בנק סיליקון ואלי | שאלות ותשובות

כל מה שכדאי לדעת על קריסת הבנק שמטלטלת את תעשיות ההייטק והפיננסים בישראל

המוסד הפיננסי המשמעותי של עמק הסיליקון נכנס לקשיים וגלי ההדף מגיעים לשוק המקומי, בדגש על תעשיית ההייטק • מה ההשלכות והאם כספי ההייטק חוזרים לישראל? • גלובס עושה סדר

קריסת בנק SVB / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
קריסת בנק SVB / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מי הוא בנק סיליקון וואלי?

סיליקון וואלי הוא בנק אמריקאי וותיק (SVB Financial Group) הנחשב למוסד הפיננסי הבולט של עמק הסיליקון. הבנק מעסיק 6,500 עובדים ומעניק שירותים בעיקר לחברות טכנולוגיה.

הכלכלנית הראשית: ההייטקיסטים הורידו הילוך בשוק היוקרה התל אביבי 
האזהרה של הכלכלן הבכיר לישראל: "הרפורמה המשפטית תוביל לעשור של אי ודאות כלכלית" | ראיון

מה קרה?

הבנק הפסיד 1.8 מיליארד דולר במכירת אגרות חוב של ארה"ב וניירות ערך מגובי משכנתאות שהוא השקיע בהם, בגלל עליית הריבית. בעקבות קריסת המניה בלמעלה מ-60% מה שמחק מעל ל-10 מיליארד דולר משווי הבנק בבת אחת, הוא נסגר על ידי התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) בארצות הברית במטרה להגן על החשבונות.

לפי הודעת ה-FDIC, התאגיד מונה ככונס נכסים וללקוחות הבנק המבוטחים תהיה גישה מלאה לחשבונותיהם החל מיום שני הקרוב. הפעילות הבנקאית תתחדש לרבות המקוונת ושירותים נוספים. נכון ל-31 בדצמבר לבנק היו כ-209 מיליארד דולר בנכסים וכ-175 מיליארד דולר בהפקדות. לבנק 17 סניפים בקליפורניה ובמסצ'וסטס.

מה ההשלכות על חברות ישראליות?

לסיליקון וואלי בנק סניף בהרצליה המעניק לפי הערכות שירותים למאות חברות ישראליות בדגש על חברות טכנולוגיה שמחזיקות בו חשבונות עו״ש, פיקדונות, מסחר ואשראי.
על פי פרסומים שונים על החברות הישראליות שחשופות נמנות: ורביט, איטורו, פיירבלוקס, רדיס ובלו וויין, קפיטוליס וטטהריי.

חוץ מזה תיתכן חשיפה אפשרית של חלק מהגופים המוסדיים בישראל.

בשוק המקומי שוררת מאז אתמול פאניקה משמעותית וחברות רבות אף ניסו למשוך כספים מהבנק, כרגע לא ברור אם בהצלחה.

האם יש קשר למחאת ההייטקיסטים ולהוצאת הכספים מישראל בצל הרפורמה המשפטית?

אין קשר ישיר בין הדברים וגם לא ברור אם כספים שיצאו הגיעו לבנק הזה. יחד עם זאת אפשר בהחלט לומר כי זו שעתם היפה של בנקים ישראלים שפועלים בשעות האחרונות בעצימות גבוהה על מנת לסייע בהעברת כספים אליהם וניכרת תנועת כספים הפוכה - לתוך ישראל, להבדיל מהמגמה של השבועות האחרונים בצל הרפורמה המשפטית.

יחד זאת יש גם עדויות הפוכות. עינת גז לדוגמה מנכ״לית פאפאיה גלובל, שגם היתה הראשונה להכריז על הוצאת כספים מישראל הפיצה ליזמי הייטק פתרון מהיר שיאפשר להם להמשיך לבצע תשלומים לספקים שלא דרך בנקים ישראלים. גז הבטיחה כי תוך שעתיים מרגע קבלת הבקשה וכל המידע, פאפאיה תוכל לסייע בהעברת הכספים לחשבון בבנק ג'יי. פי מורגן ולאחר מכן בביצוע תשלומים לספקים גלובליים בהתבסס על המערכת שלה.

מה קורה כעת?

הבנק ניסה להילחם על עתידו ולחפש רוכש אולם בינתיים הרשויות בקליפורניה החליטו לא לקחת סיכון, השתלטו על הבנק והודיעו כי החל מיום שני תהיה ללקוחות גישה מלאה לחשבונות. החשש כרגע הוא מקשיי נזילות שלא יאפשרו לכל הלקוחות למשוך את כספם אולם מכיוון ומדובר באירוע מתגלגל סביר שהדברים יתבהרו לאחר הסופ״ש. כמובן שבינתיים לא ניתן למשוך את הפיקדונות מהבנק.