גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטלטלה בקרדיט סוויס: מה יקרה לבנק ומה תהיה ההשפעה על ישראל?

בשוק ההון מנסים לנתח את השפעות הצניחה במניית קרדיט סוויס ● הראל גילאון, אופנהיימר: "אולי הבנק יצטרך למכור נכסים, אבל זה לא כמו ליהמן ברדרס ב-2008, שהיו לו נכסים רעילים במאזן" ● טמיר שפירא, איילים: "בבת-אחת החלה זרימת כספים לישראל בשבוע החולף"

סניף של בנק קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock
סניף של בנק קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock

פחות משבוע לאחר קריסתו של בנק סיליקון ואלי בקליפורניה, החשש ליציבות הבנקים עבר לאירופה. מניית קרדיט סוויס  צללה היום (ד') בצהריים ביותר מ-20% והציתה גל בהלה בבורסות אירופה, שצנחו ב-3% ויותר, בהובלת מניות הבנקים שירדו בשיעור חד הרבה יותר. 

"זו רכבת הרים, הקמנו חדר מלחמה": משרדי עורכי הדין הישראלים מתמודדים עם קריסת הבנקים 
הכי רחוק מסיליקון ואלי: שנת שיא לבנקים בישראל
מדוע ביטוח פיקדונות בבנק לא מקודם אצלנו?

האירוע של קרדיט סוויס, כך מעריך הראל גילאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר ישראל, הוא לא "מגה-אירוע", אך הוא פוגש שווקים עצבניים. להערכתו, גלי ההדף לא יגיעו עד לישראל.

"קרדיט סוויס עצרה את פרסום הדוח השנתי שהייתה אמורה לפרסם, כיוון שהיו כשלים בהליכי הדיווח. הם מדברים על כך שזיהו חולשות בדיווחים הפיננסיים, ופועלים לבצע תוכנית תיקון - הבקרה הפנימית שלהם לא הייתה אפקטיבית", מסביר גילאון.

"הם נאלצו לעכב את הדוחות כדי להתמודד עם שאלות שעלו מרשות ניירות הערך של ארה"ב. זה כמובן הוביל לצניחה במחיר המניה, אחרי שרק לפני חצי שנה הם גייס הון של 4 מיליארד דולר בהנפקה פרטית לבנק הלאומי הסעודי, שהפך לבעל העניין הגדול בבנק. הסעודים כבר הודיעו כי מסיבות רגולטוריות הם לא יכולים להזרים עוד כסף".

לדברי גילאון, קרדיט סוויס נחשבים ל"ילד הבעייתי" של תעשיית הבנקים הגדולים, בטח באירופה. "לאורך השנים היו שם הרבה מאוד עניינים, כמו קנס של חצי מיליארד דולר, הפסדים בגלל קריסת קרן הגידור ארקגוס וכדומה", הוא אומר. 

הראל גילאון, מנכ''ל משותף באופנהיימר ישראל / צילום: תמר מצפי

שפל של כל הזמנים

גילאון מציין כי המניה של קרדיט סוויס נמצאת בשפל של כל הזמנים. לשם השוואה הוא מזכיר את סיבובי ההשקעה בבנק של כור - אז בשליטת נוחי דנקנר. "המחירים שבהם דנקנר השקיע בקרדיט סוויס כשנכנס בפעם השנייה היו 35-40 פרנק שוויצרי, לעומת כ-1.8 פרנק היום".  

מה צפוי להערכתך עכשיו?
"בדרך-כלל מה שרואים כשבנק אחד נופל או נמצא בצרה, זה שבימי המסחר הבאים כל הסקטור יורד, ואז בדרך-כלל מגיע תיקון כאשר מבודדים את הבנק הלא טוב - כי התעשייה הרי לא נשארת בוואקום. אי-אפשר שכולם ייקחו את הכסף וישימו אותו במזוודות, כסף שיוצא מבנק אחד עובר לאחרים.

"אני לא מאמין שקרדיט סוויס יקרוס, או שתהיה 'ריצה אל הבנק', אבל כן יכול להיות שייצא מהבנק כסף ויעבור לבנקים אחרים, שיתחזקו. יכול להיות שמישהו ינצל את המחיר הנמוך, אולי קרנות גידור ייכנסו להשקעה, ונדע על זה בעוד כמה ימים, ואולי הבנק יצטרך למכור נכסים, אבל זה לא כמו המקרה של ליהמן ברדרס ב-2008, שהיו לו נכסים רעילים במאזן".

גילאון מוסיף כי "אנחנו בעיצומם של כל מיני אירועים שכל אחד מתדלק את השני, והשווקים מאוד עצבניים. כשפורסם המדד (בארה"ב), השווקים עלו בחדות, כי המשקיעים הסיקו שהאינפלציה בשליטה, ושאולי הריבית לא תעלה כל-כך מהר. היה תיקון גדול, ועכשיו עם מקרה קרדיט סוויס הרבה גופים חוזרים למכור ולהקטין חשיפה. זה מהלך שמזין את עצמו".

עם זאת, הוא כאמור מעריך שלא מדובר ב"מגה-אירוע".

ההשפעות יגיעו עד לישראל?
"גלי ההדף צריכים להיות מאוד ארוכים בשביל זה. להפך, ייתכן אפילו שמשקיעים מישראל או אנשים פרטיים שיש להם חשבון בקרדיט סוויס יחליטו שהבנק מסוכן להם וירגישו יותר נוח עם בנק לאומי למשל. ראינו איך המגמה התהפכה כשחברות הייטק ש'נתקעו' עם SVB הזרימו כסף לדיסקונט ולפועלים.

"נכון שיש לחץ של משקיעים להוציא כסף מישראל, אבל צריך להבין שיש להן כסף שנמצא פה כל הזמן לפעילות המקומית, ומלכתחילה רוב הכסף שחברות ההייטק מגייסות לא נמצא בישראל. במקרה הזה דווקא כספים יכולים לחזור".

נקודת שבירה 

טמיר שפירא, מנכ"ל איילים קרנות נאמנות, מסביר כי ברקע הירידות במניות הבנקים האירופים כעת עומדת "עליית הריבית החדה בעולם בשנה האחרונה, שנועדה לטפל באינפלציה הגבוהה, אבל בימים האחרונים רואים את השלכותיה הנוספות". 

לדבריו, "עליית הריבית הובילה לירידה במחירי הנכסים. אגרות חוב, מניות וגם הנכסים הריאליים - כולם שווים פחות כתוצאה מהעלאת הריבית. יש בנקים ומוסדות פיננסיים שלא נערכו לכך מראש בצורה מיטבית, ויש גם מוסדות עם מאזנים חלשים שפשוט הגיעו לנקודה בעייתית, לנקודת שבירה". 

שפירא מוצא גם נקודות אור מקומית במצב הנוכחי. לדבריו, "אנחנו רואים שנוצר דיסוננס גדול בין הבנקים הישראלים הפועלים בשוק המקומי, לבנקים באירופה או הבנקים (האזוריים, ח' ש') בארה"ב. הבנקים כאן מראים יציבות, איתנות והלימות הון גבוהה. התוצאות הכספיות שלהם שפורסמו לאחרונה הציגו בצורה ברורה שהרווחיות שלהם גבוהה, ושפעילותם יציבה מאוד".

לדבריו, "אנחנו רואים שבבת-אחת שהחלה זרימה של כספים לישראל בשבוע החולף. קיבלנו לא מעט אינדיקציות שיש כספים שמחפשים בנקים בטוחים. זה משהו שהוא לא ייאמן, משום שאם היית שואל לפני שלושה שבועות, התמונה הייתה שונה. אז קיבלנו לא מעט פידבקים מהמערכת הבנקאית, שכאבה על זה שכספים מחפשים את הדרך החוצה מישראל (על רקע קידום הרפורמה המשפטית, ח' ש'). פתאום זה התהפך, ובתוך שבועיים". 

טמיר שפירא, מנכ''ל איילים קרנות נאמנות / צילום: יח''צ

מה הדרך הטובה להגן על כספי המשקיע הממוצע?
"קודם כל צריך להקפיד על החלוקה הגאוגרפית. אנחנו כיום מבצעים חלוקה בהשקעות בעיקר בין ישראל לארה"ב, משום שלאירופה יש הרבה יותר בעיות, וגם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה לא נגמרה. כל נושא המחסור בגז הטבעי משחק תפקיד. במילים אחרות, יש טריטוריות גאוגרפיות יותר מעניינות למשקיעים. אנחנו כיום בכלל לא מושקעים באירופה".

מה כן לעשות?
"במצבים שבהם בתנודתיות כל-כך גבוהה, שהם מצבי קיצון, קודם כל אסור להיות נמהרים. לא לקבל החלטות פזיזות. צריך לפעול בשיקול-דעת. לדאוג לניהול סיכונים נכון ופיזור של השקעות. על תיק ההשקעות להיות יציב עם פיזור מטבעי טוב. להקפיד על חשיפה לדולר, ולא רק לשקל".

עוד כתבות

בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות הדירוג מזהירות, הסל מתייקר, ואיפה שר האוצר?

הכניסה של השר קרעי ב-AP השפילה אותנו פעמיים ● הקבלנים המטירו על הלקוחות מבצעים שפוגעים בתזרים ● וסמוטריץ' לא מתעסק בענייני האוצר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

הנכסים הצטמצמו ולקוחות עזבו: הרווח של אלטשולר שחם פיננסים עמד על 28 מיליון שקל

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון מהם עולה כי למרות השיפור בתשואות, הרווח ירד ב-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • החברה תחלק דיבידנד של 21 מיליון שקל • מנכ"ל החברה הציבורית יאיר לוינשטיין: "רואים פוטנציאל במנועי צמיחה נוספים דוגמת ההשקעות האלטרנטיביות"

מדפי במבה. מחירי החטיפים של אסם יעלו / צילום: Shutterstock, defotoberg

בפעם השנייה מתחילת השנה: אסם מעלה מחירים של עשרות מוצרים

אסם הודיעה כי היא מייקרת שורה של מוצרים, החל מיולי ● בממוצע יעלו המחירים ב-2.2% ● מדובר בהעלאת מחירים שנייה השנה, שתשפיע על שורה של מוצרים: מאפים, חטיפים, משקאות קפה וסירופ, תבשילים מוכנים ופתיתים

תמותה של קיפודי ים באי ריוניון / צילום: אוניברסיטת תל אביב

מגיפה עולמית מסכנת את קיפודי הים; חשש לשוניות האלמוגים

מאז דצמבר 2022 מגיפה חיסלה את רוב פרטי קיפודי הים מהמינים שנפגעו בים האדום ● מחקר חדש מגלה שהמגיפה התפשטה לאוקיינוס ההודי ● ד"ר עומר ברונשטיין, אוניברסיטת תל אביב: "המחזה היה סוריאליסטי. לראות מין שהיה כל כך דומיננטי בסביבה מסויימת פשוט נמחק בפרק זמן של שעות"

מימין: סאטיה נאדלה, ביל גייטס, סם אלטמן, ברק אובמה והשחקנית מרגו רובי. המשתתפים נבחרים בפינצטה / צילום: Associated Press, Stephen Brashear, Jordan Strauss, Jacquelyn Martin, Brynn Anderson

המפגשים של עשירי העולם שהכול קורה בהם - אבל אף אחד לא יודע שהם קורים

הם מגיעים במטוסים פרטיים, יודעים שאף אחד לא יצטט או יצלם אותם וזוכים למינגלינג עם משקיעי ענק או לטיול פרטי עם אילון מאסק וג'ף בזוס ● ברוכים הבאים לכנסי האח"מים שבהם נסגרות העסקאות הגדולות בעולם, ורק מעטים מורשים להיכנס אליהם

עו''ד בת אור כהנוביץ', מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה / איור: גיל ג'יבלי

מחלקה קטנה במשרד המשפטים תורמת לחגיגת עבירות בנייה ברשויות מקומיות

רשויות מקומיות מעסיקות תובעים חיצוניים על מנת לטפל באכיפת חוקי עזר עירוניים, בהם חריגות בנייה ועבירות חניה ● תחקיר גלובס מעלה כי חלקן מוצאות את עצמן ללא תובע פלילי, בשל טענות למדיניות נוקשה של המחלקה האמונה על מינויים בפרקליטות ● כתוצאה, האכיפה נפגעת, נאשמים מזוכים, ודיונים מתבטלים ● משרד המשפטים: "רוב בקשות ההסמכה בהן חל עיכוב אושרו זה מכבר, וברשויות מכהן תובע"

המערכת הבריטית מקרינה גלי רדיו כנגד הכטב''ם / צילום: Shutterstock

הנשק הבריטי החדש שמבטיח יירוט כטב"מים בעלות של 47 אגורות

בבריטניה עובדים על פיתוח מערכות יירוט בעזרת גלי רדיו ● באיחוד האמירויות החליטו להפנות ייצור קליעים למזרח הרחוק ● והצי הצרפתי רוצה לנצל עבור כוחותיו את יכולות הבינה המלאכותית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: AP (HENRY NICHOLLS, Kin Cheung), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אוקראינה תורשה לפגוע באדמת רוסיה ומה קורה כשנשיא ממנה שופטים

רישי סונאק מקווה להיאחז בשלטון עם קצת הנדסה של לוח השנה: בחירות באמצע הקיץ ● "התינוק הרע" גוזל מזון ממיליוני אפריקאים ● המערב עשוי לשנות את דעתו: אוקראינה תוכל לשגר טילים לתוך רוסיה ● ביידן מינה 200 שופטים שמאליים ● מורידים מחירים של 5,000 מוצרים באמריקה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

דואר ישראל. בעיגול: שי ויל / צילום: איל יצהר, יח''צ

התחילו מביסלי: כך צמחה האימפריה של האחים ויל, בעלי הבית החדשים בדואר

שמם אינו מוכר לרבים, אך שי וגיל ויל, שסבם נמנה עם מייסדי אסם, חולשים כיום על עסקים המוכרים היטב לכל ישראלי - חברת הגבייה מילגם, האפליקציות הפופולריות פנגו (חניה) וגט (מוניות) וכעת גם השליטה בדואר ישראל ● בדרך הייתה גם הסתבכות נדל"ן ברומניה, החמצה בשוק האנרגיה הירוקה והשקעה במפעל מלט כושל, שהפך לבוננזה נדל"נית ● וגם: הקשרים עם ראש הממשלה לשעבר בנט

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

ג'יימי דיימון לא מאמין שהריבית תרד, יותר מזה - הוא אומר שהיא עלולה לעלות ● בנוסף הוא לא שולל נחיתה קשה לכלכלה האמריקאית, ואומר השוק טעה בקרוב ל-100% מהתחזיות שלו

מטה אנבידיה בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

אנבידיה הכריזה על ספליט. כך זה יעבוד

ענקית הטכנולוגיה שוב הדהימה את וול סטריט עם ביצועים פנומנליים ● אחת הבשורות בדוח היא מהלך לפיצול מניות ביחס של 1 ל-10: מה עומד מאחוריו, ואיך זה יתבצע בפועל? ● שאלות ותשובות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: ap, Eric Risberg

אנבידיה עקפה שוב את ציפיות האנליסטים; המניה מזנקת במסחר המאוחר

לאחר ארבעה רבעונים רצופים במהלכם הפתיעה לטובה את התחזיות המוקדמות, אנבידיה עושה זאת שוב ● ההכנסות עמדו על 26 מיליארד דולר וב-260% יותר מהרבעון המקביל ● הרווח למניה היה 6.12 דולר, זינוק של יותר מ-450% ● החברה תבצע פיצול מניות ביחס של 10 לאחד

אחרי ההכרזה על מדינה פלסטינית: המכה החדשה שעשויה להגיע מכיוון נורבגיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: קרן העושר הנורבגית מתמודדת עם לחץ להפסיק להשקיע בישראל, למה כרים חאן החליט להודיע על הצווים בראיון ל-CNN, מפגינים פרו-פלסטינים השתלטו על אוניברסיטה בברלין ובאירלנד מסקרים איך מדווחים בישראל על המדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

