גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרן הגידור הגדולה בישראל: "צונאמי" של מכירת נכסים שקליים בפברואר בשל המהפכה המשפטית

קרן הגידור הוותיקה ספרה, מהגדולות בארץ, יצאה במכתב חריג בו היא מתריעה כי לחקיקה המשפטית יש "הסתברות גבוהה להשלכות מהותיות על הכלכלה המקומית וסדר חיינו", ומנגד מציינת כי לאחר צלילה של עשרות אחוזים במניות בתל אביב – היא מזהה הזדמנויות

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

קרן ספרה, שנחשבת לאחת מקרנות הגידור הגדולות במשק, יצאה בימים האחרונים במכתב חריגים למשקיעים שלה, הן מבחינת התזמון של המכתב ובעיקר מבחינת התכנים הנאמרים בו. הקרן מציינת כי התקופה האחרונה היא "לא פשוטה", וכי "החקיקה המשפטית הפכה בחודש האחרון מאירוע בעל הסתברות להשפעה מועטה על השוק המקומי - לאירוע עם הסתברות גבוהה להשלכות מהותיות על הכלכלה המקומית וסדר חיינו". 

נתוני מאקרו חזקים לא יספיקו: האזהרה החריגה של מודי'ס מערערת את האסטרטגיה של שר האוצר 
הכלכלן הראשי של פורום קהלת: הרפורמה המשפטית עלולה להביא לפגיעה קשה בכלכלה 
"בתוך מגה אירוע כלכלי": מה אמרו בכירי המשק בפגישה עם הנשיא?

את הקרן הקימו בשנת 2004 שלושה שותפים, ישראל מור, דורון ברין ורון סנטור. מנכ"ל ספרה הוא אמיר לוי. ספרה, שמנהלת מעל ל-1.5 מילליארד דולר ב-7 קרנות גידור שונות, שלחה בימים האחרונים מכתב חריג למשקיעים שלה, שהם ברובם גופים מוסדיים ומשקיעים כשירים עם הון נזיל של מעל ל-8 מיליון שקל. במקום מכתב שגרתי שיוצא מדי רבעון ומלמד על התשואות שרשמה הקרן, נשלח מכתב בתחילת חודש מרץ שמתאר את ההתרחשויות האחרונות בכלכלה הישראלית. 

ירידה בולטת במיוחד באג"ח הממשלתיות הארוכות

במכתב מתארים מנהלי הקרן את חודש פברואר ככזה שהתאפיין ב"צונאמי" מתגבר, כדבריהם, של "מכירת נכסי סיכון שקליים מכל הבא ליד", מה שהוביל לירידה במחירי המניות והאג"ח המקומיים.

"הצונאמי", כך לפי דברי מנהלי קרן הגידור, הוביל לירידה בולטת במיוחד במחירי אגרות החוב הממשלתיות הארוכות. הן סיימו את החודש עם ירידה של כ-10.5% - "מהירידות (החודשיות) החריפות בעשור האחרון", לדברי ספרה.

לדבריהם, "ירידה זו הובילה לתמחור אגרסיבי חדש של נכסים שקליים מקומיים, החל מנדל"ן יזמי מקומי, ללא אבחנה ביחס למודל העסקי של החברות, וממשיך בנדל"ן מניב וחברות בענפים אחרים אשר כלל אינם קשורים לפעילות השוק המקומי".

בקרן מציינים כי חלק מהזדמנויות ההשקעה נובעות ממה שעשוי "להתברר כתגובת יתר קיצונית לארועים, וחלק אחר, חשוב לא פחות, מורכב ממניות של חברות שפעילותן העסקית לא חופפת לשוק המקומי וכמובן שלא מושפעת ממהלכי החקיקה שמתרחשים בישראל".

לכן למרות הנפילות החדות, בקרן הגידור מאמינים כי חברות שנפגעו ללא אבחנה ביחס להשפעת האירועים הפוליטיים בישראל, "עשויות בטווח הבינוני לתקן את העיוות התמחורי שנוצר", ובמילים אחרות, לזנק בחזרה מעלה. 

במקרה של קרן ספרה, גרמו הירידות החדות במחירי המניות בפברואר לירידות רוחביות שבחלקן חרגו בעוצמתן, כך שההגנות שנרשמו בגינן לא הספיקו. "חודש פברואר גם הציב לנו כמה דילמות כשפנינו להסתכלות עתידית", אומרים בקרן למשקיעים, "כמה מאיתנו היו מוכרים כעת את הדירה שבבעלותנו בירידה של 20%-25%?". הם ממחישים זאת על-ידי הצגת גרף מנייה של מבנה נדל"ן, אחת ההחזקות הארוכות של קרן ספרה. המניה שלה ירדה ב-16% בינואר-פברואר 2023, בעוד שמדד ת"א 125 ירד ב-4% בלבד. 

"סערות כלכליות נוטות לדעוך ולהתייצב" 

בקרן מוסיפים כי הסנטימנט השלילי בשוק בחודש פברואר "גרם לשורה רחבה של מניות הנסחרות בתל אביב לצלול בעשרות אחוזים במחזורי מסחר נמוכים", מה שעשוי לייצר כאמור הזדמנויות. לכן הם מסכמים כי כמשקיעים ותיקים בשוק, "אנחנו יודעים שלמרות שלפעמים קשה למצוא נקודות אחיזה במציאות החדשה שנכפתה על כולנו, חשוב לזכור כי בתוך האירוע הנוכחי כי אופיין של סערות כלכליות נוטה לדעוך ולהתייצב".

לכן החליטו בספרה להרחיב את פיזור תיק ההשקעות וחשיפתו ליותר חברות שהן יצואניות ובינלאומיות, ומהצד השני "ניצול הזדמנויות השקעה בחברות מקומיות, איכותיות ובריאות שנפגעו משמעותית במהלך החודש האחרון ועתידות לתקן עם שוך הסערה".

הם מציינים כי קרן ספרה מאסטרפאנד רשמה תשואה של 526.2% מאז שנוסדה לפני כ-20 שנה, בעוד שמדד ת"א 125 עלה ברוטו ב-224.1% באותו פרק זמן.

לגלובס נודע עוד כי הקרנות השונות של ספרה, עם חשיפה גלובלית, עקפו את מדדי הייחוס בינואר-פברואר. כך קרן ספרה הלת'קאר עלתה 0.15% מול מדד הייחוס DRG שירד 7%, קרן ספרה ביוטק שעלתה 10.9% מול ירידה של 0.7% במדד הייחוס XBI , קרן ספרה טק שעלתה 3.9% מול מדד בלוסטאר מניות טק ישראליות שעלה 0.4% , ואילו קרן ספרה יתר מינוס 2.5% מול מדד Sme60 בבורסה התל אביבית שירד 11.8%.

בתגובה לפניית גלובס אמרו בקרן ספרה: "הקרן נהנית מאחד הצוותים הוותיקים והמנוסים בענף, ואין לנו ספק שהקרן תמשיך בביצועיה המעולים. ספרה היא בית של הקרנות המובילות בישראל, ולראיה - ארבע מתוך חמש הקרנות הגדולות שלנו עשו מתחילת שנה תשואה עודפת בהשוואה למדדי הייחוס. אנו בטוחים שנמשיך להשיא למשקיעים שלנו, שנותנים בנו את אמונם, תוצאות טובות גם בעתיד". 

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?