גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תרומות? הממשלה והרשויות אחראיות על חלק משמעותי מהכנסות העמותות

מטרות חברתיות? ערכיות? כמעט מחצית מהכנסות העמותות מגיעה בכלל מהמדינה שמנצלת את הפיקוח המועט ● זה לא נגמר שם: אף אחד לא באמת יודע כמה המדינה מסבסדת דרך הפטור ממס

כמעט מחצית מהכנסות העמותות מגיעה בכלל מהמדינה / צילום: Shutterstock
כמעט מחצית מהכנסות העמותות מגיעה בכלל מהמדינה / צילום: Shutterstock

עמותות הן אחת הדרכים של הציבור לתרום למטרות חברתיות וערכיות. מתוקף הגדרתן, הפעילות בעמותות לא נועדה לשאת רווח, אלא לקדם מטרות שאינן בהכרח רווחיות לתורמים. לכן, הן גם פטורות ממס.

ניו יורק היא העיר היקרה בעולם לנסיעות עסקים. ואיפה ת"א ברשימה? 
דוחות החברה שמגלים מחיר ממוצע של 6 מיליון שקל לדירה בתל אביב 

אלא שהיתרון הגדול ביותר שיש לעמותות אינו עבור התורם הפרטי, אלא עבור הממשלה. הפיקוח על הממשלה באופן כללי הוא נרחב ומחויב על פי חוק, אך לא כשמדובר בעמותות. למשל, חוק חופש המידע חל על משרדי הממשלה - אך לא על עמותות. דרך עמותות, הממשלה יכולה לקדם מדיניות בזריזות עם פחות פיקוח.

למדינה אין מושג כמה היא מסבסדת

ניתן לראות את הניצול של זה בהסכמים הקואליציוניים האחרונים: הממשלה מבטיחה דרך "המשרד למשימות לאומיות" 174 מיליון שקל בשנה לעמותות שירות לאומי, כפרי נוער חקלאיים, חיזוק "מסגרות חינוכיות שונות" וכן "להעצמת מורשת הציונות הדתית ומפעלותיה", כמו בית הציונות הדתית, מורשת הרב קוק ומורשת גוש קטיף.

"בנוסף, בתוספת לבסיס התקציב יתוקצבו 110 מיליון שקל לפעילות חב"ד, שליחות ציונית בחו"ל, תוכנית מורשה... וכן תוספת חד פעמית של 156 מיליון שקל לטובת פעילות פיתוח ובינוי". סך הכל, מדובר בהוצאה של כ־340 שקל בשנת התקציב הקרובה. גם משרד הפנים בקלחת: "הממשלה תרחיב את התמיכות בארגוני רווחה שלא למטרת רווח... בתקציב שלא יעלה על 100 מיליון שקל".

 

זה כמובן רק "כסף קטן" ביחס לסכומים האדירים שהממשלה מוציאה על תמיכה בעמותות - בין אם על ידי שימוש בשירותיהן כמיקור חוץ לפעילות הממשלה, ובין אם על ידי תמיכה תקציבית ישירה.

בממוצע השנים 2018־2020, הממשלה הוציאה 41.4 מיליארד שקל בשנה ברכישת שירותים או בתמיכה ישירה. לחלקן יש גם תורמים פרטיים והממשלה בעיקר מסייעת - אך רבות אחרות ניזונות בעיקר מהממשלה. בנוסף אליהן, הרשויות המקומיות מתקצבות עמותות ב־5.1 מיליארד שקל בשנה. יחד מדובר על 46.5 מיליארד שקל בשנה. סך הכל, הכספים הממשלתיים והמוניציפליים מהווים 44% מכלל הכנסות העמותות בישראל.

אך למעשה, ייתכן שרוב מוחלט של הכסף שמגיע לעמותות בישראל מקורו ממשלתי. סעיף 46א' לפקודת מס הכנסה מאפשר לאדם החזר מס של 35% מסכום התרומה למגוון רחב של עמותות שוועדת הכספים של הכנסת אישרה. בעוד שההטבה ניתנת לבחירת האדם, מדובר בפועל על סבסוד ממשלתי לכל דבר.

כמה מתוך התרומות הוולנטריות למעשה סובסדו בידי הממשלה? דוח הכנסות המדינה ממסים לא מכיל כלל את הקטגוריה, ובמענה לבקשת גלובס, ענו ברשות המסים ש"לאור ריבוי הערוצים באמצעותם ניתן להגיש בקשה לזיכוי עבור תרומות נדרש עיבוד מורכב לצורך הפקת הנתונים, ואין ברשותנו נתון זמין". או במילים אחרות - למדינה אין מושג כמה היא מסבסדת בערוץ הזה.

מתי יגיעו הנתונים על שנת 2021?

בדוח מבקר המדינה מ־2021 בנושא כשלי רשות המסים להעניק החזרי מס כחוק, מצוטט דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת לפיו "בשנת 2016 ההכנסות של אלכ"רים (ארגונים ללא כוונת רווח, ע"א) מתרומות הסתכמו בכ־21 מיליארד ש"ח, מכלל זה סך התרומות שדווחו למס הכנסה בדוחות השנתיים של היחידים והתאגידים היה כ־2 מיליארד ש"ח" בלבד.

עוד אמר מבקר המדינה, כי "חלק ניכר מהתורמים למוסדות ציבור המוכרים לצורך הטבת מס אינם מדווחים על התרומה ואינם תובעים את הטבת המס. וזאת בין היתר מהסיבות האלה: התורם אינו תושב ישראל ואינו מחויב במס בישראל, סכום התרומה קטן מסכום התרומה המינימלי המעניק את הטבת המס", ועוד.

לכן, מבקר המדינה מציע לעבור לשיטה של ניכויים מתשלום המס במקור במקום זיכויים בדיעבד, וכך לאפשר לאזרחים לממש את מלוא הטבת המס המגיעה להם בחוק בלי שיידרשו לעבור דרך בירוקרטיה נוספת של רשות המיסים.

אלו לא הנתונים החסרים היחידים. בעוד שמסד הידע של רשם העמותות עשיר ונוח לעבודה, הוא אינו מונגש לכל השנים הזמינות. בנוסף, למרות שרוב הנתונים ל־2021 כבר זמינים באתר, הטבלה המלאה של כל העמותות בישראל עדיין אינה זמינה - ולא תהיה זמינה לפחות עד יוני 2023, שכן רק אז עמותות יגישו את הדוחות שלהן על 2021.

בשל הפערים הגדולים במידע על עמותות, וחובות השקיפות הפחותות שחלות עליהן, הן מהוות מוצא נוח להוצאה ממשלתית. בעוד שפעולה דרך עמותות לעיתים נדרשת בשל התמחות ספציפית של העמותה - זה פוגם ביכולת האזרחית לפקח על השלטון.

עוד כתבות

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%