גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענקית תדלוק מוכרת את התחנות שלה בהולנד ובגרמניה. איך זה ישפיע על ישראל?

חברת דלק אירופית הודיעה על מכירת כל תחנות התדלוק שלה, כדי להתמקד בפיתוח תשתיות טעינה ● על פי ההערכות עד סוף העשור עשויות לצנוח הכנסות חברות הדלק מבנזין במיליארדי שקלים ● כיצד יתמודדו החברות בישראל עם התפנית האסטרטגית?

תחנת דלק של TotalEnergies / צילום: Shutterstock
תחנת דלק של TotalEnergies / צילום: Shutterstock

ענקית הדלק TotalEnergies הודיעה בשבוע שעבר כי היא מוכרת את כל רשת תחנות התדלוק שלה בגרמניה ובהולנד, תמורת סכום שמוערך בכ־3.1 מיליארד אירו. בהודעה שפרסמה, כתבה החברה כי המהלך מתבצע על רקע ההחלטה של האיחוד האירופי לאסור מכירה של כלי רכב עם מנועי בערה פנימית החל משנת 2035: "החלטות מרחיקות לכת הניעו את החברה לקבלת החלטה ביחס לרשת תחנות התדלוק שלה באירופה, שכבר היום חוות ירידה בהכנסות בשל הירידה ממכירות הדלק. החברה מעוניינת להתמקד בפיתוח של שיטות תחבורה חדשות, בעיקר רכב חשמלי והנעת מימן, בשני השווקים".

התחדשות עירונית סביב המטרו: כמה דירות נמצאות בסכנה בגלל תוואי התוכנית?
האסטרטג של מורגן סטנלי: "השוק הדובי כמעט ונגמר, והסוף יהיה כואב ומרושע"

עסקה זו היא רק דוגמה אחת לזעזועים שנלווים למעבר המהיר של שוק הרכב מבנזין לחשמל. הזעזועים משפיעים לא רק עליו, אלא גם על שווקים היקפיים ובראשם שוק הדלק. אמנם עיקר ההשפעה תורגש רק לקראת סוף העשור הנוכחי, אולם כבר היום חברות דלק גלובליות ניצבות בפני צורך לבצע תפנית חדה באסטרטגיה העסקית שלהן.

את ניצני ההשפעה אנחנו כבר רואים גם בישראל בכניסה של כמעט כל חברות הדלק הגדולות לתחום תשתיות טעינה לרכב חשמלי, וזו כנראה רק ההתחלה.

 

ירידה חדה בהכנסות השנתיות

אז איך יושפעו ההכנסות של שוק הדלק מהמעבר לכלי רכב חשמליים? ב־2020 פרסם מבקר המדינה דוח על ענף תחנות הדלק, לפיו בסוף 2019 פעלו בישראל 1,209 תחנות תדלוק, שכ־77% מהן נמצאו בבעלות ארבע חברות הדלק הגדולות. ב־2016 (הנתון הרשמי האחרון שמציג המבקר) מכרו התחנות הללו במצטבר כ־3.6 מיליארד ליטר בנזין, שהיוו בערך 86% מכלל צריכת הבנזין הכוללת של המשק. בהנחה שצריכת הבנזין די דומה גם כיום, מדובר במחזור הכנסות של כ־25 מיליארד שקל בשנה ממכירת בנזין לכלי רכב פרטיים (רוב הסולר נמכר לשוק המוסדי ולציים מסחריים).

המעבר מואץ של ישראל לרכב חשמלי צפוי לפגוע בהכנסות הללו, ורמז להיקף הפגיעה אפשר למצוא בדוח חדש של משרד האוצר שפורסם בפברואר. הדוח מבוסס על תרחיש די שמרני, לפיו ב־2030 ינועו על כבישי ישראל כמיליון כלי רכב חשמליים. על בסיס הנחה זו, המשמעות היא שהמדינה תאבד כ־3 מיליארד שקל מבלו על דלק בשנת 2030, במונחים ריאליים.

נזכיר, שגובה הבלו על דלק הוא כ־3.3 שקל לליטר ובממוצע הבלו מהווה בסביבות 50% מהמחיר של ליטר בנזין לנהג. כלומר, מדובר על ירידה במכירות הבנזין השנתיות בהיקף של כמעט 6 מיליארד שקל עד סוף העשור וזאת בהנחה, שהבלו ומחיר הבנזין יישארו יציבים פחות או יותר. במילים אחרות, חברות הדלק עשויות להפסיד לפחות רבע מהכנסותיהן ממכירת בנזין (ברוטו, כולל מיסים) כתוצאה מהמעבר של שוק הרכב הישראלי לחשמל.

עוד מעריכים באוצר כי כלל ההוצאות של הנהגים בישראל על בנזין ירדו בשנים הקרובות בשיעור בגלל המעבר ההדרגתי לכלי רכב חסכוניים, עם הנעת בנזין או משולבת (היברידיים ופלאג־אין).

מהצד השני של המתרס, על פי הערכות פנימיות בענף, חלקם היחסי של כלי הרכב החשמליים מכלל כלי הרכב הפרטיים בישראל ימשיך להיות נמוך יחסית לפחות עד 2028, והירידה בהכנסות מבנזין לא תהיה משמעותית כפי שמעריך האוצר. לדברי גורם בכיר בענף, במקביל צפויות ההכנסות משיווק סולר בתחנות דווקא לעלות. עם זאת, צפויה ירידה הדרגתית במספר התחנות וסגירה של תחנות לא רווחיות, ותהליך כבר החל.

חשמליות עממיות יאיצו את החדירה

כך או כך, קצב חדירת כלי הרכב החשמליים לשוק הישראלי כבר כיום מהירה יותר מהצפוי, ולמעשה מקדימה בכמה שנים את התחזיות הרשמיות של משרד האנרגיה, שפורסמו בשנת 2019. על כן, בתרחיש העדכני שצפוי להתפרסם בקרוב, בסוף העשור עשויים להיות בישראל הרבה יותר ממיליון כלי רכב חשמליים (כולל כלי רכב משומשים), אולי אפילו אחד מכל שלושה כלי רכב פרטיים.

חיזוק נוסף לתרחיש הזה מעניקה המגמה הנוכחית של יצרני הרכב לעבור בשנים הקרובות לייצור של כלי רכב חשמליים זולים ונגישים הרבה יותר מרכבי הדור הנוכחי. טסלה למשל, שוקדת במרץ על ההכנות לייצור המוני של מכונית חשמלית קומפקטית בתצורת חמש דלתות. המכונית תושק כנראה ב־2024 והיא עשויה להיות אחת החשמליות הזולות בשוק עם מחיר יעד שמוערך ב־25־30 אלף דולר לפני מיסים וסובסידיות.

לצידם ניצבים שלל דגמים חשמליים עממיים מתוצרת סין. דגמים משפחתיים־חשמליים בטווח מחיר משוער של 120־130 אלף שקל, יכולים לפצות על העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי ל־35% שמתוכננת לתחילת 2024, ולהאיץ דרמטית את קצב החדירה.

איך יתמודדו חברות הדלק עם הירידה בהכנסות?

אובדן ההכנסות הצפוי מציב דילמה רצינית בפני חברות הדלק, וכאמור הקושי מורגש כבר כיום. הערכה עדכנית של בריטיש פטרוליום (bp) למשל, מגלה כי רק בין 10% ל־20% מההכנסות של מותג הדלק שלה ARAL מגיעות כיום ממכירת דלקים ללקוחות פרטיים. חברת המחקר בוסטון קונסלטינג (BCG) אף העריכה לאחרונה כי עד 85% מתחנות התדלוק עשויות להיות לא רווחיות עד 2035.

כאמור, רוב חברות הדלק בישראל הלכו בעקבות ענקיות הדלק הגלובליות, דוגמת Exxon, bp ואחרות, ו"נעצו דגל" בשוק הטעינה לרכב חשמלי. מגמה זו מקבלת רוח גבית מרגולציה חדשה, שאמורה להסיר רבים מהחסמים המנהלתיים שמעכבים הקמת עמדות טעינה בתחנות.

אולם, המהלך הגלובלי להגדלת ההכנסות מטעינה הוא לא בהכרח אפשרי בישראל. בעוד שבאירופה ובארה"ב עצירת ביניים לטעינה בנסיעות ארוכות היא כמעט הכרח, בישראל הקטנה הנטייה הטבעית צפויה להיות שימוש מוגבר בעמדות ביתיות או בעבודה. זאת, במיוחד בשל העובדה שעלות הטעינה הביתית בישראל היא מהזולות בעולם. התחנות בישראל גם קטנות מתחנות הדרכים הענקיות של אירופה ובארה"ב, והמשמעות היא שמספר המכוניות החשמליות שיכנסו אליהן תהיה מצומצמת יותר ממספר מכוניות הבנזין - ולכך עשויה להיות השפעה על העסק הרווחי של מכירת מוצרים בשטח התחנות.

מסיבות אלו, אפשר לצפות לשינויים עסקיים מואצים בקרב חברות הדלק בישראליות בשנים הקרובות ואולי אפילו תסריט של יציאה הדרגתית של הענקיות המקומיות מעסקי הליבה ומכירתם לצדדים שלישיים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח