מנכ"ל פאגאיה עונה לביקורת: "לא היינו גיימסטופ הישראלית"

גל קרובינר מגיב לגלובס לסערה סביב מניית החברה: "מלבד כתבות בעיתונות בישראל, לא היה בסביבת פאגאיה - כולל בקרב משקיעיה הוותיקים - עיסוק במחיר המניה בעת שנסקה לשחקים" • על שוק הטכנולוגיה: "מניות רבות ירדו ב-90%, אם רק אנחנו היינו יורדים - השיח היה שונה"

מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי
מייסדי פאגאיה - מימין: אביטל פרדו, יהב יולז'רי, גל קרובינר / צילום: ענבל מרמרי

חברת הפינטק הישראלית פאגאיה טכנולוג'יס  ריכזה תשומת לב רבה מאז התמזגה לתוך חברת SPAC, והפכה בתוך זמן קצר לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה בוול סטריט - יותר מ-20 מיליארד דולר בשיא. מניית החברה החלה להיסחר בסוף יוני, הגיעה לשיא בחודש אוגוסט לאחר שזינקה כמעט פי 12 תוך שבועיים, ומאז מחקה 96% משוויה. ביום שישי האחרון ירדה מניית פאגאיה ב-1.4%, לשווי שוק של 952 מיליון דולר "בלבד".

שורטיסטים והיעדר סחורה: מה מספק את הדלק שמטיס את מניות ה-SPAC 
הכול בדולר: לא תאמינו כמה שווה היום מניה אחת של פאגאיה
פאגאיה התרסקה ביותר מ-67% במסחר בנאסד"ק, וזו כנראה הסיבה 

הזינוק במניה, שעל פי ההערכות נבע ממצב של מחסור בסחורה צפה, הוביל להשוואות בתקשורת בין מניית פאגאיה לבין זו של רשת חנויות משחקי המחשב גיימסטופ, הבולטת שבין מניות המם (meme) שכיכבו בוול סטריט בתחילת 2021. באותה תקופה, משקיעים פרטיים וסוחרי יום עודדו להשקיע במניה, בעיקר בפורום WallStreetBets שברשת החברתית רדיט. "תופעת עדר" הובילה רבים מהם לרכוש עוד ועוד מניות ולנפח בכך את מחירן, מה שהוביל לעליות מטאוריות במניות תוך זמן קצר ולפגיעה בקרנות גידור שהימרו נגד אותן מניות. בעקבות כך, הקרנות נאלצו לרכוש עוד ועוד מניות כדי לסגור פוזיציות שורט, ובכך מחיר המניה רק המשיך לקפוץ ("שורט סקויז").

מנכ"ל פאגאיה, גל קרובינר, שייסד את החברה לצד אביטל פרדו ויהב יולזרי, מתייחס בשיחה עם גלובס לסערה סביב מניית החברה, ואומר כי גם היום לא ברור לחברה ומנהליה מה הוביל לנסיקה המהירה בשווייה. עם זאת, לדבריו, "אני לא חושב שהיינו 'גיימסטופ הישראלית'" כשהוא מדגיש כי מלבד כתבות בעיתונות בישראל, לא היה בסביבת החברה - כולל בקרב משקיעיה הוותיקים - עיסוק במחיר המניה בעת שנסקה לשחקים. קרובינר טוען כי גם מקרב המשקיעים הקטנים במניה כמעט לא התקבלו פידבקים בנוגע לזינוק הנחשוני: "היו אפס ריקושטים לגבי מחיר המניה".

על השפעת הירידה החדה במניה מאז, והשווי הנוכחי בו נסחרת פאגאיה (שהתמזגה ל-SPAC לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר) הוא מציין: "אנחנו נמצאים בעולם שבו מניות טכנולוגיה רבות ירדו ב-90%. אם אף מניה אחרת לא הייתה נופלת - ורק אנחנו היינו יורדים, השיח היה שונה. אבל בעולם שאלה פני הדברים בו, השיחה היא אחרת. בעצם זה עובד הפוך, זה מחדד את ההסתכלות של המשקיעים על העסק שלנו. אנשים בודקים אם הביזנס שלנו טוב".

החברה עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון השלישי

פאגאיה הצליחה לעקוף את תחזיות האנליסטים ברבעון השלישי. החברה שמפתחת תשתיות של בינה מלאכותית לעולם האשראי הצרכני ופועלת בעיקר בארה"ב, סיכמה את הרבעון השלישי עם הכנסות של 204 מיליון דולר - עלייה של 49% בתוך שנה ומעל לתחזיות האנליסטים שצפו להכנסה של 182 מיליון דולר ברבעון. בשורה התחתונה, סיכמה פאגאיה את הרבעון השלישי עם הפסד של 74.8 מיליון דולר, שמרביתו נבע מהוצאה חשבונאית בגין רישום תגמול לעובדים.

בנטרול הוצאות חד-פעמיות, ההפסד המתואם (Non-GAAP) עמד על 14.4 מיליון. ההפסד המתואם למניה עמד על 2 סנט, טוב מהתחזית של האנליסטים להפסד של 3 סנט. החברה הותירה את תחזית ההכנסות שלה לשנת 2022 עם צפי של 700 עד 725 מיליון דולר. ה-EBITDA (רווח לפני פחת מיסים והפחתות) המתואם, צפוי לנוע בין הפסד של 20 מיליון דולר לרווח של 10 מיליון דולר. רשת השותפויות שבנתה החברה צמחה ב-26% להיקף פעילות כולל של 1.9 מיליארד דולר במהלך הרבעון השלישי.

באשר לתוצאות הרבעון השלישי מציין קרובינר כי הן "מוכיחות שהמודל שלנו שהוא B2B2C עובד ושהוא יציב בימים של שינויי מאקרו כאלה גדולים. בסופו של דבר אנחנו בסיטואציה שבה המשקיעים מקבלים תשואה יותר גבוהה עבור כספם, כשחסר כסף בשוק. האתוס של פאגאיה הוא שאנחנו נותנים מצב של Win-Win-Win. גם לשותפים שלנו וגם ללקוחות".