בית המשפט עלול להעביר מידע מדיונים חסויים לרשות המסים / צילום: Shutterstock, Shutterstock

הסיכון שבית המשפט ילשין עליכם למס הכנסה

בתי המשפט לענייני משפחה נחשפים דרך קבע לעבירות מס שונות ● במקרה שהוכרע לאחרונה החליט ביהמ"ש להעביר לרשויות המס את פרוטוקול פסק הדין, למרות שההליך התנהל בדלתיים סגורות - מתוך חשש שהתבצעו עבירות מס בהיקף משמעותי

מתחם ההשלמה, כפר שלם / צילום: יח''צ

אחרי 6 שנים: החברה שוויתרה על פרויקט נדל"ן גדול בתל אביב

אזורים פרשה מפרויקט התחדשות עירונית באחד המתחמים בשכונת כפר שלם לאחר שלא הגיעה להסכמות עם הדיירים ● בכך ויתרה על הכנסות של כ־889 מיליון שקל ● השבוע נחשף בגלובס כי אקרו ותדהר נטשו מיזם דומה בעיר

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה שלילית באסיה; האינפלציה ביפן ירדה ל־2.5%

מדד הניקיי נופל בכ-1% ● תשואות האג"ח הממשלתיות נסחרות בירידות שערים קלות ● המסחר בחוזים העתידיים על וול סטריט מתנהל בעליות שערים קלות ● מניית יצרנית השבבים הדרום־קוריאנית סמסונג אלקטרוניקס יורדת בכ-3%, לאחר שדווח על בעיות בחלק מהשבבים שלה

תאגיד השידור הציבורי / צילום: שלומי יוסף

התאגיד פנה לאוצר: מעוניינים להעסיק טאלנטים בשכר של כ-60 אלף שקל בחודש

על פי מידע שהגיע לגלובס, מדובר בסכום שמיועד למספר קטן של עובדים ● לדברי התאגיד, מודל השכר הקיים נוצר לפני 8 שנים, והוא אינו מעודכן לתרחישי השכר הקיימים כעת בענף

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: אוהד רומנו

הפתרון של פרטנר לפרסומת שמחה בזמן מלחמה: סטטיק מבצע את חרבו דרבו

הפרסומת הקופצנית החדשה של פרטנר מתמקמת השבוע במקום השני בזכירות, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● קמפיין השירות של בנק לאומי הוא הזכור ביותר השבוע, ושטראוס משלבת אב קטוע יד בלי לעשות מזה עניין

פדרו סנצ'ז, ראש ממשלת ספרד, ינס גר סטרה, ראש ממשלת נורבגיה, סיימון האריס ראש ממשלת אירלנד / צילום: AP, Geert Vanden Wijngaert, Harry Nakos, Jean-Francois Badias

כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין

מספר מדינות מהציר הפרו־פלסטיני הודיעו במהלך מתואם על הכרה חד צדדית ● כיצד יושפעו היחסים הכלכליים והמדיניים של ישראל עם אירופה והאם מדובר בתקדים? ● גלובס עושה סדר

האם הזינוק בחשיפה לחו''ל מסוכן? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

אלטשולר שחם הגזים? החשיפה של כספי הישראלים לחו"ל בשיא כל הזמנים

גלובס חשף כי בית ההשקעות הגדול בישראל מתכוון לחתוך בחצי את החשיפה של לקוחותיו למניות בישראל ונתקל בביקורת ● כעת נתוני בנק ישראל מגלים כי חשיפת הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור, למט"ח, זינקה תוך עשור ב־76% לסכום של 154 מיליארד דולר ● הסיבה המרכזית: הוצאת כספים להשקעות בחו"ל במטרה להשיג תשואה גבוהה, בין היתר בשל חולשת השוק המקומי ● המומחים מסכימים כי התהליך הוא כורח המציאות אך חלוקים בשאלה האם מדובר במגמה חיובית או מסוכנת