גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השכונות בישראל נראות אותו דבר. איך ניתן לשנות את זה?

מצפון לדרום, בכל השכונות החדשות תמצאו בניינים רבי־קומות, עם חיפוי אבן וחניה למטה ● כיצד הגענו לדלות האדריכלית הזו ואיך יוצאים ממנה

פרויקט בנתניה ''הבנייה משקפת תהליכים כלכליים, תרבותיים וחברתיים'' / צילום: Shutterstock
פרויקט בנתניה ''הבנייה משקפת תהליכים כלכליים, תרבותיים וחברתיים'' / צילום: Shutterstock

מעשה בראש עיר בת כמיליון וחצי תושבים במזרח אסיה, שהגיע בראש משלחת לסיור במודיעין. בסיום הסיור הוא שאל את מהנדס העיר צחי כץ כיצד ילד שחוזר מבית ספר יכול לזהות את הבית שלו ללא המספרים שעל הבתים. "אני חושב שזה אומר הכל", מסכם כץ - המכהן גם כיו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי ערים - את הסיפור.

90 יום מאז הקמת הממשלה: מה קרה להבטחות הגדולות בתחום הדיור | בדיקת גלובס
אלפי מתווכים עזבו השנה את המקצוע, ובמשרד המשפטים מקדמים רפורמה בענף | בלעדי

מדוע רוב השכונות החדשות בישראל נראות אותו הדבר? מדוע כשאנו חורשים את הארץ מצפונה לדרומה, מנהריה וכרמיאל ועד אשקלון, באר שבע ודימונה, אנו נתקלים בהעתקים של אותה שכונה בשינויים קלים בלבד?

צחי כץ, מהנדס העיר מודיעין / צילום: חני ספקטור מכלוף

הדפוס החוזר: בבנייה ממשלתית וגם בבנייה פרטית

"התכנון האחיד הוא חלק מהדפוס החוזר של התכנון בישראל", אומרת עדנה לרמן, לשעבר יו"ר ארגון המתכננים. "בשנות ה־50 וה־60 היה ניסיון שהוביל משרד השיכון למצוא שכונות ודגמי מגורים התואמים תנאים מקומיים. כך היה בבאר שבע, בערד ועוד. כאשר הבנייה עברה לשוק הציבורי, השיקולים הכלכליים הובילו ליצירת דגמים אחידים החוזרים על עצמם ללא קשר למאפיינים המקומיים".

בשנות ה־80 וה־90 עבר השוק בהדרגה משליטה של חברות ממשלתיות והסתדרותיות לשליטה של השוק החופשי. "כיום הבנייה מובלת בעיקר על ידי קבלנים המחפשים את שורת הרווח, וגם אם המערכת הציבורית יוזמת אותה - היא עצמה נכנעת לשיקולים אלה. במיוחד לאור הצרכים ההולכים וגדלים והגידול המשמעותי של האוכלוסייה", מוסיפה לרמן.

"הנזק הנגרם מכך הוא ניכור של האוכלוסייה לסביבת המגורים והחיים, עקב אובדן זהות מקומית. יש חוסר בהתייחסות למאפיינים המייחדים סביבה עירונית אחת מהשנייה, והתעלמות מהקשר לסביבה הטבעית ולתנאי המקום - בנגב או בגליל בסביבה החופית או בהר. במקרים רבים המרחב ציבורי חסר זהות ואינו יוצר רחוב עירוני ואזור פעילות אקטיבי", אומרת לרמן.

אבל בסופו של דבר, לרמן סבורה שענף הבנייה אינו מנותק מההוויה הישראלית והבית הישראלי ושהוא מייצג נאמנה של החברה. "הבנייה משקפת תהליכים כלכליים, תרבותיים וחברתיים ואפשר לומר שדמויות ערינו ובתינו משקפת את דמות החברה שלנו", היא מסכמת.

עדנה לרמן, לשעבר יו''ר ארגון המתכננים / צילום: איל יצהר

זו אולי הסיבה לגעגועים של אנשים אל ערים ותיקות ורחובות עירוניים המאפשרים לאנשים לחוות את הסביבה בהליכה רגלית. לרמן גם מציינת את החיפוש אחרי זהות מקומית ייחודית, שבא לידי ביטוי בהעדפת בנייה ותיקה דוגמת תל אביב הישנה, יפו, שכונות בירושלים ועוד. נוכח ההעדפה הזו, גם המחירים בשכונות הללו גבוהים מאוד.

כץ מסכים עם לרמן ואומר כי "התכנון ההומוגני מתרחש כבר כשני עשורים במדינה. אני מהנדס העיר מודיעין כבר 10 שנים, והגעתי לעיר שהיא מאוד 'שטנצית', מאוד הומוגנית, ואני לא מתבייש לומר שזו אחת מהביקורות שיש לי על החלק הוותיק של העיר".

כץ מזכיר שגם במדינות אחרות התכנון הוא אחיד למדי. "גם בהולנד, אם אתה יוצא מאמסטרדם, אתה יכול לראות תופעה כזו", הוא אומר. בכל הקשור לישראל, סבור כץ, ששורש הבעיה נעוץ בממשלה, וליתר לדיוק במשרד השיכון וברמ"י. לדבריו, "רוב השכונות החדשות שמוקמות היום בישראל הן על קרקע של המדינה, ורמ"י היא מנהלת הקרקעות הגדולה במדינה. המדינה הרחיקה לכת אפילו ויצרה את הוותמ"ל, ששם כופים עליך את התכנון מעל לעירייה ולוועדה המקומית. אז יש כאן שטנץ וייעול, אבל גם פרוגרמה קשוחה של מינהל התכנון ולאורך השנים השתמשו באותה פרוגרמה.

"רק לאחרונה החליטו לחשוב קצת על עירוב שימושים. קח את חריש למשל, שהתחילה להיבנות שנים אחרי מודיעין - כאילו לא למדו כלום ממודיעין. ולפתע 'גילו' במשרד השיכון, שמדינת ישראל היא לא רק שטוחה, ושיש מקומות עם הרים ועם טופוגרפיה. אז עושים תדריך תכנון במקומות משופעים. לא נותנים לכל אדריכל לתכנן מה יהיה בשכונה שלו, אלא מוציאים לו תדרוך. כל הדברים הללו מייצרים הומוגניות. הדבר הבעייתי יותר בעיני הוא, שהדברים הללו צומחים לגובה, כי כל עוד הם נמוכים אז פחות רואים אותם, אבל כשהם צומחים לגובה הם הרבה יותר בולטים בשטח".

פרויקט בחריש / צילום: Shutterstock

המתכננים: מספר קטן של חברות מתכננות בכל מקום

רבים שעמם שוחחנו לצורך כתבה זו, סבורים שלאדריכלים ולמתכננים חלק גדול בשעתוק שאנחנו עדים לו. כץ: "המדינה שוכרת את משרדי התכנון וכל שנה־שנתיים היא עורכת מכרז בין מתכננים, יוצרת לעצמה בנק של חברות מתכננות, שכולל את כל בעלי המקצוע בתחום תכנון התשתיות והדרכים.

"כשיש לך מספר קטן של חברות כאלה, שברגע נתון הן אלו שרשאיות לספק לרמ"י ולמשרד השיכון שירותים, אתה יכול למצוא את אותה חברה מתכננת שכונות בחריש, בקצרין, במודיעין ובנתיבות, והיא עושה את אותו המוצר. היזמים רוצים את התכנון הכי יעיל והכי כלכלי, כי הם רוצים להרוויח כסף ".

האדריכלית אורנה אנג'ל, יו"ר התאחדות האדריכלים ובוני ערים, בוחרת מילים קשות: "הרפורמה בחוק התכנון והבנייה (תיקון 101 לחוק) הביאה לכך שלכאורה אם אתה עומד בתנאי התב"ע, אף אחד לא אמור להגיד לך שום דבר.

"אבל הרפורמה אינה מיושמת בחלק גדול מהיישובים, והתוכניות נדונות בוועדות התכנון והבנייה, שאין בהן הרבה אדריכלים טובים כי השכר לא מעודד את הטובים להגיע. כל מיני הנדסאים שלמדו כמה סמסטרים, נותנים לך הערות בנושאי תכנון. מדובר בקרבות התשה בלתי פוסקים עם האנשים הלא מקצועיים שבודקים את התוכניות, עם יועצי הבטיחות שמופקדים על התוכניות, שחושבים שבטיחות זה הדבר הכי חשוב במדינה שלא דורשת מינימום של אחריות מהתושבים שלה".

לאדריכל ישראל גודוביץ, מי שכיהן כממונה על תכנון כפרי במשרד השיכון בין 1967 ל‏־1975 ("המדינה הפכה אז להיות עצומה, ויכולת לתכנן את כל המרחב מקצרין ועד לשארם א־שייך. אתה יכול להבין מה זה?"), יש סיפור שלדעתו מתמצת את כל הבעיה של התכנון הישראלי.

"ב־1973, לרגל 25 שנות המדינה, הוצגו בתערוכת 'התעשייה והמשק', דגמים של דירות בגודל אמיתי, שמה שהיה חדשני בהן הוא המרחב הגמיש שלהן, שנועד לתת לדיירים אפשרויות של שינויים פנימיים בקלות יחסית", מספר גודוביץ. לדבריו, תכנון גמיש הוא עדיין מטרה רלוונטית. "המגורים שלנו מסתובבים במעגל - מתחילים לבד, לאחר מכן בני זוג, לאחר מכן ילדים, הילדים יוצאים מהבית וחוזרים להיות זוג. זה האתגר הגדול. להתאים את הדירה למעגל הזה", מסביר גודוביץ'.

פרויקט בפתח תקווה / צילום: Shutterstock

הוא ניסה ליישם את המסקנות מאותה תערוכה בצורה של הקמת פרויקט לזוגות צעירים שכלל מבנים תלת־קומתיים בפרויקט בגני סביון באור יהודה. בשלב הראשון נבנתה רק קומת הקרקע, שבה נבנו מטבח, שירותים וסלון, וקומה ראשונה שבה נבנה חדר השינה של הזוג. בעלי הדירות יכלו עם התרחבות המשפחה להקים גם את הקומה שלמעלה.

ואולם הפרויקט הזה נותר כמעט יחיד מסוגו. המערכת המשיכה להעדיף לבנות מבנים אחידים ודירות אחידות. "מכאן מתחילה הבעיה, כי אין חיה כזו סוג של דירה שתענה על הצרכים של כולם", חורץ גודוביץ'.

ולבסוף מגיעות ועדות התכנון והבנייה. גודוביץ אומר שבוועדות הללו יושבים "אדריכלים שלא תכננו בניין אחד מימיהם", שמדכאים יצירתיות תכנונית ובפועל מחזירים את האדריכלים לבנייה הסטנדרטית. "מהרחפנים שהעלו מעל ההפגנות האחרונות יכולת לראות כמה שהשכונות מכוערות", הוא אומר.

היזמים: "חוסכים אפילו בידיות של הדלתות"

גם ליזמים, טוענים המתכננים, יש חלק בתכנון השבלוני. "האדריכלים היום הם כנועים וקנויים", סוער גודוביץ'. "בכל פעם שאדריכל בא ליזם ומציע לעשות משהו קצת אחרת, שיעלה שקל למ"ר יותר מאשר הבנייה הסטנדרטית - מיד היזם שואל אותו: 'אתה רוצה לרושש אותי?' והאדריכל חוזר לתכנן קוביות.

"יש גם בעיה שמחירי הקרקע מאוד גבוהים, ובמקומות מסוימים במרכז הם יותר גבוהים מהבנייה. אז אתה רואה את היזם לוחץ לבנייה הזולה ביותר וחוסך גם בידיות של הדלתות".

פרויקט בראשון לציון / צילום: Shutterstock

אנג'ל: "תיכנס לדיונים של חברות יזמות גדולות בארץ. שלוש וחצי שעות מדברים על הכסף ורבע שעה או חצי שעה מדברים על תכנון. אין שום דיון על איכות או על אלטרנטיבות תכנוניות, אלא על דבר מוגמר, שזה הכי רחוק מהמהות של האדריכלות. אף אחד לא מבקש ממך אלטרנטיבות וגם לא משלמים לך על אלטרנטיבות, כי מצפים ממך לעשות את התכנון החזרתי הזה, שגם יוצא הכי זול".

גם בחו"ל היזמים חותרים להשגת רווח.
"יש חברות ישראליות שפועלות גם בחו"ל והן יודעות היטב כיצד מתקיימים שם הדיונים. כשמדברים על 'איכות' בחו"ל, מדברים על יותר כסף, מה שבכלל לא קיים אצלנו. שלא לדבר על זה שבהרבה מקומות בעולם, התכנון נמצא במשרדי תרבות ולא במשרד הפנים, שמטפל יום אחד ברישיונות נשק ויום אחר בתכנון ובנייה. אחר כך העבירו למשרד האוצר, שזה עוד יותר גרוע במדינה שבה חושבים רק על כסף. בצרפת ובמדינות סקנדינביה, ארצות הברית, קנדה ואוסטרליה, הדיון על איכות הוא מובנה.

"עניין אחר, שגם הוא קשור לכסף, זה הדרישה של החברות מהאדריכלים שיעשו הנחות על גבי הנחות. אחרי שמשרד האדריכלים הגיע למינימום הכלכלי שהוא יכול - אל תצפה ממנו שהוא יבוא עם אלטרנטיבות תכנוניות. הדבר המטורלל ביותר הוא שההוצאות על האדריכלים בפרויקט הן הנמוכות ביותר. לאחר מכן, בעת הביצוע, נתקלים בבעיות תכנוניות, ועלויות הטיפול בהן גבוהות בהרבה ממה שחסכו בעלויות האדריכלים".

הפתרונות: עירוב שימושים ודירות מגוונות

אז כולם מסכימים שהתכנון לא מוצלח, אבל אפשר לזהות גם שיפורים ושינויים בשטח. לגבי הנעשה במודיעין היום אומר כץ כי הוא מעוניין לשנות ולגוון את השכונות. "המטרה היא לשנות את החוויה של הולך הרגל ברחוב. אנחנו מאשרים את עירוב השימושים בשכונות החדשות, שימוש בחומרים אחרים. יכול להיות שמי שנוסע בכביש ורואה את השכונה מרחוק - לא יבחין בהבדל, אבל מי שנמצא בתוך העיר ירגיש את השינוי".

באשר לערים ותיקות, כץ מעיר שדווקא בפרויקטים של התחדשות עירונית בערים אחרות מבחינים בגיוון תכנוני. "זה קו רה משום שכל מתחם מתכנן אדריכל אחר, שמתייחס אליו באופן אחר ולכן אתה יכול לראות שני מבנים סמוכים של התחדשות עירונית בתל אביב, והם שונים".

גם החזון של גודוביץ על יחידות דיור שמתאימות את עצמן לצרכים השונים במהלך החיים מקבל צורה חדשה: ממש בשבוע שעבר פרסם מינהל התכנון את ההנחיות ליצירת "דיורית" בדירות חדשות. הדיורית היא יח"ד שניתנת להפרדה מדירה גדולה, ונסמכת על התשתית שלה בנושא מיגון - כלומר, אין צורך לבנות לה ממ"ד משלה. היא אינה ניתנת לרישום נפרד בטאבו אבל עונה על הצורך של יצירת דירות קטנות לשלבים בחיים שאין בהם צורך בדירות גדולות, ושל אפשרות להשתמש בה כשהדירה מתרחבת.

אין בכך אמנם פתרון לשכונות קיימות, אולם זה מעורר תקווה לגבי שכונות חדשות.

פרויקט באור עקיבא / צילום: Shutterstock

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; מדד ניקיי עולה ב-1.4%


מדד הקוספי הדרום קוריאני מזנק בכ-2%, לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג יורד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%