פורום ה-15 מאיים להשבית את פעילות ועדות התכנון בשבוע הבא

השלטון המקומי ופורום ה-15 מאיימים להשבית החל מיום א' בשבוע הבא את פעילות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה באופן מלא • "חוק ההסדרים יפגע קשות בסמכויותיו וביכולותיו של השלטון המקומי לבצע את תפקידיו"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

ערי פורום ה-15 מאיימות להשבית באופן מלא את פעילות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה החל מיום ראשון, 19.3, אם הממשלה לא תסיר את פרקי הלאמת הארנונה, התשתיות הלאומיות ותכנון ובנייה מהצעת חוק ההסדרים, כך פורסם בהודעה שנמסרה לעיתונות היום (ג') ע"י הפורום.

העיריות שמאיימות להשבית את פעילות ועדות התכנון הן כל חברות פורום ה-15: אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר-סבא, נתניה, פתח תקווה, ראשון-לציון, רחובות, רמת-גן, רעננה, ותל אביב-יפו שעומדת בין היתר בראשות הפורום באמצעות ראש העיר רון חולדאי. כמו כן, הפורום כולל עוד שתי עיריות שהצטרפו בשלב מאוחר יותר: עיריות אשקלון ורמת השרון.

היקף המשכנתאות בפברואר נפל ב-50% בהשוואה לשנה שעברה 
מחכים ומחכים למעלית? החיסכון של היזם שיכול לעלות לכם בהמתנה ארוכה 
מנכ"ל מליסרון: "אנחנו משפצים כעת, ובעתיד נוכל לגבות יותר שכ"ד" 

בדיון, שהתקיים אתמול (ב'), צויין כי "חוק ההסדרים שהממשלה מקדמת בימים אלה באופן דורסני וחסר תקדים יפגע קשות בסמכויותיו וביכולותיו של השלטון המקומי לבצע את תפקידיו, לנהל את ערי ישראל, ולתת שירותים לאזרחים ולתושבים".

"לפיכך ובהתאם להחלטת מליאת ראשי הערים של פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל) שנערכה אתמול (12/3) בערב, מעדכן הפורום כי היה והממשלה לא תסיר מהצעת חוק ההסדרים את פרק הלאמת הארנונה, פרק התשתיות הלאומיות ופרק התכנון ובנייה, לרבות עצירת הפגיעה בהגנה על הסביבה והבריאות, עד ליום א' הקרוב, 19.3.23, ישביתו ערי פורום ה-15 באופן מלא את פעילותן של הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, לרבות פעילות התכנון והרישוי.

"ככל שהממשלה תמשיך בקידום פרקים אלה, פורום ה-15 יחריף את המאבק, לרבות השבתת מערכת החינוך בערים".

"למדו איך לעשות כסף על הגב של הצעירים"

מוקדם יותר אתמול, התריע חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי בוועדת הפנים כי אם לא ימצא פתרון להורדת מחירי הדיור, השלטון המקומי יכריז על סגירת הוועדות לתכנון ובנייה בכל הרשויות עד להודעה חדשה. "המינהל הרוויח 59.2 מיליארד שקל בשנתיים האחרונות על קרקעות באזורי הביקוש, ועוד כמעט 20 מיליארד ש"ח ממיסוי. מכל ההכנסות הללו - לא חזר שקל אחד לזוגות צעירים. המדינה היא המרוויחה הגדולה ממשבר הדיור ואין לה רצון אמיתי לפתור אותו; הם רוצים שהמשבר יעמיק כי הם למדו איך עושים כסף על הגב של הצעירים שלנו"

ביבס הוסיף כי "המשמעות היא שהדירה מתרחקת כי זוג צעיר לא יכול לקנות דירה גם אם יש לו מיליון שקל בכיס. אנחנו נמצאים במשבר הגדול ביותר שיש במדינת ישראל, והפתרון של האוצר הוא הקמת קרן ארנונה. אם הדברים לא ישתנו בעוד כמה ימים לאחר שיחות שנעשה, נכריז על סגירת הוועדות לתכנון ובנייה בכל הרשויות, בכל הפרויקטים החדשים עד להודעה חדשה, כולל פרויקטים לאומיים, כי אנחנו נמצאים בשלב שאנחנו קורסים. משרד האוצר של מדינת ישראל הגיע למסקנה שהוא רוצה לקחת הכל באופן מיידי מבלי להסתכל על הנזק הגדול שנגרם. כשלא מטפלים בזוגות הצעירים הורגים על הדרך גם את השלטון המקומי. אנחנו נשים את הברקס הגדול, כי הגענו לדרך ללא מוצא". עוד אמר - "הילדים שלי בני 24, אחרי שירות צבאי משמעותי, ואין להם עתיד פה. אל תתפלא אם תראה בקרוב חברות שמתחילות לקרוס. האוצר לא שם, הם איבדו את זה לגמרי".

על פי טיוטת חוק ההסדרים, המדינה מציעה להקים קרן במסגרתה רשויות יקבלו מענק של 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה שניתן מאז 2021, אולם מימונה יגיע מקרן מיוחדת שאליה יופרשו כספים מהארנונה שלא למגורים, לפי רמת ההכנסה של כל עיר. בתוך כך יוצא שעיריות להן פעילות מסחרית ואחוזי גבייה גבוהים, יפרישו בפועל את מלוא התקציב.

בנוסף לקרן, לפני מספר ימים הופץ להערות הציבור תזכיר חוק לשילוב נציגים של משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות במוסדות התכנון. בתזכיר מוצע להגדיל את מספר הנציגים מטעם הממשלה בהרכב הוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה. על פי התזכיר, נציגי הממשלה הנוספים ימונו מטעם משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות.