גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכירת קרדיט סוויס: המנצח הגדול, המפסידים שעשו עסקה גרועה והמיליארדים שנמחקו

אחרי שלושה ימים של ריצה אל הבנק, הרשויות בשוויץ אירגנו עסקת רכישה בהולה לקרדיט סוויס בשווי זעום יחסית של 3.2 מיליארד דולר ● הזוכה הגדול בעסקה הוא הבנק הרוכש, UBS, שניקה את שוויץ מתחרות, והמפסידים הם דווקא הסעודים שעוררו את הבהלה מלכתחילה

בנק קרדיט סוויס ויו אס בי / צילומים: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנק קרדיט סוויס ויו אס בי / צילומים: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי שנים ארוכות של הידרדרות אטית אך עקבית במצבו, ושלושה ימים של "ריצה אל הבנק" שבמהלכם משכו משקיעים ובעלי פקדונות עשרות מיליארדי דולרים, הגיעה ביום ראשון "מכת החסד" על הבנק קרדיט סוויס: הרשויות בשוויץ אירגנו עסקת רכישה זריזה על ידי המתחרה הגדולה ביותר שלו, UBS, ב"מחיר מציאה" של כ־3 מיליארד פרנק שוויצרי (3.2 מיליארד דולר). היסטוריה של יותר מ־160 שנה הסתיימה במסיבת עיתונאים חפוזה בברן ביום ראשון בערב, אותו הגדיר יו"ר חבר המנהלים של הבנק החבול כ"יום היסטורי ועצוב".

הסעודים חשבו שקנו את קרדיט סוויס במחיר מציאה - והפסידו בענק 
להעלות את הריבית או לא? הדילמה הגדולה של הפד 
העזרה הראשונה לא הספיקה, מי יציל את המערכת הבנקאית ואיך? | פרשנות

במסגרת העסקה שנחתמה, שווי מניה אחת של קרדיט סוויס יעמוד על 0.76 פרנק שוויצרי בלבד, עשירית ממחירה רק לפני שנה. כעת, מקוות הרשויות בשוויץ וכן בנקים גדולים באירופה והבנקים המרכזיים ביבשת, כי הרכישה תסייע להרגיע את השווקים ותמנע תגובת שרשרת שעלולה לאיים על היציבות הפיננסים ביבשת.

תהפוכות הימים האחרונים כבר מבליטות כמה מנצחים ומפסידים, אך אלו נכונים רק לנקודת הזמן הנוכחית. העובדה כי מניית UBS ירדה ביום שני בתחילת המסחר ב־14% בבורסה של ציריך (לאחר מכן הירידות הפכו לעליות של כ־5%), מוכיחה כי יש לקחת הגדרות אלו בעירבון מוגבל.

 

המרוויחים: ל־UBS כבר אין תחרות

הבנק השוויצרי הגדול ביותר במדינה, UBS, נחשב ל"מנצח הגדול" של העסקה. המנכ"ל ההולנדי של הבנק, ראלף האמרס, יעמוד כעת בראש הפעילות המשותפת, שתגדיל את הנכסים של הבנק לחמישה טריליון דולר. לפי סוכנות הידיעות בלומברג, רק הפעילות של קרדיט סוויס בשוויץ עצמה "שווה פי שלושה ממה ש־UBS שילמו על הבנק כולו". הליך הרכישה אמור להסתיים עד סוף השנה הנוכחית והאמרס הזהיר השבוע את "להתייחס לקרדיט סוויס בתור המתחרה שלנו... עד שהעסקה מסתיימת".

מאחורי "עסקת העשור בבנקאות", כפי שכינה אותה הבוקר ה"בליק" השוויצרי, עומדות הרשויות בברן. למעשה, הממשלה השוויצרית הייתה כה להוטה לאפשר את הרכישה, עד שהבטיחה להשעות את הבדיקה המתבקשת בנוגע להשלכות הכוח הפיננסי של מיזוג שכזה על הלקוחות בשוויץ עצמה, כמתחייב בחוק. היא גם הבטיחה ל־UBS ערבות מדינה של עד תשעה מיליארד אירו, כשיפוי אפשרי על כל הוצאה שתהיה לו בעקבות ההסתבכויות המשפטיות של קרדיט סוויס. אלו שידועות, ואלו שלא.

למעשה, מערכת הבנקאות השוויצרית שמה למעשה את כל הז'יטונים על UBS. לבנק יכולה להיות תמיכה אדירה בנזילות מצד הבנק המרכזי במדינה, שכבר הבטיח יותר מ־50 מיליארד פרנק שוויצרי בסיוע. ללא ספק, המיזוג שיווצר כעת, אחרי שאלפי עובדי "קרדיט סוויס" יפוטרו, עסקים מסוימים שלו יצומצמו, חלק מהלקוחות הבעייתיים יותר "ייבעטו החוצה" - יהיה "ענק מדי מכל ליפול". מצד שני, הדבר אומר בחינה ממשלתית מתמדת וקפדנית יותר מבעבר.

 

המפסידים: קרדיט סוויס ובעלי המניות

החזון של הבנק השוויצרי קרדיט סוויס היה להיות "הבנק של הכל" - גם חסכונות, גם מיזוגים ורכישות, גם הנפקות, גם ניהול עושר, סופרמרקט ענק של שירותי בנקאות לכל דורש, מהון של עשרות מיליונים ועד לעשרות מיליארדים. החזון הזה קרס בעקבות ביצועים עסקיים גרועים, ניהול כושל ובעיקר סדרה של הסתבכויות פיננסיות וחוקיות, באפריקה ובעולם.

הבנק שיווק מוצרים נחותים ללקוחות וסיבך אותם במחיקות (פרשות ארכגוס, שבה קרן פרטית מקוריאה הימרה במינוף אדיר על מניות הטק וקרסה, וגרינסיל, שבה חברה אוסטרית־בריטית הציעה מוצר מימוני לטווח ארוך ללא בסיס מזומנים מספיק). הוא הסתבך בעצמו עם חשיפה במיליארדים לשתי החברות, נקלע לעימות עם רשויות החוק בארה"ב ובשווייץ, שילם כופר, פיטר חברי הנהלה ועוד.

בקיץ שעבר מונה לו מנכ"ל חדש, והוכרזה רפורמה שאמורה הייתה לשנות את העניינים, אבל לבנק לא ניתנה האפשרות להשלים אותה. המצב הפיננסי העכשווי חרץ את גורלו. הוא היה מעדיף אולי לעבור הלאמה במקום להימכר בנזיד עדשים, אבל הרשויות בשוויץ לא היו מוכנות לעשות זאת.

נדמה שזהו מסר שמהדהד מאירופה גם לארה"ב, כאשר גם הרשויות בבריטניה העדיפו לארגן בחופזה עסקת מכירה לסניף הבריטי של בנק סיליקון ואלי ל־HSBC במקום להתערב, כפי שעושים בימים אלה בארה"ב. כספי מסים לא יחלצו ישירות בנקים באירופה, אומר המסר. כל עוד הדבר אפשרי לפחות.

המשקיעים: בין הסעודים למחזיקי האג"ח

רק לפני כמה חודשים התגאה מנכ"ל הבנק הלאומי הסעודי בעסקת הרכישה של 9.9% ממניות "קרדיט סוויס" תמורת 1.5 מיליארד פרנק שוויצרי. "זה מותג של יותר מ־160 שנה", הוא אמר לכלי התקשורת, "והשגנו אותו במחיר רצפה, הכי נמוך שיכול להיות". לצדו, גם לקרן ההשקעות הקטארית היו כ־7% ממניות הבנק. כעת, שני המשקיעים מהמפרץ נוכחו לדעת כי עשו עסקה גרועה, והפסידו יותר משני שלישים מהשקעותיהם.

הסעודים הפסידו 1.1 מיליארד פרנק שוויצרי (1.2 מיליארד דולר), אך למעשה הם היו אלו שסייעו להצית את שרשרת האירועים שגרמה לקריסת קרדיט סוויס ביום רביעי האחרון, עם ההודעה שלא יזרימו יותר מזומנים לבנק. ההפסד הכספי של הקטארים ככל הנראה גדול יותר, מכיוון שקנו את הנתח שלהם בימים בהם הבנק היה שווה עשרות מיליארדים.

אבל המפסידים הגדולים ביותר הם מחזיקי איגרות חוב מסוג AT1 (Additional Tier 1) של הבנק. במסגרת המכירה, איפשרה הממשלה ל־UBS להתחמק מאחריות לשכבה זו של חוב הבנק, שמוערכת ב־17 מיליארד דולר (16 מיליארד פרנק). השאלה הגדולה היא כיצד ישפיע המהלך על 265 מיליארד דולר באג"ח אלו של בנקים אחרים באירופה, כעת כשהתגלה כי הן חסרות ערבות. לפי דיווחים, המחזיקים באג"ח אלו הם בעיקר קרנות גידור, אך גם מנהלי עושר באסיה.

הנעלם הגדול: היציבות בשווקים

הבנק המרכזי האירופי מיהר לברך על העסקה, ואמר כי הוא מקווה שהיא תשיב את היציבות לשווקים. תסריט האימים של פאניקה וחשש שמביאים לריצות אל בנקים מפחיד את כל הבנקים המרכזיים. בינתיים, ניסיונות ההרגעה נמשכו: "למגזר הבנקאות בגוש האירו יש נזילות רבה והון רב", אמרה נשיאת הבנק המרכזי האירופי (ECB) כריסטין לגארד. רק בחמישי שעבר ה־ECB החליט להעלות את הריבית בעוד 0.5%, כשהוא מגביר את הלחץ על הנזילות. כעת הוא מבטיח לסייע במקרה הצורך לכל בנק הנקלע לקשיי נזילות ואליו הצטרף בנק אנגליה. הפד האמריקאי, בתיאום עם בנקים מרכזיים ברחבי העולם, הודיע על פתיחת קווי ההחלף הדולריים (SWAP) באופן יומי, כדי למנוע מצוקת אשראי בשווקים.

עוד כתבות

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