האסטרטג של מורגן סטנלי: "השוק הדובי כמעט ונגמר, והסוף יהיה כואב ומרושע"

לפי האסטרטג מייקל ווילסון, עצירת הפיקדונות הבנקאיים ע"י הרשויות האמריקאיות מייצגת את תחילת הסוף של שוק דובי, שכן "ירידה בזמינות האשראי סוחטת את הצמיחה מהכלכלה" • לדבריו, הסבירות למחנק אשראי גדלה משמעותית • ומה הוא ממליץ לעשות?

שוק דובי | אילוסטרציה: shutterstock
שוק דובי | אילוסטרציה: shutterstock

השוק הדובי מתקרב לסופו, וזה הולך לכאוב - כך לפי מייקל ווילסון, האסטרטג של בנק ההשקעות מורגן סטנלי, מאמין שאותות של לחץ במגזר הבנקאי מצביעים על מה שעשוי להיות תחילתו של סוף "כואב ומרושע" בשוק הדובי במניות ארה"ב. 

ההפסד הגדול של הסעודים בעסקת קרדיט סוויס והמרוויח מהבנק המתחרה
אמזון מתכוונת לפטר 9,000 עובדים נוספים 

שוק דובי מתייחס לתקופה ממושכת של ירידת מחירים בשוק המניות (החל מירידה של 20% משיאו הקודם), המלווה בדרך-כלל בסנטימנט שלילי של משקיעים וחוסר ודאות כלכלית.

ווילסון, שלפי בלומברג חזה נכונה את המכירה במניות בשנה שעברה ואת ההתאוששות באוקטובר, כתב בסקירה למשקיעים: "עם עצירת הפיקדונות הבנקאיים על ידי הפד וה-FDIC, משקיעי מניות רבים שואלים אם מדובר בצורה נוספת של הרחבה כמותית (כלומר רכישות ניירות ערך במטרה להזרים כספים לשווקים ולעודד את הפעילות במשק, ע"ט) ולכן 'מסוכנת'. אנחנו טוענים שלא". לטענת ווילסון, מדובר ב"תחילת הסוף של השוק הדובי, שכן ירידה בזמינות האשראי סוחטת את הצמיחה מהכלכלה".

ווילסון, הידוע כאחד ה"דובים" החזקים בוול סטריט, מאמין שה-S&P500 ימשיך להוות אפיק לא אטרקטיבי, אלא אם כן פרמיית הסיכון של המניות תעלה משמעותית, עד 400 נקודות בסיס מרמת ה-230 הנוכחית. "החלק האחרון של שוק דובי יכול להיות מרושע וגם מתואם מאוד", אמר ווילסון. "המחירים יורדים בחדות באמצעות זינוק פרמיית סיכון מנייתי שקשה מאוד למנוע או להגן בתיק".

"זרז בלתי צפוי"

האירועים האחרונים במערכת הבנקאית העלו חששות לגבי היציבות הפיננסית העולמית. למרות מאמצי הבנק המרכזי להגדיל את הנזילות בדולר וההסכמה של UBS לרכוש את קרדיט סוויס, המשקיעים עדיין מודאגים מהמצב הבריאותי הכללי של מערכת הבנקאות העולמית.

"כך בדיוק מסתיימים שווקי הדובים - זרז בלתי צפוי שמובן מאליו בדיעבד מאלץ את המשתתפים בשוק להכיר במה שהיה ממש מולם כל הזמן", כתב ווילסון. "האירועים האחרונים מצביעים על כך שהאשראי הופך פחות זמין עבור מגוון רחב של עסקים, מה שיכול להיות הנקודה שתשכנע את המשקיעים שתחזיות הרווחים גבוהות מדי", ולכן אינן מציאותיות. הוא מוסיף וטוען כי הסבירות למחנק אשראי גדלה משמעותית, דבר שעלול להיות בעל השלכות קשות על הכלכלה והשווקים הפיננסיים.

לדברי ווילסון, ההמלצה היא לאמץ אסטרטגיית השקעה הגנתית המעדיפה סקטורים ומניות עם רמת תנודתיות נמוכה. הוא גם מזהיר מפני ההנחה המוטעית שחברות טכנולוגיות בעלות שווי שוק גבוה חסינות מפני אי-ודאות כלכלית ובעיות צמיחה.

ווילסון לא לבד בתחזית השלילית לשווקים. האסטרטגים של ג'יי.פי מורגן צ'ייס בראשות מיסלב מטיקה אמרו כי עקומת התשואות ההפוכה "תיווכח נכונה", כשהיא מאותתת על מיתון שבדרך. לדבריהם, הרבעון הראשון יהיה כנראה נקודת השיא של המניות השנה, והמניות לא יגיעו לשפל עד שהפד יפנה להורדת הריבית.