גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים נחשפים: כמה דוחות חולקו לנהגים שנסעו ב"נתיב פלוס"

נתוני האכיפה של משטרת ישראל בנת"צים מעידים על שחיקה: 5 שעות אכיפה ביום ו־400 דוחות בחודש ● כשכך נראית האכיפה, פלא שגם האוטובוסים עומדים בפקק?

נת''צ / צילום: שלומי יוסף
נת''צ / צילום: שלומי יוסף

בניגוד להבטחה של שרת התחבורה מירי רגב, נתיב פלוס בכביש 2 לא נאכף בשעות הבוקר, והמשטרה מציגה ביצועים גרועים במיוחד באכיפת השימוש בנת"צים.

המשפט שנעלם מהודעות בנק ישראל ומסמל יותר מכל: נכנסים לעידן חדש בתחום האינפלציה | פרשנות
אלפי מתווכים עזבו השנה את המקצוע, ובמשרד המשפטים מקדמים רפורמה בענף 

פרויקט "נתיב פלוס" החל בשנת 2019 ביוזמתו של שר התחבורה דאז בצלאל סמוטריץ בכביש 2 ובכביש 20, ומאז הורחב בכהונת השרה מרב מיכאלי לנתיבי איילון ולכביש 1 לירושלים. הנתיב הייעודי מאפשר את נסיעתם של כלי רכב פרטיים ובהם מספר נוסעים מסויים (2 או 3 בהתאם לקטע הדרך). המטרה המוצהרת של המדינה היא עידוד תחבורה ציבורית ושיתופית. אלא שהדבר מעמיד אתגר אכיפה משמעותי.

טרם נמצא פתרון טכנולוגי בשל

נתיבי תחבורה ציבורית המיועדים לאוטובוסים בלבד ניתנים לאכיפה פשוטה באמצעות מצלמות שיודעות לזהות לפי לוחית הרישוי אם הרכב מורשה לנסוע בנתיב או לא, אולם לא נמצאה טכנולוגיה שיכולה לבדוק כמה אנשים נמצאים בתוך רכב פרטי. פיילוט שבוצע במשרד התחבורה בסוף שנת 2019 הצביע על הצלחה של 30% לעומת היעד של 98% שהוצב עם תחילתו, וההליך הוגדר כלא בשל. לכן, כשפרויקט נתיב פלוס יצא לדרך האכיפה תוקצבה בכ־2.7 מיליון שקל. במסגרת "תוכנית המיליון" שיזמה מיכאלי בממשלה הקודמת, החלטת הממשלה הטילה על השר לביטחון פנים ועל משטרת ישראל להגדיל, בתוך 120 יום את סיירת האופנועים במשטרת התנועה בשמונה תקנים זמניים, הכוללים ציוד לצורך כך, לתקופה של שלוש שנים, מתקציב משרד התחבורה לטובת ביצוע פעולות אכיפה בנתיבים אלו.

ולמרות כל זאת, ביצועי המשטרה נותרו אומללים. לגלובס נודע כי בנתיב פלוס בכביש החוף המשטרה רשמה בחודש ינואר האחרון 70 דוחות, ובחודש פברואר 15 דוחות בלבד. בתחילת ינואר הודיעה רגב כי האכיפה בכביש החוף תהיה סמויה עד השעה 09:30, "כחלק מהפעולות להקלה על עומסי התנועה" לכאורה, אולם מלשכתה לא נמסרה כל תגובה בנוגע לשאלה כיצד תתבצע אותה אכיפה סמויה לנוכח העובדה שאין אכיפה אלקטרונית בשלה, וכששוטרים נדרשים לעצור רכבים ולבדוק כמה נוסעים יושבים בהם.

 

ואולם ממסמך רשמי של המשטרה שהגיע לידי גלובס עולה שאין כל אכיפה לפני השעה 09:30, כאשר מדובר דווקא בשעות העומס שבהן האוטובוסים צריכים לשמור על מהירות גבוהה כדי לספק אלטרנטיבה מהירה ואמינה לנסיעות פקוקות ברכב הפרטי. באופן תמוה למדי, האכיפה מסתיימת בשעה 14:30. גם בנתיבי איילון בכביש 20 האכיפה מסתיימת בשעה 14:30, ונרשמו בו 570 דוחות במשך חודשיים. נתיב פלוס בכביש 1 פועל רק בשעות הבוקר וביום שישי וכך גם האכיפה. בחודש ינואר נרשמו בו 21 דוחות בלבד ובחודש פברואר 129 דוחות.

אוזלת היד מוכרת למשרדי הממשלה

אפשר לטעון שנתוני האכיפה נראים כפי שהם נראים משום שהישראלים מצייתים לחוק ולא נוסעים בנתיבי ההעדפה, ולכן השוטרים לא מזהים עבירות. אלא שטענה זו נסתרת בקלות. באותו פרק הזמן שתיארנו למעלה, עיריית תל אביב שידועה באכיפת מצלמות שאמורה להרתיע נהגים מנסיעה בנת"צים, חילקה כמעט 6,000 דוחות רק בדרך נמיר.

