גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכנית להרחבת שדה התעופה בחיפה עלולה לעצור בנייה של אלפי דירות

מגבלות בנייה שיוטלו באזור שדה התעופה בחיפה בעקבות הכוונה להפוך אותו לבינלאומי, יפגעו בבנייה לגובה באזור - כולל בפרויקטי התחדשות עירונית שיאבדו היתכנות כלכלית ● "כ־6,000 יח"ד יוקפאו - רק בנשר"

נמל התעופה בחיפה. ''אנחנו מתכננים ומשקיעים מיליונים, ומישהו בא ומחליט לבטל'' / צילום: Shutterstock
נמל התעופה בחיפה. ''אנחנו מתכננים ומשקיעים מיליונים, ומישהו בא ומחליט לבטל'' / צילום: Shutterstock

הצורך בשדה תעופה בינלאומי גדול נוסף בישראל מוכר כבר לכולנו, ושלל האפשרויות - משדה תעופה במגידו שבצפון ועד הרחבת השדה בנבטים שבדרום - לא הביאו אותנו עד כה לכדי תוכנית מגובשת או החלטה ממשית.

הלמ"ס מוטה פוליטית? אסור אפילו לחשוב על זה
הנתונים החדשים של שוק הדיור מסמנים: משבר נדל"ן כבד בדרך
שיא של 4 שנים בהיצע הדירות החדשות בשוק. ומה קרה למכירות בתל אביב?

כעת מקודמת תוכנית להרחבת שדה התעופה הקיים במפרץ חיפה, במטרה להפוך אותו בסופו של דבר לשדה מרכזי בישראל, כולל טיסות בינלאומיות בנפח גדול יותר מהיום. הבעיה: השאיפה הזו עשויה לפגוע משמעותית בשאיפות ההתרחבות של הערים מסביב, בייחוד בכל הקשור לבנייה לגובה.

התוכנית: מסלול ההמראה יוארך

שדה התעופה של חיפה נמצא במרכזו של מפרץ חיפה, בין רכס הרי הכרמל ממערב ל"גוש" הקריות ממזרח. הוא הוקם עוד בשנת 1934 על ידי הבריטים, ובהמשך שימש את צה"ל, ורק בשנת 2012 הפך להיות שדה "אזרחי" באופן רשמי. על פי התוכנית, הוא ישתרע על פני כ־657 דונם, ומסלול ההמראה שלו יוארך בכ־230 מטר, כך שיימתח על פני 1,570 מטר.

על פי התוכנית החדשה, תוכנית לתשתית לאומית (תת"ל) 80א, נחלק האזור לשני חלקים מבחינת מגבלות גובה: "המישור האופקי הפנימי", ברדיוס של ארבעה קילומטרים משדה תעופה, המגביל בנייה לגובה של עד 55 מטר מעל פני הים. את "המישור האופקי הפנימי" מקיפות כמה טבעות, כל אחת ברוחב כמה מאות מטרים, והן מהוות את החלק השני של האזור - "המישור הקוני": כל אחת מהן מעלה את מגבלת הגובה בעשרה מטרים: הטבעת הצמודה למישור האופקי הפנימי מאפשרת בנייה עד 65 מטר מעל פני הים; הטבעת שמקיפה אותה - עד 75 מטר, וכך הלאה עד מגבלת גובה של 130 מטר ברדיוס של 5,500 מטר מהשדה.

התוכנית מאפשרת פיתוח של השדה בשני שלבים. בשלב הראשון הוא יורחב לטובת קליטת "פעילות תעופה כללית" משדות התעופה הרצליה ושדה דב (שכבר פונה ב־2020); בשלב השני יתאפשרו טיסות בינלאומיות לאגן הים התיכון המזרחי, וכן תורחב הפעילות לשדה התעופה באילת. בראשית הדרך קודמה תת"ל 80, שהציעה מסלול המראה ארוך יותר, אך לאחר חשיבה נוספת הוחלט לקדם תוכנית חדשה, עם מסלול קצר יותר.

המגבלות: "פגיעה בפרויקטים מתוכננים"

המגבלות הללו עשויות להגביל באופן משמעותי את הבנייה המתוכננת בכמה פרויקטים שכבר נמצאים ב"צנרת התכנון", הן בקריות והן בנשר. בפרויקטים שנבדקו נמצאו חריגות של עד 80 מטרים מעבר למגבלות הגובה שמטילה התוכנית. בפרויקטים בנשר, לדוגמה, הבניינים הגבוהים ביותר מגיעים לגובה של כ־220 מטר מעל פני הים, והנמוכים ביותר - בגובה 95 מטר מעל פני הים. אומנם התוכנית טרם אושרה (נמצאת בשלב הגשת ההשגות מצד הגורמים הרלוונטיים, בהם יזמים ורשויות מקומיות), אך החשש הוא שאם הגבלות הבנייה יישארו בעינן, תיגרם פגיעה אנושה לפרויקטים מתוכננים בכל האזור.

"הצורך בהרחבת השדה, בשלב זה, נובע מהפינוי של שדה התעופה בהרצליה לטובת בנייה חדשה", אומרת עו"ד אינה טל ממשרד עורכי הדין ענת בירן, "אבל אולי לא שמו לב שבדרך לבנייה שם מנחיתים מכת מוות על כל הפרויקטים בחיפה ובסביבתה".

עו''ד אינה טל / צילום: בנימין אדם

המשרד מייצג כמה וכמה יזמים בהשגות שהגישו נגד התוכנית, אשר לדבריהם פוגעת בפרויקטים שונים ברחבי האזור שאותם הם מקדמים זמן לא קצר. "מדובר בפרויקטים שנמצאים כבר בשלבים שונים של תכנון", מוסיפה עו"ד טל, "חלק מהם כבר בתכנון מתקדם, עברו פרה־רולינג (הליך לבדיקה מקדמית - י.נ, י.ו) בוועדה המחוזית ופגישות בעירייה. כעת משנים מבחינת היזמים את המציאות כולה. אנחנו מדברים על תוכניות לפינוי מאות יחידות דיור (יח"ד) ישנות בבניינים המשוועים להתחדשות עירונית, ולבניית אלפי יח"ד חדשות במקומן. הן לא קודמו בחלל ריק: יש להן בסיס תכנוני מוצק. כך היזמים נכנסים שוב לתקופה של חוסר ודאות.

"מצד אחד מדברים ומדברים על הצורך בהתחדשות עירונית, בתוספת יח"ד, בהגדלת ההיצע למגורים בישראל, ומצד שני מנחיתים עוד ועוד מהלומות כאלו על היזמים ועל הפרויקטים עצמם. נראה שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה".

בנשר, שנמצאת דרומית מזרחית לשדה התעופה, אושרה לפני פחות משנה תוכנית מתאר חדשה, המאפשרת תוספת של 10,500 יח"ד עבור 67,400 תושבים בעתיד. בעירייה טוענים כי מקודמים בה כיום 14 פרויקטים של התחדשות עירונית, הכוללים גם מגדלים בני 25 קומות ויותר.

"אנחנו מדברים על כ־6,000 יח"ד שהולכות להקפאה בנשר לבדה, מתוכן קרוב ל־5,000 יח"ד שאמורות לתת מענה לאוכלוסייה בבניינים מסוכנים. כל אלו ירדו לטמיון", אומר מהנדס העיר נשר, אינג' ליאון גורודצקי. "נמל תעופה גדול בחיפה, כשער כניסה אווירי לכל המטרופולין, הוא דבר חשוב, אבל ישנה אפשרות להגדיל את המסלול מבלי להפריע להתפתחות הערים בסביבה. אני לא מצליח להבין איך עשו את התוכנית הזו - אנחנו מתכננים ומשקיעים מליונים, ומישהו בא ומחליט לבטל".

רועי לוי, ראש העיר נשר, מוסיף: "אותו מינהל תכנון שרק לפני כמה חודשים אישר את התוכנית, קובע הלכה למעשה שלא ייבנו בתחום זה בניינים עם יותר מ־16 קומות. העתיד הביטחוני של תושבי נשר נמצא על הכף ואנו ניאבק בתוכנית למען טובת העיר ותושביה".

בקריית ים מקודמת תוכנית "מתחם צבא קבע", תוכנית פינוי־בינוי שמקדמת בין היתר חברת הכשרת הישוב, ובה מתוכננת לפינוי 224 יח"ד קיימות, לטובת הקמת 1,450 יח"ד חדשות - במבנים שאמורים להגיע עד ל־30 קומות. פרויקט זה ועוד אחרים יהפכו לא כלכליים אם "יקוצצו" מבחינת גובה הבנייה המותר.

"כל אזור הקריות - ביאליק דרום, קריית ים, קריית מוצקין - הולך להיפגע בצורה משמעותית מאוד ממגבלות הגובה הללו", קובע אלכס קופר, מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות. "מגבלות הגובה פוגעות משמעותית בהיתכנות הכלכלית הזו, כך שכל נושא הפינוי־בינוי באזור הזה ירד לטמיון. ההערכות שלנו הן שכ־150 אלף תושבי קריות יושפעו מההגבלות הללו".

"שדה תעופה גדול באזור חיפה יהיה מצוין וישרת תושבים רבים באזור", מסכם קופר, "ודאי כשהמרחק מנמל התעופה הקרוב ביותר, נתב"ג, הוא כשלוש שעות נסיעה ברכב. אבל אני חושב שהתוכנית צריכה להישקל בראייה של נזק מול תועלת. נדרש כאן תכנון שונה ומושכל".

