הכלכלן הראשי של פורום קהלת: הרפורמה המשפטית עלולה להביא לפגיעה קשה בכלכלה

ד"ר מיכאל שראל סבור כי אכן קיימת כיום בעיה של אקטיביזם משפטי מוגזם, ועם זאת לטענתו, "הרפורמה הספציפית המוצעת אינה זו הנדרשת, שכן היא תייצר מצב שבו לא תהיה הפרדה בין הרשויות, בכך שהיא מכפיפה את מערכת המשפט לרצון הקואליציה" • "אם הרפורמה תסלול דרך לפגיעה קשה בדמוקרטיה הליברלית, תהיה בטווח הבינוני גם פגיעה קשה בכלכלה"

ד''ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של פורום קהלת / צילום: אוריה תדמור
ד''ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של פורום קהלת / צילום: אוריה תדמור

פורום קהלת הוא אחד מהכוחות הבולטים בקידום הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין, שעתה מעוררת סערה רבה, בין השאר בשל השפעתה הפוטנציאלית על הכלכלה הישראלית. אולם, הכלכלן הראשי של פורום קהלת, ד"ר מיכאל שראל, שתומך בשינויים במערכת המשפט, מפרסם מכתב המזהיר מפני ההשלכות המשטריות והכלכליות של הרפורמה כפי שהיא מקודמת כעת. שראל תומך בפשרה ש"תתקן את הפגמים החמורים במערכת האיזונים והבלמים במשטר הנוכחי בישראל, בלי חשיפה משמעותית לפגיעה עתידית באופי המשטר" . 

● למכתב המלא של ד"ר מיכאל שראל לחצו כאן

ד"ר שראל, הכלכלן הראשי של קהלת ומי שמוביל את פורום קהלת לכלכלה, פרסם הבוקר (ד') מכתב המזהיר מפני ההשלכות החוקתיות והכלכליות של הרפורמה המשפטית כפי שזו מוצעת כרגע על-ידי הקואליציה.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

ד"ר שראל שימש בעבר ככלכלן הראשי של משרד האוצר והכלכלן הראשי של קבוצת הראל. שראל התפטר בעבר ממשרד האוצר במחאה על מדיניות "מע"מ 0" של שר האוצר דאז יאיר לפיד, והוא נחשב כמי שפיו וליבו שווים. 

"בתוך מגה אירוע כלכלי": מה אמרו בכירי המשק בפגישה עם הנשיא? 
מודי'ס באזהרה חריגה: דירוג האשראי של ישראל בסכנה אם הרפורמה המשפטית תאומץ במלואה
שיעור מפולין: מה עשתה רפורמה משפטית שנויה במחלוקת להייטק

במכתב, ד"ר שראל מדבר בשבח הדמוקרטיה הליברלית, שכוללת הפרדת רשויות קשוחה שמטרתה לשמור על זכויות האדם. "הולדתה של תורת הפרדת הרשויות סימן את המעבר משימוש ברברי בכוח בחברות אוטוריטריות להפעלת כוח מתורבת בחברות דמוקרטיות-ליברליות. הפרדת רשויות נשענת על מערכת יחסים פוליטית-משפטית בין זרועות השלטון, המאופיינת באיזונים ובלמים אשר מונעים ניצול לרעה של כוח על-ידי זרוע אחת של השלטון", הוא כותב. 

"הרפורמה הספציפית המוצעת אינה זו הנדרשת" 

שראל לא מטיל ספק בכך שקיימת כיום בעיה שנובעת מאקטיביזם משפטי מוגזם: "צודקים תומכי הרפורמה המשפטית המוצעת בביקורתם על הפגמים במערכת האיזונים והבלמים במשטר הנוכחי בישראל. צודקים הם גם בכך שהם מטילים את האשמה העיקרית לפגמים אלה באקטיביזם השיפוטי שהתפתח בישראל בעשורים האחרונים".

בעיניו, המצב הנוכחי, בו למערכת המשפט יש זכות וטו על כל פעילות של הממשלה, הוא רע ובעייתי. הוא מוצא פגמים גדולים ברוב שיש לשופטים ולעורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים, בחוסר ההגבלה של זכות העמידה מול בית המשפט העליון, בהכרזה החד-צדדית של בג"ץ על חוקה לישראל, בפסילת החלטות מינהליות לגיטימיות וכוח מופרז ליועץ המשפטי לממשלה.

עם זאת, בעיני שראל, "הרפורמה הספציפית המוצעת אינה זו הנדרשת. הרפורמה המוצעת תייצר מצב שבו לא תהיה הפרדה בין הרשויות, בכך שהיא מכפיפה את מערכת המשפט לרצון הקואליציה".

לדבריו, "הקואליציה תוכל, באמצעות שרי הממשלה, להתעלם מהייעוץ של היועצים המשפטיים ולקדם צעדי מדיניות כרצונה. הצעה זו יכלה להיות סבירה ואף רצויה מאוד, אך רק כאשר במקביל יתקיים בית משפט עצמאי ועוצמתי. אולם על-פי הרפורמה המוצעת, זה לא יהיה המצב". 

"כוח כמעט בלתי מוגבל לקואליציה" 

בנוסף, שראל חושש גם מהרוב האוטומטי של הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים.

בעיני שראל, "הרפורמה המוצעת מעניקה כוח כמעט בלתי מוגבל לקואליציה. הרפורמה המקודמת כעת מעלה אצלי את החשש שקואליציה כלשהי, בהווה או בעתיד, תכרסם באופן משמעותי בעקרונות הדמוקרטיה הייצוגית. כאשר אין הפרדת רשויות, ובידי הקואליציה ניתן כוח כמעט בלתי מוגבל, סביר להניח שהיא תרצה להשתמש בכוח זה על-מנת להגדיל את הסיכויים לשרידותה הפוליטית".

ד"ר שראל חושש ממגבלות על תעמולת בחירות חופשית וממינוי ועדת בחירות ידידותית לקואליציה שתקבע סדרי בחירות וספירת קולות שיועילו לה - וחמור מכך: "לפסול התמודדות של מפלגות או של אנשים שונים בבחירות, להעניש מבקרים קולניים מדי של השלטון, ולהשתיק כלי תקשורת המפיצים מידע שלילי או פסימי על מצב המשק והמדינה".

הוא אומר כי "משטר דמוקרטי בו השלטון מייצג את דעת רוב הציבור, אך אין בו הפרדת רשויות ראויה, יתקשה לשרוד לאורך זמן בצורתו הדמוקרטית. לא במקרה הפכה האמרה 'Power tends to corrupt; absolute power corrupts absolutely' למקובלת בפילוסופיה פוליטית ובמדעי המדינה". 

הפגיעה בכלכלה תקדים את הפגיעה בדמוקרטיה

בעיניו, ההשלכות הכלכלית של הרפורמה הן משניות בהשוואה להשפעות המשטריות, אך "אם הרפורמה תסלול את הדרך לפגיעה קשה בדמוקרטיה הליברלית, תהיה בטווח הבינוני גם פגיעה קשה בכלכלה. יתרה מכך, מכיוון שציפיות המשקיעים והצרכנים לגבי העתיד משפיעות על הכלכלה כבר בהווה, הפגיעה בכלכלה צפויה להקדים את הפגיעה בדמוקרטיה".

אך כל זה לא אומר שבעיניו אין צורך ברפורמה משפטית - פשוט לא הרפורמה המוצעת כעת על-ידי הממשלה. בעיניו, רפורמה טובה תביא לכך ש"המשילות תגבר, העימות הפוליטי בין המחנות יתמתן, מאבקי הכוח בין הרשויות ידעכו, שלטון החוק יחוזק, והוודאות העסקית תשופר. כל אלה יובילו לתוצאות טובות מאוד גם במישור הכלכלי ויתרמו לשגשוג כלכלי וחברתי". 

עוד אומר שראל כי "פורום קהלת, שאני חלק ממנו, פועל להבטחת עתידה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, לחיזוק הדמוקרטיה הייצוגית, להרחבת חירויות הפרט ולהעמקת עקרונות השוק החופשי. בהקשר זה, חשוב להימנע מפגיעה בדמוקרטיה הליברלית, אשר תוביל בסופו של דבר גם לפגיעה בחירויות הפרט ולהחלשת הדמוקרטיה הייצוגית".

שראל מציין כי בעיניו, "רוב גדול מאוד של התומכים ברפורמה משפטית מעוניינים לשמר את המשטר הדמוקרטי-ליברלי במדינת ישראל", ולכן הוא תומך בפשרה בנושא המשפטי - בין אם היא תהיה בהסכמה ממש עם האופוזיציה, או שתועבר כרפורמה מתונה יותר בידי הקואליציה: "פשרה שמוציאה את רעיון פסקת ההתגברות מהרפורמה, שנותנת לאופוזיציה יותר כוח בוועדה למינוי שופטים, ושמחייבת פרוצדורה קשוחה יותר להעברת חוקי יסוד או לתיקונם. ניתן בהחלט לשפר את הרפורמה המוצעת ברוח זו, בין אם בהסכמה רחבה בכנסת ובין אם באופן חד-צדדי על-ידי הקואליציה". 

כלכלנים נוספים בקהלת תמכו בעמדת שראל

גם כלכלנים אחרים בקהלת הצטרפו לעמדתו. ניסן אברהם, חוקר בכיר בפורום קהלת שעובד תחת שראל, פרסם היום את המכתב וכתב "ד"ר מיכאל שראל פרסם את דעתו על הרפורמה במערכת המשפט. עמדתי בנושא דומה למיכאל".

גם אריאל קרלינסקי, לשעבר כלכלן בכיר בקהלת וכיום דוקטורנט באונ' העברית בירושלים, התבטא בעבר עוד לפני המכתב ואמר בפשטות "אני נגד הרפורמה". הוא הוסיף: "אני רואה טיעונים ממש גרועים בעדה ונגדה ואין לי פנאי לבחון את כולם. אני מסכים שיש שינויים שכדאי לעשות במערכת היחסים בין הרשויות. ההצעות הנוכחיות לדעתי קיצוניות ויובילו לא לשגשוג אלא להיפך. מנקודת המבט שלי, השיח הנוכחי אינו ענייני".

בעקבות פרסום המכתב, בקהלת הבהירו בחשבון הטוויטר כי העמדה של ד"ר שראל אינה מייצגת את העמדה הרשמית של הפורום: "פורום קהלת הוא בית לאנשי מחקר ומדיניות עם עמדות אישיות מגוונות. המכנה המשותף הוא תמיכה בחיזוק מדינת ישראל כמדינת לאום של העם היהודי, חיזוק הדמוקרטיה הייצוגית, ביצור חרויות הפרט וקידום שגשוגה הכלכלי של מדינת ישראל.

"לפורום קהלת יש עמדה ברורה מאז הקמתו ביחס לצורך לאזן את האקטיביזם השיפוטי ולעגן את עליונות הכנסת על מנת להבטיח את מימוש הזכויות הפוליטיות של אזרחי ישראל. הרפורמה המוצעת תחזק את הדמוקרטיה הישראלית ותבלום תהליך מדאיג של כרסום ביכולת של האזרחים להשפיע על גורלם בלי לפגוע באופייה הליברלי של המדינה".

"אזהרות הכלכלנים אינן פוליטיות אלא מקצועיות" 

מפורום הכלכלנים נמסר בתגובה לדבריו של ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של פורום קהלת: "ההפיכה המשטרית גורמת נזק אדיר לכלכלת ישראל. הפגיעה הכלכלית היא קשה וצפויה אף להתעצם באופן משמעותי אם החקיקה בכנסת תושלם.

"הכלכלנים מברכים את ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הבכיר של פורום קהלת, שהצטרף למאות הכלכלנים, בארץ ובעולם, חברות הדירוג, ארגונים בינלאומיים, משקיעים ואנשי הייטק, שמתריעים כבר חודשים על הנזקים חסרי התקדים למשק.

"יתרה מכך, האזהרות של ד"ר שראל מעידות כי אזהרות הכלכלנים אינן פוליטיות, אלא אזהרות מקצועיות צרופות, והתעלמות מהן עלולה לדרדר את המשק הישראלי לתהום".