גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספין אוף של וולבו ב-230 אלף שקל: רכב הפלאג-אין שהפתיע לטובה

מותג ההיפסטרים הסיני מקבל סיוע הנדסי מתקדם מהחברה האחות וולבו • הוא מספק תמורה מכובדת למחיר בכל הנוגע לאבזור, שימושיות והתנהגות כביש

01 LYNK&CO פלאג־אין / צילום: יח''צ
01 LYNK&CO פלאג־אין / צילום: יח''צ

יצרני הרכב הסינים מאמצים בשנים האחרונות שלל אסטרטגיות חדירה בניסיון לבסס את עצמם בשוק הרכב האירופי. יש יצרנים שבוחרים לקפוץ ראש למים העמוקים של אירופה עם דגמים שמיועדים לשוק הסיני כמעט ללא שינויים, וחלקם גם מתרסקים על קרקעית הבריכה. אחרים בוחרים באסטרטגיית "דף חלק" ומשקיעים מאות מיליוני דולרים בפיתוח דגמים, שמיועדים ספציפית לשוק האירופי.

הרכבת מקריית שמונה לאילת נכנסה לתקציב. אבל האם יש כיסוי להבטחות? 
הפעם בגלל היחלשות השקל: יבואני הרכב נערכים להעלאת מחירים נוספת | ניתוח

קבוצת GEELY הסינית, לעומת זאת, מיישמת בהצלחה את אסטרטגיית "הסוס הטרויאני" - "הסוס" שלה הוא חברת וולבו השבדית, שאותה רכשו הסינים לפני יותר מעשור. מאז עברה החברה השבדית "כיבוש נאור". הם הזרימו לה משאבים פיננסיים נדיבים ופתחו בפניה את השוק הסיני. בו בזמן הם "שאבו" את יכולות המו"פ המתקדמות של השבדים לטובת שאר מותגי הקבוצה בסין, סיפחו את הידע שלהם בתחום הבטיחות והנעת הפלאג־אין והפכו את המטה של וולבו בשבדיה לבסיס הקדמי שלהם בחדירה לאירופה.

מודל "מועדון מינויים"

גם המותג לינק אנד קו מבית קבוצת GEELY הוא מעין "ספין אוף" של וולבו. הדגם הראשון של המותג, 01, מבוסס על הפלטפורמה וטכנולוגיית ההנעה של וולבו XC40 פלאג־אין ולפיכך הוא עבר בקלות יחסית את המשוכה הטכנית של חדירה לאירופה ואת הרף הבטיחותי הגבוה.

לפיכך זכו קברניטי המותג, רובם אירופאים, "חופש יצירתי" בכל הנוגע לעיצוב, למיתוג ולבידול מהאחות וולבו. זה אומר אימוץ שם מותג מתחכם, שפונה להיפסטרים אירופאים מבוססים (אבל זוכה לקשיי קליטה במדינות דוברות עברית); עובר דרך נקודות מכירה בעיצוב "צבעוני" ורועש; ומגיע עד אימוץ מודל שיווקי ייחודי של "מועדון למינויים" - הלקוחות באירופה רוכשים את השימוש במכוניות, בהתאם לצרכים, ולא את המכוניות עצמן ויכולים להחליף או להחזיר מכוניות באופן תדיר.

בישראל לעומת זאת, המותג לא מהפריבילגיה של "התחכמות שיווקית" והוא נכנס היישר לשוק אגרסיבי והיפר תחרותי. מה שנותר מהמיתוג "הצבעוני" האירופי של לינק אנד קו הוא בעיקר העיצוב החיצוני שעליו חתום פיטר הורנבורי, המעצב האגדי של וולבו.

תצורת אור ייחודית

המאפיין הבולט ביותר הוא החרטום הייחודי, שכולל פנסי חזית דמויי עיני חרק שבולטים מעל משטח מכסה המנוע שניצב מעל גריל, הנראה כחיוך רחב. בלילה מפיצים הפנסים הללו תצורת אור ייחודית וכך גם הפנסים האחוריים המעניינים מאחור. אם מוסיפים לכך חישוקים גדולים וצבעוניים ועיטורים קוסמטיים לאורך המפתנים וקו הגג, מקבלים רכב שנראה יותר גדול וספורטיבי מאחיו השבדי וזוכה להרבה יותר מבטים.

 

גם עיצוב תא הנוסעים זכה למגע יצירתי. לוח המחוונים הדיגיטלי מזכיר מאוד את זה של וולבו. לעומת זאת, עמדת המולטימדיה הגדולה והרוחבית היא נציגה נאמנה של שוק הרכב הסיני וכך גם ההגה האליפטי והמצועצע. למעט מוט הילוכים בעל תפעול מוזר, הנדסת האנוש די מוצלחת וכוללת כמות סבירה של מתגים פיזיים חיוניים ומערכת יעילה לזיהוי פקודות קוליות. לציון גבוה זוכים גם המושבים הקדמיים הנוחים והמרחב המכובד לרגליים ולראש מאחור. תא המטען שימושי בהחלט עבור רכב מיד-סייז עם הנעת פלאג-אין ועם נפח של 466 ליטר.

האבזור התקני מפגין נדיבות סינית וכולל בין השאר גג שמש פנורמי, ריפוד דמוי עור, מושבים מחוממים ומערכת קול איכותית. כראוי לרכב שתוכנן בשבדיה מקבלים גם ערכה די מקיפה של מערכות בטיחות מתקדמות אם כי פונקציית "הסיוע לנהיגה" מתערבת באגרסיביות מוגזמת.

מערכת ההנעה של ה־01 היא גרסה משודרגת של האחות השבדית. היא משלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו־בנזין עם שלושה צילינדרים, מנוע חשמלי וסוללה בקיבולת מכובדת של 17.2 קילוואט-שעה, שמאפשרת טווח חשמלי תיאורטי של עד 75 ק"מ ב-WLTP ונסיעה על חשמל בלבד במהירות של עד 120 קמ"ש. ההספק המשולב הוא 261 כ"ס, בגלגלים הקדמיים, ועל התיאום מופקדת תיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

התוצאה נעימה ומעודנת כל עוד לא מאלצים את מערכת ההנעה לצאת מאזור הנוחות שלה. נהגים מתונים, שטוענים את הסוללה בצורה עקבית "לפי הספר", ייהנו משיוט חשמלי חרישי ונעים בעיר ומחוצה לה ויכולים לצפות לטווח ריאלי של כ־40 ק"מ בטרם הסוללה תתרוקן והפיקוד יועבר למנוע הבנזין. בתנאים כאלה אפשר לפקוד את תחנת הדלק לעיתים די נדירות. מנגד, נהגים כבדי רגל, שיבחרו במצב התכנות הספורטיבי, ייהנו מתאוצות אגרסיביות ומהנות יותר, אבל במחיר של צלילים קצת צורמים, במיוחד בעליות ובסל"ד גבוה. כמובן שגם צריכת הדלק תזנק לטריטוריה של רכבי בנזין עם כ־17-18 קילומטרים לליטר.

כיול שלדה אירופי

על הכביש הרכב מרגיש "אירופי" עם אחיזה טובה ונטיית גוף מרוסנת בפניות. חלק גדול מהקרדיט מגיע לחישוקי ה־20 אינץ' התקניים, שעוטים עליהם צמיגים בחתך ספורטיבי (45'). אבל אין ספק שמאחורי הקלעים ידיים אירופאיות תרמו לכיול השלדה וההיגוי, שהוא אחד היותר מדויקים שבהם נתקלנו בעדת הסיניות. גם נוחות הנסיעה טובה, אולי אף טובה מזו של האחות לבית וולבו, והמתלים סופגים במיומנות את שיבושי האספלט הישראלי.

לינק אנד קו 01 עולה בישראל 230 אלף שקל, אם כי סביר להניח, שכשיסתיים המלאי ששוחרר לפני עליית מס הקנייה בינואר גם המחיר יטפס. זה אמנם לא נשמע מחיר חדירה אגרסיבי למותג סיני בלתי מוכר. אך במציאות ההזויה של שוק הרכב הישראלי, כשדגמי קרוס אובר "עממיים" של מותגים מבוססים מפליגים תדיר לטריטוריה של 200 אלף שקל וצפונה, הפלאג־אין הסיני־שבדי הזה מפתיע לטובה ומטפס גבוה במטריצת התמורה לכסף.

MG HS

191 אלף שקלים עולה ה-HS של המותג MG מבית סאייק הסינית. ממדיו החיצוניים דומים ללינק אולם הוא נמוך יותר. להנעה אחראי מנוע 1.5 ליטר טורבו שביחד עם מנוע חשמלי מייצר 258 כ"ס ומשיג טווח חשמלי של עד 52 ק"מ.

MG HS / צילום: יח''צ

קיה נירו פלאג-אין

185 אלף שקל לגרסת הפלאג-אין של הנירו החדשה. הרכב קצר מהלינק אך ניצב על בסיס גלגלים של 2.72 מ' ומציע תא נוסעים מרווח ומאובזר. להנעה אחראי מנוע 1.6 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללה עם 183 כ"ס וטווח חשמלי של עד 61 ק"מ.

קיה נירו פלאג-אין / צילום: יח''צ

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג-אין

220 אלף שקל לגרסת הבסיס של מיצובישי אקליפס פלאג-אין החדשה, הזהה בממדיה לגרסת הבנזין, עם בסיס גלגלים של 2.67 מ'. על ההנעה מנוע בנזין 2.4 ליטר ושני מנועים חשמליים עם הספק משולב של 188 כ"ס וטווח חשמלי עד 45 ק"מ.

מיצובישי אקליפס קרוס פלאג־אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"