גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יעדי קיצוץ העלויות של אילון מאסק בטסלה לוחצים את המתחרות בתחום המכוניות החשמליות לפינה

ג'נרל מוטורס, פורד ופולקסווגן ניצבות מול הניסיון להתמודד עם שאלת קיצוץ העלויות בתחום המכוניות החשמליות של דגמים עתידיים 

 

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul

יצרניות הרכב המתחרות בטסלה ניצבות מול אתגר חדש לאחרונה, לאחר שאילון מאסק הכריז על היעד הבא שלו: הורדת עלויות בבניית הדור הבא של המכוניות החשמליות בכ־50% במהלך השנים הקרובות.

הורדת שכר וחודשים בלי עבודה: המציאות החדשה של המגייסים 
קפריסין, יוון או פורטוגל: כל מה שידוע על תוכנית "אקסודוס" של ההייטקיסטים לאירופה
המנכ"ל הראשון של אמזון אחרי בזוס נקלע לסחרור לא צפוי

אנליסטים מעריכים כבר היום כי הדגמים המצליחים ביותר של טסלה נהנים מיתרון של אלפי דולרים על פני הדגמים של החברות יריבות בכל הנוגע לעלויות הייצור, והמתחרות האלה עושות מאמצים בכדי לצמצם את הפערים.

"ישנו נתיב ברור לייצור מכונית קטנה יותר שהייצור שלה יותר זול ופחות מורכב בערך במחצית לעומת דגם 3 שלנו", אמר מאסק מוקדם יותר החודש בכנס של מורגן סטנלי.

דבריו חזרו על היעד, שהודגש במהלך יום המשקיעים של טסלה. מנהלים בחברה שואפים להשיג את הורדת העלויות דרך שילוב של אינטגרציה ורטיקלית, אוטומציה במפעלים, הורדה במחיר החלקים וצעדים נוספים.

מאסק, בעל היסטוריה של החמצת יעדי תמחור שאפתניים, לא פירט סכומים ספציפיים או או מועד להצגת המכוניות לשוק. אבל אנליסטים רואים בחסכונות האלה פרט שעשוי לעזור לטסלה להציג לשוק מכונית חשמלית במחיר של 25 אלף דולר- הבטחה שהיא מנסה לפתח כבר שנים ארוכות, זאת מבלי להשמיד את שולי הרווח באחוזים דו־ספרתיים מהם נהנית החברה בתעשיית המכוניות החשמליות.

בטסלה סירבו להגיב.

לחסוך מדולר לסנט על כל מכונית שיוצאת מהמפעל

מאז הימים המוקדמים ביותר של תעשיית הרכב, המנהלים היו אובססיביים לגבי קיצוץ הוצאות. מאמץ זה הוא שהניע את הפיתוח של פס הייצור, מיזוגים מבולגנים, בריתות בינלאומיות בין חברות ושינויים גדולים בעיצוב והנדסת המכוניות - כשמטרת כולם הייתה למצוא דרכים לחסוך דולרים, אם לא אפילו סנטים, על כל מכוניות היוצאת מהמפעל.

אבל המאמצים שלהן קיבלו משנה תוקף לאחר שמנהלים בתעשייה החלו להילחם בשתי חזיתות: הניווט בתוך לחצי אינפלציה על העלויות, במקביל להשקעת סכומים גדולים במכוניות חשמליות בתקופה בה משקיעים ורגולטורים שמו טכנולוגיה זו בעדיפות גבוהה.

"זה די מגביר את הלחצים על יצרניות רכב מסורתיות", אמר מארק ווייקפילד, דירקטור מנהל בחברת הייעוץ AlixPartners, שמעריכה כי תעשיית הרכב התחייבה לסכום כולל של 526 מיליארד דולר בכדי להמיר קווי מוצרים למכוניות חשמליות עד 2026.

המימון הזה יקרה לפני שרוב החברות יראו רווח בקנה מידה משמעותי במכירות של מכוניות חשמליות, שצמחו באופן חזק, אבל עדיין מהוות חלק קטן מכלל המכוניות הנמכרות בעולם.

הלחצים החדשים מצד מאסק הורגשו ביום שלישי בפגישה של חברת פולקסווגן עם אנליסטים ומשקיעים.

פטריק האמל, אנליסט של UBS, התייחס לתוכניות קיצוץ העלויות של טסלה כששאל בכירים ב פולקסווגן לגבי המכונית החשמלית שלה מדגם ID.3, שמחירה אמור להתחיל ב־40 אלף דולר באירופה ומתומחרת "רק מעט מעל לרמת כיסוי העלויות" מבחינת החברה.

"אני באמת מתקשה לראות איך פולקסווגן הולכת להציג לשוק מכונית חשמלית שתהיה גם רווחית לחברה בתקופה של שנתיים", אמר למנהלים.

"אנחנו מאוד מודעים לכך שהתחרות תיעשה קשוחה יותר", אמר ארנו אנטליץ, מנהל הכספים הראשי ב פולקסווגן. "אז אנחנו מנסים להישאר ממוקדים עד כמה שאפשר בצד של עלויות התקורה".