אוזלת היד המשטרתית מוכרת גם למשרדי האוצר והתחבורה, שבחוק ההסדרים הקודם יזמו הקמה של יחידת אכיפה במשרד התחבורה באמצעות מצלמות. "יש שני גורמים בלבד אשר מבצעים אכיפה של עבירות נסיעה בנת"צ - משטרת ישראל והרשות המקומית (בנתיבים עירוניים בלבד). האכיפה כיום איננה מספקת". עוד נכתב כי המהירות הממוצעת של אוטובוסים במטרופולינים היא 16 קמ"ש בעוד שבמדינות המפותחות היא 25 קמ"ש, ובעזרת סלילת נתיבי העדפה - בניו יורק העלו את המהירות ב־23% ובבריסל ב־38%.

גם נתונים של מרכז המידע והמחקר של הכנסת תמכו: בשנת 2016 רשמה המשטרה יותר מ־24 אלף דוחות. בשנת 2019 הנתון צלל לכ־9,000 דוחות ומאז המגמה נשמרה דומה. חלק מהחיתוך במספר הדוחות הוא בעקבות אכיפת הרשויות המקומיות שהתגברה, אך גורם זה לא מסביר את כל הפער.

למרות היוזמה הממשלתית, ולמרות נתוני האכיפה המשטרתית, בדיונים בועדת הכלכלה הוגבלה פעילות היחידה רק לכבישים הבינעירוניים בשלב זה, אלא שכאמור בכבישים אלו אכיפה על ידי מצלמות לא אפשרית, ותוכנית משרד התחבורה מתבססת על הכשרת נתיבים נוספים כאלו בארץ.

יחידת האכיפה תקום עד יוני הקרוב?

במסגרת חוק ההסדרים הנוכחי הוצע להרחיב את סמכויות האכיפה של היחידה של משרד התחבורה גם לפקחים שיורשו לעצור מכוניות. בועדת הכנסת ח"כים רבים דרשו לפצל את החוק מההסדרים בטענה שמדובר בסמכויות אכיפה שצריך לדון בהן שלא בדרך מקוצרת. לעמדה זו שותפים גם בייעוץ המשפטי של הכנסת. חברי הכנסת הצביעו בעד הפיצול, אך בהצבעה חוזרת לאחר מאמצים של משרד האוצר וגם של אנשיה של שרת התחבורה, החוק עבר לדיון בוועדות במסגרת חוק ההסדרים. כעת ניתן לראות האם לא ישאר כקליפה ריקה כפי שאירע בחוק ההסדרים הקודם והאם משרד התחבורה יעמוד בהתחייבויותיו ואכן יקים את יחידת האכיפה עד יוני.

בדברי ההסבר של משרד האוצר לטיוטות החוק הוסברה התועלת של הנתיבים: נת"צים יכולים להגדיל את פעילות האוטובוסים הקיימים ב־20% - כלומר אוטובוס שמבצע נסיעה במשך שעה, יבצע אותה בפחות זמן אם הוא נוסע על נת"צ שיש בו אכיפה, וכך ניתן יהיה להפעיל יותר נסיעות באמצעות אותם אוטובוסים ואותם נהגים במשמרת אחת. כדי להביא לייעול הנת"צים יש לאכוף עבירות של נהגי רכב פרטי אשר מאטים את נסיעת האוטובוסים. בתוכנית החומש של משרד התחבורה שעברה עם תקציב המדינה הקודם הועמד תקציב שיא להקמת נת"צים בסך כ־7 מיליארד שקל. עלותו המשקית של הגודש - הסימפטום של משבר התחבורה, הוא 40 מיליארד שקל מדי שנה.

למרות הנתונים והמסמכים במשרד התחבורה מתעקשים: "מדובר בטענה שאין לה כל אחיזה במציאות, שכן אגף התנועה של משטרת ישראל מבצע אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) ובנתיבי רכב רב תפוסה (נר"תים) בכבישים הבין־עירוניים. האכיפה בנת"צים ובנר"תים מתבצעת באמצעים שונים ומגוונים. חלק מהאכיפה מבוצע באמצעים גלויים בהם ניידות ושוטרים על מדים, וחלקם האחר באמצעים סמויים בהם ניידות סמויות ומצלמות אכיפה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: משטרת ישראל מבצעת אכיפת נסיעה על נתיבי תחבורה ציבורית ונתיבי רב־תפוסה בכבישים בין־עירוניים באמצעות מגוון אמצעים, בהם נוכחות ניידות על הצירים, הסברה, מתן דו"חות אזהרה וקנסות, כשבשנה החולפת נרשמו למעלה מ־9,000 דו"חות. משטרת ישראל פועלת לאכיפה וטיפול בעבירות המהוות גורם מרכזי לתאונות דרכים, כך שאכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית מבוצעת בהתאם לכמות ודחיפות האירועים.

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?