גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המקצועות הבאים שייעלמו? הפיצ'ר החדש של יוטיוב ישנה את עולם התוכן

פלטפורמת הווידאו המובילה בעולם תאפשר ליוצרי תוכן להשיק סרטונים עם דיבוב בשפות שונות - צוהר לעידן שבו כלי בינה מלאכותית יסייעו ליוצרים לדבר בשפת המקור שלכם, בקול, במבטא ובסנכרון מושלם לווידאו ● אם גוגל לא תמהר עם הפיתוח הזה, המתחרות כנראה כן

הסרטון האחרון של MRBeast שבו סייע לכבדי־ראייה להשיב את ראייתם / צילום: צילום מסך מיוטיוב
הסרטון האחרון של MRBeast שבו סייע לכבדי־ראייה להשיב את ראייתם / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הכותב הוא מנכ"ל Anyverse, מרצה ומומחה בינלאומי לחדשנות וטכנולוגיה

בשבוע שעבר הודיעה יוטיוב שהיא מרחיבה משמעותית יכולות שקשורות לסרטונים רב־שפתיים, כלומר סרטון וידאו אחד יתמוך בשפות דיבוב שונות.

מדובר בפרויקט שעד כה היה ביוטיוב במסגרת בטא מצומצמת לכמה יוטיוברים מובילים - ביניהם MrBeast (ג'ימי דונלדסון), היוטיובר המצליח בעולם, עם יותר מ־130 מיליון עוקבים רשומים - וכעת מתרחב להרבה יותר יוצרי תוכן. 

לשבת על הספה ולהטביע סל ב־NBA: היישום החדש שמשנה את כללי המשחק 
שאלתי עובדי יוניקורן צעירים מי התנסה בכלי בינה מלאכותית. הופתעתי מהתשובה
זה כבר קורה: אלה המקצועות שנפגעים מבינה מלאכותית 

לכאורה, מדובר בפיצ'ר טכני קטן, אבל כשמסתכלים על הנושא במבט רחב יותר, מתקבל מעין צוהר לשינוי הרבה יותר משמעותי בכל הנוגע לצריכת תוכן בשנים הקרובות. בואו נצלול פנימה. 

לצרוך אחרת תכנים בידוריים ולימודיים

היכולת החדשה פשוטה מאוד להבנה: יוצרי תוכן ביוטיוב יוכלו להעלות פסי קול (קבצי אודיו) לסרטונים שלהם בשפות שונות, כך שצופים לא רק יוכלו לצפות בכתוביות בשפות שונות כמו שקורה היום, אלא גם בדיבוב מלא לשפה שבה הם מעוניינים לשמוע את הסרטון.

לשם ההמחשה, אם סרטון הוא באנגלית, אבל יש לו גם קבצי אודיו לצרפתית ולספרדית, המשתמש יוכל לבחור באיזו מבין השפות הוא רוצה לשמוע את הסרטון.

יוצרי תוכן ביוטיוב שישתמשו בפיצ'ר החדש יצטרכו להעלות קבצי אודיו בשפות שבהן הם רוצים שהווידאו ינוגן, וכך המשתמשים יוכלו לבחור מבין האופציות השונות שצורפו.

היכולת הזו משפרת את הנוחות של הגולשים/הצופים ומספקת חוויה טובה יותר לצריכה של תוכן ביוטיוב, בין אם הוא בידורי, לימודי או מכל סוג אחר. זאת בפרט כאשר רוב תושבי העולם אינם דוברי אנגלית מבטן ומלידה, ואנגלית היא עדיין השפה הדומיננטית ביותר ביוטיוב.

אבל זו לא הסיבה שהמהלך הזה מעניין. הסיבה היא שמדובר, לתפיסתי, ביכולת שמובילה אותנו לעידן חדש בכל הנוגע לצריכת תכני וידאו. ראשית, קחו את היכולות ההולכות ומשתפרות של מודלי השפה השונים, כגון GPT-3 של OpenAI, LaMDA של גוגל, Jurassic של AI21Labs ואחרים, לתמלל אודיו לכל שפה שתרצו בצורה כמעט מושלמת.

שנית, הוסיפו לזה את ההתקדמות המטורפת בטכנולוגיה של חיקוי קולות, המתבצעת באמצעות טכנולוגיות כמו VALL-E של מיקרוסופט, ElevenLabs, Descript ואחרות. ביחד, זה רק עניין של זמן קצר עד שהיוצרים לא יצטרכו בכלל לייצר בעצמם את הקבצים בשפות האחרות.

זה יעבוד כך: מיד כשקובץ הווידאו יעלה בשפת המקור, יוטיוב תייצר חיקוי מדויק של הקול של אותו יוצר ושל אחרים שמשתתפים איתו בסרטונים.

לאחר מכן, היוצר יצטרך לבחור לאילו שפות הוא רוצה לדובב את הסרטון שלו בנוסף לשפת המקור, וקבצי האודיו בשפות החדשות ייווצרו בצורה אוטומטית באמצעות אותם מודלי Generative AI.

זה יקרה גם מבחינת הטקסט עם התרגום והקונטקסט, וגם מבחינת הדמיון של הקול - מבלי שיהיה צורך להשתמש בשירותי דיבוב או שחקנים, כנהוג כיום.

האם אתם יודעים של מי הקול הזה

כל זה אומר שבעוד תקופה לא ארוכה (להערכתי שנה ולכל היותר שנתיים), נראה את MrBeast לדוגמה בסרטון בספרדית אבל לא עם דיבוב קול חיצוני, אלא כך שממש נוכל לשמוע את MrBeast בכבודו ובעצמו מדבר ספרדית שוטפת, בקולו ובסגנון הדיבור שמאפיין אותו.

תוסיפו לזה טכנולוגיות הולכות ומתקדמות כמו אלה של Flawlessai ,D-ID ואחרות, שיודעות לסנכרן שפתיים לאודיו והזזה של שפתיים באמצעות שימוש בבינה מלאכותית - ותקבלו מצב שבו לא רק ש- MrBeast ושאר היוצרים ביוטיוב (ובהמשך במקומות אחרים) ידברו בשפת המקור שלכם - הם גם יעשו את זה בקול מושלם, במבטא מושלם ובסנכרון מושלם לווידאו.

כן, כן, בזכות Generative AI והיכולת לייצר מודלי שפה גם לשפות עם מספר דוברים קטן יותר, זה בהחלט יכול להיות לא רק בשפה שלכם - אלא אפילו בניב או במבטא הרלוונטי, שכן במדינות רבות יש ניבים ומבטאים רבים.

בשלב הבא, בעוד כמה שנים, אלה בכלל לא יהיו הם, אלא אווטאר שנראה ונשמע בדיוק כמוהם. וזה כמובן כבר מהפך שיכול לשנות לגמרי את עולם יוצרי התוכן ברשתות החברתיות, ולשנות משמעותית את הצורך או אי־הצורך של ילדים וצעירים ללמוד שפות זרות בכלל ואנגלית בפרט.

זה גם יגדיל מאוד את היקף התוכן שייווצר ברשת, כי כבר לא יהיה צורך בכלל בווידאו מקורי. מלכתחילה הבינה המלאכותית תיקח את הדמות של אותו יוטיובר, את הקול שלו ואת התסריט, ותייצר בעצמה את הסרטון.

כמובן שאז נשאלת השאלה: למה בכלל צריך שיהיה יוטיובר אמיתי מאחורי זה? אבל עוד חזון למועד.

הקו של גוגל: אקסטרה זהירות

שאלה מעניינת נוספת היא האם סביר להניח שיוטיוב וגוגל הן אלה שיובילו את המהלכים שהצגתי כאן. התשובה היא שלא בטוח בכלל. כמו שכתבתי בעבר, בעיניי גוגל עדיין חברה בתרדמת, וזה בא לידי ביטוי בהרבה מאוד חזיתות שבהן היא פועלת.

גם הפיצ'ר שהוזכר בתחילת הטור, שלכאורה מהווה התקדמות, הוא מעט מדי ומאוחר מדי למקום שבו אנחנו נמצאים ב־2023. אם תחשבו על זה, מדובר "בסך־הכול" באופציה להוסיף קבצי אודיו שונים לאותו סרטון.

ביוטיוב היו צריכים לנצל את ההזדמנות כדי להביא בשורה הרבה יותר מתקדמת, ולזוז יותר לכיוון המצב שתיארתי. אולי כבר עם הוספה של כלי Voice Cloning, של תרגום אוטומטי של התסריטים וכו'.

אבל גוגל (חברת־האם של יוטיוב), כמו גוגל, ממשיכה להיות יותר מדי זהירה ולזוז לאט, עקב בצד אגודל. אני מקווה מאוד בשבילם שזה ישתנה, אך אם לא, אני בטוח שתבוא חברה אחרת שתציע את הסוויטה הזו, שבה אתה מעלה סרטון וידאו ומקבל אותו בחזרה מדובב בקול שלך למגוון שפות שונות, תוך סנכרון מושלם לווידאו ולשפתיים וכו'.

במצב כזה, ליוטיוב יישאר רק לאפשר את האופציה להעלות קבצי וידאו שונים לאותו סרטון.

אגב, בעוד לא הרבה זמן הנושא הזה יבוא לידי ביטוי גם בשיחות וידאו, ואולי בעתיד עם משקפי AR גם בשיחות פנים אל פנים - מה שמעלה את התהייה האם עדיין יהיה צורך ללמוד שפות. אבל זה כבר עניין לדיון אחר.

עוד כתבות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן שוקע ושוקע, הריבית עולה ועולה והקשר בין מסים ל-SIM

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו