק הצעירה, שהתמזגה ל-SPAC בחודש יוני האחרון, שווי חלומי של מעל ל-20 מיליארד דולר - הגבוה מבין כל החברות הישראליות הנסחרות בוול סטריט.

שורטיסטים והיעדר סחורה: מה מספק את הדלק שמטיס את מניות ה-SPAC
מנכ"ל פאגאיה עונה לביקורת: "לא היינו גיימסטופ הישראלית" 

כגובה העלייה, כך גם הנפילה: לאחר שזינקה כמעט פי 12 בתוך שבועיים, צללה מניית פאגאיה בנאסד"ק בשיעור של 96%, וכעת היא נסחרת לפי שווי שוק של פחות ממיליארד דולר "בלבד".

 
  

ביום שישי, לאחר שהחברה פרסמה את תוצאותיה העסקיות לרבעון השלישי, התייחס מנכ"ל פאגאיה ואחד ממייסדיה, גל קרובינר, לעלייה במחיר המניה ולצניחה שהגיעה בעקבותיה. לדבריו, "אנחנו נמצאים בעולם שבו מניות טכנולוגיה רבות ירדו ב-90%. אם אף מניה אחרת לא הייתה נופלת - ורק אנחנו היינו יורדים - השיח היה שונה. אבל בעולם שאלה פני הדברים בו, השיחה היא אחרת. בעצם זה עובד הפוך, זה מחדד את ההסתכלות של המשקיעים על העסק שלנו. אנשים בודקים עד כמה הביזנס שלנו טוב".

הזינוק במניית פאגאיה, שעל פי ההערכות נבע ממחסור במניות סחירות (סחורה צפה), הוביל להשוואות בינה ובין מניית רשת חנויות משחקי המחשב גיימסטופ, הבולטת שבין מניות המם (meme) שכיכבו בוול סטריט בתחילת 2021. באותה תקופה, משקיעים פרטיים וסוחרי יום עודדו להשקיע במניה, בעיקר בפורום WallStreetBets שברשת החברתית רדיט.

"אני לא חושב שהיינו 'גיימסטופ הישראלית'"

"תופעת עדר" הובילה רבים מהם לרכוש עוד ועוד מניות ולנפח בכך את מחירן, מה שגרם לעליות מטאוריות במניות תוך זמן קצר, ולפגיעה בקרנות גידור שהימרו נגד אותן מניות. בעקבות כך, הקרנות נאלצו לרכוש עוד ועוד מניות כדי לסגור פוזיציות שורט, ובכך מחיר המניה רק המשיך לקפוץ ("שורט סקויז").

מה שעשוי להסביר את אותו שורט סקוויז בפאגאיה היה מנגנון של חסימת מניות המייסדים ויתר בעלי העניין בחברה בחודשים שלאחר המיזוג לספאק, שהותיר מעט מניות סחירות בשוק ויצר כר נרחב לפעילות ספקולטיבית במניה.

לדברי קרובינר, גם היום לא ברור לחברה ולמנהליה מה הוביל לנסיקה המהירה במניה. לרגע אחד היו שלושת מייסדי החברה (המנכ"ל קרובינר, מנהל הטכנולוגיה אביטל פרדו ומנהל ההכנסות הראשי יהב יולזרי) שווים "על הנייר" 10 מיליארד דולר.

עם זאת, לדבריו, "אני לא חושב שהיינו 'גיימסטופ הישראלית'", והוא מדגיש כי מלבד כתבות בעיתונות הכלכלית בישראל, לא היה בסביבת החברה - כולל בקרב משקיעיה הוותיקים - עיסוק במחיר המניה בעת שנסקה לשחקים. קרובינר טוען כי גם מקרב המשקיעים הקטנים כמעט לא התקבלו פידבקים בנוגע לזינוק הנחשוני: "היו אפס ריקושטים לגבי מחיר המניה".

מה חשבת ברגעי השיא במניה?
"באותה תקופה עבדתי כמו מטורף, 24/7, על המטוס. אז כשנכנסים לפרקטיקה של היום-יום, הדבר הזה לא משפיע. מעבר לזה, גם מימושי מניות לא עובדים ככה - וגם אין רצון. באנו לבנות כאן משהו שהוא מאוד בר-קיימא. אז אין הרבה הבדל".

הנסיקה במניית פאגאיה הובילה לקיצור תקופת החסימה החלה על בעלי העניין בחברה, כך שבאופן תיאורטי יכלו קרובינר ושותפיו (כמו גם כלל ביטוח וקבוצת ויולה המשקיעים בחברה) למכור, החל מסוף ספטמבר, מניות - גם אם במחיר מופחת משמעותית לעומת השווי בשיא. הם בחרו שלא לעשות זאת. עד היום מימשו השלושה ביחד כמיליון דולר (קרוב ל-300 אלף דולר כל אחד), מתוך המניות שברשותם, שעדיין שוות מאות מיליוני דולרים.

איך הכניסה לוול סטריט השפיעה עליכם כחברה?
"היא הפכה אותנו לארגון שהוא הרבה יותר מסודר ומפותח. הייתה לכך השפעה משמעותית גם על התהליכים הביורוקרטיים שלנו. אנחנו מייצרים עולם שבו אנחנו נדרשים לעמוד בסטנדרטים הכי גבוהים שישנם. למשל, אנחנו לא נדרשים לפרסם את התוצאות שלנו מדי רבעון, אבל בוחרים שכן לעשות זאת".

יש השלכות לשווי השוק שלכם על עסקאות רכישה שתרצו לבצע?
"צריך להפריד בין חברה שעוברת אירוע ספציפי, למצב שבו כל השוק עובר תמחור מחדש. כל עולם הפינטק עבר את התהליך, אז אם חברה שהיא עדיין פרטית תרצה לעשות עסקה איתנו כיום, היא תתחשב בשווי היחסי שהיה לפני (המפולות). התמחור שנוצר כיום בשווקים הדדי לכלל השחקנים".

ומה מצבכם הכספי?
קרובינר מציין כי חרף הירידה במניה, נזילות החברה במצב טוב. לדבריו, "יש לנו 350 מיליון דולר במזומן ועוד 150 מיליון דולר בקו אשראי. אנחנו גם לא שורפים הרבה".

התמזגה ביוני לספאק לפי 8.5 מיליארד דולר

פאגאיה (Pagaya) הוקמה בשנת 2016. החברה מספקת שירותי הערכת סיכוני אשראי באמצעות טכנולוגיה מבוססת למידת מכונה וביג-דאטה, ובכך מאפשרת לגופים ספקי האשראי לשפר את פעילותם.

במהלך חודש יוני האחרון השלימה פאגאיה את מיזוגה לתוך ספאק בשם EJF. המיזוג נעשה לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר, סכום שנשמע חריג באותה עת, לאחר הצטננות בועת מניות הטכנולוגיה בוול סטריט.

מבחינה עסקית, תוצאות הרבעון השלישי שפרסמה החברה היו מוצלחות ביחס לציפיות בשוק. החברה, שמפתחת תשתיות של בינה מלאכותית לעולם האשראי הצרכני ופועלת בעיקר בארה"ב, מציגה הכנסות של 204 מיליון דולר ברבעון - עלייה של 49% בתוך שנה ומעל לתחזיות האנליסטים, שצפו להכנסה של 182 מיליון דולר ברבעון.

בשורה התחתונה, סיכמה פאגאיה את הרבעון השלישי עם הפסד של 74.8 מיליון דולר, מרביתו מהוצאה חשבונאית על רישום תגמול לעובדים.

בנטרול הוצאות חד-פעמיות, ההפסד המתואם (Non-GAAP) עמד על 14.4 מיליון דולר. ההפסד המתואם למניה עמד על 2 סנטים, טוב מהתחזית של האנליסטים להפסד של 3 סנטים.

החברה הותירה את תחזית ההכנסות שלה לשנת 2022 עם צפי של 700 עד 725 מיליון דולר. ה-EBITDA (רווח לפני פחת מסים והפחתות) המתואם צפוי לנוע בין הפסד של 20 מיליון דולר לרווח של 10 מיליון דולר.

"רשת השותפויות" שבנתה החברה צמחה ברבעון השלישי ב-26%, להיקף פעילות כולל של 1.9 מיליארד דולר.

באשר לתוצאות הרבעון השלישי מציין קרובינר, כי הן "מוכיחות שהמודל שלנו, שהוא B2B2C (עסק שפועל עם עסקים אחרים ודרכם מגיע ללקוח הסופי), עובד, ושהוא יציב בימים של שינויי מאקרו גדולים. בסופו של דבר אנחנו בסיטואציה שבה המשקיעים מקבלים תשואה גבוהה יותר עבור כספם, כשחסר כסף בשוק. האתוס של פאגאיה הוא שאנחנו נותנים מצב של Win-Win-Win. גם לשותפים שלנו וגם ללקוחות".