גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין מפנה למערב את הלחי השנייה, עד שהכלכלה תתאושש

הפתיחה המהירה של השווקים בסין והרפורמות לעידוד השקעות זרות מלמדות: מחיר מדיניות בייג'ינג בשלוש השנים האחרונות היה כבד מדי ● ולמה בייג'ינג מנסה להפשיר פתאום את היחסים עם המערב? מכון המחקר סיגנל, המתמחה בחקר סין, מנתח

השוק בבייג'ין / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
השוק בבייג'ין / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

SIGNAL הוא מכון מחקר ליחסי ישראל־סין, חקר סין והמזרח התיכון

ברבע האחרון של שנת 2022 אימצו הקברניטים בבייג'ינג שורה ארוכה של תפניות מדיניות חדות ולא צפויות. הבולטת שבהן היא ביטול מדיניות "אפס־קורונה", שנאכפה בקפדנות במשך כמעט שלוש שנים. המשותף לרוב שינויי המדיניות, אם לא לכולם, היה זיהויים עם הנשיא שִׁי ג'ינפינג.

בתחום הכלכלי־חברתי, שינויי המדיניות הוחלו על מהלכים שהונהגו ע"י שִׁי רק ב־2021 במסגרת סדרת רפורמות רחבות-היקף, שלכאורה נועדו לממש את חזון "העדנה המשותפת". רק לפני כשנה וחצי היה הנשיא שִׁי נכון לקדם רפורמות במחיר פגיעה ניכרת ברווחה ובעושר של אזרחי סין בטווח המיידי והבינוני. כעת, המהלכים שאוגדו תחת רעיון "השגשוג המשותף" נזנחו.

המשק הסיני חטף מכה קשה

מדוע? המדיניות של 2021 גררה מכה עצומה למשק הסיני, בעיקר בתחום ההשקעות הזרות. שנת 2022 הייתה הגרועה בהיסטוריה של סין מבחינת השקעות זרות, עם היקף מוערך של 14.4 מיליארד דולר סה"כ (0.1% מהתמ"ג באותה שנה) בהיקף זעום של 271 פרויקטים (לפי fDi Markets). לשם השוואה, ב־2021, הסתכמו ההשקעות על 27.5 מיליארד דולר ב־381 פרויקטים.

היקף פניית הפרסה בא לידי ביטוי בכנס העבודה הכלכלית המרכזית (CEWC) האחרון בדצמבר, מפגש שנתי שמכנס השלטון הסיני וקובע את סדר היום הלאומי לכלכלה ולמגזר הבנקאי והפיננסי במדינה. המסר העיקרי שיצא מדיוני הכנס היה התיעדוף הבולט של מנועי צמיחה מהירה ומיידית, עם דגש חזק על עידוד השקעות זרות. בעוד אחד היעדים המרכזיים של סדרת הרפורמות של הנשיא שִׁי ב־2021 היה צמצום ההשפעה הזרה בסין, ה־CEWC קידם שינוי ב־180 מעלות והנחה להתיר חסמים להשקעות זרות, ולמשוך אנשי עסקים זרים לסין.

 

האופן הנמהר והלא מתוכנן בעליל שבו ננטשו סגרי הקורונה ומהלכי מדיניות שאומצו רק ב־2021, מחזק את ההערכה שמחירם הכלכלי הפך לבלתי נסבל עבור ההנהגה הסינית. הנתונים הכלכליים לשנת 2022 נתנו ביטוי רשמי למציאות כלכלית קשה - שיעור צמיחה שנתי מהנמוכים ב־50 שנה האחרונות (3%), משבר מתמשך בשוק הנדל"ן (המהווה קרוב לרבע מהתוצר הסיני), ושיעור אבטלה גבוה בקרב צעירים (מעל 16% ממרץ). גם התכווצות האוכלוסייה, לראשונה זה 60 שנה, מטילה צל כבד על השאיפה של סין להפוך לכלכלה הגדולה בעולם.

בעיניים מערביות, פניית פרסה שכזו יכולה להתפרש כביטוי לחולשת המנהיג. אולם, במקרה הסיני, מנהיג אשר הבטיח שליטה ללא עוררין לכל ימי חייו, יכול להוביל שינוי כה חד בידיעה שהשליטה ההדוקה בכל מנגנוני התקשורת (לרבות רשתות חברתיות) תבטיח את הצגת המפנים כחכמים, ולא חלילה ככישלון.

מנסה לחמם את היחסים עם המערב

השינוי לא הסתכם רק בצעדים פנימיים. במקביל, חתרה ההנהגה הסינית להפיג את המתיחות ולחמם - ולו במעט ובאופן שטחי - את מערכות היחסים עם ארה"ב ומדינות המערב. הדיפלומטים ודוברי הממשל הסיני, בפומבי ומאחורי דלתיים סגורות, מקפידים על שיח פחות מתריס או אנטי־מערבי למרות "פרשיית הבלון" (בלון הריגול שארה"ב יירטה בחודש שעבר וייחסה לסין). הסינים הציגו באור חיובי את פסגת שִׁי־ביידן בשולי ועידת ה־20־G בבאלי בנובמבר, למרות שקשה מאוד להצביע על תוצרים קונקרטיים שהושגו בה או בעקבותיה.

במקביל, סין מנסה להפשיר את היחסים עם אוסטרליה שהעכירו בשנים האחרונות - בלי שאוסטרליה עשתה דבר והסתייגה מהשיח הרוסי ביחס לשימוש בנשק גרעיני.

שינוי הקו המדיני הסיני הגיע דווקא לאחר ההכרזה האמריקאית באוקטובר על מגבלות הסחר החריפות שנועדו למנוע כמעט לחלוטין את הגישה של סין לשבבים מתקדמים.

נראה שאין לממשל האמריקאי כוונה לעצור בשבבים מתקדמים והוא מוטרד מהשקעות אמריקניות בסין, גם בתחומי טכנולוגיות מתקדמות. לענקיות הטכנולוגיה - ממיקרוסופט, דרך גוגל, ועד אמזון - יש פעילות מו"פ (מחקר ופיתוח) נרחבת בתחומי הבינה המלאכותית בסין עצמה. מנתונים שנאספו בארה"ב עולה, כי גם מוסדות פיננסים ובתי השקעות אמריקאים משקיעים בחברות טכנולוגיה סיניות. דוח של אוניברסיטת ג'ורג'טאון הראה כי המשקיעים בארה"ב היו כמעט חמישית מההשקעות בחברות בינה מלאכותית סיניות ב־2015־2021, עם עסקאות בשווי של 40.2 מיליארד דולר בסך הכל.

אחרי ניסיון קודם שכשל, הממשל בארה"ב שוקל לקדם מנגנון ניטור להשקעות אמריקניות בסין. מהלך דומה נבחן גם באיחוד האירופי, אך הוא עוד בחיתוליו. הצעד האמריקאי למעשה יחייב הגדרה של תחומי טכנולוגיה בהם יוגבלו השקעות אמריקאיות בסין. הגדרות אלה יסמנו את "גבולות הגזרה" של הגל הבא של מגבלות הסחר.

בנוסף, הממשל האמריקאי מגביר את התיאום ומגייס בעלות ברית להחיל מגבלות סחר מקבילות על סין. הממשל מודע לכך שאמריקה לבדה לא יכולה למנוע לחלוטין גישה סינית לשבבים מתקדמים.

בחודשים האחרונים הצליח הממשל לגייס את ממשלות יפן והולנד (מדינות האֵם של שתיים מהיצרניות הגדולות בעולם של שבבים מתקדמים) להטיל מגבלות דומות. בכירי ממשל מציינים בנאומים פומביים שהממשל מקיים דיאלוג מתמשך עם בעלות הברית של ארה"ב באירופה ובאסיה, כמו גם עם בעלי העניין בקהילה העסקית האמריקאית. הדיאלוג כבר עוסק בגל הבא של מגבלות סחר ואף הניב פרי, לפחות עם יפן: במהלך ביקור בוושינגטון בינואר, צידד שר הכלכלה, המסחר והתעשייה היפני בשימוש במגבלות סחר בהתמודדות עם סין.

קץ דיפלומטיית "הזאב הלוחם"?

כל אלו, כאמור, לא השפיעו על מגמת חימום היחסים עם המערב מצידה של סין. עד לאחרונה, דיווחים כמו אלה על גל מגבלות סחר חדש, היו גוררים הצהרות סיניות רשמיות הכוללות ביטויים מתריסים ופוגעניים. הפעם, התגובות הרשמיות מבייג'ינג הרבה יותר מאופקות. מכאן, ניתן להסיק בזהירות מספר מסקנות.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ונשיא סין שִׁי ג'ינפינג בפסגת 20־G בבאלי / צילום: Associated Press, Alex Brandon

ראשית, באופן מסורתי, כאשר סין מתמודדת עם אתגרים פנימיים היא חותרת לייצב את יחסי החוץ שלה. במקרה זה, הנזק הכלכלי שנגרם מהשילוב של מדיניות "אפס קורונה", השפל הכלכלי העולמי והפחתת הביקוש לייבוא היו כה חמורים, עד שההתאמות הללו היו קריטיות ליציבות הכלכלית של סין. דיפלומטיית "הזאב הלוחם" המתריסה והאגרסיבית לא עולה בקנה אחד עם השאיפה לעודד את הייצוא וההשקעות הזרות.

שנית, תפניות המדיניות נובעות מאילוץ, ועל כן אינן חקוקות בסלע. אין מדובר בתמורה משמעותית ביחס של סין לעולם, וספק רב אם יש בסיס לתקוות המושמעות באירופה, שסין תכפה על רוסיה ריסון באוקראינה. כניעה רוסית באוקראינה אינה אינטרס סיני. מכאן, יש להניח ששינויי המדיניות הפנימיים והבינלאומיים ייבחנו מחדש כאשר הכלכלה הסינית תתאושש, אך העיתוי לא ברור.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

מאחורי המפגינים האנטישמיים עומדים גופים עם כיסים עמוקים

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים