המשפט שנעלם מהודעות בנק ישראל ומסמל יותר מכל: נכנסים לעידן חדש בתחום האינפלציה

החלטת הריבית של בנק ישראל הייתה בהתאם לתחזיות, אך ההפתעה (והדאגה) הגדולה היא ההודאה של הבנק באשר למגבלות הריבית והבעייתיות בשימוש בנשק הריבית במלחמתו ביוקר המחיה • המשפט הקבוע שהושמט מהדיווח הטרי והחשש העיקרי להמשך הדרך

חשש ש''ניתקע'' גם עם אינפלציה גבוהה וגם עם ריבית גבוהה / אילוסטרציה: Unsplash, bruno kelzer
חשש ש''ניתקע'' גם עם אינפלציה גבוהה וגם עם ריבית גבוהה / אילוסטרציה: Unsplash, bruno kelzer

העלאת הריבית של בנק ישראל הייתה בהתאם למרבית התחזיות בשוק. ההפתעה הגדולה, והדאגה הגדולה, היא ההודאה של הבנק באשר למגבלות הריבית והבעייתיות בשימוש בנשק הריבית במלחמתו ביוקר המחיה. בדיווח הטרי נשמט הפעם המשפט הקבוע, זה שהופיע בכל החלטות הריבית של העת האחרונה, לפיו "הציפיות לאינפלציה לכל הטווחים נמצאות בתוך תחום היעד".

המחקר ששכנע את בנק ישראל שהעלאות ריבית לא יורידו את מחירי הדיור
הריבית עלתה שוב: בכמה יקפוץ ההחזר הממוצע על המשכנתה?
הרבעון הראשון בוול סטריט נגמר בעליות חדות, מה ההיסטוריה מלמדת על ההמשך

הבנק המרכזי, שמחויב בחוק ליעד אינפלציה ברמה של 1% עד 3%, הציג כעת אינפלציה חזויה של 3.9% בסוף השנה - הרחק מעל הגבול העליון שקבעה לו הממשלה. אם תרצו, הבנק המרכזי מודה שהוא איבד את היכולת לשלוט באינפלציה, גם כשהוא מפעיל את נשק יום הדין - הריבית הקובעת את מחיר הכסף שנשלם כולנו.

למרות החריגה הצפויה, הבנק אפילו לא טרח לזעזע את המשק כדי להביא את האינפלציה לאותו יעד, כמו שזעזע בהחלטותיו האחרונות, שבהן העלה את הריבית בחצי אחוז או ב־0.75% כדי לצנן את התיאבון שלנו לצרוך, בשאיפה שזה יצנן את המחירים במשק. גם שם כבר מבינים שהריבית היא חרב פיפיות מסוכנת, עם כל הכבוד לרצון הנואש להרגיע את האינפלציה.

לא שהמצאנו פה משהו. בכל העולם מפנימים בנקים מרכזיים שהריבית מיצתה את עצמה. קריסת הבנקים בארה"ב ובשוויץ הזכירה לכולם שריבית גבוהה מעמיסה משקולת עצומה על נוטלי האשראי - וחולים רבים עלולים למות במהלך הניתוח. גם כאן אצלנו, נציגי המגזרים השונים, ובעיקר נציגי ענף הנדל"ן, דאגו להבהיר ישירות לנגיד בנק ישראל שהריבית עלולה להביא רבים מהם לסף פשיטת רגל. עסקים וקרקעות שנרכשו תחת הנחה של ריבית כמעט אפסית, יתקשו לשרוד לאורך זמן ריבית של 7% בממוצע - ודאי בתחום עתיר חובות כמו נדל"ן.

שילוב מסוכן של ריבית גבוהה ואינפלציה קשיחה

אבל החשש הגדול הוא, שכעת אנחנו "נתקעים" גם עם ריבית גבוהה וגם עם אינפלציה, ואפילו בלי ניסיונות להבטיח ש"הציפיות" מורידות אותן בחזרה לרמה סבירה. לאורך זמן - ותשאלו למשל את הקבלנים או את נוטלי המשכנתאות האומללים, שרובם מתמודדים גם עם הלוואות צמודות מדד וגם עם הלוואות צמודות לריבית פריים (שכבר מגיעה ל־6%) - זו בשורה כמעט מבהילה. כזו שגם מבטיחה למשל, את עליית מחירי השכירות (כי מי יכול לקנות פה דירה בריבית כזו?), מה שימשיך להעלות את האינפלציה. שיהיה לנו בהצלחה.