בסופו של דבר, פולקסווגן מהמרת על כך שהדור החדש ביותר של המכוניות החשמליות שלה, הבנויות עם חלקים שכבר פותחו, יעניקו לה קנה מידה בייצור לאורך הזמן וכך עלויות הייצור ירדו. אנטליץ חזר על כך שהחברה מתכננת מכונית חשמלית שמחירה יהיה נמוך מ־25 אלף אירו, או כ־27 אלף דולר. החברה הראתה גרסת קונספט של הדגם החדש בשבוע שעבר ואמרה שהוא אמור לצאת לשוק באירופה ב־2025.

"עד אז יהיה לנו קנה מידה משמעותי", אמר.

טסלה הצליחה לצמצם עלויות בשיפור של 30% מאז 2018

האבולוציה של טסלה בהפיכתה ליצרנית רכב מהמניין קרתה עם מכונית הסדאן מדגם 3, שמחירה מתחיל בכ־45 אלף דולר בארה"ב, והייתה אמורה להיות מכונית במחיר של 35 אלף דולר כשנחשפה לראשונה ב־2016. אבל כשהייצור החל ב־2017 היא לא הוצעה במחיר זה, כי החברה לא יכלה למכור אותה ב־35 אלף דולר בלי להפסיד כסף, אמר מאסק.

במקום זה, עסקה טסלה בניסיונות מתמשכים לצמצם עלויות, ואמרה שהצליחה להגיע לשיפור של 30% מאז 2018 דרך שינויים בכמה תחומים, כולל פריון, שינויים הנדסיים וקנה המידה של הזמנות מספקים. מנהלים אומרים שהפעולות האלה מדגימות את הדרכים העתידיות בהן ישיגו הורדות מחיר נוספות לדגמים מהדורות הבאים.

בחברה Caresoft Global, המפרקת מכוניות כדי להשוות עלויות בין דגמים מתחרים, מעריכים שדגם ה־SUV של טסלה, דגם Y נהנה מיתרון של לפחות 3,000 דולר לעומת מכוניות מתחרות של חברות אחרות, בהחרגת הסוללות, כך אמר מנכ"ל חברת הייעוץ מת'יו ווצ'פראמפיל.

אפילו אם מאסק לא יצליח להגיע להורדת עלויות של 50%, צופי התעשייה אומרים שכל מאמץ משמעותי לעבר היעד הזה יהיה חשוב. בפועל, הטענות של מאסק קובעות למשקיעים רף חדש לפיו הם יכולים להעריך את היכולת של חברות רכב אחרות להתחרות עם טסלה.

"זה האתגר שלהם לתעשייה", אמר מארק פילדס, לשעבר מנכ"ל פורד. "האם שאר התעשייה הולכת לעמוד על הרגליים ולשים לב? אני חושב שכן". משקיעים כבר היום מטילים ספק ביכולת של יצרניות רכב מסורתיות להתחרות עם טסלה.

בכנס בפברואר, רוד לייש, אנליסט של Wolfe Research, אמר למנכ"ל פורד ג'ים פארלי שבסקר שהחברה שלו עשתה בין 100 משקיעים, 92% אמרו שהם לא חושבים שיצרניות מסורתיות יהיו מסוגלות להתחרות בטסלה בתחום העלויות.

פארלי לא היה מופתע. הוא לעתים קרובות מציין את היתרון של יותר מ־10,000 דולר למכונית שטסלה נהנית ממנו כשהוא מדבר על הצורך לעשות שינויים. על מנת לפוגג התנגדות בתוך החברה שלו, נקט צעדים לפצל אותה למחלקות חדשות - כולל מחלקה שעובדת על מכוניות חשמליות עתידיות - בניסיון לעודד חשיבה חדשה.

המאמץ של פורד לייצר מכונית חשמלית נמדד נגד שולי הרווח של טסלה, אמרה ליזה דרייק, סמנכ"לית של תיעוש מכוניות חשמליות בפורד. בשנה שעברה, אמרה שהחברה תגיע לרמות נפח של מכירת מכוניות חשמליות ב־2026 שייתנו לה יתרון.

"זה הולך לעזור לפתוח חלק מיעילות המחיר שאנו זקוקים לה", אמרה.

באופן דומה, לייש שאל את מנכ"לית ג'נרל מוטורס מרי בארה לגבי השוואת מבנה המחיר ושולי הרווח של טסלה.

"המטרה שלנו היא שיהיו לנו שולי רווח מובילי־תעשייה ככל שנשקיע", אמרה בארה.

לאחר שנכח ביום המשקיעים של טסלה, האנליסט אדם ג'ונס ממורגן סטנלי, שהוא שורי לגבי טסלה תקופה ארוכה, השתכנע שיצרניות רכב מסורתיות יתקשו להתחרות בה ברווחיות של מכוניות חשמליות.

"במירוץ לתחתית, אנחנו מטילים ספק גדול בשאלה כיצד המתחרות יצליחו להחזיק מעמד", הוא כתב.

עוד כתבות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור