גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואני הרכב מדווחים על האטה במכירות וסימנים ראשונים לביטולי הזמנות

חוסר הוודאות הכלכלית מעורר דאגות בשוק הרכב הישראלי, ובאחרונה היבואנים החלו לדווח על עצירה של הזמנות חדשות ואף על תחילת ביטולים ● ההערכה: ההתייקרות הצפויה בשל היחלשות השקל עשויה להחריף את המגמה

מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות שהגיעו לנמל חיפה / צילום: Shutterstock

אחד מפעלולי הנהיגה המפורסמים שחביב על במאים של סרטי פעולה מכונה "פנייה ב־180 מעלות ונסיעה לכיוון ההפוך". בתרגיל הזה הרכב דוהר לכיוון אחד ובאמצעות שימוש משולב בבלם היד, בהיגוי ובהילוכים, הוא מבצע פנייה "במקום" ב־180 מעלות ודוהר לכיוון ההפוך. זה התהליך שעובר בשבועות האחרונים גם ענף הרכב הישראלי, לפחות מטאפורית. 

הסעיף הסודי בהסכם בין ההסתדרות לאוצר: קופה של מיליארדים להעלאות שכר | בלעדי
המפץ בשוק הטלוויזיה: מי המנצח הגדול של ערב השידורים החדש? 

אחרי שנתיים של צמיחה, שהתאפיינו בעודפי ביקוש, עליית מחירים ורשימות המתנה של חודשים, נמשך בלם היד, והשוק מתחיל לדהור בכיוון ההפוך. בענף מדווחים על עצירה של הזמנות חדשות ועל גל של ביטולי הזמנות קיימות בכל הפלחים - לראשונה, גם בפלח רכבי היוקרה, שנחשב בדרך־כלל "חסין זעזועים".

התופעה הזו נובעת משילוב של מספר סיבות, ובהן התייקרות כלי הרכב, העלייה החדה בריבית למימון והסנטימנט השלילי בשוק ההון, ששוחק את ההכנסה הפנויה ואת החסכונות של הלקוחות. לכך תורם גם, ואולי בעיקר, מה שהמשווקים בענף מכנים "מצב־רוח צרכני ירוד" בקרב הלקוחות, שנובע מחוסר הוודאות הכלכלי־פוליטי. אומנם התפנית עדיין לא באה לידי ביטוי בנתוני המסירות של ינואר ופברואר, שהמשיכו את האינרציה של 2022 ועלו ב־21.7% לעומת אשתקד, אך היא צפויה לבוא לידי ביטוי בשבועות ובחודשים הבאים, במיוחד אם תימשך מגמת ההיחלשות של השקל.

המלאים הגדולים ממתנים את הזעזועים

נפתח דווקא בבשורות הטובות, שהן מועטות. התפנית החדה במגמת השוק מוצאת את ענף הרכב הישראלי במצב טוב יחסית, בעיקר בכל הנוגע למלאי בטווח הקצר. זאת, בשל צירוף נסיבות שאין להן שום קשר למגמה השלילית הנוכחית.

בינואר התחרשו שלושה אירועים: העדכון הדו־שנתי המתוכנן של "המס הירוק" שהביא לעלייה במס הקנייה על דגמים רבים; עליית מס הקנייה הידועה מראש על כלי רכב חשמליים ועל רכבי פלאג־אין; ושיפור בזמינות המלאים אצל חלק מהיצרנים בעקבות דעיכת "משבר השבבים". שילוב הגורמים הללו הביא בסוף 2022 ל"צונאמי של יבוא רכב" למלאים בישראל. בחודשים נובמבר ודצמבר יובאו לארץ כ־91 אלף כלי רכב חדשים, מתוכם כ־63 אלף כלי רכב בחודש דצמבר בלבד. זוהי עלייה של 64% לעומת החודשים המקבילים ב־2021.

המלאי, לפחות בטווח המיידי, מאפשר לשמור על מחירי המחירון הקיימים ואולי אפילו לצאת במבצעים נקודתיים, למרות היחלשות השקל. אבל הוא לא ישרוד לאורך זמן, כי בחודשים ינואר פברואר כבר נמסרו כ־76 אלף כלי רכב.

הבשורה החיובית השנייה מגיעה מהקצה השני של העולם, והיא נוגעת בעיקר לכלי הרכב החשמליים. בין נובמבר אשתקד לתחילת מרץ נרשמה בשוק העולמי ירידה חדה של כ־30% במחירי הליתיום קרבונט, שהוא חומר הגלם העיקר לייצור סוללות לרכב. זאת, בשל הגדלת הפקת הליתיום ומביקוש נמוך מהצפוי לרכב חשמלי, בעיקר בסין. גם העובדה הזו אמורה לשמש בתור "בלם זעזועים", שעשוי למתן בחודשים הבאים את התייקרות כלי הרכב החשמליים כתוצאה משערי המטבע ומעליית מס הקנייה.

ההנחות והמבצעים לא על הפרק

הבשורות הרעות, לעומת זאת, הן שספק אם בשני הגורמים הללו יהיה די כדי לבלום את המשבר הנוכחי. אומנם הענף הרכב הישראלי יודע כיצד להתמודד עם משברים באמצעות מבצעי הנחות והוזלות ישירות או עקיפות בשוק ה"אפס קילומטר", אבל כאמור, המשבר הנוכחי הוא חריג כאמור בשל שילוב של כמה גורמים.

המרכזי מביניהם הוא ההיחלשות המהירה של השקל ביחס למטבעות אחרים. קרוב ל־75% מדגמי הרכב החדשים שנמכרים בישראל נרכשים מהיצרנים בדולר ובאירו, כמו דגמי רכב קוריאניים פופולריים שמיוצרים באירופה, ועלותם מושפעת מהאירו. בדיקה שערכנו בשבוע החולף מגלה כי יבואנים רבים כבר הגיעו "לקו האדום" מבחינת יכולתם לספוג, וכבר מחזיקים במגירה מחירונים חדשים שמעודכנים לשערי המטבע.

יתר על כן, יבואנים רבים צריכים לפתוח כיום הזמנות לייצור רכב שיסופק להם ברבעון הבא וזה שאחריו. בהזמנות האלה היחלשות השקל תתבטא, ככל הנראה, בהתייקרות ממוצעת של כ־5% במחירי כלי הרכב לפני מס, ובשיעור כמעט כפול במחירים לצרכן אחרי מס. מסיבה זו, בשילוב חוסר הוודאות הקיצוני לגבי ההתפתחויות הכלכליות בחודשים הבאים ולגבי הביקוש, התגובה המיידית של יבואנים רבים עשויה להיות הקפאת או הקטנת ההזמנות חדשות מהיצרנים.

משמעות נוספת היא שרוב דגמי המפתח החדשים שינחתו כאן בחודשים הקרובים, יהיו יקרים משמעותית מקודמיהם בשל היחלשות השקל. כך למשל, הייצור של הגרסה הנוכחית של טויוטה קורולה, אחת המשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל, הופסק לפני מספר חודשים כהכנה לקראת השקת הדור המחודש שלה. אפשר להניח כי בשערי המטבע הנוכחיים, המכונית החדשה תגיע אלינו במחיר יקר משמעותית.

הגורמים הללו מנטרלים, בין השאר, את היכולת להשתמש בהנחות ומבצעים כדי להמריץ את השוק. זו גם בשורה לא טובה גם לחברות הליסינג, שציפו לחזרת "ההנחות המוסדיות" שנעלמו בשנתיים האחרונות.

בשלב זה, אומנם היבואנים מנסים לשכנע את היצרנים לספוג חלק מההתייקרות, אבל בתנאים הנוכחיים ההסתברות לכך קטנה למדי. בשורה התחתונה, אם שערי המטבע יתייצבו ברמה הנוכחית, הביקוש הדועך לרכב יפגוש בהעלאת מחירים, והתוצאה תהיה האצת הפגיעה בשוק הרכב הישראלי.

רפורמת המס המתקרבת תמריץ את הביקוש?

באופן פרדוקסלי, מה שדווקא עשויה לעורר את הביקוש בשוק במחצית השנייה של השנה היא רפורמת מיסוי הרכב המתגבשת של משרד האוצר. כפי שדיווחנו כאן בעבר, משרדי הממשלה, בהובלת אגף התקציבים ורשות המסים, עוסקים מזה זמן בגיבוש רפורמת מיסוי רכב חדשה ומקיפה שמטרתה העיקרית היא לשמר את הכנסות המדינה ממס קנייה, אגרות ודלק לרכב לנוכח השינויים המהירים בשוק, בעיקר המעבר לחשמל.

הנושא העיקרי ברפורמה הזו, הטלת מס הנסועה על רכב חשמלי, ירד כרגע מהפרק אבל אפשר לצפות למהלכים חדשים שיחליפו בתחילת 2024 את מתווה "המיסוי הירוק", שקיים מזה למעלה מעשור.

קרוב לוודאי שמשמעות הרפורמה תהיה עליית המס האפקטיבי על דגמים ועל סגמנטים פופולריים רבים. לפיכך, אם וכאשר התוכנית תפורסם לעיון היבואנים והציבור במחצית השנייה של 2023, סביר להניח שהיא תניב גל של "רכישות לחץ" להקדמת עליית המס. 

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"