"המגבלות הנגזרות משדה תעופה כזה נגזרות בעיקר מהנתונים הקשיחים שנמצאים בסביבתו - במקרה שלנו הר הכרמל ומפרץ חיפה - ופחות מסוג הפעילות", אומר עו"ד נרי ירקוני, מומחה תעופה ולשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית. "בין אם ינחת בו מטוס עם 20 נוסעים ובין אם ינחת בו מטוס עם 400 נוסעים, המגבלות יהיו אותן מגבלות. לכן נדרש כאן איזון בין שני צדדים: הצורך האדיר של מדינת ישראל בנקודת הזמן הנוכחית בבתי מגורים, מול הצורך וההכרח לא להתפשר על בטיחות הטיסה.

"בעניין זה צריך לדעת שעולם התעופה נמצא בעיצומו של תהליך לשינוי הפרמטרים הבטיחותיים סביב שדות תעופה, בגלל שהמטוסים עצמם השתפרו, וכך גם הנתונים הבטיחותיים שלהם. המגבלות שעליהן מדברים כעת בשדה התעופה בחיפה הן מגבלות שקיימות כבר 50 שנה, וקבועות גם בנתב"ג, אבל בתוך שנתיים־שלוש אמורות להיכנס לתוקף בכל העולם, וגם בישראל, מגבלות מקילות יותר מבחינת גובה הבנייה.

"מה שמנסים כרגע לגבש סביב שדה התעופה בחיפה הוא מעין סיכום משותף למתן הקלות מסוימות במגבלות הבנייה סביב השדה, שתאפשר לספק אישורים לבנייה לגובה מבלי לפגוע בבטיחות הטיסה, אך גם ללא הצורך במעבר במסלול הארוך והמתיש של מתן הקלות. כך או כך צריך לזכור שמדובר בנושא מורכב מאוד מבחינה טכנית, וכל אזור סביב השדה צריך להיבחן בפני עצמו".

תגובות: "התכנון המקורי אינו ישים"

מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "תת"ל 80, התוכנית המקורית להרחבת השדה, אושרה להעברה להערות ולהשגות ביוני 2019. לאחר הדיון, וטרם פרסום התוכנית בפועל, נחתם הסכם בין עיריית חיפה לרשות שדות התעופה ולנמל חיפה, שחייב בחינה מחודשת של אורך המסלול. מבחינה זו נמצא כי התכנון המקורי אינו ישים, ולכן התוכנית נדחתה, ונפתחה מחדש כתת"ל 80א, לאחר שנעשה עדכון באורך המסלול ובהגבלות הבנייה סביבו.

"התוכנית שפורסמה כעת להערות ולהשגות היא התוכנית המעודכנת. היא מצויה בשלב ההערות וההשגות, ולכן לא נוכל להתייחס בשלב זה לטענות. ככל שיוגשו השגות לתוכנית הן יישמעו, יידונו, ותתקבל לגביהן החלטה במסגרת הוועדה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "תת"ל 80א' היא תוכנית תשתית לאומית המקודמת על ידי רשות שדות התעופה במסגרת הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות במטרה להסדיר תכנונית וסטטוטורית את פעילות השדה הקיים והפעיל מזה עשרות שנים. לכל שדה תעופה יש מערכת של הגבלות בנייה לגובה והגבלות שימושי קרקע סביבו, כדי למנוע הפרעה לפעילות המטוסים בשדה ולהגן על הסביבה. גם היום רשות התעופה האזרחית שומרת על הגבלות הבנייה סביב השדה הקיים.

"אישור תת"ל 80א יאפשר ודאות ופרסום של ההגבלות, כך שניתן יהיה לתכנן בסביבה בהתאם להגבלות הגובה של השדה. בחלק מהמקומות, ההסדרה המוצעת במסגרת התוכנית אף תקל על ההגבלות הקיימות כיום. תוכניות החורגות מגובה ההגבלות נדרשות גם היום להתייחסותה ולאישורה של רשות התעופה האזרחית. רוב התוכניות המקודמות כיום כבר פנו לרת"א וקיבלו את התייחסותה, בהתאם להגבלות סביב שדה התעופה חיפה.

"נוסף על כך, רת"א, בתיאום עם רש"ת, נמצאת בדיאלוג רצוף עם יזמי תמ"א 75 - שער המפרץ, כמו גם עם יזמי תוכניות ההתחדשות העירונית של כמה מהרשויות באזור, כדי לסכם ולתאם מראש את החריגות או ההגבלות בין תת"ל 80א לתוכניות האחרות. לאור זאת, החשש מהגבלות חדשות או מעומס חריג שייווצר בשל הצורך בפנייה לרת"א, עם אישור התוכנית, אינו מבוסס כלל ואינו נכון".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

אפקט הפרפר של מחיר למשתכן: איך ההגרלות משנות אפילו את הסטטוס הזוגי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו