גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שני הצדדים ניצחו, כל הכבוד, עכשיו בואו נאסוף את השברים של המדינה

הקואליציה הצליחה להביא אוסף חוקים מבלי לתת למי שמחוץ לבייס להפריע לה ● האופוזיציה הצליחה לשכנע שנגמרה המדינה ● אבל מה ששני הצדדים שוכחים, זה שלא תמיד אפשר לרפא שסע עמוק ● דני זקן, הכתב המדיני של גלובס והחל מהשבוע מ"מ מפקד גל"צ, נפרד. בינתיים

ח''כ גלעד קריב בדיון בוועדת החוקה, השבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ גלעד קריב בדיון בוועדת החוקה, השבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ניצחתם. בענק. שניכם. אתם שם בהנהגת המחאה, ואתם בקואליציה, כן, כן, שניכם, אין מפסידים זולת המדינה עצמה, שאת השברים שלה נצטרך כולנו לאסוף בקרוב.

מארגני המחאה, הצלחתם בקמפיין שיילמד בספרי ההיסטוריה, לשכנע כל כך הרבה אנשים שזה קיצה של מדינת ישראל. הצלחתם לשכנע שאוסף החוקים ימוטט את הדמוקרטיה ויהרוס את הכלכלה. הצלחתם להשוות את ישראל למדינות רודניות למחצה, לנפח את התבהלה לממדי ענק. הצלחתם להכניס את הוויכוח הפוליטי הזה לצבא, היכל הקודש של הישראליות, להפוך מחאה פוליטית לגיטימית נגד מנהיג הימין, בסיוע אדיב של הקואליציה, למבוא למרי אזרחי. WELL DONE.

עיתון, לא מפלגה. רוצים להחרים? בבקשה | דעה, נעמה סיקולר
המהפכה המשפטית והכלכלה: הרכבת דוהרת לתהום | פרשנות 
המונולוג של אראל סג"ל חשף אמת מטרידה: החברה הישראלית מפולגת מאי פעם וכך זה נראה בשטח 

הנימוק הרשמי של המחאה הוא המהלך הדרמטי מדי שמקדמת הקואליציה. הצלחתם בקואליציה לשוות למהלך צבעים של נקמה במערכת ולא של תיקון יחסי הכוחות. נקמה במערכת משפט שאולי לא אוהדת אתכם במקרים רבים. הצלחתם להביא אוסף חוקים שיחדיו משנים באופן חד את יחסי הכוחות ומעניקים לכם ולקואליציות עתידיות את מירב הכוח. הצלחתם להציע הצעות חוק שמקטבות את השיח. הצלחתם לעזור למחאה לגייס אליה כל כך הרבה תמיכה, מכל כך הרבה גורמים בישראל ובעולם. כל הכבוד.

כדור השלג של הסרבנות

המחאה אינה מיקשה אחת, הגרעין הקשה שלה, הוא מארגני הפגנות בלפור, הדגלים השחורים ודומיהם הקיצונים יותר. אלה שכלפי חוץ בכו בדמעות שליש על הרפורמה, קפצו משמחה כשהיא יצאה, וקפצו כמוצאי שלל רב על הפוטנציאל שהביאה לגיוס המוני השמאל והמרכז. הכיוון שנבחר היה קמפיין מקיף שכותרותיו מוקצנות במכוון, כדי להביא לתסיסה, ולייצר התנגדות שתגרום לממשלה לסגת. רבים וטובים מהמשתתפים בהתארגנות, ויש בהם אישים ובכירים שתרומתם למדינה עצומה, מאמינים שהיעד הוא ריכוך הרפורמה, ויצירת איזון הגיוני המקדם ערכים דמוקרטיים.

מקצתם מאמינים/מקווים שמהמשבר הזה יצא דווקא טוב - ביסוס של המערכת החוקתית של מדינת ישראל לאורך זמן. אבל בתוך ההתארגנות יש לא מעטים שמטרתם המובהקת היא הפלת הימין ונתניהו במיוחד, ובתוכם יש גם את סוכני הכאוס שמבחינתם צריך לא ללכת על הקצה, אלא עד הסוף, גם אם יגרם נזק חמור למדינה ולמוסדותיה.

והצרה היא שאלה מהמארגנים שלא רוצים להגיע לשם - כי אין למחאה הנהגה אחידה - נגררים, לא עוצרים לבחון איפה אנחנו. וכך, נשלח לו ראש ממשלה ורמטכ"ל לשעבר פעם אחר פעם למהדורות ולכנסים להצהרות מרי ולקריאות לסרבנות שאם יתקבלו, באמת לא תהיה פה מדינה. וכך, אותה מחאה לכאורה לגיטימית עם דגלי ישראל הקרויה בציניות "אחים לנשק", החלה את גל הסרבנות. כשכתבתי על זה לפני שבועיים, אמרו לי - אנחנו נמשיך לשרת, זו רק מחאה באזרחות. אלא שכדור השלג מתגלגל עם הודעות של קבוצות מיחידות שונות על התלבטות ואפשרות לאי-התייצבות. קריאת הרמטכ"ל הרצי הלוי להשאיר את הוויכוח מחוץ לצבא, נכונה, אבל לא בטוח שהסוסים כבר לא ברחו.

וכך גם בכלכלה. אורי יוגב, מחותמי מכתב המנכ"לים, אמר לי שברור לו שהפגיעה בכלכלה הישראלית אם בכלל, לא תהיה משמעותית, ולא על הפרק בשלב זה. הוא הודה שגויס להפעלת לחץ על נתניהו - "נתניהו יודע שיקבל 70% מהרפורמה ואנחנו כאן לעזור לו להגיע לשם ולרדת מה-100%". בינתיים, סוכנויות הדירוג וגורמים כלכליים בינלאומיים הסתמכו יותר על עוצמת המחאה כגורם סיכון לכלכלה, על הפרשנות המקצינה לרפורמה כמאיימת על הדמוקרטיה ופחות על חשש מהותי מצעדי הרפורמה עצמם.

היבריס שממשיך לשלוט

עיתונאי כלכלי אמריקאי התקשר אלי השבוע ושאל אותי על פרטי הרפורמה, על המחאה ועל מה שצפוי. עניתי כמיטב יכולתי, והעיתונאי (וול סטריט ג'ורנל) סיפר, שהוא מוצף בפניות ובאזהרות מגורמים ישראלים שונים, בהם עיתונאים עמיתים, המנסים לשכנע אותו שישראל בדרך לאבדון כלכלי בשל הרפורמה. מה אתה חושב, שאלתי. "שירדתם מהפסים, זה חרקירי. ברור לגמרי שאם כל החוקים של הממשלה יעברו זה יפגע במערכת המשפט וייצור מאזן נגטיבי כלפי בתי המשפט, אבל הנתונים הכלכליים של ישראל כל כך טובים, שפגיעה אם תהיה, היא לא בגלל הכלכלה נטו אלא בגלל הלך הרוח, הסנטימנט השלילי שמבהיל משקיעים".

והקואליציה, יש לה את מי שהיבריס של אחרי הבחירות ממשיך לשלוט במעשיו. במהלך המו"מ הקואליציוני, מפלגות הלוויין כולן באו עם דרישות בהיקף ועוצמה שלא היו בעבר, וקיבלו את רובן. ויש בהן כאלה המעלות בעיות ביטחוניות, וכאלה המעלות בעיות כלכליות וחברתיות קשות, וכאלה שמשמען תקיעת אצבע בעין, כשלפעמים נדמה שזו מטרתן היחידה.

גם הסירוב של יריב לוין ושמחה רוטמן להיענות לקריאת הנשיא יצחק הרצוג לעיכוב תהליכי החקיקה כדי להידבר, המשיך את מגמת השימוש בכוח הפוליטי, תוך התעלמות ממה שקורה למדינה ולחברה, מקולות המצוקה האמיתיים העולים מהציבור, בהפגנות ובצינורות האחרים. ולא, התנהלות העבר של ממשלות אחרות שהתעלמו גם הן, ובאופן נפשע ממחאה ציבורית עזה, לא מצדיקה את ההתעלמות הנוכחית.

אלה גם אלה מרחיבים את השסע הנפער, חלקם במכוון, והאחרים נותנים לזה לקרות מתוך רצון לנצח, ומתוך הנחה חסרת אחריות שאפשר יהיה אחר כך להחזיר את הגלגל לאחור. ההנחה רבותי, מוטעית.

גם התקשורת אשמה

ומילה על התקשורת הישראלית. זו אינה הפעם הראשונה שהיא נראית כך. חלקים ניכרים ממנה מגויסים מלא מלא למטרות פוליטיות. זה קרה באוסלו, זה קרה בהתנתקות וזה קורה כעת ביתר שאת. עבירות חמורות על האתיקה העיתונאית, רמיסת כללי מקצועיות בסיסיים ודיווחים מוטים תוך שימוש מטעה בנתונים, הבעת דעות של מדווחים ומגישים ומה לא. וכן גם בערוצים מזוהי ימין (שבשניים מהם הופעתי) אין איזון והם מוטים. אבל הם מזוהים במוצהר, ורוב הדוברים בהם אינם עיתונאים אלא דעתנים.

המפגש בין נתניהו לח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד והתגובות התוקפניות כלפי מי מהאופוזיציה שחייך לנתניהו, נתן את התמונה כולה. בעיני התוקפים נתניהו הוא דמון, לא יריב פוליטי, לא ראש מחנה הימין, אלא אויב - אף גרוע מכך, כי עם אויב מדברים כדי להגיע להפסקת אש ונתניהו הוא אפילו לא בר-שיח. אם הקואליציה והאופוזיציה לא מסוגלות לדבר מפחד האקטיביסטים הדוגמטים, אפשר לסגור את המדינה.

הלוואי וטור הפרידה שלי מגלובס - הבית המקצועי שלי בחמש וחצי השנים האחרונות - היה יכול להיות אופטימי יותר. מצטער. ומילה על הבית. הערכים המקצועיים העיתונאיים שהובילו המו"לית והבעלים אלונה בר און והעורכת נעמה סיקולר, הם נשמת אפה של העיתונאות, אשתדל ליישמם גם כמ"מ מפקד גלי צה"ל. תודה גלובס.

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון