גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחכים ומחכים למעלית? החיסכון של היזם שיכול לעלות לכם בהמתנה ארוכה

התאמה של מעלית למגדלי מגורים ומשרדים היא הליך מורכב הדורש חישובים רבים וייעוץ מומחה ● אלא שגם אם היזם בוחר באופציה האיכותית ביותר, התארכות הליכי התכנון עלולה להוביל לחוסר התאמה לצרכים בשלב האכלוס

לוח פיקוד של מעלית. ''בניין ברמת שירות טובה לא יגרום זמני המתנה ארוכים'' / צילום: Shutterstock
לוח פיקוד של מעלית. ''בניין ברמת שירות טובה לא יגרום זמני המתנה ארוכים'' / צילום: Shutterstock

מכירים את התופעה שבין 7 ל־8 בבוקר, המעליות בבניין תפוסות וצריך להמתין להן זמן רב? ומה עם המעליות התפוסות במגדלי המשרדים בשעות 9־10? תכנון המעליות הופך לאקוטי יותר ויותר ככל שהבנייה עולה לגובה, וכל ליקוי או התיישנות עולים למשתמשים במבנה בזמן ובעצבים. כפי שסיפר לנו אדם שעבד עד לאחרונה באחד המגדלים החדשים ביותר בתל אביב: "כל הפסקת סיגריה הפכה לחצי שעה של מסע".

לא רק קריפטו: קריסת בנק סיגנצ'ר מהזווית הנדל"נית והישראלית
מנכ"ל מליסרון: "אנחנו משפצים כעת, ובעתיד נוכל לגבות יותר שכ"ד"  

"כשאנשים מחכים למעלית 20 שניות, הם מתחילים להיות בלחץ", אומר יעקב כרמלי, שעבד כ־43 שנה בישראליפט ובחברת KONE שרכשה אותה, כסמנכ"ל ביצוע. כרמלי היה שותף במאות פרויקטים ומגדלים, והוא מספר כי "תקן ה־ISO בבתי מגורים קובע זמן המתנה מקסימלי של 60 שניות, בבתי משרדים זמן ההמתנה המקסימלי היום הינו 30 שניות ובצהריים 40 שניות", אבל אנשים מתחילים להתעצבן הרבה לפני כן, ומוכרת התופעה של הצטברות אנשים ליד פתח מעלית, ולחיצות חוזרות על כפתור הזמנת המעלית, שמא המעלית "שכחה" את ההזמנה הראשונה.

האדריכל משה צור אומר כי תכנון נכון של הבניין והמעליות צריך להקטין למינימום את התופעה הזו. "לכל פרויקט יש יועץ מעליות. יועצי מעליות הם אנשי מקצוע שמצוידים בתוכנות לחישוב של ניתוח מסוע ורטיקלי, שמבוסס על כמות התחנות, כמות משתמשים, קומות מרתף, ולפי זה מציעים חלופות לכמה מעליות ומהירות לכל מעלית, וגם מהירות פתיחת דלתות", הוא מסביר.

לדבריו, "היזמים מקבלים שלוש חלופות לזמני המתנה, שהראשונה היא רמת שירות מצוינת, השנייה בינונית והשלישית מינימלית. ההבדל בין החלופות הוא זמני המתנה ונסיעה. כך למשל, לא בהכרח יש טעם במעלית יותר מהירה. אם היא עוצרת בכל קומה - אין טעם שתהיה הכי מהירה. במקרה כזה, אולי יש טעם בתוספת מעליות. בניין ברמת שירות טובה לא יגרום זמני המתנה ארוכים".

מדבריו של צור כבר עולה סיבה אחת ל"מעליות מעצבנות", והיא בחירה של חלופה מינימלית על ידי היזם, שמן הסתם היא גם הזולה ביותר.

כרמלי מפרט מעט בנוגע לעבודת הייעוץ בתכנון המעליות. לדבריו, היא כוללת פרמטרים כמו סוג המבנה - מגורים, משרדים, מלון או פרויקט מעורב שימושים, גובהו, שטח קומה במקרה של מגדל משרדים או מספר דירות בקומה במקרה של מגדל מגורים. על בסיס זה מחשבים את מספר המשתמשים. מוסיפים לחשבון גם את תכנון הלובי, לרבות מרחקי ההליכה מהכניסות או המעברים ועד לדלתות המעלית, את רמת השירות הנדרשת ממערך המעליות המוגדרת על ידי המזמין, הגדרת קומות הגדרת קומות טיפוסיות וקומות ציבוריות, מסעדות, אולמי אירועים ומזנונים המתוכננים במבנה, חלוקה לאזורים לפי הגובה, סוג מערכת הפיקוד והבקרה ועוד.

בעיות בחישוב או מגבלות של הבניין עצמו

אז מדוע בכל זאת יש מבנים שבהם צריך להמתין למעליות כל כך הרבה זמן? "הבעיה הזו נובעת מחישובי הטראפיק (התנועה) או מגבלות הבניין להוספת מעליות או העלאת המהירות. יועצי המעליות וחברות המעליות מחשבות את הטראפיק של המעליות לפי שטח הבניין, מספר האנשים שיגורו בו, או כשמדובר במגדלי משרדים מספר האנשים שעובדים באופן קבוע בבניין ואנשים שיכנסו ויצאו ממנו. כך קובעים את מספר המעליות למבנה והמהירות שלהן, יש לזה תורה שלמה. יש בעולם מומחים שמתמחים בנושא תנועת המעליות במרחב", אומר כרמלי.

אז עם בדיקות כה מעמיקות - אילו בעיות קיימות?

"ברוב המקרים תכנון מערך המעליות מבוצע בשלב תכנון המבנה, אבל תהליכי הרישוי בארץ ארוכים מאוד - עד שלב הבנייה חולפות לעתים שנים רבות, בפרק זמן זה חלים שינויים בדרישות השוק ומפתחים טכנולוגיות חדשות.

"לא אחת היזמים מתאימים את ייעוד הבניין לדרישות השוק מה שמחייב תכנון מחדש של תנועת המשתמשים במבנה , לעתים קיים צורך לשנות את מערך המעליות ואף להוסיף מעליות על מנת לעמוד בדרישות. במקרים שבהם לא ניתן לבצע שינויים אלה, התוצאה היא פגיעה ברמת השירות של המעליות".

אפשרות אחרת היא שהיזם משנה את ייעוד הבניין במהלך הבנייה, ואז תנועת האנשים בבניין חורגת ממה שתוכנן במקור. למשל, כשחברה אחת שוכרת חלק גדול מהמגדל לפעילות שלה ורוב תנועת האנשים היא למעשה בתוך הבניין, זה שונה מהחישובים המקוריים, כי עובדי החברה משתמשים במעליות לפי הצרכים שלהם, ולפעמים מעמיסים על המעליות בזמנים בלתי צפויים.

"לדוגמה, יש בניין שאוכלס לפני כשנתיים שבו במהלך הפסקת צהריים, אנשים מחכים יותר מדקה למעלית, שזה המון. בשעות הללו מדובר בשיא התנועה, ולא חישבו את המעליות לפי השיא אלא לפי הממוצע היומי. אם היו מוסיפים מעלית או מעלים את המהירות של המעליות - אנשים לא היו מחכים את הזמן הזה כשהם יורדים לאכול".

התופעה הזאת מוכרת גם במבני מגורים, שבהם יש שעות שקשה להשיג את המעלית. צור מעיר כי בשבתות, כשמופעלת מעלית שבת, הדבר פוגע בשירות הכללי שמקבלים הדיירים, אבל ההמתנה למעליות מאפיינות כאמור, גם שעות לחץ של יציאה מהבתים לעבודה ולמוסדות החינוך.

"אני נתקל בזה הרבה בבנייני מגורים. היזם מגדיר שיהיו במגדל הזה 80 משפחות, ושיספיקו להם מעליות של 2.5 מ/ש (מטר לשנייה). אבל אם היה משקיע בדרישות למעליות של 3.5 מ/ש או מוסיף מעלית, היה משפר בהרבה את זמני ההמתנה בבוקר, אז דיירי הבניין יורדים עם הילדים לגנים ולבתי הספר והולכים לעבודה וכולם בלחץ וממתינים למעליות", אומר כרמלי. הוא מדגיש כי חשוב לחשב את הטראפיק לפי שעות השיא.

ממעלית כפולה ועד מערכת לומדת טראפיק

בעניין זה אומר צור כי במגדלי יוקרה דברים כאלה אינם מתרחשים כמעט, שכן היזם מראש דורש את רמת השירות הגבוהה ביותר. במקרים של מגדלים פחות יוקרתיים, שמחירי הדירות בהם נמוכים יותר - כנראה שיזמים יתפשרו יותר על איכות שירות המעליות.

"בחמש השנים האחרונות ניתנים פתרונות טכנולוגיים חדשים כמו מעליות DOUBLE DECK (שני תאים הנוסעים יחד באותו פיר - א.מ)", מספר כרמלי. מדובר בסוג של מעלית כפולה בת שתי קומות, שיוצאת משתי קומות במקביל, ומשרתת אנשים שצריכים למשל קומות זוגיות וקומות אי־זוגיות.

"נוסף לכך פותחה מערכת DESTINATION (פיקוד יעד), הלומדת את תנועת האנשים בבניין. המערכות הללו 'רואות' שיש בבוקר עומס בלובי הראשי, ולכן כל המעליות יורדות באופן אוטומטית ללובי ומחכות לאנשים, כדי לקצר זמני המתנה. המערכת גם 'יודעת' שבימים כאלה ואחרים יש קבלת קהל למשל, ובשעות הללו יש מסה גדולה של אנשים ומכוונת את המעליות בהתאם. בשעות הצהריים שישנו עומס של יציאת העובדים לארוחת הצהריים, המעליות ממתינות בחלוקה לפי קומות על מנת לצמצם את זמני ההמתנה למעליות", אומר כרמלי.

קיימות גם מערכות בקרה שבהן העובד מעביר כרטיס בכניסה לבניין, ואז נפתח לו שער שעליו מצוין לאיזו מעלית עליו לגשת, וכשיגיע ללובי המעלית תמתין לו, ותיקח אותו לקומה שהוגדרה לאותו עובד.

עוד כתבות

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מבטיח שהמחירים לא יעלו ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט משיקה מחשבים חדשים עם שבבי AI של קוואלקום

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"