שיא של 4 שנים בהיצע הדירות החדשות בשוק. ומה קרה למכירות בתל אביב?

כמות הדירות שנרכשו בינואר האחרון צנחה ב-42%, וכ-53 אלף יחידות דיור חדשות עדיין נמצאות על המדף • ירושלים ממשיכה להוביל עם מכירות הדירות החדשות ואילו תל אביב ירדה למקום השישי

מכירת דירות חדשות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מכירת דירות חדשות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שיא של 4 שנים לפחות בהיצע הדירות החדשות שנרשם בחודש ינואר האחרון, לעומת שפל דומה של מכירת דירות חדשות, מחזירים את השוק 5 שנים לאחור, ועדיין נראה שסוף הירידה רחוק. כך עולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום.

פורום ה-15 מאיים להשבית את פעילות ועדות התכנון בשבוע הבא 
מחכים ומחכים למעלית? החיסכון של היזם שיכול לעלות לכם בהמתנה ארוכה 
יו"ר מגוריט: "אם האוצר לא יירתם לנושא, שוק הדירות להשכרה ארוכת טווח יגמר" 

שוק הדירות החדשות שב לרמתו ב-2018. 2,574 דירות שנמכרו בחודש ינואר האחרון - מדובר בירידה של 42% לעומת ינואר 2022 ואחת הכמויות הנמוכות ביותר שנמכרו ב-4 השנים האחרונות. כשבפעמים האחרות שבהן נרשמו מכירות חודשיות נמוכות יותר, היו בעת סגר הקורונה ב-2020 ובחגי תשרי באוקטובר 2022. כפועל יוצר ממיעוט המכירות, נרשם שיא של 4 שנים לפחות בהיצע הדירות החדשות, שנושק לרמה של 53 אלף יחידות דיור חדשות שלא נמכרו.

שוק הדירות שוקע לקיפאון כבד במהירות. אם עד לפני מספר חודשים דובר על "מיתון", לאחר מכן המצב עבר ל"גלישה", לאחר מכן ל"ירידה", ואילו עכשיו כבר ניתן לדבר על נפילה. כמות הדירות החדשות שנמכרו בארבעת החודשים האחרונים היתה נמוכה ברמות של 40-64% מכמות הדירות שנרכשו בחודשים מקבילים בשנים שעברו.

 

על פי הלמ"ס מאז אוגוסט 2021 ועד היום כמות הדירות החדשות שנרכשו יורדת בשיעור חודשי של 4.3% - וזה קצב כבד. בהינתן, שהמצב הכלכלי רק הולך ומכביד ואווירת חוסר הוודאות שאופפת את המדינה לנוכח המצב הפוליטי והבטחוני רק גוברת - לא מן הנמנע שהירידות עוד יחריפו.

על רקע הירידות הגדולות, ירושלים ממשיכה להוביל עם מכירת דירות חדשות. בעיר נמכרו בין נובמבר 2022 לינואר 2023 710 דירות; אחריה מגיעה קרית מלאכי עם 536 דירות, אשקלון עם 450 דירות, ונתניה עם 296 דירות חדשות שנמכרו בשטחה בשלושת החודשים האמורים.

תל אביב הגיעה רק למקום השישי בהיקף המכירות שלה, עם 283 דירות חדשות בלבד. ירושלים ותל אביב מקיימות ביניהן תחרות תמידית על העיר שבה נמכרות הכי הרבה דירות, ובמשך שנים תל אביב הקדימה את הבירה. אולם נראה כי המחירים הגבוהים בתל אביב הביאו לנפילה כבדה במכירת הדירות בה, וכיום היא כלל לא נכללת בצמרת המכירות.